ua en ru

Голос в небезпеці: як месенджери забирають у мобільних операторів гроші

Голос в небезпеці: як месенджери забирають у мобільних операторів гроші Мобільні оператори задумалися над тим, як змусити українців платити за використання інтернет-месенджерів

З появою 3G абоненти українських мобільних операторів все більше стали віддавати перевагу спілкуванню через додатки, такі як Viber, WhatsApp, Skype. У результаті кількість відправлених повідомлень і виговорених хвилин в мобільних мережах за останній рік практично не зросла і навіть почало падати і оператори зв'язку недорахувалися доходу від дзвінків і SMS. Як учасники ринку планують повертати недоотримані доходи, і будуть українці платитимуть за спілкуванням в месенджерах, з'ясовувало РБК-Україна.

Лякаючий трафік

Ще до недавнього часу кількість SMS в мережах українських операторів зв'язку зростало. За даними президента компанії "Київстар" Петра Чернишова, за підсумками другого кварталу цього року в мережі оператора було надіслано на 2% більше повідомлень, ніж за аналогічний період 2015 року. Це нетипово для всіх країн світу, де з появою 3G абоненти переносили свою переписку в месенджери. Чернишов уточнив, що в 2013 році в світі було 900 млн користувачів мобільних OTT-сервісів (сервісів, які надаються поверх телекомунікаційної мережі, - ред) , таких як Skype, Viber, WhatsApp. Передбачається, що до кінця 2017 року таких користувачів сервісів вже буде близько 2,9 млрд. Доходи європейських операторів за цей час знизилися на 2%, хоча, навпаки, повинні були зрости за рахунок впровадження нових технологій зв'язку.

У третьому кварталі 2016 року українські оператори також відчули відтік користувачів в месенджери. Так, у мережі "Київстар" обсяг відправлених SMS знизився на 11%, порівняно з третім кварталом 2015 року, до 363 млн штук. Схожа ситуація і у lifecell. Кількість відправлених SMS в мережі оператора знизилася на 10%, порівняно з третім кварталом 2015 року. Інформацію про доходи від відправки SMS у компанії не змогли розкрити, але зізналися, що за рік вони знизилися.

Тільки в Vodafone Україна не відчули особливих змін у споживанні послуг голосового зв'язку і SMS. Однак у компанії визнали: споживання цих послуг не зростає.

Як пояснили РБК-Україна в прес-службі Vodafone Україна, близько 60% абонентів в нашій країні як і раніше користуються звичайними мобільними телефонами, не підтримують програми для спілкування в інтернеті. Для порівняння, в Іспанії 71% абонентів користується смартфонами, у Великобританії - 68%. Тому зниження інтересу абонентів до операторським голосових послуг та SMS в нашій країні поки що не відчувається дуже гостро.

Чим більше смартфонів буде з'являтися на руках у абонентів в Україні, тим більше SMS і голосового трафіку будуть втрачати українські оператори. Зараз ці напрямки є для учасників ринку основним джерелом доходу. Вони відзначають, що середній дохід від одного абонента в нашій країні найнижчий в світі - близько 1,5 долара - і оператори не можуть дозволити собі ще більше його знижувати. Тому вони вже зараз думають, як більше заробити на мобільному інтернеті і монетизувати трафік на месенджери.

Хто забирає дохід у мобільних операторів

За даними дослідження Ericsson Mobility Report, найпопулярнішим мобільним додатком в Україні є Viber. За обсягом генерованого трафіку він випередив пошту Gmail і відеосервіс Youtube. Якби Viber був телекомунікаційним оператором, увійшов би в "велику четвірку" українського ринку - його аудиторія в Україні порівнянна з абонентською базою третього за величиною в країні оператора мобільного зв'язку lifecell.

За даними самого Viber в Україні, додатком вже користується близько 16 мільйонів чоловік, з них приблизно половина активних користувачів - вони відправляють мінімум одне повідомлення або здійснюють мінімум один дзвінок в місяць. Як стверджує директор Viber в Росії і країнах СНД Євген Рощупкін, велика частина користувачів активно використовує платні послуги Viber, зокрема, дзвінки Viber out.

тобто, навіть якщо кожен з активних українських користувачів Viber відправляє не більше одного повідомлення в місяць, загальний обсяг повідомлень за цей період складе 8 млн. Враховуючи діючі тарифи мобільних операторів, на такому обсязі повідомлень вони могли б заробити до 16 млн гривень в місяць. Зараз оператори надають SMS в пакеті. Наприклад, в тариф "Київстар Онлайн" за 1 гривню в день користувач отримує 100 повідомлень. У тарифі "МТС 3G Смартфон Перший" абонент отримує 150 повідомлень в день, за щоденну абонплату в 2 гривні. Тобто, якщо абонент цих тарифів відправляє хоча б одне повідомлення в день, з нього списується 1 або 2 гривні.

Ще одним великим гравцем є Skype. За словами гендиректора компанії "Майкрософт Україна" Надії Васильєвої, 83% українських інтернет-користувачів мають акаунти в Skype, а щомісяця користуються ними близько 45% споживачів. Також популярним в Україні є додаток Messenger від Facebook, WhatsApp, додатки соціальних мереж "ВКонтакте" і "Однокласники", через які теж проходить велика кількість повідомлень, але статистики їх використання немає.

І оператори ситі, і абоненти цілі

Як розповіла генеральний директор оператора Vodafone Україна Ольга Устинова, її компанія зараз вивчає досвід інших країн щодо впровадження окремої тарифікації трафіку на месенджери. У прес-службі оператора уточнили, що говорити про перспективи застосування такої практики в Україні поки рано. "Поки це тільки вивчення можливості і нічого більше", - повідомила начальник відділу зв'язків з громадськістю Vodafone Україна Вікторія Рубан.

За її словами, зараз у всіх тарифах Vodafone трафік на месенджери включений в абонплату. Хоча абонентам старих тарифів оператора, які надаються під брендом "МТС-Україна", доступна окрема послуга "Смарт мессенджер". За 2 гривні в день абонент отримує безлімітний доступ до мессенджерам Viber, WhatsApp, Skype, ICQ, Google Talk (Hangouts), Facetime, IMessage,imo, Voxer, а також 150 SMS та MMS в місяць. Аналогічна послуга є і окремо для трафіку на WhatsApp, щоденна плата в цьому разі складає 30 копійок. Також у оператора є послуга безкоштовного доступу в соцмережу Facebook, хоча після 1 січня 2017 року її вартість становитиме 0,16 копійок у день. Скільки користувачів в цих послуг, не відомо. Однак відомо, що, за підсумками третього кварталу, оператор збільшив заробітки від мобільного інтернету і тепер вони становлять 20% від його загального доходу.

Схожий підхід застосовує і "Київстар", намагаючись включати в свої пакети безлімітний трафік на різні мобільні додатки, але заробляючи на абонплаті. Зараз у нього є окрема послуга "Соцмережі без обмежень", куди включений трафік на соцмережі "ВКонтакте", "Однокласники", Twitter, Facebook і на месенджери Viber, WhatsApp і Messenger. В останній лінійці тарифів "Онлайн", "Онлайн+" і "Онлайн Екстра" ця послуга входить в абонплату, як і в діючих для підключення контрактних тарифах. "Як показує наш досвід, немає сенсу боротися з OTT - гравцями", - розповідає директор з маркетингу "Київстар" Святослав Горбань.

Тому операторам доводиться шукати рішення, які б сподобалися абонентам. За словами Горбаня, кожен день понад 86% абонентів онлайн-тарифів "Київстар" користується пакетами з необмеженим доступом до сервісів OTT. Цей бізнес-кейс він вважає успішним. За останній рік споживання мобільного інтернету в мережі "Київстар" зросло у два рази.

У третього оператора, lifecell, є послуга "Цифрове спілкування", в рамках якої абоненту за 50 копійок в день надається нетарифікований доступ до мессенджерам Viber, WhatsApp, Skype. Абоненти можуть підключати та відключати послугу за своїм бажанням.

Разом з тим lifecell намагається конкурувати з такими сервісами за допомогою власного месенджера bip. Точніше, це додаток створила материнська компанія українського оператора - турецький Turkcell. Програмою можуть користуватися абоненти всіх операторів, але своїм абонентам lifecell надає ряд бонусів таких, як додатковий інтернет-трафік до основного пакету і інтернет-трафік у роумінгу. "Зараз багато операторів в світі створюють свої месенджери, щоб зберегти абонентську базу, забезпечити лояльність абонентів, і "спробувати себе" на цьому новому ринку", - пояснює керуючий партнер компанії Expert&Consulting Анатолій Фроленков. З одного боку, оператори виграють, коли утримують абонентів. З іншого - самі підштовхують їх на повний перехід в інтернет, відмова від голосового трафіку і класичних додаткових послуг. "На даному етапі оператори, швидше, захищаються і сподіваються на можливу монетизацію месенджерів в майбутньому. Але дійсно успішних кейсів у телеком-операторів я поки не зустрічав", - пояснює Фроленков.

Також оператори в усьому світі обговорюють такий варіант монетизації трафіку з месенджерів, як введення плати за дзвінки з месенджера на свою мережу. Схожа система зараз діє при дзвінках з однієї мобільної мережі на іншу: оператор абонента сплачує оператору, що приймає дзвінок.

Як стверджує Євген Рощупкін з Viber, ні в одній країні світу його компанія не платить мобільним операторам за забезпечення "транспорту" від абонента до додатка.

Втім, у світі є приклади такої співпраці мобільних додатків і операторів. Наприклад, індійське додаток Nanu платить операторам, а заробляє на рекламі, яку слухає абонент замість гудків. Але масової така практика поки що не стала.