ua en ru

Герман Каплун: "У США більшість рекламодавців в digital-media - малий і середній бізнес"

Автор: RBC.UA
Український ринок IT-проектів виглядає більш цікавим, ніж у Росії, вважає директор зі стратегічного розвитку компанії TMT Investements Герман Каплун. За його словами, це пов'язано з тим, що в Україні немає таких потужних монополій і обширного державного замовлення, як в РФ. При цьому, в інтерв'ю РБК- Україна Герман Каплун розповів про найбільш ймовірних трендах розвитку digital-media на найближчі 3-5 років.

РБК-Україна: В чому схожість і відмінності динаміки розвитку Інтернет-ринку в США і на пострадянському просторі, зокрема, в Україні та Росії?

Герман Каплун: Росія і Україна займають не останнє місце в плані динаміки розвитку Інтернет-ринку. Тут умови навіть кращі, ніж у країнах Євросоюзу, бо можна пробувати запускати проекти з дуже невеликими грошима. При цьому , стартова сума інвестицій у проекти - далеко не ключова умова успіху. Було чимало проектів, в які вливалися істотні суми, а проекти закінчувалися провалом. А є проекти з гранично мінімальними сумами інвестицій, які успішно вистрелили.

Відмінність ринку США - в його масштабах, він гігантський. Російський ринок , зрозуміло, менший, але в нього активно інвестує держава, працюють бізнес-ангели.

Український ринок істотно поступається російському, але якість проектів у вас вища, ніж у РФ.

РБК-Україна: З чим це пов'язано?

Герман Каплун: З тим, що в Україні немає російських нафти і газу. І ваші компанії змушені до початку старту проекту продумувати комерційну складову проектів. Тому в РФ відсоток невдалих проектів вищий, ніж в Україні. Хоча, справедливості заради зазначу, що в усьому світі відсоток невдалих проектів перевищує планку 90.

РБК-Україна: Які фундаментальні відмінності в підходах до фінансування стартапів в США, РФ і Україні?

Герман Каплун: Половина інвесторів в Силіконовій долині - це бізнес-ангели. У них є вільні гроші, які вкладаються в технології.

Причому, як я вже говорив, мова не йде про великі суми інвестицій. Найчастіше передбачається, що стартап повинен показати швидку самоокупність і прибутковість. Тому величезна частина вкладень в проекти обчислюється несуттєвими сумами - 10-25 тис. дол.

Але й тут виживає, в кращому випадку, один проект з семи. Тому що однієї ідеї мало, потрібна тестова реалізація або створення якогось прототипу. Наприклад, моделі нового телефону.

Часто на етапі ідеї здається, що вона чудова. А на етапі тестування виявляється, що вона, при всій своїй позитивності, не витримує конкуренції в контексті масового виробництва - сервісів, девайсів та ін.

А в Росії і в Україні немає такої кількості бізнес-ангелів і це в цілому визначає ємність даного сегмента ринку.

РБК-Україна: Яких змін слід очікувати в сегменті Інтернет-медіа в найближчі 3-5 років?

Герман Каплун: Головним трендом я бачу посилення ролі мобільних пристроїв - всі ЗМІ будуть працювати через телефони. І ТБ, і радіо, і інші ЗМІ.

Зросте роль і вплив блогерів, які стануть реальними конкурентами ЗМІ. Це ж стосується і журналістів, блоги яких будуть популярнішими, ніж ЗМІ , в яких вони працюють.

Думаю, майже повністю помре сегмент підписних ЗМІ, крім вузькоспеціалізованих . Експерименти Wall Streer Journal і Financial Times щодо введення підписки приречені на невдачу.

Робота інформаційних агентств переміститься зі сфери B2С в сферу B2B, хоча агентства так само, як і зараз, вважаю, залишаться головними постачальниками контенту. Але зросте роль візуального контенту - фото і відео.

Медіа змушені будуть стати яскравіше, яскравіше, з більш помітними заголовками. Зростатиме роль соціальних мереж у просуванні як ЗМІ, так і їхнього продукту .

І, зрозуміло, ті ЗМІ, які не зможуть перебудуватися на мобільні додатки, приречені на смерть.

Думаю, тенденція до скорочення читаючої аудиторії продовжиться, тому великі статті будуть витіснятися невеликими замітками, насиченими візуальним контентом. Скажімо так, подача теми стане важливіше самої теми.

Зміниться і ринок реклами. Реклама стане більш аудиторною, більш поведінковою. Інтернет-ЗМІ, як більш мобільні, зможуть фільтрувати і подавати споживачеві тільки ту рекламу, яка йому цікава.

РБК-Україна: Чому така низька монетизація у digital-media на пострадянському просторі, якщо порівнювати з США?

Герман Каплун: Тому що в США більшість рекламодавців в цьому форматі ЗМІ - малий і середній бізнес. Цьому бізнесу важлива ефективність, мобільність, яку можуть дати тільки digital-media.

А в Росії головні рекламодавці - олігархи і державні корпорації. Кому потрібна реклама «Газпрому»? Напевно, нікому, але вона є. Та й самі ЗМІ в Росії і в Україні в більшості своїй - олігархічні.

Через олігархічної природи ЗМІ та реклами більшість кампаній, що проводяться в Інтернет, неефективні. Тому що їх ефективність нікому особливо не потрібна, важлива присутність заради присутності.

І ще один фактор - це інерція. Традиційно найбільший сегмент рекламного ринку у ТБ. Великі рекламні агентства, що працюють з телеканалами, продовжують захищати саме цей формат рекламної активності, чим заважають більш швидко розвиватися ринку Інтернет-реклами.

Хоча ринок Інтернет-реклами, напевно, єдиний, який продовжує рости і хорошими темпами. Тому, вважаю, ситуація з монетизацією Інтернет- ЗМІ та в Україні, і в Росії буде поліпшуватися.

РБК-Україна : Те ж стосується монетизації реклами через мобільні пристрої?

Герман Каплун: Я б не був таким песимістом у цьому питанні. Наприклад, Yandex, у якого більшість рекламодівців якраз із середнього та малого бізнесу, вже обігнав ОРТ.

Але важливо розуміти ось що. У Росії та в Україні є ілюзія, що ми - багаті країни. Але це не так. У РФ, наприклад, не більше 9 млн осіб мають дохід, який можна порівняти із середньоєвропейським, а це, природно, впливає на ринок реклами і активність користування Інтернетом і різними додатками. Тобто, через сильне розшарування в суспільстві немає такого шару споживачів, як в США чи ЄС.

Крім того, є маса безкоштовних ресурсів, через які споживач звикає не платити ні за що. І ця ситуація швидко не зміниться, буде потрібно 3-5 років, щоб люди почали платити за сервіси та контент.