ua en ru

Герман Каплун: “Американський ринок як губка вбирає ідеї з усього світу”

Автор: RBC.UA
Директор зі стратегічного розвитку TMT Investments Герман Каплун розповів в інтерв'ю towave.ru, чому компанія починала свою інвестиційну діяльність з американського ринку, чи є сьогодні в Росії цікаві проекти, а також про вже існуючі виходи та про те, чи побачить ринок ще один РБК.

TMT Investments створювався для інвестицій в технологічну, медійну та телекомунікаційну сфери. При цьому, більше половини компаній зі свого портфеля - проекти на початкових стадіях розвитку. Чому ви віддаєте перевагу для інвестування саме такі стартапи?

Герман Каплун: Насправді, ми намагаємося витримати баланс між компаніями, які вже є усталеними, але при цьому з активно зростаючим бізнесом, і компаніями, які знаходяться на початковій стадії.

Різниця в тому, що, як правило, перші компанії здатні показувати щомісячно хороший зростання в 5-10%, вони з високим ступенем ймовірності ще довго будуть рости, але різкого зростання в рази за 1-2 місяці там ніколи не буде.

З іншого боку, з проектів які знаходяться на початковій стадії, частина помре, але деякі, як наприклад Virool, Depositphoto або Wanelo з нашого портфеля, виростають в десятки разів. І це зростання дуже швидкий.

Вашої першою інвестицією стала Ninua, далі було ще кілька проектів з США, і взагалі ТМТ дуже активна саме на американському ринку. Ви свідомо вибирали цей регіон для основної маси своїх інвестицій?

Герман Каплун: Так, на першому етапі це був свідомий вибір. Хочеш чи ні, але США, і особливо компанії Силіконової долини, є законодавцями трендів і моди. Більшість інновацій приходять звідти.

І неважливо, що в багатьох випадках ці компанії складаються з російських, українських, індійських, китайських або іранських команд. Якщо люди переїхали, живуть і працюють у США, більш-менш говорять по-англійськи, то вони - американська команда.

Американський ринок як губка вбирає ідеї з усього світу. І для інвесторів, що працюють по всьому світу, необхідно розуміти, як працюють компанії там, і інвестувати в них.

Але, природно, на американському ринку величезна конкуренція і, крім розуміння ринку, у нас немає особливих переваг.

Російські проекти, у свою чергу, з'явилися у вашому портфелі відносно недавно. Це з чим пов'язано, раніше тут не було проектів, які могли б вас зацікавити з точки зору інвестицій? Які проекти можуть розраховувати на інвестиції від ТМТ?

Герман Каплун: Цікаві проекти були завжди. Але коли ми працювали в РБК, то, за угодою акціонерів, для усунення можливої конкуренції, ми не могли інвестувати в медійні проекти в Росії. Зараз цих обмежень більше немає, так що ми знову з цікавістю дивимося на російські стартапи.

Отримати від нас інвестиції дуже легко - потрібно мати працюючий проект, продемонструвати хороші темпи зростання (виручка та/або аудиторія), мати можливість географічної експансії або можливість перетворитися на країнової лідера, мати потенційно великий і зростаючий ринок послуг або продуктів, на якому оперує компанія, мати адекватних керівників проекту, які розуміють, що і навіщо вони роблять, і які люблять свій проект і роблять його з любов'ю. Ось, загалом, і все.

Ну, і напрямку. Для нас пріоритетно все, що пов'язано з хмарами, новинами, фото, відео, комунікаціями, рекламою і мобільними технологіями. Ми з великою обережністю дивимося на ігрові проекти і e-commerce, оскільки це не є для нас пріоритетним напрямком.

На сайті фонду вказано, що розмір інвестицій може коливатися від 200 тис. до 3 млн дол. Цікаво, який на сьогоднішній день максимальний розмір одного чека і в кого такі кошти були вкладені?

Герман Каплун: Максимальний чек був виписаний компанії Backblaze - одному зі світових лідерів на ринку персонального backup. За 5 дол. на місяць ви отримуєте автоматичний backup всіх даних вашого комп'ютера. Враховуючи, що до 5% комп'ютерів на рік ламається кардинально, це дуже перспективне рішення.

Поки тільки 2% користувачів використовують backup для своїх даних. Так що потенціал величезний.

Фонду менше трьох років, а у вас вже було два виходи, причому не з перших інвестованих вами проектів. Можете трохи детальніше розповісти про ці виходи?

Герман Каплун: В обох випадках це було поглинання. Yahoo поглинув Astrid, в який ми інвестували рік тому. Це, до речі, була всього друга угода Марісси Мейрс.

Astrid в короткий термін став найпопулярнішою програмою «to do» для Android - понад 5 млн завантажень. Коли Yahoo вирішили посилити себе покупкою різних сервісів, то вони стали дивитися на лідерів. Природно, Astid з такою аудиторією зацікавив їх. Інше ви знаєте.

Для нас економічно це була дуже хороша угода, ми готові були продовжити інвестування в цей проект. Ми вважали, що вони можуть стати ще більше, але через сімейної ситуації Джон Паріс, засновник Astrid, зволів продати і вмовив нас теж. Економічно вийшло вкрай швидко, досить висока прибутковість.

Схожа історія з Socialaize. Їх поглинула компанія Sharethis, яка працює на ринку надання рекламним агентствам статистики за рекламним компаніям і допомагає їм робити рекламні компанії ефективніше. Sharethis виростає втричі в рік по обороту, але, тим не менш, весь час шукає нові точки зростання. Купівля socialaize (10 млн користувачів соціальних тулбарів) дозволила Sharethis вийти зі своїми послугами на мобільний ринок.

Як бачите, якщо проекти вибираються з розумом, то їх часто купують великі компанії. На американському IТ-ринку близько 500 поглинань на рік. Ми раді, що внесли свої піввідсотка в цьому році.

Коментуючи торішню операцію з Backblaze, Артем Інютін сказав: «Ідеологія нашого фонду - не володіти контрольними пакетами». Чому ви дотримуєтеся такої політики, і що вона дає вам, як інвесторам?

Герман Каплун: Ми вибираємо не лише проект, ми вибираємо менеджмент. Ми повинні вірити в нього, а якщо не віримо, то й не інвестуємо. У менеджменту повинен бути значний відсоток.

Ми входимо на досить ранніх стадіях, таким компаніям для зростання ще неодноразово знадобляться гроші. Значить, прийдуть нові інвестори, і засновники будуть розмиті. Ми хочемо, щоб у засновників залишався значущий відсоток після майбутніх розмиті. Нам важливо, щоб вони не переставали вважати проект своїм.

Восени 2012 р. з'явилася новина про запуск під егідою ТМТ бізнес-інкубатора. На якій стадії перебуває сьогодні цей проект, ви вже запустили якісь програми, встигли профінансувати якісь стартапи?

Герман Каплун: Ми відклали рішення про інкубатор до кінця року, оскільки поки не бачимо великого числа потенційно цікавих проектів. Щоб інкубатор був економічно успішний, потрібно інвестувати в 80 проектів на рік.

Це дуже багато для російського ринку. Ми говоримо про проекти з великим потенціалом, а не про проекти взагалі.

Крім того, ви планували привезти до Росії деякі глобальні сервіси і відкрити новий фонд найближчим часом. Що з цих планів вже здійснилося? Що це буде за фонд?

Герман Каплун: Поки нікого не привезли, але активно ведемо переговори з деякими проектами про вихід на російський ринок. Але це довга історія, і тут завдання отримати цікаві і довгострокові умови, а інакше це безглуздо.

Щодо фонду - ми вже зібрали гроші, зараз закінчуються юридичні процеси. Але в цьому фонді зовсім інша ідеологія, ніж у ТМТ Investments. По суті, зробивши новий фонд, ми задовольнили бажання різних акціонерів.

Більшість влаштовує пасивна роль, але частини нових інвесторів хочеться бути більш залученими в процес, при цьому вони були згодні на більш довгий горизонт інвестування. І для декількох великих інвесторів ми зробили новий фонд, який буде прагнути до великих часткам і до істотного впливу на компанії.

Тому, по суті, це фонд обмеженого числа спеціальних проектів. TMT Investments як і раніше не буде змінювати своєї ідеології і залишиться фондом, який легко купує міноритарні частки і не претендує на управління.

Увійшовши до керівництва ТМТ, Ви і ваші колеги говорили про можливе збільшення своїх часток у фонді. Як сьогодні виглядає розподіл часток у компанії?

Герман Каплун: Сьогодні у нас близько 22%, але є домовленість з більшістю акціонерів про потенційного збільшення нашої частки до контрольного пакета. Сподіваюся, що це станеться вже цього року.

У вас з партнерами в загальній складності близько 70 запущених стартапів. Як змінилася спрямованість проектів за останні кілька років? Чи є у нас шанс побачити ще один РБК?

Герман Каплун: Спрямованість змінилася сильно, від створення контенту до створення технологій, які дозволяють його виробляти, зберігати, ділитися ним, коментувати і оцінювати. РБК - чудовий проект, але після 2011 р. він не розвивається. А технології в світі дуже сильно змінюються.

Якщо говорити про масштаб проектів, то в нашому портфелі вже чотири компанії, які потенційно більше РБК з капіталізації. Якщо ми говоримо про новинний проект, то зараз час інших технологій і користувацьких переваг.

У нас є один проект на стику новин, соціальних мереж, блогів і технологій, який ми скоро представимо аудиторії. Потенційно він може бути істотно більшим, ніж РБК, особливо з урахуванням того, що проект, на відміну від РБК, орієнтований на аудиторію по всьому світу, має високий ступінь віральності.

Ми готували його майже рік, вклали і ще вкладемо значні кошти. Але, звичайно, на відміну від РБК, це все ще стартап. Хоча, на мій погляд, істотно красивіше, інтуїтивно, і інформації в ньому буде в рази більше.

При цьому повторюся - це ні клон РБК, ні його конкурент. Це технологічний продукт. Запуск цього року, точніше поки не скажу.