Євген Барах: Я підтримую ідею будівництва платних доріг
Кабінет міністрів 19 жовтня призначив новим керівником Укравтодору екс-міністра транспорту Польщі Славоміра Новака. Перед ним стоїть непросте завдання – вирішити проблему катастрофічного стану українських доріг. За оцінками відомства, на ці цілі щорічно необхідно витрачати близько 60 млрд гривень. Проте в цьому році в державному бюджеті на ремонт доріг знайшлося лише близько 6 млрд гривень. Про те, яке "спадщина" дісталося новому керівнику Укравтодору Славомиру Новаку, про зв'язки з головним військовим прокурором Анатолієм Матиосом, і про те, які дороги будуть ремонтуватися в країні в 2017 році, в інтерв'ю РБК-Україна розповів перший заступник голови Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор) Євген Барах.
РБК-Україна: минулого тижня Кабмін призначив в. о. голови Укравтодору поляка Славоміра Новака. Вже відома ваша подальша доля в стінах дорожнього відомства?
Євген Барах: Я вважаю, що залишаюся в команді. На сьогодні я є першим заступником голови Укравтодору.
РБК-Україна: Ви вже спілкувалися зі Славоміром Новаком?
Євген Барах: У мене була розмова з ним кілька місяців тому. Більше не спілкувалися. У мене склалося позитивне думка про Славомире Новаке. Впевнений, що таким рішенням Кабінет міністрів посилить роботу Укравтодору. Я думаю, що ми разом зі Славоміром виконаємо ті завдання, які ставить перед Укравтодором Кабмін, прем'єр-міністр і міністр інфраструктури. Я сподіваюся, що буду корисним Славомиру в нашій спільній роботі.
РБК-Україна: Що встиг зробити Укравтодор у поточному році до призначення Славоміра Новака керівником відомства?
Євген Барах: Я хочу розділити поточний рік на два періоди – до червня і після. До початку літа не було повноцінного будівництва доріг по Україні. В цьому могли переконатися всі. Після того, як на початку червня Кабмін поклав на мене функції тимчасово виконуючого обов'язки голови Укравтодору, за підтримки уряду вдалося розблокувати фінансування на дорожнє будівництво. Після цього, в червні-липні, більшість тендерних процедур по областях по виконанню поточних дрібних ремонтів було завершено.
Таким чином, весь приріст роботи пішов з липня по сьогодні. За цей час з виділених Укравтодору на поточний середній ремонт 3,5 млрд гривень освоєно понад 2,5 млрд гривень. Результат можна побачити, наприклад, на дорозі Львів-Луцьк, Одеса-Рені, Чугуїв-Мілове, відновлення будівництва мосту в Запоріжжі. Тому, я вважаю, що в цьому році ми впоралися непогано.
Тут я не враховую кошти, які пішли на ремонт доріг з місцевих бюджетів та за проектами понадпланових надходжень від митних платежів. За цим засобам Укравтодор не є розпорядником.
В результаті освоєння 3,5 млрд гривень нам вдасться відремонтувати 1000-1200 км доріг. Ми поступово відходимо від так званого ямкового ремонту і переходимо на середній ремонт доріг відразу ділянками по 200-300 метрів. Я вважаю, що такий підхід більш правильний.
РБК-Україна: Поки що не освоєний один мільярд гривень Укравтодор встигне витратити до кінця року?
Євген Барах: Безумовно. Ми подивилися ситуацію по областях і визначили деякі області, які вже освоїли виділені їм кошти і можуть продовжити роботи, якщо їм буде збільшено фінансування. А також визначили кілька регіонів, які в силу різних причин, не встигають витратити виділені їм кошти. В результаті Кабмін на одному з недавніх засідань ухвалив рішення перенаправити частину коштів з останніх регіонів в перші. Минулого тижня ці правки були підтримані і бюджетним комітетом Верховної Ради.
РБК-Україна: У кого забрали і кому віддали?
Євген Барах: Ми забрали частину коштів з Херсонської, Дніпропетровської, Київської областей. "Перекидку" ми робили на Одесу-Рені, Чугуїв-Мілове в Харківській області, Львів-Івано-Франківськ-Мукачеве, Львів-Луцьк. Також спрямували частину коштів на дорогу Львів-Тернопіль-Броди в Тернопільській області, яка однією з перших достроково закінчила виконання планів з поточного середнього ремонту. Поки що погодні умови дозволяють продовжити виконання ремонту, ми вважаємо справедливим, правильним, раціональним та ефективним рішенням таке використання коштів.
РБК-Україна: По всій видимості, забрали гроші і в Миколаївській області, де нещодавно вибухнув скандал з визначенням підрядника на ремонт дороги Н-11 Дніпро-Кривий Ріг-Миколаїв. На це було виділено близько 200 млн гривень, але їх не встигають освоїти через несвоєчасність проведення тендеру. Ці гроші будуть перераховані в "процвітаючі" області?
Євген Барах: Ні, ці гроші залишаться в Миколаївській області. Деяку частину заберемо у Дніпропетровській області. В Миколаївській області відбувся тендер, на якому найдешевша пропозиція на суму трохи більше 60 млн гривень внесла фірма, щодо якої Державна фіскальна служба попереджала, що вона може занижувати вартість своїх роботи.
Також, ця фірма, по суті, - афілійована юрособа зі скандальною компанією "Дорлидер", по якій є заборона на бюджетні розрахунки через порушені проти низки кримінальних справ. Обласна служба автодорога була попереджена про це. На підставі офіційної позиції державних органів служба автомобільних доріг прийняла пропозицію іншій компанії з вартістю близько 90 млн гривень, що дозволило розблокувати роботи і почати ремонт.
РБК-Україна: В цьому році непропорційно багато грошей на ремонт доріг іде в західні області, а також - в Одеську. Це політика, випадковість або в цих регіонах краще будують?
Євген Барах: Там краще працюють. Для того, щоб виконати роботи в термін, необхідно якісно провести підготовчі роботи, зокрема, мати в наявності проектно-кошторисну документацію, її узгодження, провести тендери і підписати з їх переможцями договору. Коли це все є, то проблем з фінансуванням не буває. І ті області, які в силу тих чи інших причин не змогли або не захотіли цього зробити, вони, власне кажучи, і були позбавлені фінансування.
Крім того, ще одним із приводів перерозподілу була готовність місцевих органів влади виділити співфінансування на дорожні проекти своїх бюджетів. Там, де обласна влада вчасно погодили проекти фінансування, такі регіони і отримали додаткові кошти з держбюджету.
Допущені в цьому році помилки, зокрема, зі своєчасністю проведення тендерних процедур, підготовки проектно-кошторисної документації, враховані. Приміром, зараз поставлено завдання всім обласним службам автомобільних доріг до кінця року відкоригувати проектно-кошторисну документацію під заплановані на 2017-2018 року роботи. Це необхідно зробити, що ми в наступному році вже в січні-лютому провели тендерні процедури, а в березні-квітні приступили до виконання будівельних робіт на об'єктах. Я думаю, що з цим завданням ми впораємося.
РБК-Україна: Ви говорите про те, що тендери проведете в січні-лютому. Але, наскільки я розумію, терміни проведення тендерів залежать і від уряду. Зокрема, у цьому році Кабмін ухвалив рішення про розподіл коштів на ремонт доріг лише в березні. Це є обов'язковою умовою для початку тендерів. Відповідно, дорожні служби змогли провести тендери тільки в квітні-травні. Як ви хочете обійти проблему зі своєчасним прийняттям рішення Кабміну і провести тендери на наступний рік вже у січні-лютому?
Євген Барах: Ми чекаємо ухвалення Верховною Радою в листопаді пакету законопроектів, пов'язаних із створенням Державного дорожнього фонду. У такому разі в спецфонді держбюджету за фондом буде закріплена гарантована сума витрат. Якщо до кінця року законопроекти вступлять в силу, ми зможемо оголошувати тендери вже в січні-лютому.
Крім того, я сподіваюся, що нам допоможе посилена увага до дорожньої галузі уряду. На сьогодні Укравтодором підготовлено проект карти для поточних середніх ремонтів на 2017-2018 роки. Уряд прийме остаточне рішення щодо цих пропозицій.
Зараз завдання полягає в тому, щоб Кабмін затвердив ці плани, а обласні дорожні служби підкоригували під них проектну документацію. Паралельно з цим має бути прийнятий держбюджет на наступний рік, в якому нам буде доведена загальна сума і з розбивкою по областях.
Як тільки це відбудеться, то ми відразу буде оголошувати єдиний тендер з розбивкою по обласним лотами, а не безліч тендерів по кожній області, як це було раніше.
РБК-Україна: У наступному році в лідерах по інвестицій в дорожнє будівництво також будуть західні регіони і Одеська область?
Євген Барах: Я дотримуюся точки зору, то в 2017 році в ремонті доріг необхідно зробити акцент на дорогах таких регіонів як Дніпропетровська, Харківська, Херсонська, Запорізька, Одеська, Миколаївська області. Разом з тим, на Західній Україні ми будемо завершувати ті ремонти, які були розпочаті в 2015 і 2016 роках. Необхідно зробити акцент на дорогах півдня, оскільки вони розбиті вантажними перевезеннями. Тут потрібні серйозні відновлювальні роботи.
РБК-Україна: Які саме дороги планується ремонтувати?
Євген Барах: Одним з ключових напрямків буде Маріуполь-Запоріжжя, яке вимагає серйозного ремонту. Крім того, необхідно відремонтувати дороги в Луганській області, зокрема, дороги сполученням з Донецькою областю. Також необхідно продовжити ремонт дороги Чугуїв-Мілове Луганської області.
Важливий напрям Одеса-Мелітополь-Новоазовськ, бо там дорога у нас в жахливому стані. Крім того, безумовно, вимагає уваги траса Дніпропетровськ-Миколаїв, яку необхідно привести в порядок в повному обсязі.
Знову-таки ще одне з ключових напрямків - Одеса-Вознесенськ-Новий Буг, яке вимагає негайного відновлення. Крім того, необхідний ремонт дороги на Скадовськ, де розташований курорт. Тут необхідно розвивати інфраструктуру. Показовим є позитивний приклад впливу ремонту доріг на розвиток туристичного бізнесу в західному регіоні. В результаті цього серйозно збільшився туристичний потік на заході країни.
РБК-Україна: Раз вже згадали туристичні дороги на Західній Україні, а коли буде проведено ремонт дороги з Івано-Франківська в Буковель, яка знаходиться в жалюгідному стані?
Євген Барах: В останньому перерозподіл цей регіон отримав кошти на ремонт дороги Мукачеве-Івано-Франківськ. При наступному розподілі коштів гроші підуть на дорогу на Буковель. Крім того, в наступному році ми хочемо закінчити ремонт дороги Одеса-Рені. Приведення в порядок 80 км цієї дороги поки що повноцінно не вирішує всієї проблеми з цим напрямком. Ми хочемо продовжити ремонт дороги від Рені до Вилкове, тому що Вилкове в цьому році залишилося без фінансування.
РБК-Україна: Ви нічого не сказали про одній з головних доріг країни Київ-Одеса, на якій вже кілька років як йде уповільнений ремонт. Яка ситуація з ремонтом цього напряму?
Євген Барах: Цей напрямок дуже важливо. Вже видно, що в Черкаській і Одеській областях, цієї ділянки траси вимагають якщо не капітального, середнього ремонту.
Зараз йде ремонт на ділянці Київ-Біла Церква. На цьому тижні відбудеться зустріч з місією ЄІБ і ЄБРР, які фінансують ремонт цієї частини дороги. Спільно з підрядником буде прийматися рішення про можливе збільшення темпів робіт силами наявних порядних організацій або про можливе залучення додаткових підрядників, щоб виконати максимальну кількість робіт до настання зими. Це дозволить забезпечити нормальний проїзд взимку. У наступному році ми плануємо закінчити проект ремонту дороги Київ-Біла Церква в повному обсязі. Зараз прораховується необхідний графік і обсяг робіт, а також сума фінансування для того, щоб їх завершити. Крім того, ми не виключаємо можливість у майбутньому залучити ці банки для фінансування ремонту далі по трасі Київ-Одеса в Черкаській та Одеській областях.
РБК-Україна: Які результати робіт по ремонту і будівництву доріг Укравтодору, які проводяться за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій (МФО)?
Євген Барах: Тут приблизно така ж ситуація, як з освоєнням вищевказаних 3,5 млрд гривень. Згідно з держбюджетом на 2016 рік, для того, щоб освоїти кошти МФО, нам потрібно було отримати погодження з Кабміном і бюджетним комітетом Верховної Ради. Такі погодження були отримані навесні-влітку. В результаті вибірка коштів за проектами ЄБРР і ЄІБ зросла з 15-17% від запланованих коштів на січень до 55% - на червень-вересень. На мій погляд, це досить непоганий результат.
Думаю, що за програмами з МФО ми спільно зі Славоміром Новаком виробимо чітке бачення реалізації проектів на найближчі роки. На допомогу цьому буде працювати стратегія розвитку автодорожньої галузі, яку ми зараз активно розробляємо разом з експертами Світового банку. Прем'єр-міністром поставлено завдання до початку грудня представити громадськості дану програму. Зараз ми чекаємо рішення ЄБРР та ЄІБ по тендеру на ремонт дороги Київ-Чернігів. Всі документи, які від нас потрібні, ми направили в банки. У найближчому майбутньому ми дізнаємося рішення банків про те, чи ми можемо підписати договір з підрядником на ремонт цієї дороги.
РБК-Україна: тобто, проект ремонту дороги Київ-Чернігів не знято з порядку денного? Раніше на транспортному ринку обговорювалася інформація про те, що цей проект буде відкладений із-за пріоритетності даного маршруту в нинішніх політичних і економічних умовах.
Євген Барах: Ні, так питання не стоїть на порядку денному. Зараз ми чекаємо рішення МФО.
РБК-Україна: Не секрет, що у МФО заплановано на українські дороги набагато більше коштів, ніж Україна реально освоює. Чому так відбувається?
Євген Барах: Тут сукупність різних факторів. Все починається з людського фактора і закачується бюрократичними процедурами. Досить багато часу було витрачено на узгодження програми ремонту доріг за рахунок МФО з Кабміном і бюджетним комітетом. Знову-таки на початку червня це сталося. Крім того, до початку літа не вирішувалися кілька технічних питань, які заважали старту освоєння коштів МФО.
наприклад, ще в 2013 році можна було вирішити питання за проектом обхідної дороги навколо Житомира. Вся документація була готова, але велася дискусія про необхідність підривання бетонної дороги навколо Житомира – всю її варто підривати і заново будувати, або лише на окремих ділянках. Ми прийняли рішення, що не буде руйнувати все дощенту. В цьому немає жодного економічного сенсу. До кінця жовтня чекаємо погодження від ЄІБ та ЄБРР і за цим проектом, щоб ми почали проводити тендер.
Крім того, ще з 2013 року тяглося рішення проекту Світового банку з обходу Полтави. Нам вдалося в серпні-вересні фіналізувати документацію по цьому проекту. На даний момент підрядник визначений за погодженням з банком, і найближчим часом він приступить до виконання контракту.
Нещодавно на нараді в Кабміні ми говорили, що зараз нам необхідно приблизно півроку, щоб завершити бюрократичну підготовку за проектами з МФО. В такому разі, до березня значна частина тендерних процедур буде проведена.
РБК-Україна: Які у наступному році будуть профінансовані проекти МФО в дорожньому господарстві України?
Євген Барах: В першу чергу, це залежатиме від затвердження стратегії розвитку транспортних коридорів, яку ми зараз готуємо спільно зі Світовим банком, а також бачення нового керівника Укравтодору Славоміра Новака. Крім того, ми очікуємо затвердження Каміном загального плану нашої роботи на 2017-2018 року, а також прийняття законів про Державний дорожній фонд. Останнє дозволить нам перейти до планування своєї роботи не на рік, як зараз, а хоча б на два-три роки. Тільки в такому випадку до кінця року з'явиться розуміння, які проекти ми зможемо реалізувати з МФО у 2017 році.
Крім того, ми зараз вивчаємо питання необхідності підписання дорогого контракту на обслуговування дороги першої категорії Київ-Харків-Довжанський за прикладом подібного контракту на обслуговування траси Київ-Львів. На останній дорозі обслуговуванням займаються не облдоры, а приватна компанія. Але сума обслуговування порівнянна з будівництвом нової дороги. Тому ми зараз дискутуємо на тему необхідність підписання такого контракту або будівництва нової дороги.
РБК-Україна: Скільки в 2017 році буде виділено на дорожнє господарство Укравтодору? 14 млрд гривень, які закладені в проекті держбюджеті -2017, або будуть й інші джерела фінансування?
Євген Барах: В сукупності бюджет Укравтодору може скласти 35-40 млрд гривень – з урахуванням можливого зовнішнього запозичення в один мільярд доларів на дорожнє господарство Цей мільярд може бути витрачена тільки на капітальний ремонт або реконструкцію доріг першої категорії. Скільки буде закладено в місцевих бюджетах, поки невідомо.
РБК-Україна: Ви згадали про нову концепцію розвитку автодоріг. Що вона буде включати в себе?
Євген Барах: Зараз наші обласні служби разом з експертами Світового банку прораховують інтенсивність потоку машин, колійність, рівність, ступінь зруйнованості доріг. Коли ми отримаємо ці дані по кожній області, вони будуть інтегровані в спеціальну програму, яка є у Світового банку. Цією фінустановою будуть підготовлені відповідні розрахунки. У результаті Світовий банк вкаже, які дороги варто вкладати кошти з точки зору їх інтегрованості в міжнародні транспортні потоки. Я думаю, що в початку-середині листопада буде попередній проект цієї концепції.
РБК-Україна: При попередньому міністрі інфраструктури Андрія Пивоварском планувалося будівництво концесійної дороги на Західній Україні. Є у Укравтодору плани з будівництва таких доріг? Можливо, є плани з будівництва платних доріг?
Євген Барах: Я підтримую ідею будівництва платних доріг. Я думаю, що це буде наступним кроком у розвитку нашої галузі. Але тут є нюанс. У всьому світі передбачено при наявності платної дороги наявність безоплатної в якості альтернативного проїзду. Поки ми не приведемо в порядок альтернативні безкоштовні проїзди, говорити про те, що ми почнемо будувати концесійні або платні дороги, будемо передчасно. Можливо, що після того, як ми відремонтуємо дороги, які за порадою Світового банку будуть визначені найбільш важливі дорожні артерії України, вони можуть виступити першими концесійними дорогами і їм буде надано статус платних.
РБК-Україна: Це правда, що ви пов'язані родинними зв'язками з головним військовим прокурором Анатолієм Матиосом?
Євген Барах: Так, це правда. Я є рідним племінником моєї рідної тітки, яка вийшла заміж за Анатолія Васильовича Матіоса. Це відбулося за багато років до того, як він зайняв свою посаду, а я свою.
Розмовляв Дмитро Уляницький