В українському Представництві Державної нафтової компанії Азербайджану SOCAR поки не декларують наміри побудувати або модернізувати якийсь з наявних в Україні нафтопереробних заводів (НПЗ). Хоча така можливість не виключається, повідомив в інтерв'ю РБК-Україна глава Представництва SOCAR в Україні Ельчин Мамедов. Також він розповів про шляхи розширення присутності компанії в нашій країні.
РБК-України: Скільки автозаправних комплексів (АЗК) SOCAR побудував в Україні і скільки ще планується побудувати в Україну?
Ельчін Мамедов: На даний момент на території України під брендом «SOCAR» діють 30 АЗК. Плануємо до початку 2013 р. довести їх кількість до 100 одиниць.
Ми довго вивчали український ринок. Для цього було відкрито представництво Державної нафтової компанії Азербайджанської Республіки (ДНКАР/SOCAR) в 2008 р., а потім створена комерційну компанію «SOCAR». З тих пір, на підставі проведених досліджень ринку, ми реалізуємо власну програму розвитку, яка базується, в тому числі, на наданні максимального сервісу.
РБК-Україна: За наявною інформацією недавно була придбана частина колишньої мережі АЗС «Калина» - 24 об'єкти.
Ельчін Мамедов: Придбання комерційних активів в цілому, а в тому числі, мереж АЗК, - досить складна процедура. Вона можлива тільки за умови дотримання антимонопольного законодавства.
Процедура придбання частини активів мережі «Калина» зараз здійснюється відповідно до законодавства. Але говорити про її завершення - передчасно. В даному випадку найкоротший шлях - шлях по прямій. Ми йдемо по цій дорозі.
РБК-Україна: Антимонопольний комітет України (АМКУ) видав дозвіл SOCAR EnergyUkraine на покупку частини статутного капіталу ТОВ «Альма-2», який входить в структуру групи, що управляє однойменною мережею АЗС. На якому етапі процес угоди, які подальші дії компанії?
Ельчін Мамедов: Ще в листопаді 2011 р. АМКУ видав нам дозвіл на придбання частки в статутному капіталі компанії «Альма-2». В результаті цього ТОВ «Альма-2» і підконтрольні їй підприємства увійшли до структури підприємств «Сокар України». Це п'ять АЗК: три в Києві і дві у Обухові (Київська обл.). Зараз на них здійснюється ребрендинг для експлуатації їх під брендом «SOCAR».
РБК-Україна: У зв'язку з відходом з українського ринку ТНК-ВР, чи не збирається SOCAR викупити частину їхніх АЗС і задіяти їх кадровий ресурс?
Ельчін Мамедов: Розглядаємо можливість придбання всіх привабливих активів, незалежно від того, кому вони належать. В Україні SOCAR представлено двома напрямками.
Перше - представництво SOCAR в Україні, яке не веде комерційної діяльності, а лише аналізує процеси, що відбуваються. Друге - група компаній «SOCAR», яка існує як комерційний проект і займається безпосередньою реалізацією всіх наших завдань.
Однозначних пріоритетів в пошуку активів у нас немає - чи буде це ТНК або інша мережа. Подібне ставлення у нас і до кадрів - ми готові працювати з професіоналами з різних компаній, у тому числі - з ТНК.
РБК-Україна: Тобто, конкретики в планах розвитку поки немає?
Ельчін Мамедов: А тут її і не повинно бути. Це наш поточний робочий внутрішній процес. Досить того, що ми впевнено увійшли на ринок і є його повноправним учасником.
РБК-Україна: Чому SOCAR не постачає і не переробляє в Україні азербайджанську нафту, а продає європейський бензин?
Ельчін Мамедов: Це пов'язано з технологічними характеристиками українських НПЗ. Як відомо азербайджанська нафта - малосірчиста і перевищує за якістю багато інших сортів нафти. Саме в цьому поки існує заковика.
Оскільки наші АЗК вже функціонують, вихід для нас один - купувати для реалізації високоякісне паливо стандарту Євро-4, Євро-5 на європейських НПЗ Литви, Угорщини, Білорусії, Росії, Румунії, Болгарії.
Надалі, якщо у нас буде своя переробка в Україні, природно, будемо переробляти азербайджанську нафту, тому що з неї виходять дуже якісні нафтопродукти.
РБК-Україна: В цьому контексті, чи є у компанії далекоглядні плани придбати НПЗ і запустити своє виробництво?
Ельчін Мамедов: В ідеалі кожна велика нафтова компанія повинна мати свій НПЗ. Але є теорія, а є практика. Не виключаю, що прийде час, коли ми приймемо рішення про покупку НПЗ. Або це буде вже існуючий, або ми побудуємо новий - знову-таки час покаже.
РБК-Україна: Це питання ціни?
Ельчін Мамедов: Не тільки. Це питання не можна обмежувати одним ціновим кутом.
РБК-Україна: Але в уряді обіцяють буквально до кінця літа розробити програму відновлення роботи вітчизняних НПЗ.
Ельчін Мамедов: Буду радий, якщо все вийде. Але як би там не було, за будь-яких обставин на АЗК під брендом «SOCAR» буде реалізовуватися паливо тільки європейських стандартів - Євро-4 і Євро-5.
РБК-Україна: Ви направляли пропозиції уряду щодо налагодження роботи НПЗ?
Ельчін Мамедов: Я вважаю, що в нашому уряді працюють мудрі і далекоглядні люди, які й без нашої ради вони знають що робити.
РБК-Україна: З серпня 2011 р. SOCAR започаткувала бункерувальний бізнес, надаючи послуги із заправки паливом судів безпосередньо в акваторії Дніпра. Як розвивається цей напрямок бізнесу?
Ельчін Мамедов: Правильніше буде сформулювати - ми вийшли в новий сегмент бізнесу по заправці паливом малих і середніх судів. Так би мовити, ми тільки привіталися з ним. Несамохідне паливозаправне судно «Баку-1» під брендом «SOCAR» ми спустили на воду наприкінці серпня 2011р.
Споживання палива водними судами випадає переважно на літні місяці, коли водні розваги в розпалі. До нас звернулося керівництво одного з київських яхт-клубів з пропозицією розмістити бункеровщик ближче до акваторії клубу.
Також в цьому сезоні ми запустимо ще одну плавучу заправну станцію в Одесі.
РБК-Україна: Нещодавно компанією було відкрито АЗС з самообслуговуванням. Раніше такий експеримент проводила Волинська мережа «Аріс-Юг», що відкрила п'ять станцій, розрахованих в основному на далекобійників. Чим, окрім скорочення операційних витрат, обумовлений вибір такої системи?
Ельчін Мамедов: Логіка така - роблячи автоматизовані заправки, ми знижуємо свої експлуатаційні витрати, що, в першу чергу, відображається на ціні палива для клієнтів. В середньому на звичайній заправці працює 5-6 осіб у зміні, це певні витрати, податки і т.д. На автоматичній АЗС цього немає. Відповідно, ціна на паливо на таких АЗС нижча в середньому на 20 коп.
Хоча ми цим Америку не відкрили. З 80-х років подібні АЗС успішно розвиваються в Європі. Ми географічно є частиною Європи і не повинні залишатися осторонь.
РБК-Україна: Яка частка в бізнесі виділяється під цей сегмент?
Ельчін Мамедов: Під брендом «SOCAR» в Україну будуть працювати три напрямки. Перший напрямок - це наші традиційні АЗК «SOCAR». Другий напрямок - автоматичні заправки SOCAR Rapid. Будуть ще заправні комплекси Nanoby SOCAR, названі на честь фірмового палива, вони будуть трохи відрізнятися за дизайном і концепції.
РБК-Україна: Чи будуть в мережі SOCAR АЗК пристосовані виключно для далекобійників з прискореним режимом заправки?
Ельчін Мамедов: Окремою спеціалізації АЗС ми не робимо. У нас практично на всіх АЗК є спеціальні швидкісні колонки.
РБК-Україна: Чи цікавий SOCAR розвиток газового напрямку в Україні?
Ельчін Мамедов: Звичайно, цікавий. Останні п'ять років в Азербайджані відкриваються нові газові родовища. На газовому ринку відбувається багато змін і є що аналізувати. Це і правила торгівлі газом, і ціноутворення, шляхи і можливості поставок та інше. Адже якщо братися за справу, то обов'язково треба бути конкурентоспроможним.
РБК-Україна: Є ймовірність, що по закінченню досліджень цей напрям буде запущено, зважаючи на складні газові відносини між Україною та Росією?
Ельчін Мамедов: Не виключено. Це політичні питання і я туди не хочу втручатися. Але дружні країни - Азербайджан і Україна - знайдуть спільну мову.
Спілкувалась Діана Роженцова