Експортний договір: як ДПЗКУ зриває мільярдний контракт на поставку зерна Китаю
![Експортний договір: як ДПЗКУ зриває мільярдний контракт на поставку зерна Китаю](https://www.rbc.ua/static/img/1/0/106632_650x410.jpg)
Міжнародний скандал навколо Державної продовольчої зернової корпорації україни (ДПЗКУ), який триває вже не перший рік, не тільки не вщухає, але, схоже, набирає все нових обертів. Варто нагадати, що в серпні 2015 р. були поширені документи, що свідчать про критичну ситуацію, що склалася з виконанням ДПЗКУ укладеного в 2012 році кредитної угоди з Ексімбанком КНР на суму 1,5 млрд дол. і 15-ти річної Генеральної угоди з китайською корпорацією ССЕС на експортні поставки зерна.
З листів і протоколів, які стали надбанням громадськості, відомо, що китайська сторона висунула Україні цілий ряд серйозних претензій. По–перше, це систематичне невиконання ДПЗКУ планових обсягів поставок зерна китайською ССЕС.
За озвученими даними в 2013 р., при законтрактованих 4 млн т ДПЗКУ в Китай фактично було поставлено 530 тис. т. В 2014 р. – 1,48 млн т при контракті на 4,25 млн т. За перше півріччя 2015 р. – 770 тис. тонн при контракті 5,17 млн т. Таким чином, фактичний обсяг поставок не перевищив 20% від законтрактованого.
По-друге, ДПЗКУ звинуватили в торгівлі зерном за китайські гроші з третіми країнами в обхід ССЕС. Іншими словами – в порушенні прописаного в Генеральній угоді принципу "ексклюзивного партнерства" і, як наслідок, – у несплаті китайцям обов'язкової маржі в 5 дол. з тонни. По-третє, ДПЗКУ пред'явили штрафні санкції за простій суден і звинуватили в систематичних "нестачах зерна" у вантажі, що відправляються.
Настільки резонансний букет звинувачень і претензій спричинив за собою звернення китайської сторони до тодішнього прем'єр-міністра Арсенія Яценюка і міністра АПК Олексія Павленка з вимогами втрутитися у ситуацію і вирішити накопичені проблеми. Більше того, саме провали ДПЗКУ з виконанням експортного контракту стали причиною безрезультатного результату і не підписання підсумкового протоколу українсько-китайської міжурядової підкомісії зі співробітництва в сільському господарстві в серпні 2015 року.
Після цих подій якоїсь виразної реакції і рішучих дій з боку уряду і профільного міністерства не було. Зате неодноразово звучали в ЗМІ оптимістичні заяви керівництва ДПЗКУ про експортні успіхи і поліпшення співпраці з китайцями.
Насправді ж, проблеми з китайським зерновим контрактом нікуди не зникли і, по суті, просто відкладалися і замовчувалися. Про це красномовно свідчить черговий виток протистояння української ДПЗКУ і китайської ССЕС, спровокований прес-конференцією в. о. голови правління держкорпорації Бориса Приходька 14 червня 2016 р.
Говорячи про досягнення компанії за звітний період, плани і перспективи, Борис Приходько відзвітував перед журналістами про нібито успішне виконання ДПЗКУ китайського зернового контракту. За його словами, "корпорація ДПЗКУ зробила більше 160 пропозицій на об'єм 5 млн тонн зернових на корпорацію ССЕС... і вони відреагували тільки на 13 пропозицій, які були реалізовані через контракт. Тобто ми вважаємо, що виконуємо свої зобов'язання в повному обсязі".
Керівник ДПЗКУ відзвітував, що за 2015 рік держкорпорація поставила через CCEC 1,5 млн т зерна, що на 16% більше порівняно з 2014 роком, а в 2016 р. українська сторона нібито вже експортувала в КНР понад 660 тис. т зерна. Далі Приходько зробив досить сенсаційну заяву, тут же розтиражовану у вітчизняних ЗМІ, про нібито успішні результати переговорів з китайською стороною з питання преференційної (обов'язкової) 5-ти доларової маржі ССЕС з кожної проданої тонни зерна.
"Зараз ми практично досягли домовленості з корпорацією ССЕС про зниження преференційної маржі до 1,5% від вартості партії, але не більше 5 дол. за тонну у разі підвищення світових цін", - заявив він. "Ми впевнені у виконанні наших зобов'язань. Зараз ведемо дискусії з китайськими партнерами з питання ексклюзивності наших взаємин і ціноутворення", — додав Приходько.
Настільки впевнені заяви і обнадійливі новини від керівника ДПЗКУ, як не дивно, викликали щире здивування, що межує з шоком у китайської сторони. У китайській ССЕС, м'яко кажучи, здивувалися словами пана Приходька і викрили керівника ДПЗКУ в перекручуванні фактів, а також дезінформації як за обсягами поставок, так і по ходу виконання Генеральної угоди.
Так, у розпорядженні журналістів опинився лист віце-президента китайської корпорації ССЕС пані Ян Цзінь від 21 червня 2016 року, адресований міністру агрополітики України Тарасу Кутовому і Посольству України в КНР, в якому озвучена діаметрально протилежна оцінка і досить жорстка позиція по роботі з українською ДПЗКУ.
З цього листа випливає, що на початку червня 2016 р. відбулися чергові переговори між керівництвом ДПЗКУ і ССЕС, в яких брали участь сам міністр Кутовий та його перший заступник Ярослав Краснопольський. Але результати виявилися абсолютно протилежними від тих, що озвучив на своїй прес-конференції 14 червня Борис Приходько.
Як повідомляє у своєму листі українському міністру віце-президент ССЕС, "після того, як Ви залишили переговори, ми продовжили з заступником міністра паном Ярославом Краснопольским і представниками ДПЗКУ обговорення двох базових принципів: "ексклюзивного партнерства" і "механізму ціноутворення", але не досягли консенсусу. "ССЕС і ДПЗКУ тривалий час вели переговори по цих принципах, але ніякого прогресу на даний момент немає. ДПЗКУ систематично порушувала базові принципи підписаних контрактів і угод, що серйозно порушувало реалізацію проекту. Зокрема, в поточному році реалізований між ССЕС і ДПЗКУ обсяг зерна склав 0,47 млн тонн загальною контрактною вартістю 81,4 млн дол.", – наголошується у зверненні на ім'я Кутового.
Як підкреслила китайська сторона, у відповідності з умовами контракту, "мінімальний обсяг зерна в 2016 році повинен скласти 5,17 млн тонн, таким чином виникає величезна різниця між фактично реалізованим і передбаченим у договорі обсягом". "На жаль... ми були вкрай засмучені новинами з останньої прес-конференції пана Приходька...Незалежно від вищезазначених розбіжностей щодо реалізації генеральної угоди, нас вразили коментарі Приходька за обсягами постачання зернових через нашу компанію в 2016 році, а також стосовно перспектив реалізації генеральної угоди в цілому", -йдеться далі у листі. "Ці заяви ДПЗКУ знаходяться за межами реальності, а тому не залишається місця для поваги і довіри у відносинах між нашими компанії", - жорстко підсумувала свій лист віце-президент китайської ССЕС.
Фактично, зі звернення китайської сторони до керівництва Мінагрополітики України можна зробити кілька очевидних висновків. По-перше, ні про яке "успішне виконання зобов'язань" ДПЗКУ за китайським зерновому проектом не може бути й мови. Українська держкорпорація продовжує з тріском провалювати його виконання. Реальний обсяг поставок зерна в КНР за перше півріччя 2016 р. виявився навіть меншим, ніж заявив Приходько (0,47 млн замість 0,66 млн тонн) і становить всього 9% від передбаченого Генеральною угодою. Якщо навіть порівнювати не з вражаючим 20% показником минулого року, то виходить, що ситуація тільки погіршується і загальний дефіцит поставок ДПЗКУ продовжує наростати. По-друге, ніяких домовленостей з китайською стороною про зміну розміру маржі, а тим більше режиму ціноутворення і "ексклюзивного партнерства" не досягнуто. І, судячи з риторики китайців і стану взаємин між ДПЗКУ і ССЕС, навряд чи можуть бути досяжні в найближчому майбутньому.
Загалом, ситуація навколо ДПЗКУ та її багатостраждального китайського контракту як була, так і залишається в глухому куті. Знайти з неї вихід, всупереч деклараціям і обіцянкам виявилися не в змозі ні екс-керівники та заступники Мінагрополітики (Павленко, Краснопольський), ні діючий менеджмент ДПЗКУ на чолі з Приходьком. Спроби ж прикрасити дійсність і маніпулювати фактами (як у випадку з прес-конференцією Приходька) лише посилюють проблему.
Провал настільки масштабної кредитної та торгової угоди має найбільш негативний вплив на українсько-китайські міждержавні економічні відносини в цілому. І справа не тільки в гальмуванні і відкладанні нових спільних проектів з Китаєм. Україна знову опинилася перед загрозою розірвання 1,5 млрд дол. кредитної угоди з Ексімбанком КНР, повертати яку сьогодні просто нічим. Крім того, багатомільйонні збитки через зіпсовані відносини з КНР загрожують сотням українських аграріїв і десяткам експортерів, які після величезних зусиль і наполегливої праці тільки вийшли на найбільш ємний у світі китайський споживчий ринок.
У будь-якому випадку, питання ДПЗКУ, яка працює з величезними збитками і не в змозі виконувати 1,5 млрд дол. експортний контракт з Китаєм, з усією гостротою продовжує стояти перед урядом і профільним міністерством. І яким чином його буде вирішувати нове керівництво уряду і Мінагрополітики, стане зрозуміло найближчим часом.