До 30 квітня конкурсна комісія повинна надати на розгляд прем'єр-міністра список кандидатів на посаду голови Державної фіскальної служби (ДФС). Члени комісії обирають із попередньо відібраних дванадцяти претендентів.
До 30 квітня конкурсна комісія повинна надати на розгляд прем'єр-міністра список кандидатів на посаду голови Державної фіскальної служби (ДФС). Члени комісії обирають із попередньо відібраних дванадцяти претендентів.
У четвер, 23 квітня, кандидати виступили перед комісією, представивши своє бачення роботи відомства. Вперше співбесіду транслювали в режимі онлайн. Експерти дали оцінку кандидатам і розповіли про враження від відбору учасників.
Леонід Рубаненко, президент Спілки податкових консультантів України
- З тих, хто має відношення до податків, я знаю всіх. Вже з досвіду екс-глави ДФС Ігоря Білоуса, який прийшов в систему з боку, я б сьогодні не робив би таких експериментів. Із заявлених кандидатів є, наприклад, фінансовий директор і адвокат, швидше за все, у своїй сфері діяльності вони себе добре проявили, але запускати їх в адміністративну систему, бюрократичну та чиновницьку не варто.
Зі списку відібраних претендентів я найбільше схильний довіряти Оксані Продан (член парламентського комітету з питань податкової та митної політики - Ред.). Оксана Петрівна в цій системі вже працювала. До того ж, одна людина нічого не зможе змінити, а Оксана Продан - це людина, яка йде з командою. Раніше у неї команда була в Чернівцях, а останні десять років - у Києві. Оксана завжди відрізнялася тим, що могла згуртувати навколо себе людей.
Але у мене викликає занепокоєння, що в підсумку ті, хто приймають остаточне рішення, не погодяться з висновками конкурсної комісії. До того ж те, що робиться сьогодні - це половинчаста реформа ДФС. Я прихильник того, що реформа повинна починатися всередині Міністерства фінансів.
Скажімо, всі процеси по податку на прибуток, який адмініструє ДФС, все одно засновані на бухгалтерському обліку Мінфіну. У результаті відбувається розрив на два відомства. Незрозуміло чия думка попереду, тих, хто встановлює політику - Мінфін, або того, хто займається суто адмініструванням - ДФС. Всі процеси повинні йти спільно. Реформу потрібно провести таким чином, щоб вона пройшла всередині Мінфіну, а потім вже дивитися, кого на яку посаду призначати.
Ілля Несходовский, експерт Реанімаційного пакету реформ
- Рівень корупції в ДФС сьогодні найбільш високий серед усіх органів влади в країні. Проводячи відкриті конкурси, можна забезпечити довіру бізнесу і населення, показавши, що все-таки щось в країні змінюється. Конкурс продовжили на один тиждень. І це викликало запитання, оскільки рішення виникло після того, як було проведено співбесіду з кандидатами. Я вважаю, що цьому може бути дві причини. Перша - з кандидатами хочуть вести додаткові розмови, які, звичайно, не потраплять на камеру. І це не дуже добре. По-друге, я б не став виключати, що уряд хоче знайти "темну конячку", яка пройде співбесіду і в підсумку переможе.
На даний момент тих кандидатур, які пройшли попередній відбір, достатньо для того, щоб вибрати з них гідного. Я не називаю жодного прізвища, але серед них є люди, які могли б очолити ДФС. Їх виступи були орієнтовані на публіку. Вони повинні були розуміти, що, з одного боку, їм повинен повірити бізнес, з іншого - важливо було сказати про те, як служба буде забезпечувати надходження до держбюджету. Але переважно зосередили увагу на тому, що подобається бізнесу. Звичайно, мені сподобалося, що багато говорили про високий рівень корупції, навіть намагалися ідентифікувати причини.
На мій погляд, проблема ще в тому, що існуюче положення про ДФС недосконале. Сьогодні ми спостерігаємо лише за призначенням керівника, тоді як є ще два заступника, які призначаються безпосередньо прем'єр-міністром. Є і керівники обласних підрозділів служби, на призначення яких також впливає уряд. Це ті процедури, які розривають всю вертикаль управління ДФС і роблять її голову безвідповідальним.
Наприклад, Ігор Білоус повинен був понести відповідальність за правопорушення своїх заступників, але цього не сталося, так як він своїх керівників не призначав. Упевнений, що майбутній глава повинен нести повну відповідальність за функціонування служби.
Олександр Кірш, народний депутат, член парламентського комітету з питань податкової та митної політики
- Щодо прозорості конкурсу нічого сказати не можу, так як все вирішує Мінфін, депутати не в курсі, що відбувається. Але показовим є той факт, що спочатку інтерес до конкурсу виявили майже 70 чоловік, потім список скоротили. Раніше такого не було, незрозуміло звідки бралася взагалі та чи інша кандидатура.
Інше питання, на підставі яких критеріїв відбирали список з дванадцяти осіб і чому конкурс продовжили. Тим не менш, випадкових людей там немає, в тій чи іншій мірі гідні усі. Кожен з них фахівець, в цьому немає сумнівів.
Віктор Чумак, народний депутат, заступник голови Комітету ВР з питань запобігання та протидії корупції
- Я великий шанувальник прозорих конкурсів на заняття будь-яких посад. Від директора дитячого садка до Президента. Зараз проводиться конкурс на зайняття чи не найкорумпованішої посади в уряді - керівника Державної фіскальної служби України. І у мене є свій фаворит - Оксана Продан. За ті два з гаком роки, що я її знаю - я б з нею у розвідку пішов.
Так ось, за інсайдерською інформацією там з'явився прихований фаворит. Тому конкурс продовжили на тиждень, щоб на Оксану щось нехороше знайти. Сподіваюся, що вона, як і я 1989, з КПРС не виходила, і за це "нещирість" не знайдуть.