Положення статей 17 та 19 проекту державного бюджету України про надання Кабінету Міністрів України права здійснити випуск облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) у сумі 12 млрд грн з подальшим придбанням у державну власність в обмін на ці облігації акцій додаткової емісії НАК "Нафтогаз України" та випуск 1 млрд грн - для додаткової емісії НЕК "Укренерго" та ВАТ "Укргідроенерго" не узгоджуються з чинною частиною 1 ст. 23 Закону "Про акціонерні товариства". Такого висновку дійшло Головне науково-експертне управління апарату ВР, чиї зауваження на проект бюджету-2012 опубліковані на сайті ВР.
Положення статей 17 та 19 проекту державного бюджету України про надання Кабінету Міністрів України права здійснити випуск облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) у сумі 12 млрд грн з подальшим придбанням у державну власність в обмін на ці облігації акцій додаткової емісії НАК "Нафтогаз України" та випуск 1 млрд грн - для додаткової емісії НЕК "Укренерго" та ВАТ "Укргідроенерго" не узгоджуються з чинною частиною 1 ст. 23 Закону "Про акціонерні товариства". Такого висновку дійшло Головне науково-експертне управління апарату ВР, чиї зауваження на проект бюджету-2012 опубліковані на сайті ВР.
Нагадаємо, частина 1 статті 23 Закону "Про акціонерні товариства" говорить, що у разі розміщення акціонерним товариством цінних паперів їх оплата здійснюється грошовими коштами або за згодою між товариством та інвестором - майновими правами, немайновими правами, що мають грошову вартість, цінними паперами (крім боргових емісійних цінних паперів, емітентом яких є набувач, та векселів), іншим майном. Інвестор не може здійснювати оплату цінних паперів шляхом взяття на себе зобов'язань щодо виконання для товариства робіт або надання послуг. Статутом акціонерного товариства можуть встановлюватися й інші обмеження щодо форм оплати цінних паперів. Товариство не може встановлювати обмеження або заборону на оплату цінних паперів грошовими коштами.
Крім того, науково-експертне управління відзначило, що до проекту держбюджету з метою оцінки можливих ризиків для бюджету доцільно було б надати інформацію щодо умов, на яких передбачається здійснювати кредитування Аграрного фонду, передбачене статтею 18 проекту. Нагадаємо, там йдеться про надання права Кабміну здійснити випуск ОВДП в сумі 5 млрд грн з наступною передачею коштів Аграрному фонду на умовах кредитування.
Нагадаємо, згідно з проектом держбюджету на 2012 р., Кабмін планує випустити ОВДП на 12 млрд грн для додаткової емісії НАК "Нафтогаз України". Крім того, Кабмін планує випустити ОВДП на 5 млрд грн для кредитування Аграрного фонду та на 1 млрд грн - для додаткової емісії НЕК "Укренерго" та ПАТ "Укргідроенерго".
Нагадаємо, що раніше Науково-експертне управління апарату ВР зазначило, що вимога статті 3 проекту держбюджету України на 2012 р. щодо перерахування НБУ до держбюджету заздалегідь визначеної суми (незалежно від результатів діяльності) вбачається необґрунтованою.
Так у висновку зазначається, що відповідно до чинної редакції ч. 3 ст. 5 Закону України "Про Національний банк України" НБУ повинен перераховувати до державного бюджету не певну фіксовану суму коштів, а суму, яка фактично сформувалася за підсумками кожного кварталу виключно у разі перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами.
"Незрозуміло, яким чином має бути виконана зазначена у проекті вимога у випадку отримання НБУ за підсумками кварталу негативної різниці позитивної різниці між кошторисними доходами та кошторисними витратами або ж позитивної різниці між цими показниками в сумі меншій, ніж визначено у законі про державний бюджет", - йдеться у висновку науково-експертного управління.
Відмітимо, що у ВР зареєстрований проект закону № 9000 від 15 вересня 2011 р., ініційований Кабінетом міністрів України "Про державний бюджет України на 2012 рік".
Представляючи проект бюджету, заявив прем'єр-міністр Микола Азаров заявив, що проектом державного бюджету України на 2012 р. передбачається зростання ВВП на 5,5%, а скорочення дефіциту держсектора - до 2,5% в порівнянні з 3,5 % від ВВП поточного року. "Для розрахунків бюджету уряд використовував зважений сценарій, який передбачає зростання реального валового внутрішнього продукту на 5,5% і скорочення дефіциту державного сектора до 2,5% від ВВП порівняно з 3,5% поточного року. Це наша гарантія стійкості фінансової системи держави при будь-якому розвитку подій ", - сказав Азаров.
Також у проект бюджету на 2012 р. закладено прогноз інфляції на 2012 р. у розмірі 7,9%.
Згідно з проектом, доходи загального фонду бюджету України у порівнянні з 2011 роком зростуть на 14%, або на 42 млрд грн (до 341 млрд грн). При формуванні показників були враховані як зростання самих доходів - на 39 млрд грн, так і скорочення витрат на 3 млрд грн, які "мали разовий та періодичний характер". Будуть також скорочені дефіцити бюджетів Пенсійного фонду (до 0,2% ВВП) і НАК "Нафтогаз Україна" (0,8%). Дефіцит держбюджету планується в рамках 1,5% ВВП, сумарний - не більше 2,5%. Таким чином, тільки на дотаціях Пенсійному фонду (2,2 млрд грн) у наступному році буде зекономлено 15,6 млрд грн.
Значну частину доходів бюджету як і раніше займають податкові надходження, які складуть 288,6 млрд грн, що на 14,2% більше плану 2011 р. При цьому їх частка у ВВП зменшиться на 0,7% - До 19,2%, що свідчить про зниження податкового навантаження на суб'єкти підприємництва.
Також в проекті державного бюджету на 2012 р. пропонується збільшити граничний обсяг держборгу на 10,6%, в порівнянні з 375 млрд 643 млн 401,9 тис. грн, зафіксованих в держбюджеті-2011, до 415 млрд 565 млн 120,9 тис. грн .