Підставою для втрати українського громадянства пропонується зробити і використання повнолітнім паспорта іноземної держави під час виїзду або в'їзду в Україну (або на території України), що зафіксовано Державною прикордонною службою або іншим держорганом.
19 квітня у Верховній Раді був зареєстрований законопроект, що пропонує зміни в чинне законодавство про громадянство України. Ініціатором документа виступив президент Петро Порошенко. Проект закону, серед іншого, розширює перелік підстав для позбавлення українського громадянства. В їх число пропонується включити голосування на виборах влади іноземної держави або виконання обов'язків, покладених іноземним громадянством. Документ спровокував дискусію про те, що очікує на мешканців Криму, багато з яких вимушено отримали російські паспорти. Парламентарії прогнозують, що до другого читання документ необхідно доопрацювати. Що передбачено президентським законопроектом, розбиралося РБК-Україна.
19 квітня президент Петро Порошенко вніс на розгляд Верховної Ради як невідкладний законопроект № 8297 про внесення змін в закон "Про громадянство України".
Як наголошується в пояснювальній записці, законопроект серед іншого пропонує уточнити повноваження державних органів, які беруть участь у вирішенні питань громадянства України. У законопроекті президента деталізується, що громадянами України є усі громадяни колишнього СРСР або особи без громадянства, які на момент проголошення незалежності 24 серпня 1991 року проживали на території України, "і належність яких до громадянства України встановлена на 1 травня 2018 року".
Ті, хто прибув на постійне проживання в Україну після 13 листопада 1991 року, маючи паспорт СРСР з відміткою "громадянин України", також будуть вважатися громадянами України у разі, якщо їх належність до українського громадянства встановлена на 1 травня 2018 року.
У статті, яка регулює набуття громадянства України за територіальним походженням, пропонується виключити умову про постійне проживання, залишивши лише умову про народження на території України. Законопроект обмежує і терміни відмови повнолітнім українцем від громадянства іншої країни - протягом місяця необхідно віддати іноземний паспорт уповноваженим органам такої держави.
Також документом встановлюються підстави, при яких неможливо набути громадянство України за територіальним походженням – вчинення злочинів проти людства, геноцид, засудження в Україні за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, за вчинення на території іншої держави діяння, яке визнано законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином.
Ще одна зміна до чинного законодавства про громадянство, передбачена президентським законопроектом - розширення переліку підстав для втрати громадянства України. Так, за нинішнім законом однією з підстав є добровільне набуття громадянства іншої країни і перераховуються випадки, які не підпадають під визначення "добровільне набуття".
В ініційованих законодавчих змінах до "добровільного набуття" також не відноситься "отримання громадянства Російської Федерації внаслідок вчинення протиправних і несумлінних дій на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя окупаційною адміністрацією Російської Федерації, яку складають державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, і підконтрольні Російській Федерації самопроголошені органи, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України".
Тобто ті жителі окупованого півострова, які після анексії Криму отримали російські паспорти, не втратять громадянство на підставі добровільного набуття громадянства Росії.
"Що стосується жителів автономної республіки Крим, у статті 19 чітко прописаний відповідний абзац, запропонований президентом: всю відповідальність за тиск, утиски і примушування українських громадян, які проживають у Криму, буде нести Російська Федерація. Отже, ймовірне набуття громадянства українцями, що проживають на цій території, під тиском агресора і окупанта РФ, не буде вважатися порушенням українського законодавства, і ці громадяни, як виняток, не позбавлятимуться громадянства України", - пояснила журналістам 24 квітня народний депутат від БПП, представник президента у Верховній Раді Ірина Луценко.
Але в той же час в перелік підстав для втрати громадянства пропонується включити використання повнолітнім громадянином України виборчого чи іншого права, яке їй надає іноземне громадянство, або виконання обов'язків (наприклад, служба в армії), які на неї покладає іноземне громадянство, що може підтверджуватися даними публічних реєстрів, офіційних сайтів, офіційних друкованих видань державних органів або органів місцевого самоврядування іноземних держав.
"Знову ж таки, повертаємося до статті 19: всю відповідальність за примушування отримувати громадянство іншої країни, за примус до дій, які тягнуть за собою вимушене отримання громадянства РФ, буде нести власне РФ. Таким чином, наші громадяни, які були змушені здійснити ті чи інші дії на окупованій території, щоб зберегти життя, щоб не сісти у в'язницю, щоб мати можливість годувати сім'ю - брати участь у референдумі під дулами автоматів, служити в російській армії або армії ДНР або ЛНР - не будуть притягатися до кримінальної відповідальності і не будуть позбавлені громадянства України", - уточнила Луценко. Однак, за її словами, для цього потрібні додаткові зміни, які будуть внесені в законопроект до другого читання.
"Для того, щоб він імплементувався з іншими українськими законами, що передбачають додаткові преференції, правила проживання громадян України на окупованих територіях Криму чи Сходу України. Приміром, є давно прийнятий закон про особливості діяльності, взаємодії з Україною тих громадян, які перебувають на окупованих територіях Донецької і Луганської областей, Криму і Севастополя. Для того, щоб у згаданій статті 19 кореспондувалися вже прийняті закони та зміни, запропоновані президентом законопроект до другого читання буде доопрацьований у відповідних профільних комітетах - з прав людини, з питань правової політики і правосуддя й інших", - додала представник президента у ВР.
Крім того, підставою для втрати українського громадянства пропонується зробити і використання повнолітнім паспорта іноземної держави під час виїзду або в'їзду в Україну (або на території України), що зафіксовано Державною прикордонною службою або іншим держорганом. Ще одним приводом для втрати українського громадянства може стати невиконання обов'язку припинити іноземне громадянство протягом двох років з моменту отримання паспорта України.
На думку голови Меджлісу кримськотатарського народу, члена комітету парламенту з питань національних меншин Рефата Чубарова, в документі пропонуються раціональні зміни. Однак, за його оцінкою, деякі пункти в ньому прописані досить заплутано. "Причини, необхідність таких змін об'єктивні. Новації, що з'явилися в змінах, а саме - про можливість втрати громадянства України, виходячи з тих чи інших дій громадянина України, виписані, з моєї точки зору, дуже заплутано. Це дало привід для обурення частини людей і стурбованості з боку експертів. Особливо в Криму, яким "допомогли" російські ЗМІ. Вони протягом 3-4 днів проводили масовану дискусію: мовляв, Україна відмовляється від Криму, від своїх громадян, оскільки нібито всі, хто має російські паспорти, будуть позбавлені громадянства України", - прокоментував РБК-Україна Чубаров.
Він зазначив, що при підготовці законопроекту на розгляд у ВР, комітет запропонує оптимальні формулювання тих норм, які містяться в тексті документа. "Я виходжу з того, що не можуть бути підставою для втрати громадянства України дії, вчинені людьми на окупованих територіях внаслідок примусу, залякування, безвиході. Наприклад, на окупованій території агресор веде обов'язковий призов в російську армію. Молоді хлопці, чоловіки не знають, як їм бути - не підкорятися указу означає сісти у в'язницю або залишити Крим, що для багатьох неприйнятно", - розповів він.
Крім того, за словами Чубарова, багато жителів Криму були змушені брати участь у російських виборах під тиском окупаційної влади, що також необхідно врахувати. "Людей залякували: якщо вони не підуть на вибори, їх спокійне проживання та існування, зарплата, джерела проживання будуть під загрозою. Знаю сотні таких випадків, до нас зверталися люди перед виборами 18 березня, особливо лікарі і вчителі, які описували конкретні ситуації. Якби вони не пішли на вибори, то могли втратити роботу, а у них сім'ї, діти. Такі випадки не можуть служити причинами для втрати громадянства", - вважає нардеп. "Ми запросимо також представників автора законопроекту. Коли ми почнемо роботу над цим законопроектом, думаю, ми пропишемо норми документа таким чином, щоб вони були направлені на кожну окрему категорію осіб, у тому числі виходячи з аспектів окупованості нашої території", - додав він.
За словами заступника голови комітету ВР з прав людини, депутата від "Народного фронту" Георгія Логвинського, члени комітету поки ще не отримали текст президентського законопроекту. "Поки я не бачив сам текст законопроекту. Але я впевнений, що якщо позбавлення громадянства буде способом покарання, то буде велика дискусія в нашому комітеті, і цей законопроект має всі шанси бути не прийнятим", - сказав в коментарі РБК-Україна парламентарій.
"Закон про права і свободи на тимчасово окупованих територіях чітко визнає, що особи, які отримали російське громадянство в Криму - ми їх не визнаємо як осіб, які отримали громадянство РФ. Тому в них немає жодного іншого громадянства, крім громадянства України. Але у нас за кожну дію є окреме питання покарання. Якщо ця особа порушила на території Криму законодавство України, кримінальний кодекс - вона повинна бути покарана і притягнута до юридичної відповідальності. Якщо ті чи інші люди вчинили адміністративне правопорушення - в'їхали в Крим з порушенням правил в'їзду - тоді вони повинні бути притягнуті до адміністративної відповідальності. Просто потрібно чітко застосовувати закон", - вважає Логвинський.
Як зазначає нардеп, не можна замінити позбавлення волі на позбавлення громадянства. "Ми повинні боротися за людей, а не лише за територію. Ми повинні усвідомлювати, що на окупованій території знаходяться різні групи людей, в різних положеннях. Вони дійсно знаходяться там під примусом і тиском, можна прийти до такої людини і вимагати, щоб він робив щось інше", - сказав Логвинський. За його прогнозами, комітет, імовірно, приступить до розгляду президентського законопроекту під час наступного засідання - у середу, 16 травня. "Думаю, що в комітеті буде створена спеціальна робоча група. Буде запропоновано зробити спільний законопроект, який, з одного боку, не порушує права громадян. А з іншого боку, дає захист тим громадянам, які знаходяться на окупованій території", - зазначив він.