С приходом на пост главы Днепропетровской облгосадминистрации Игоря Коломойского, в горсовете областного центра медленно и уверенно продолжается кадровая революция. Старые кадры меняют окрас - или оказываются отброшенными на обочину.
Олександр Приходько, спеціально для РБК-Україна
З приходом на посаду голови Дніпропетровської облдержадміністрації Ігоря Коломойського, в міськраді обласного центру повільно і впевнено триває кадрова революція. Старі кадри змінюють забарвлення - або виявляються відкинутими на узбіччя.
Першими на нові віяння навесні минулого року відреагували депутати від Партії регіонів, почавши залишати однойменну фракцію. Сьогодні бути членом ПР - не престижно, тому у екс-регіоналів порожня графа "партійність" на їх іменних сторінках офіційного сайту Дніпропетровської міськради. Крім того, "засекреченою" стала і інформація про склад фракції Партії регіонів.
Одночасно фракція "Демократи" не приховує, що набрала останнім часом 21 депутата, більшість із яких перебувають у "Блоці Петра Порошенко" та лояльні до нового керівництва ДніпрОГА.
Враховуючи, що фракції "Батьківщини" і КПУ мають у своєму складі по 6 і 5 депутатів, "Демократи" цілком можуть впливати на прийняття рішень. Адже при необхідній більшості в 61 голос, звичайна явка депутатів на сесії становить не більше 85-90 осіб. Більш того, представники провладної сили на сьогодні вже сміливо "підгортають" округу з прицілом на майбутні місцеві вибори.
Однак, як і раніше, на сесіях міськради править бал Максим Романенко - пряма креатура колишнього губернатора Олександра Вілкула, який, у свою чергу, надзвичайно близький до Ріната Ахметова. Варто зазначити, що Максим Романенко, раніше славився своїм крутим норовом, сьогодні цілком покладливий.
Інша помітна фігура в обоймі екс-губернатора Вілкула заступник мера Ірина Зайцева, яка залишається сильним гравцем у міській владі.
Не приховуючи своєї прихильності старій команді, вона активно відбивається від нападок зацікавлених громадських діячів на свої сфери впливу.
Втім, відомо, що при будь-якій владі представники групи "Приват" отримували весь спектр адмінпослуг в міськраді Дніпропетровська. Бо, як кажуть, навіщо міняти коней на переправі?
Перша прес-конферернція Ігоря Коломойського на посту губернатора Дніпропетровської області
Однак це не відноситься до екс-віце-губернатора Івана Ступака, який практично відразу після приходу Коломойського був відсунутий на узбіччя прийняття рішень. Відомо, що Ступак в пору гегемонії Партії регіонів був ключовою ланкою в роботі силовиків і в самому Дніпропетровську, і в області. Як ніяк - колишній голова обласного МВС.
Але позиції, які колись були сильними, сьогодні зіграли з Іваном Ступаком злий жарт. Він став тягарем навіть для своїх, для "ахметовських". Що вже говорити про команду Коломойського, яка непомітно відправила його на політичне заслання. Справедливості заради варто відзначити, що своїх людей, в тому числі, серед силовиків у Ступака все одно достатньо.
А ось скандальне дітище Ступака - КП "Муніципальна гвардія" - новим керівникам Дніпропетровська пришйлося до двору. Все-таки, війна на порозі. Так, цьому КП в 2015 році істотно збільшили фінансування, аргументуючи це необхідністю протистояння терористичній загрозі.
І навіть безпосередній куратор "гвардійців", керівник департаменту по взаємодії з правоохоронними органами Олександр Свіренко залишився на своєму посту, присягнувши новій правлячій команди. Людей Коломойського не збентежило навіть те, що Свіренко був помічений на місці розгону євромайданівців у листопаді 2013 року.
Відразу після того, як Іван Куліченко успішно пересів в крісло депутата Верховної Ради, на місце першого заступника міського голови Дніпропетровська депутати призначили Анатолія Крупського. Для багатьох таке кадрове рішення виявилося, як мінімум, несподіваним.
Крупський, будучи професійним чиновником, завжди вважався людиною команди Куліченко, а потім перекочував у віце-губернатори до Вілкула. При цьому команда Ахметова часто кидала Крупського на найважчі завдання. Зокрема, саме він виступав парламентером з представниками Євромайдана під стінами ДніпрОГА під час зіткнень в січні 2014 року.
Але навіть після приходу на посаду губернатора Ігоря Коломойського, Анатолій Крупський залишався віце-губернатором - поки його не спустили в міськраду завідувати справами виконкому.
Хоча, якщо детальніше проаналізувати мотиви кадрових перипетій в кар'єрі Крупського, то стає ясно, що він, будучи швидше не політиком, а функціонером, як ніхто інший підходить для ролі "вирішувача питань". До того ж, будучи людиною неконфліктною, Крупський здатен знаходити компроміси між кадрами ПР і людьми з команди Коломойського. Благо, і там, і там його сприймають як свого.
Цікава деталь: Крупський, ставши фактично головним виконкомом міськради, не забуває активно рекламувати себе як "міцного господарника". Очевидно, такий сміливий самопіар Крупського на його старій-новій посаді не випадковий і був схвалений у головних кабінетах ОДА. Адже саме Анатолія Крупського сватають у крісло градоначальника на майбутніх місцевих виборах.
Інший ймовірний претендент на це крісло, Святослав Олійник, поки не виявляє своїх мерських амбіцій.
Призначенням Крупського передували пертурбації серед заступників міського голови. Вони спричинили за собою фактичне усунення зі свого поста ще одного давнього соратника Куліченко - Володимира Медведчука, який раніше був у команді регіоналів і завідував міською комуналкою.
Інтерв'ю заступника губернатора Дніпропетровської області Геннадія Корбана
Так, рішенням про ліквідацію посади "першого першого" заступника мера було ввічливо звільнене місце для нового заступника з ЖКГ. Ним став раніше невідомий широкій громадськості Ігор Дядичко.
У Дядичко немає чиновницького минулого, йому ближче бізнес-діяльність. Не секрет, що він очолив комунальний блок діяльності міськради з усіма "витратними" комунальними підприємствами за погодженням з керівництвом Дніпропетровської ОДА. Так головна фішка будь-яких місцевих виборів - комуналка - перейшла у відання людини з нової команди дніпропетровських керівників. Та й "оптимізувати" структуру надання комунальних послуг тепер можна безпосередньо, без посередників зі старої команди.
Ще одним новим заступником мера був поставлений Вадим Шебанов, член команди Коломойського, у відання якого віддали питання внутрішньої політики та взаємодії з громадськістю, яка нині дуже активна. Примітно, що в ході переговорів у січні 2014 року під стінами ОДА з боку ахметовської команди виступав Крупський, а з боку евромайдановцев - Шебанов.
Крупський тоді пообіцяв, що нікого з мітингувальників затримувати не буде. Проте відразу після цього Шебанова заарештували і відвезли в РВВС. Тепер Крупський і Шебанов - колеги по цеху. Як говориться, нічого особистого.
Незмінними залишаються кадрові позиції екс-регіоналів на найбільш корупційно небезпечних напрямках діяльності міськради.
Насамперед, це стосується департаменту корпоративних прав на чолі з Олександром Величко, який безпосередньо взаємодіє з секретарем міськради Максимом Романенко. У віданні цього департаменту знаходяться самі ласі шматочки: земля, нерухомість, комунальна власність.
Втім, відповідно до своїх функціональних обов'язків, безпосередню владу над цим департаментом має Анатолій Крупський. Виходить, що бажають вирішити свої питання в таких споконвічно животрепетних майнових сферах, тепер можуть шукати шляхи їх вирішення як у представників старої, так і нової когорти.
При цьому, процес прийняття рішень міськради із земельних питань так і залишився наглухо засекреченим. І журналісти, і депутати нарікають про цю закритість, але безрезультатно.
В інтересах нової команди - поступово відлучити від годівниці незговірливі старі кадри, переформатувавши розгалужені структури комунальних підприємств під єдине начало. Робитися це може як шляхом гучних корупційних скандалів, як це було з заступником Куліченко по ЖКГ Володимиром Лисим, заарештованих у червні 2014 року, так і банальним шляхом боротьби за гласність.
Приміром, нещодавно було заявлено, що в травні цього року активісти запустять проект під назвою "Відкритий бюджет міста". Суть проекту: усі бажаючі зможуть у відкритому доступі ознайомитися з бюджетним процесом, який буде візуалізовано у доступній для розуміння формі. Особливість проекту в тому, що важкодоступні раніше дані про діяльність тих же комунальних підприємств чиновники будуть змушені надавати розголосу.
Через це багатьом керівникам КП може стати нецікаво, а декому- і просто страшно залишатися на своїх постах. Очевидно, що це благе починання було б неможливо здійснити без безпосередньої візи понад. Додатковий бонус подібних проектів полягає в тому, що, напередодні майбутніх місцевих виборів, такі починання виграшно інкорпоруються в запит суспільства на очищення влади і гласність.
Відомо, що передумови успіху на місцевих виборах закладаються задовго до їх початку. Оскільки про адмінресурс забувати не можна, переформатування ключових гравців у міськраді є сьогодні пріоритетним завданням обласної руководітства.
А оскільки після прийдешніх місцевих виборів будуть ліквідовані районні в місті ради, вага нового депутатського корпусу, поряд з виконавчими органами міськради, значно зростає.