Один з найбільших хлібобулочних холдингів України Lauffer Group три роки тому втратив майже 70% своїх підприємств через конфлікт на Донбасі і анексіїю Криму. При цьому компанія не втрачає лідерських позицій на ринку і продовжує випускати якісну продукцію в кількох областях країни. Управління Lauffer Group за ці три роки, без жодного нового кредиту овердрафту, можна вносити в підручники з кризового менеджменту, жартує директор Lauffer Group Віталій Балихін. Також в інтерв'ю РБК-Україна він розповів про соціальні зобов'язання на територіях, що межують з АТО, і про нові проекти холдингу в 2017 році.
- Нещодавно ваша компанія заявила, що не бачить причин для підняття цін на хлібобулочні вироби. На тлі заяв Всеукраїнської асоціації пекарів про можливе підвищення цін на 20%, та й в силу загальних тенденцій до зміни вартості, ваша заява виглядає дивно. Немає тут популізму?
- Звичайно, є, тільки не з нашої сторони. На сьогоднішній день немає ніяких аспектів, які б могли вплинути на підвищення ціни. За півроку ціни на основні складові не змінювалися. Якщо говорити про ціни на борошно, то їх коливання можна назвати сезонним, і воно не настільки значне, щоб вплинути на вартість готової продукції. Вартість борошна змінюється не більше ніж на 150 гривень: у жовтні стала трохи нижчою, до кінця місяця – трохи вищою, до Нового року (через підвищення попиту) – можливе підвищення, але вже на початку року знову впаде до весни. Ціни на електроенергію, газ, бензин як були високими, так і залишилися.
Прихильники підвищення цін на хліб наводять ще один аргумент – зростання мінімальної зарплати. Але для нас це не може бути показником: на наших підприємствах зарплата набагато вища за мінімальну. Наприклад, на підприємствах Одеської області працівники отримують від 5500 гривень. Тому ми об'єктивних причин для підвищення цін на хлібобулочні вироби не бачимо.
- Lauffer Group називає себе соціально орієнтованою компанією. У чому полягає ця соціальна орієнтованість?
- Так, ми є соціально орієнтованою компанією. Чому? У нас працює близько 10 тисяч осіб. Кожен з них отримує гідну зарплату і соціальні гарантії. Ми виробляємо хліб. "Хліб – всьому голова", продукт, без якого не обходиться жодна сім'я. Тепер до питання "соціальних" сортів. Я б запропонував замінити цей термін на "продукцію масового споживання". Частка цієї продукції у загальному обсязі різна в кожному регіоні.
В Одеській області це приблизно 20%, в той час як на підприємствах біля зони АТО – до 50%. У нас 8 підприємств розташовані уздовж лінії АТО. Там наші заводи і роздрібна мережа мають велике соціальне навантаження. Це не тільки випуск хліба масового споживання, але і збереження робочих місць. Деякі з цих заводів навіть працюють у збиток, але ми розуміємо, що не можна позбавляти мешканців хліба і роботи.
Погашаємо витрати на виробництво за рахунок прибутку підприємств з інших областей. Нещодавно перевірив пошту – тільки за сьогодні прийшло 20 листів з проханням допомогти. Ми ніколи не відмовляємо. Хоча держава виділяє кошти на харчування, Lauffer Group завжди надає додаткову продукцію. І військовим батальйонам, і спецпідрозділам на блокпостах, і організаціям, які працюють з вимушеними переселенцями, і багатьом іншим.
- А скільки це в цифрах?
Просять небагато: кілька десятків буханок в день. Але коли ми додаємо всі заявки, виходить до 10 тонн в місяць. Ми завжди виділяємо необхідну продукцію, ще жодного разу не відмовили. В інших областях наші підприємства також надають допомогу соціально незахищеним категоріям, і дитячим будинкам і проводять благодійні акції.
- Мета будь-якого виробництва – прибуток. З якими результатами Lauffer Group підходить до кінця цього року? Як у вас справи з оподаткуванням?
- Минулого року ми сплатили 1 мільярд 300 мільйонів гривень податків. Ми – один з найбільших і сумлінних платників податків в країні. Крім того, дуже важливо, що ми декларуємо всі обсяги продукції, на відміну від наших конкурентів. Крім того, що деякі підприємства намагаються копіювати назви наших торгових марок і навіть випускати подібну продукцію, вони декларують обсяги виробництва в рази менші. Ми ж платимо податок з кожного випущеного буханця хліба.
До того ж ми дуже багато уваги приділяємо модернізації наших підприємств. На 2017 рік у нас запланована масштабна програма по введенню нових технологічних ліній та заміни обладнання на менш енергоємне. Наше завдання – підвищити не тільки кількість продукції, але і її якість. Підприємства Lauffer Group використовують традиційні рецептури.
Наш хліб виробляється не на замінниках, а на справжніх опарах і дріжджах. Тому у нас є унікальна продукція: "Салтівський хліб", "Одеський батон", заварні хліба. Це дуже важливо. Ми повинні зберігати традиції українського виробництва. Можливо, це не так вигідно, але переходити на випуск продукції, яка на наступний день вже непридатна до вживання, ми не будемо. Ми робимо справжній хліб.
- Розкажіть детальніше, з чим пов'язані претензії банків? Які наслідки це може мати для холдингу?
- З початку АТО ми втратили 70% підприємств: вони знаходилися на території, яка зараз, на жаль, не підконтрольна владі. Більшість банків, у яких відкривали кредит, вчинило у відповідності з українським законодавством і наклали мораторій на те майно. Ми виплачуємо кредит і відсотки. Проблеми у нас з "Ощадбанком" і "Свербанком Росії". З останнім взагалі парадоксальна ситуація. Ми брали кредит на розвиток "Кримхлібу" під заставу майна, що перебувало на півострові.
Ми втратили контроль над цими підприємствами після анексії і запропонували "Сбербанку Росії" врахувати це. Але банк нам відповів, що на території Криму він не працює. "Ощадбанк" також не хоче йти нам назустріч. Вже два роки ми намагаємося домовитися про реструктуризацію боргу та про накладення мораторію на майно, яке знаходиться на окупованій території.
Проте банк ігнорує українське законодавство і здоровий глузд. Можливо, його метою було забрати один з найбільш вигідних наших активів – Слов'янський олієжиркомбінат. Банк його привласнив і відразу ж переоформив на іншу фірму. При цьому в заставі була тільки нерухомість заводу, без обладнання. Але сьогодні підприємство повністю експлуатують інші люди. Ми не йдемо на конфлікт, а захищаємо свої інтереси законним шляхом, в судах, і зберігаємо можливість вирішити це питання шляхом переговорів.
Ми маємо намір стабільно погашати цей кредит, так само, як і решта. Тому ми б хотіли стати рівноправним партнером у переговорах з "Ощадбанком" і домовитися про умови погашення заборгованості. Ми присутні на ринку 25 років. Останні 3 роки ми не беремо жодного кредиту, жодного овердрафту, працюємо на власних коштах, при цьому погашаємо кредити і вкладаємо гроші в розвиток наших підприємств.