Нижче пропонуються ще деякі практичні, конкретні та невідкладні заходи, які можуть бути швидко та успішно запроваджені та які передбачають: а) інституційні реформи та вдосконалення доступу до правосуддя, б) захищатимуть та підтримуватимуть права людини та права власності громадян та підприємств та в) зміцнюватимуть особисту свободу, боротьбу із корупцією та заохочуватимуть інвестиції.
Данило Білак, керуючий партнер CMS Cameron McKenna LLC,
радник міністра юстиції в 1995-1997 та 2005-2006 роках
Хочу привітати Міністерство юстиції з ухвалою програми діяльності Кабінету міністрів. Оголошене одне із важливих завдань, а саме запровадження загальнодоступної системи реєстру нерухомого майна.
Але на цьому не треба зупинятися.
Нижче пропонуються ще деякі практичні, конкретні та невідкладні заходи, які можуть бути швидко та успішно запроваджені та які передбачають: а) інституційні реформи та вдосконалення доступу до правосуддя, б) захищатимуть та підтримуватимуть права людини та права власності громадян та підприємств та в) зміцнюватимуть особисту свободу, боротьбу із корупцією та заохочуватимуть інвестиції. Кожна із цих запропонованих реформ повинна оцінюватися з огляду на три ключових принципи демократичної форми врядування: чи вони сприяють прозорості, підзвітності та наданню ефективних послуг людям.
A. Інституційні/структурні реформи
Невідкладна дія 1. Скасування депутатської недоторканності. Новообрані депутати Верховної Ради знову забули свої передвиборчі обіцянки скасувати повний імунітет від притягнення до кримінальної відповідальності, яким користуються депутати. Скасування є принциповим питанням - збереження цієї образи конституційному принципу рівності усіх перед законом лише підриває довіру до влади, увічнює культуру безкарності, якою просякнуто усі інституції України, та породжує корупцію.
Внесення проекту закону до Верховної Ради стосовно обмеження депутатської недоторканності є класичним привілеєм депутатського індемнітету, який передбачає звільнення депутата від переслідування за будь-що сказане у стінах парламенту. Суспільство вітатиме цю ініціативу як таку, що відстоює справедливість, правосуддя та рівність перед законом.
Невідкладна дія 2. Скасування Господарського кодексу України. Ухвалений як подарунок пострадянським державним підприємствам України та теоретикам права радянської доби, його положення є ідеологічно несумісними із чудовим сучасним Цивільним кодексом України та суперечать йому. Я не знаю жодної іншої цивілізованої країни, яка б мала дві системи регулювання цивільно-правових відносин - державну проти ринкової. Якщо держава вступає в договірні відносини на вільному ринку, тоді вона повинна підпорядковуватися тим самим правилам, що й усі інші його учасники. Невідповідності між кодексами служать величезним джерелом корупції у господарських судах. Це дозволяє суддям використовувати суперечності між ними аби дозволяти корпоративне рейдерство та незаконне захоплення суб'єктів підприємницької діяльності, тим самим підриваючи впевненість в українській системі правосуддя та довіру до неї.
Невідкладна дія 3. Ліквідація Вищого господарського суду та люстрація суддів. Ця ініціатива є логічним продовженням попередньої рекомендації. Вона є частиною більш масштабної стратегічної мети зі створення незалежної судової влади, як необхідної складової відновлення верховенства права в Україні, яке б заслуговувало на довіру. Можна прийняти закон або указ Президента про реорганізацію системи господарських судів шляхом ліквідації Вищого господарського суду та передачі його юрисдикції Верховному Суду (якому, на мою скромну думку, вона й належить) та, внаслідок цього, люстрації приблизно 80 суддів.
Після цього можна одразу ж ініціювати розслідування щодо джерел доходів принаймні п'яти суддів ВГС, які, як повідомляють, є мільйонерами. Я впевнений, що можна знайти 80 чесних, порядних та здібних юристів у країні (навіть іноземців, що є популярним зараз) на заміну тим, хто буде під слідством.
Ця ініціатива підвищить прозорість, підзвітність та якість послуг судової системи, і стане значним кроком на шляху запровадження верховенства права на ринку.
Невідкладна дія 4. Прийняття Кодексу адміністративних процедур, над яким Міністерство працює разом із сторонніми експертами впродовж багатьох років. Ця "конституція для державних службовців" має критичне значення для забезпечення прозорості та підзвітності в державному управлінні шляхом встановлення принципу законності того, як державні службовці приймають рішення, що впливають на права громадян. Особливо важливим є те, що він усуває свавілля за допомогою встановлення обов'язкового слідування принципу законності при реалізації управлінських повноважень. Міністр може пояснити людям, що у такий спосіб забезпечується те, що державні службовці відтепер діятимуть як слуги народу, а не як його хазяї.
B. Зробіть систему правосуддя відкритою та удоскональте систему юридичних послуг
Невідкладна дія 5. Електронне врядування послуг. Прозорість має бути відмітною рисою Міністерства. Міністру слід здійснити повну перевірку послуг, що надаються Мінюстом населенню, та створити можливість користуватися якомога більшою кількістю з них за допомогою Інтернету. Окрім реєстру нерухомого майна, реєстрація підприємств, неурядових організацій, народжень, смертей, шлюбів, видачі ліцензій тощо, можуть здійснюватися в електронній формі. Повинні брати приклад з Естонії. Загальна універсалізація таких послуг шляхом усунення бюрократичної складової зменшить корупцію, підвищить їхню прозорість та ефективність.
Невідкладна дія 6. Полегшення реєстрації неурядових та добродійних організацій. Законодавство часів Януковича, яке ускладнює реєстрацію неурядових та добродійних організацій, має бути негайно замінено простим законом або адміністративним актом, який сприяє добровольчому рухові у державі та спрощує діяльність добровольців. Враховуючи вибух добровольчого руху у країні, ця проста ініціатива миттєво підвищить популярність уряду, і одночасно із цим зробить уряд більш підзвітним громадянському суспільству та сприятиме розвитку державно-приватного партнерства.
Невідкладна дія 7. Удосконалення нотаріальних послуг. Переважна частина населення стикається з правовою системою через нотаріусів. Нотаріуси - це центральна нервова система правової системи. На жаль, таке зіткнення почасти є менш як задовільним через корупцію, тривале очікування, поганий сервіс та дороге нотаріальне приладдя. Зробімо нотаріальну систему більш орієнтовану на послуги шляхом об'єднання державних та приватних нотаріусів у єдину приватну систему (малозабезпечені громадяни можуть отримувати цільову допомогу для компенсації вартості нотаріальних послуг), та заохотьмо конкуренцію скасувавши нотаріальні округи. Кількість нотаріусів може контролюватися шляхом підвищення стандартів аби домогтися, що лише висококваліфікованим та порядним нотаріусам дозволятиметься здійснювати діяльність.
Невідкладна дія 8. Право громадян на конституційне оскарження. Потрібно запровадити інститут конституційного оскарження, який обговорюється вже не перший рік;це дозволить громадянам оскаржувати порушення їхніх конституційних прав напряму у вищих судових інстанціях аж до Конституційного суду. На даний момент такі звернення дозволяються на розсуд судді суду нижчої інстанції або прокурора - повністю незадовільна ситуація (особливо в кримінальних справах), коли таке рішення суду може фактично вирішити долю заявника. А про право звернення громадянина до Конституційного суду щодо захисту своїх прав взагалі мови не йде за чинним законодавством України. У той самий час, дотримання належної правової процедури, що є засадничою складовою доктрини верховенства права, вимагає цього.
Невідкладна дія 9. Спілкування з громадянами. Міністр повинен залучати широке коло людей собі на допомогу - пояснюючи реформи та цікавитись думкою суспільства. Прості ініціативи з отримання зворотнього зв'язку, такі як запровадження місцевих та загальнонаціональних опитувань щодо якості надання послуг, матимуть велике значення для відновлення довіри до влади серед громадян.