Девальвація гривні призвела до стрибкоподібного подорожчання імпортних ліків. Через це в аптеках почала зростати частка українських медпрепаратів.
Девальвація гривні призвела до стрибкоподібного подорожчання імпортних ліків. Через це в аптеках почала зростати частка українських медпрепаратів.
Девальвація допомогла вітчизняним фармацевтам
За три роки частка іноземних препаратів впала у вітчизняному роздробі (у грошовому вираженні) з 68,6% до 57,2%. При цьому, частка зарубіжних препаратів в упаковках за ці роки впала з 33,6% до 21,9%.
Падіння частки імпортних препаратів в українських аптеках пояснюється стрімкою девальвацією гривні. Через це за рік середньозважена ціна однієї упаковки іноземних ліків зросла на 52,9%, до 109-110 грн (дані спеціалізованого сайту Apteka.ua).
Українські препарати при цьому подорожчали в середньому на 45,4% - до 20 грн за одну упаковку.
Перегляд попиту споживачів позначився на позиціях вітчизняних заводів в топ-5 компаній на роздрібному ринку ліків. Рік тому рейтинг очолювала фірма Berlin-Chemie, а в цьому лідером став український "Фармак".
Поки дані за травень 2015 р. недоступні, але у квітні, коли також була відмічена тенденція зростання попиту на українські препарати, до топ-5 потрапили чотири локальні компанії "Фармак", "Дарниця", "Артеріум" та група компаній "Здоров'я".
Складність завдання
Вітчизняні виробники не можуть задовольнити попит на недоступні імпортні препарати аналогами на 75%, запевнив представник одеського фармпідприємства "Інтерхім" Олександр Чумак.
А, згідно з оцінкою директора Агентства медичного маркетингу Юрія Черткова, замінність доходить до 80%. Олександр Чумак упевнений, що в середньостроковій перспективі тенденція зростання частки вітчизняних препаратів на ринку ліків збережеться.
Не всі згодні з такими оптимістичними оцінками. Наприклад, колишній директор з розвитку "Аптеки низьких цін" Валерій Кідонь сказав, що на частину ринку приходиться багато вузькоспеціалізованих препаратів, налагодити випуск яких українські виробники поки що не можуть.
"Вітчизняним виробникам, щоб зайняти половину ринку ліків в грошах, необхідно або підвищити ціни на свою продукцію, або розширити асортимент. Ціни підвищити вони не можуть, оскільки на ринку склалася висококонкурентна ситуація, а розширити асортимент вони не можуть собі дозволити, остільки для цього необхідні багатомільйонні інвестиції", - пояснив Кидонь, уточнивши, що нинішня ситуація максимально комфортна для вітчизняних фармацевтів.
Але імпортери не втрачають надії на український ринок. Як тільки доходи населення почнуть відновлюватися - відновиться і ринкова частка імпортерів, вважає директор департаменту зовнішніх зв'язків фармацевтичного холдингу STADA CIS Іван Глушков.
Він допустив, що у локальних виробників є шанс сформувати довіру до своїх брендів і не дати імпортерам можливості повернути втрачені позиції. "Але для цього одного падіння доходів споживачів недостатньо - необхідно вже зараз працювати. Приміром, розширювати асортимент, просувати свої препарати серед провізорів і лікарів і т. д. Але поки не видно, щоб українські фармкомпанії цим активно займалися", - підкреслив Іван Глушков.
Більше уваги порадам лікарів
Через зростання цін на розрекламовані імпортні препарати пацієнти стали частіше звертатися до лікарів за більш раціональними (дешевими) аналогами вітчизняного виробництва. За рік частка рецептурних препаратів, які, як правило, застосовуються після консультації з лікарями, на роздрібному ринку збільшилася на 0,8 п.п. - до 58,7%, а в упаковках - на 1,3 п. п., до 38,3%.
"Але пацієнти, не довіряючи лікарям через можливий підкуп фармкомпаніями, намагаються все одно перевірити, наприклад, звертаючись за консультацією відразу до кількох лікарів", - сказав РБК-Україна голова правління Союзу споживачів медичних послуг, лікарських засобів та виробів медичного призначення Владислав Онищенко.