Денис Довгаль: Зміна обстановки допомагає людині розвиватися і рухає її вперед
Восьмий випуск подкасту "Технократи сьогодні", що розповідає про проекти, які змінюють бізнес, технології і цілі країни, присвячений темі віддаленого управління бізнесом. Всі три учасники бесіди - ведучі Андрій Хветкевич і Марина Зайцева, а також гість Денис Довгаль, засновник проекту TravelMBA та бізнесу doodlevideo.me знаходяться в різних країнах, і у всіх є досвід організації віддаленої роботи. Про те, як правильно почати, як юридично оформити таку роботу і як мотивувати себе і колег - у сьогоднішньому подкасті.
Слухайте подкаст зараз:
В цьому інтерв'ю ми наводимо основні тези Дениса Довгаля. Щоб дізнатися більше - які книги читати, щоб перетворити бізнес в працюючу систему, чим цікавий досвід компанії McDonald's як знайти хороший інтернет в Таїланді і що робити мамам, які прагнуть не втрачати кваліфікацію після народження дитини слухайте повну аудіоверсію подкасту. Залишити коментар і задати питання Денис Довгалю можна на сторінці Facebook.
Як почати і навіщо це потрібно
- Привіт, Денис. Ми знаємо, що ти зараз в Дубліні. Чим ти там займаєшся?
- Останні півтора року я тут живу. Моя дружина працює в компанії Google. До цього ми жили два роки в Сан-Франциско, вчилися там, і звідти переїхали в Дублін. А з Києва я поїхав три або чотири роки тому.
- Сьогодні ми поговоримо про те, як управляти бізнесом віддалено.
- Так, для тих, хто вже почав керувати бізнесом віддалено, це не є чимось складним або особливим. Але багато хто все ще не розуміють такий формат. Так що ми зможемо поділитися порадами - як почати управляти бізнесом у віддаленому форматі і отримати свободу географічного переміщення.
- Приміром, Андрій Хветкевич вже давно керує компанією NIC.UA віддалено - у компанії є два офіси в Києві та Дніпропетровську, - а зараз їде на зиму в Таїланд. Андрій вважає, що найголовніше - зважитися, а сучасні технології допоможуть контролювати робочий процес і спілкуватися з співробітниками, зберігши ефективність роботи. А який твій досвід?
- Для мене все почалося в Сан-Франциско. Моя основна справа - це компанія з виробництва відеороликів для бізнесу. Коли я запускав компанію, зі мною було кілька людей, і ми всі спілкувалися виключно віртуально. Хтось перебував у Києві, хтось - поза Україною. На сьогодні у нас працює від десяти до п'ятнадцяти осіб (з деякими ми працюємо на проектних умовах), і вся команда віртуальна. Фізичного офісу в нас немає. Всі знаходяться в різних містах. Є досить сервісів, які дозволяють керувати компанією в таких умовах. Процес залучення клієнтів і роботи з ними теж автоматизований. І хоч я зараз перебуваю в Дубліні, ми працюємо з клієнтами з Європи, США, країн СНД.
- Тобто офісу немає взагалі ні в кого із співробітників?
- Вірно. Але у нас є юридично зареєстровані компанії. Наприклад, з європейськими клієнтами ми працюємо через компанію, зареєстровану в Литві, а з США працюємо через компанію, зареєстровану в цій країні. Юридичні адреси у нас є, а фізичного офісу, де ми могли б зустрітися - ні. Спочатку це було незвично, а тепер я вважаю це конкурентною перевагою.
- Деяким співробітникам незручно працювати з дому. У вас прийнято працювати в коворкінгах?
- Я не контролюю, де саме знаходиться команда, коли працює. Можу тільки сказати, що віддалена робота - це не завжди робота з дому. З особистого досвіду скажу, що працювати вдома не завжди можна. Там іноді важко сфокусуватися, для цього потрібен або свій окремий кабінет (робочий простір), або доводиться переміщатися у віддалений офіс, де вийде зосередитися на робочих завданнях. Особисто для мене, наприклад, дуже продуктивне місце для роботи - аеропорт. При частих перельотах, очікування рейсу, і при наявності wi-fi в аеропортах, цей час можна виділити для того, щоб закрити ключові робочі моменти. А якщо час обмежений, то і ефективність зростає, тому що намагаєшся зробити все швидко.
Головне - командний дух
- Давайте перейдемо до того, як організована робота команди, особливо в умовах різних часових поясів. Як ставляться завдання, як спілкуються люди?
- Годинні пояси - це, справді, складність. Найголовніше - знайти хоча б три-п'ять годин в день, коли всі співробітники перетинаються по часу. У нас є production timeline, якому потрібно слідувати. Для ведення всіх проектів ми використовуємо сервіс під назвою TeamWork. Втім, у нього є й альтернативи, їх дуже багато. Але ми зупинилися на цьому і дуже ним задоволені. В ньому ми і ведемо комунікацію. Там є інтеграція з документами Google, поштою. Всі співробітники відразу бачать статус по всіх поточних проектах і чітко розуміють, хто за що відповідає. Потім кожен співробітник відправляє на пошту звіт про те, що було зроблено, які запитання закриті, які перенесені на наступний день. Зрозуміло, що у кожного свої показники, наприклад, у sales-команди - кількість продажів. Є у нас і творчі співробітники, у них свої підходи до розподілу часу, але і вони дотримуються графіку. Підводячи підсумок, існує сценарій створення ролика - що за чим слідує і хто що робить, - всередині команди відбувається комунікація, і все відбувається досить органічно. Керувати командою до 15 осіб у віддаленому форматі можна досить ефективно.
- Які ви використовуєте програми для віддаленого керування компанією?
- Я помітив, що більшість з тих, хто керує бізнесом віддалено, в 70% випадків використовує дуже схожі рішення. Якщо перераховувати за списком, то я б почав, природно, Google Apps для внутрішньої комунікації - туди включені й документи, і пошта і диск, де зберігається весь контент. Що стосується серверної системи, ми використовуємо Bitrix24. Для управління проектами добре підходить сервіс TeamWork, про який я вже говорив. Також використовуємо сервіс Evernote для швидких заміток. Evernote - це такий електронний мозок, незамінний інструмент, в якому знаходиться 80% моєї інформації. Для IP-телефонії використовуємо сервіс Zadarma. Він дозволяє підключати номери у будь-якій країні, налаштовувати переадресацію. В цілому він працює дуже зручно. Для внутрішнього спілкування в команді ми використовуємо месенджер під назвою Telegram. Він найбільше нам сподобався серед всіх месенджерів - самий зручний, в ньому є все, що необхідно. Насправді, всі сервіси схожі, і треба вибрати ті, що краще всього підійдуть під стоять перед тобою задачі.
- Письмове спілкування позбавлене емоцій, і часто через це виникає непорозуміння. Іноді для того, щоб налагодити з людиною контакт, треба з нею зустрітися, поговорити, зрозуміти її. Як у вас з цим?
- Все починається з етапу добору людей в команду. У цьому процесі важливо робити акцент на цінностях, які є у людини. Наскільки йому близька ідея віддаленої роботи і мобільного життя. Наскільки він легкий на підйом і чи підходить їй той бізнес, який ти розвиваєш. На рівні первинного спілкування вже можна оцінити, спрацюєтеся ви чи ні, чи підходить людина під культуру компанії, чи ні. Навіть кваліфікований і компетентний працівник може в неї не вписуватися. Будь-який навик можна освоїти за 3-4 місяці, а ось цінності за такий термін не поміняєш. На початковому етапі треба чітко розуміти, які люди потрібні в команді. Тобто створювати не тільки профіль свого клієнта, але і профіль свого співробітника. Треба зрозуміти, якими людьми себе оточити. А ще цінна підтримка, яка допомагає створити командний дух. У віртуальному бізнесі це дуже важливо. Люди повинні відчувати себе частиною єдиного цілого.
- Давайте поговоримо про юридичні моменти. Не в кожну країну можна просто приїхати і почати працювати віддалено. Як це вирішувати, на що звертати увагу?
- Зі свого боку можу сказати, що юридичні моменти досить важливі. Треба визначитися з тим, на який регіон ти цілишся, і звідки йде основний потік клієнтів. Я знаю, що в IT-бізнесі дуже багато компаній вибирають офшорні країни для реєстрації чинності зручності ведення фінансової та податкової звітності. Але ось моя компанія зареєстрована в Литві. Це все було не дуже легко, але просто і зрозуміло. Також я знаю, що це можна просто зробити у Великобританії та Ірландії. З клієнтами в СНД ми працюємо через партнера, у якого є юридична особа.
- А де оформлені працівники?
- Все влаштовано офіційно в одній із зареєстрованих нами компаній.
Секрети продуктивності
- Перейдемо до питання особистої мотивації. Чи складно працювати в таких умовах?
- Я жив у Каліфорнії, і можу сказати, що керувати бізнесом, перебуваючи з ним у різних часових поясах, коли різниця в часі досягає восьми годин, досить складно. Доводиться виробляти свою власну систему управління часом. Крім того, в Каліфорнії, на подив, не завжди хороший інтернет. Хоч Сан-Франциско це і Мекка IT-бізнесу, тим не менш, з інтернетом там бувають проблеми.
- Як переїзд впливає на спосіб життя? Він змінюється? Хтось, наприклад, змінивши обстановку, починає більш активно займатися спортом...
- Я можу поділитися досвідом проходження Ironman (змагання з триатлону - прим. ред.). Я брав участь не в повній версії, а в так званій "половинці". Підготовка у мене зайняла близько 6 місяців. Кожен день на це йшло близько двох годин. Здавалося б, що часу на все інше залишилося менше, але насправді я помітив, що менш продуктивним я не став. Спорт не з'їдає час, а додає динаміки в розпорядок дня. Крім того, під час тренування можна завантажувати в мозок корисну інформацію. Також результати у спорті тісно пов'язані з результатами в бізнесі.
- Тобто переїзди в інші міста можна використати для власного розвитку?
- З мого особистого досвіду - так. Це штовхає тебе вперед. Але, звичайно, не всі люди люблять переїзди. Для деяких це стрес, і їм потрібна тривала акліматизація. Щоправда, підприємці - це кілька божевільні люди, яким стресові ситуації дають енергію.
- Розкажи про своїх особистих лайфхаків по продуктивності.
- Перше, що мені дозволило розвантажитися - це звичка записувати всі думки та ідеї в блокнот або Evernote. Нічого не тримати в голові. Раз на тиждень я повертаюся до записів та ідей і аналізую їх. Вивантажувати інформацію з голови - це перший спосіб підвищити продуктивність. Також є сенс розподіляти всі свої завдання по матриці важливості і терміновості справ, фокусуючись на виконання важливих, які будуть давати результат в довгостроковій перспективі. Тут є кореляція з бігом - з підготовкою до марафону або напівмарафону. Те ж саме і в бізнесі.
- Як запустити свій віддалений проект з нуля? А якщо він є, як перевести його в режим роботи?
- Тут немає вищої математики або магії. Це проста формула. Все залежить від внутрішніх амбіцій людини. Велика міжнародна компанія не зможе розвиватися у дистанційному форматі. Але зате lifestyle-бізнес, який ти запускаєш для себе, цілком. Дуже важливо вибрати напрямки, які будуть тебе внутрішньо мотивувати і заряджати. Для мене є чотири таких основних напрямки, які можна розвивати віддалено. Це будь-сервісний бізнес в інтернеті, надання консалтингових послуг і онлайн-навчання, потім створення, запуск і дистрибуція інформаційних продуктів і навчальних матеріалів, останнє - e-commerce, продаж фізичних товарів.
Підпишіться на подкаст, щоб не пропустити:
Дізнайтеся першими про наступних випусках подкасту на сторінці в Facebook. Там же можна задати питання наступного гостя, залишити коментар до поточного випуску або внести пропозицію про розвиток подкасту.