Верховна рада ухвалила у першому читанні законопроект про підвищення штрафів за водіння без пристебнутого ременя безпеки. Якщо документ затвердять в цілому і його підпише президент, розмір покарання для водіїв збільшиться майже в 17 разів - до 850 гривень. Ця ж норма буде поширюватися на мотоциклістів за їзду без шолома. Депутати впевнені, що збільшення штрафів дозволить підвищити рівень безпеки на дорогах. Юристи розцінюють парламентську ініціативу як превентивний захід. Детальніше – в матеріалі РБК-Україна.
В Україні можуть зрости штрафи для автомобілістів за водіння без пристебнутих ременів безпеки, а для мотоциклістів – за їзду без шолома. Це передбачено законопроектом №8492, зареєстрованим у Раді ще у червні групою з 25 народних депутатів, серед яких Антон Геращенко з "Народного фронту" і віце-спікер Ірина Геращенко. У вівторок, 18 вересня, проект був прийнятий за основу 240 голосами.
Документ вносить зміну до статті 121 Кодексу про адміністративні правопорушення, яка збільшує штраф за водіння без використання ременів безпеки в автомобілі або на мотоциклі без шолома з трьох до 50 неоподатковуваних мінімумом доходів громадян – з 51 до 850 гривень. У разі прийняття закону, він набуде чинності через 90 днів після підписання президентом.
Автор законопроекту Антон Геращенко, виступаючи у сесійній залі перед голосуванням за законопроект, заявив, що документ необхідний для привернення уваги громадян до необхідності берегти своє життя. "Кожен, хто сідає в автомобіль, повинен пристібатися. Кожен мотоцикліст повинен носити шолом. Але зі штрафом у 51 гривню багато хто про це забуває", - сказав депутат, закликаючи колег підтримати законопроект.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що нинішній штраф занадто поблажливий і непропорційно низький у порівнянні з тяжкими наслідками, які можуть бути викликані через їзду без ременя або шолома. Як наслідок, "масове ігнорування користування ременями безпеки та шоломами призводить до збільшення кількості загиблих і травмованих на дорогах України".
Народні депутати наводять як приклад офіційну статистику Національної поліції, згідно з якою щорічно на дорогах України гине не менше 3,5 тис. людей і не менше 35 тис. отримують травми.
У той же час пристебнуті ремені зменшують ризик контакту тіла з деталями автомобіля при зіткненні, утримують людину від викидання з автомобіля і зменшують ймовірність нанесення травм іншим пасажирам.
Парламентарії також звернули увагу на те, що рівень користування ременями безпеки в Україні є найнижчим серед всіх країн Європи. "Лише 15% водіїв користуються ременями безпеки за даними дослідження, проведеного в ході кампанії "За безпечні дороги" у 2017 році. Наприклад, у Франції 99% водіїв постійно використовують ремені безпеки, Чехії - 97%, Словенії - 93%, Польщі - 83%", - повідомляється в пояснювальній записці.
Депутати також зазначають, що у Франції штраф за ігнорування ременя безпеки становить 135 євро, Словенії - 120 євро, Чехії - 77 євро.
Правозахисник, експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв підтвердив РБК-Україна, що даний законопроект розроблений з оглядом на європейське законодавство. "У нас парламентарі все більше орієнтуються на європейські норми. В Європі санкції за їзду без ременів безпеки дуже високі. Цей законопроект збігається з європейськими тенденціями", - розповів юрист.
При цьому він переконаний, що цей законопроект – скоріше превентивний захід, щоб привернути увагу суспільства. Але практична ефективність цього закону близька до нуля, вважає юрист. "В країні відсутній системний контроль на дорогах, і в умовах, коли багато автомобілів мають глухе тонування, поліцейському складно навіть візуально помітити - пристебнуті в авто чи ні", - пояснив Караваєв.
За його словами, в Україні існує проблема не тільки з низькими штрафами за їзду без ременів. Юрист звертає увагу на той факт, що у правилах дорожнього руху зобов'язання водіям і пасажирам їздити пристебнутими не поширюється на спеціальний транспорт (автомобілі поліції, швидкої допомоги), інструкторів з водіння, водіїв з інвалідністю і таксі.
"Це абсурд і дану обмовку з ПДР потрібно виключити. Як і норму про те, що можуть не пристібатися водії спецтранспорту, інструктори з водіння на іспитах, водії з інвалідністю. Ці винятки потрібно прибрати, про це говорить маса смертельних ДТП за участю "швидкої допомоги", патрульних автомобілів і таксистів", - упевнений експерт.
Голова правління Української таксомоторної асоціації Андрій Антонюк вважає, що "адекватний пасажир пристебнеться, а інший не пристебнеться". "Закони у нас приймають, але до їх виконання є багато питань. Не думаю, що поліцейські будуть бігати за кожним водієм. Не розумію, чому таксі виключили з обов'язку пристібати ремені безпеки. Ті водії та пасажири, які думають про свою безпеку, пристібаються. Це особиста справа кожного", - говорить він.
Незрозуміло як буде працювати новий закон і щодо мотоциклістів, вважає Володимир Караваєв. "У нас поліції заборонено переслідувати мотоцикліста, який їхав без шолома. Ця заборона продиктована сумним досвідом, коли порушник маневрує, втікаючи від погоні і потрапляє в ДТП, де отримує смертельні травми. Плюс часто через особливості конструкції мотоциклів номерні знаки розміщені так, що їх важко прочитати. Це все ускладнює притягнення мотоциклістів до відповідальності", - говорить Караваєв.
Цікаво, що у співтоваристві мотоциклістів підтримують необхідність посилити покарання за їзду без шолома. "Ми самі засуджуємо мотоциклістів, які їздять без шолома. Всі мотоциклісти повинні їздити в шоломі. Їзда без шолома небезпечна не тільки для водія і пасажира "байка", але і для інших учасників дорожнього руху. Наприклад, при їзді без шолома мотоциклісту на великій швидкості в обличчя влетить муха. Він рефлекторно може кинути кермо і втратить управління, чим викличе небезпечну ситуацію для інших", - розповів виданню президент Української мотоциклетної асоціації Олександр Уточкін.
Автори законопроекту, цитуючи дані Всесвітньої організації охорони здоров'я, пояснюють, що велика кількість смертей серед мотоциклістів відбувається через важкі травми голови. Використання мотошоломів може знизити ризик загибелі до 40% і ризик важких травм приблизно на 70%.
Володимир Караваєв також вважає, що, крім пасажирів мотоциклів і легкових автомобілів, депутати повинні прийняти закон про підвищення безпеки пасажирів автобусів. "Треба ввести на автобусах зобов'язання встановлювати і використовувати ремені безпеки. У нас поки немає норми, що міжміські автобуси повинні бути обладнані ременями безпеки, - розповів Караваєв. - Адже часті випадки смертельних ДТП за участю автобусів з пасажирами. Якщо прийняти відповідний закон, травматизм і смертність на міжміських перевезеннях були би нижчими".