Як чиновники воюють за знижки на пасажирські перевезення в Європу
Мінінфраструктури та "Укрзалізниця" намагаються досягти компромісу з питання встановлення знижок на пасажирські квитки в Європу. Якщо консенсус не буде знайдений, ціни на залізничні перевезення за європейськими напрямками можуть зрости в два рази.
За контроль над державною залізничної монополією ПАТ "Укрзалізниця" знову розгорається боротьба. Новий керівник УЗ Євген Кравцов зробив спробу звинуватити міністра інфраструктури Володимира Омеляна в можливе різке підвищення вартості квитків на пасажирські перевезення в Європу. Але міністерство не лишилося в боргу, підготувавши прем'єр-міністрові відповідний лист про те, що в УЗ раніше не вирішуються найбільш злободенні проблеми. Чиновницька боротьба ризикує обернутися проблемами як для пасажирів, так і для УЗ, яка може втратити пасажиропотік на європейському напрямку. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Удар від УЗ
Як стало відомо РБК-Україна, в. о. голови правління "Укрзалізниці" Євген Кравцов звернувся до прем'єр-міністру Володимиру Гройсману з листом, в якому звинуватив Міністерство інфраструктури у можливому зриві продовження знижок на квитки в пасажирському повідомленні з Європою.
Цей лист свідчить про те, що боротьба між чиновниками за контроль над УЗ триває. РБК-Україна повідомляло, в січні Кабінет міністрів перепідпорядкував залізничну держкомпанію від Мінінфраструктури безпосередньо уряду, а, фактично, Мінекономрозвитку і торгівлі. Офіційно тоді чиновники пояснювали своє рішення необхідністю підвищити ефективність роботи "Укрзалізниці". За інформацією видання, ініціатива виходила безпосередньо від прем'єр-міністра Гройсмана. Таким чином, глава уряду спробував розв'язати конфлікт між міністром інфраструктури Володимиром Омеляном і вже колишнім главою УЗ Войцехом Балчуном. Втім, за цим рішенням уряду могли стояти й інші мотиви - бажання отримати контроль над непрозорими схемами на залізниці.
Черговий виток конфлікту між Мінінфраструктури та керівництвом УЗ зараз виник із-за продовження знижок на квитки на пасажирські потяги з України в Європу, що діють з 2012 року. Якщо до 10 грудня, коли набуде чинності новий розклад руху поїздів на 2017-2018 роки, Мінінфраструктури не видасть наказ про продовження знижок до тарифів на перевезення пасажирів в країни ЄС, це може призвести до різкого зростання цін на квитки, впевнені в УЗ.
Зокрема, в компанії очікують, що в такому випадку ціна на квиток у поїзді, наприклад, Київ-Перемишль (Польща), зросте з 537 гривень до 2315 гривень для другого класу і з 768 гривень до 3357 гривень для першого класу. В УЗ наводять ще один приклад: ціна на квиток за маршрутом Здолбунів (Рівненська область) - Холм (Польща) збільшиться з 325 гривень до 986 гривень. При цьому в компанії очікують, що таке підвищення цін призведе до істотного відтоку пасажирів на альтернативні види транспорту, зокрема, на автобусні та авіаперевезення.
У своєму листі прем'єру УЗ вказує, що компанія звернулася до Мінінфраструктури з проханням продовжити знижки ще в 2016 році. Тоді УЗ направило у відомство відповідний проект наказу міністерства, яким повинен бути врегульовано це питання. Саме Мінінфраструктури, як вважають в УЗ, уповноважена встановлювати тарифи та знижки на залізничні перевезення в Україні. Але, як уточнили в прес-службі УЗ, тоді у відповідь міністерство повідомило, що у нього відсутні такі повноваження.
Вже 25 жовтня цього року компанія направила в Мінінфраструктури пакет документів та копії листів іноземних залізниць з пропозиціями про встановлення знижок до тарифів на поїзди міжнародного сполучення, рух яких передбачено новим графіком. При цьому УЗ в листі уточнила, що знижки повинні бути погоджені до 10 листопада.
У графіку руху пасажирських поїздів в ЄС на 2017-2018 роки передбачено шість поїздів з повідомленням з країнами ЄС: Одеса - Перемишль, Київ - Перемишль, Київ - Варшава, Здолбунів - Пагорб, Рівне - Пагорб. У сукупності в цих поїздах передбачено 1740 пасажирських місць. Крім того, у графіку руху є п'ять пасажирських вагонів: Київ - Відень (1 вагон), Львів-Будапешт (1 вагон), Київ - Кошице (2 вагони), Київ - Бухарест (1 вагон на тиждень). Разом в цих вагонах передбачено 150 місць.
Лист УЗ розглядалося на засіданні Кабміну 22 листопада, в результаті уряд доручив Мининфрастртуктуры, Мінекономрозвитку та іншим відомствам у тижневий термін вжити "вичерпних заходів щодо врегулювання питання щодо встановлення знижок".
Але в Мінінфраструктури не вважають, що в ситуації з перевезеннями у Європу ситуації є вина відомства. Зокрема, у міністерстві уточнили виданню, що отримали від УЗ запит щодо врегулювання знижок на міжнародні перевезення з запізненням. "Мінінфраструктури оперативно відпрацювало це питання і підготувало проект постанови уряду, який повинен надати право УЗ встановлювати знижки на перевезення пасажирів на міжнародних напрямках, і покладаємо надію, що в п'ятницю (1 грудня, - ред.) ця постанова буде проголосована під час чергового засідання Кабінету міністрів", - повідомив РБК-Україна міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Втім, 1 грудня уряд зосередився на доопрацювання проекту держбюджету на 2018 рік. За інформацією видання, постанова про надання знижок планується прийняти на засіданні Кабміну в середу, 6 грудня.
Як стало відомо РБК-Україна, питання про передачу повноважень щодо встановлення знижок від Мінінфраструктури в УЗ компанія піднімала ще навесні. У травні компанія направила до міністерства на погодження відповідний проект постанови. Документом пропонувалося надати УЗ право регулювати тарифи у всіх категоріях вагонів міжнародного сполучення та у вагонах внутрішнього сполучення класу люкс, СВ, купе, вагонах першого та другого класів поїздів Інтерсіті "плюс" і Інтерсіті, вагонах першого класу поїздів "Регіональний експрес".
Втім, тоді в Мінінфраструктури пропозицію сприйняли негативно і направили в УЗ лист, в якому відомство вказало на те, що якщо "сьогодні в умовах відсутності відкритого ринку залізничних перевезень, незалежного органу, який забезпечує формування тарифної політики у сфері транспортних послуг, а також затвердженого порядку розрахунку тарифів на перевезення пасажирів залізничним транспортом, УЗ зможе без будь-яких обмежень встановлювати тарифи на перевезення пасажирів, що спричиняє ризик порушення прав пасажирів"
Джерело на транспортному ринку уточнив РБК-Україна, що раніше в УЗ хотіли отримати повноваження по встановленню тарифів і знижок на міжнародні перевезення, так і на внутрішньоукраїнські купейні. Цим пояснюється негативний відповідь Мінінфраструктури на прохання держкомпанії. Після того, як в УЗ попросили дати можливість встановлювати тарифи та знижки лише на міжнародні пасажирські перевезення, у відомстві погодилися з такою пропозицією.
У результаті чиновники та УЗ прийняли компромісне рішення. Держкомпанія за дорученням уряду з 2 грудня відкрила продаж квитків за міжнародним пасажирським маршрутами в ЄС з урахуванням необхідних знижок.
З 00:00 2 грудня відкриваємо продажу на маршрути до ЄС. Зокрема: Київ –Перемишль, Одеса–Перемишль, Київ–Відень, Ковель–Холм та інші. Для прикладу - 489, 77 грн у 2-му класі Інтерсіті+ #705 Київ – Перемишль, у 1 - го - 705,03 грн. Вартість за курсом євро на дату придбання.
— Євген Кравцов (@Kravtsov_e) December 1, 2017
Втім, джерело в уряді повідомило РБК-Україна, що Мінекономрозвитку не планує підтримувати проект постанови Кабміну про передачу УЗ права встановлювати тарифи та знижки на міжнародні пасажирські перевезення. "Ми не проти ідеї знижок, але це не повноваження Кабміну встановлювати знижки. Це повинно здійснюватися наказом Мінінфраструктури. Якщо Мінінфраструктури надішле свій наказ про встановлення знижок, то Мінекономрозвитку його погодить", - повідомив співрозмовник.
Відповідь від Мінінфраструктури
Але історія на цьому не закінчиться. Міністерство інфраструктури продовжує наполягати на обговоренні проблем, які склалися в УЗ. Як стало відомо РБК-Украина, крім підготовки вищезазначеного проекту постанови, наприкінці листопада міністр інфраструктури звернувся до прем'єра з пропозицією про проведення розширеної наради Кабміну для обговорення роботи "Укрзалізниці".
Володимир Омелян пояснює своє прохання проблемами з безперебійною перевезенням вантажів у 2017 році. В Ауб відзначають, що у відомство продовжують надходити численні скарги від вантажовласників, морських портів, народних депутатів, що стосуються дефіциту вантажних вагонів та прозорості їх розподілу.
За даними відомства, зараз в УЗ плани навантаження виконуються в середньому на 30-50%. При цьому будівельна галузь забезпечена вагонами менш ніж на 30% від потреби, аграрна - 40%. У міністерстві відзначають дивну особливість - плани навантаження у різних вантажовідправників сильно відрізняються від середніх показників (від 5% до 80%). В цьому чиновники бачать "ознаки несправедливого і незрозумілого розподілу піввагонів і зерновозів серед замовників".
У відомстві Володимира Омеляна звертають увагу Гройсмана на те, що неможливість УЗ забезпечити в повному обсязі заявки на перевезення вантажів призводить до того, що власники вантажів переходять на автомобільний транспорт для перевезення своєї продукції. "Сьогодні нездатність УЗ забезпечити перевезення як сировини, так і готової продукції вантажовідправників є єдиним фактором, який стримує збільшення виробництва вітчизняних промислових агропідприємств і таким чином гальмує розвиток економіки України", - зазначено в листі прем'єру Мінінфраструктури.
Але не тільки на дефіцит вагонів звертають увагу у відомстві Володимира Омеляна. Ще однією проблемою в УЗ є забезпечення рухомого складу паливом. За даними Мінінфраструктури, на 21 листопада його середній запас в УЗ становив 5,6 діб.
Проблеми в УЗ і з безпекою на залізниці. З початку року збільшилася кількість транспортних пригод до 494 проти 463 в минулому році, в тому числі до 30 серйозних інцидентів проти 15 у минулому.
Погіршення роботи УЗ у Мінінфраструктури пов'язують з перепідпорядкуванням держкомпанії іншому відомству. "Частково це можна пояснити тим, що значна частина рішень потребує фахової експертизи відповідних фахівців, які в Мінекономрозвитку відсутні, - зазначено в листі міністерства. - Крім того, це рішення призвело до правової невизначеності в розподілі функцій щодо формування державної політики в галузі залізничного транспорту і функцій управління корпоративними правами щодо УЗ". Таким чином, роблять висновок в Мінінфраструктури, профільне відомство "позбавлена важелів впливу на єдиного учасника ринку залізничних перевезень".
У прес-службі на запит РБК-Україна з проханням прокоментувати лист міністра інфраструктури, ухилилися від прямої відповіді, зазначивши лише, що "Укрзалізниця" готова обговорювати проблемні питання галузі та пошуку шляхів їх вирішення в будь-якому форматі.
Складності комунікації
Невирішена проблема зі знижками на міжнародні пасажирські перевезення створює незручності для пасажирів. Координатор проекту "ПОЇЗДка" (онлайн-сервіс правової підтримки пасажирів УЗ) Олександр Бондаренко каже, що з-за того, що ситуація з продовженням знижок "зависла у повітрі" продаж квитків з 10 грудня на міжнародні напрямки була відкрита тільки в кінці минулого тижня. "До цього УЗ приймала тільки групові заявки на бронь на ці маршрути через спеціалізовані каси на залізничних вокзалах", - уточнив він виданню.
За словами Бондаренка, зараз перевезення по найбільш популярному міжнародному маршруту УЗ в Європу - Київ-Перемишль - збиткові для держкомпанії. "Рейси Інтерсіті "плюс" на Перемишль дотаційні на 80%. При цьому ніяке збільшення кількості перевезених пасажирів за нинішніми цінами на квитки цю збитковість не виправить", - вважає він.
У разі різкого зростання вартості квитків експерти очікують серйозного падіння пасажиропотоку. Співзасновник громадського об'єднання "Громадський контроль Укрзалізниці" Валерій Довгопол каже, що через зростання цін на перевезення, пасажиропотік впаде приблизно в два рази, а прибуток УЗ від цього потяги зросте в кілька разів, тому що діючий тариф балансує на межі рентабельності для УЗ. "У будь-якому випадку, УЗ від цього не постраждає, навіть якщо пасажиропотік на Перемишль впаде в 10 разів - поїзд залишиться рентабельним. Постраждають менш платоспроможні пасажири, - очікує він. - Половина пасажиропотоку знову"піде" на автобуси. А друга половина клієнтів УЗ все ж залишиться - це ті, хто за швидкість проходження кордону і комфорт готові платити більше".
Заступник генерального директора Асоціації міжнародних експедиторів України" Віктор Берестенко вважає, що Володимир Омелян як політична фігура несе відповідальність за всі види транспорту, тому вимагає виконати недавнє судове рішення про повернення контролю над УЗ у Мінінфраструктури. "Думаю, поки у відомство Володимира Омеляна не повернуть УЗ буде тривати конфліктна ситуація, - вважає Віктор Берестенко. - Але сам конфлікт негативно позначається на УЗ, оскільки в компанії не проводяться реформи. Поки нагорі воюють, низи - крадуть".