Аналіз проекту державного бюджету на 2015 рік показує, що в цілому освітній бюджет не зазнав суттєвих урізань. Втім, якщо урахувати інфляцію, яка в поточному році вже склала 21,2%, а на наступний рік передбачається на рівні 18%, реальне скорочення освітнього бюджету складе 30-40%
Єгор Стадний та Ірина Когут
Центр дослідження суспільства
Аналіз проекту державного бюджету на 2015 рік показує, що в цілому освітній бюджет не зазнав суттєвих урізань. Втім, якщо урахувати інфляцію, яка в поточному році вже склала 21,2%, а на наступний рік передбачається на рівні 18%, реальне скорочення освітнього бюджету складе 30-40%. З огляду на ріст комунальних тарифів та пропозиції Мінфіну скасувати індексації заробітної плати освітянам, як і усім бюджетникам, виживати буде непросто.
Видатки загального фонду Міністерства освіти та науки у проекті держбюджету-2015, на перший погляд, суттєво скоротилися, порівняно з попереднім роком - на 3,6 млрд грн. (на 23%). Проте при уважнішому вивченні стає зрозуміло, що розробники бюджету не стільки урізали фінансування, скільки перетасували його, забравши з одних статей і перекинувши на інші.
Основна частина "скорочення" припадає на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах (мінус 90% фінансування, або 1,1 млрд грн економії) та на підготовку кадрів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації (ця стаття та понад 3 млрд грн. видатків на неї взагалі зникли з держбюджету, оскільки навчальні заклади цього типу переводяться на фінансування органами місцевого самоврядування).
Водночас з'явилася державна субвенція місцевим бюджетам на підготовку робітничих кадрів у розмірі 5,57 млрд грн, в яку, треба розуміти, потрапляє фінансування ПТНЗ та ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, які, згідно з новим законом "Про вищу освіту", повинні перейти до сфери професійної освіти, якщо не ліцензують освітні програми з випуску бакалаврів. З урахуванням цієї субвенції заплановані видатки загального фонду на підготовку кадрів (не тільки МОНу, а й інших міністерств, в яких передбачені ці статті витрат) зросли на 9%.
При порівнянні із минулорічним бюджетом треба мати на увазі, що у проекті на 2015 рік видатки на підготовку кадрів у ВНЗ, підпорядкованих деяким міністерствам, включені до видатків Міносвіти (це стосується, наприклад, університетів, підпорядкованих Мінагрополітики, витрати на які у попередніх бюджетах включалися до видатків саме цього міністерства).
З'явилися 262 тис. грн на атестацію кадрів та акредитацію навчальних закладів - у минулорічному бюджеті взагалі не передбачалося коштів на це. У ЗНО забрали 3 млн з 96,7 млн. Дещо скоротили бюджет університету ім. Шевченка - на 47 млн (7%), включаючи загальний та спеціальний фонди. 5 млн грн. додали МОНу на управління освітою, майже 12 млн - на державні премії та стипендії (що практично подвоює їхній розмір), 1 млн - на олімпіади, майже 20 млн - на пільговий проїзд для учнів та студентів, вивівши його фінансування на рівень 2013 року.
У 4 рази - до 60 млн грн. - скоротили методичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності навчальних закладів, але відчутно додали грошей Держінспекції навчальних закладів - 500 тис. грн. (на 20%, втім, порівняно з 2013 роком її фінансування все одно менше на 18%.
Взагалі зникли з бюджету статті видатків на позашкільну освіту та оздоровлення (28,8 млн грн), поглиблену освіту з фізики і математики, спорту у спеціалізованих школах-інтернатах (112, 6 млн грн), лишилося тільки 8 млн грн. на освіту у школах соціальної реабілітації (зі 112 млн грн).
Що стосується фінансування науки, то у Національної академії наук забрали 119,7 млн грн, що складає скорочення на 5% порівняно з минулим роком. Втім, для традиційно низьких витрат на НАН навіть 5% урізання стане дуже відчутним. Загалом же видатки на дослідження, розробки та підготовку наукових кадрів по усім міністерствам та відомствам зросли на 8,5 млн грн, однак якщо порівнювати з показником 2013 року, то планується скорочення на 490 млн грн.