ua en ru

Бюджет-2017: урядова арифметика на наступний рік

Бюджет-2017: урядова арифметика на наступний рік Вже 21 вересня Верховній Раді чекають бюджетні дебати

На сайті Верховної Ради оприлюднено проект бюджету на 2017 рік, ухвалений урядом і переданий до парламенту в минулий четвер, 15 вересня, як це і передбачено законодавством. Документ сформовано з урахуванням зростання доходів загального фонду майже на 15%, та збільшенням витрат на близько 16%. Соцстандарти уряд планує підвищити у наступному році двічі - у травні і грудні. В цілому по року соціальні параметри зростуть лише на 10%, а обсяг фінансування субсидій - на 26%. Вже в середу, 21 вересня, у сесійній залі почнуться перші бюджетні дебати. Депутати прогнозують, що бюджет-2017 буде прийнятий не раніше грудня. 

На чому заробимо

Незважаючи на те, що проект бюджету на 2017 рік було прийнято Кабінетом міністрів і переданий до парламенту вчасно, текст законопроекту з'явився тільки в понеділок в першій половині дня. До цього документу було присвоєно лише номер реєстрації - 5000.

"Передача бюджету до Верховної Ради, схоже відправлення дитини до школи на 1 вересня. Начебто вже й за порогом, і причесали по кілька разів, але бантики краще поправити", - говорить співрозмовник РБК-Україна в уряді, пояснюючи затримку з публікацією тексту документа.

Згідно з документом, доходи держбюджету становитимуть 706,26 млрд гривень. Це на 17,3% або 104,4 млрд гривень більше, ніж закладено в 2016 році. Надходження в загальний фонд перевищать 653 млрд гривень (+14,8%).

Витрати, за оцінками уряду, збільшаться майже на 15% - до 775,26 млрд гривень, загального фонду - на 15,6% до 719,95 млрд гривень. Бюджет зверстаний з дефіцитом 77,5 млрд гривень або 3% від ВВП, що є одним з "маяків", виставлених МВФ, тому Мінфіну було необхідно збалансувати дохідну і видаткову частини казни саме в цих межах.

Весь бюджет розрахований, виходячи з реального зростання ВВП в 3%, інфляції в 8,1%. Курс гривні до долара складе 27,2 грн/1 долар. "Зазначений сценарій передбачає успішне і швидке реформування економіки, що буде проводиться за підтримки міжнародного співтовариства", - йдеться в пояснювальній записці до проекту бюджету.

Прем'єр-міністр Володимир Гройсман останній місяць неодноразово робив акцент на тому, що в його бюджеті витрати будуть підкріплені реальними доходами. Зокрема, найбільше зростання відрахувань порівняно з поточним роком уряд очікує від внутрішнього акцизу - 65,3 млрд гривень (+23,8%). Частково це пояснюється тим, що обіцяна індексація в 12% була проігнорована. А Мінфін заклав зростання ставок на алкогольну і тютюнову продукцію на рівні 20% і 30%, відповідно.

Внутрішній ПДВ плюс відшкодування податку очікується в межах 82,3 млрд гривень, імпортний ПДВ - 199,4 млрд гривень. У теж час, закладений у проект бюджету дохід від спецконфискации не підкріплений чинним законодавством. Кабмін прийняв відповідний проект і очікує, що реалізація норм принесе в скарбницю 3 млрд гривень. У 2016 році уряд Арсенія Яценюка вже закладало доходи в 8 млрд гривень, однак бюджет отримав лише близько 100 тис. гривень.

Слід зазначити, що дохід від спецконфискации є джерелом фінансування спецфонду держбюджету. Ці кошти, зокрема, повинні піти на підтримку сільгоспвиробників, Фонд регіонального розвитку, реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки. Крім того, у проекті бюджету передбачається отримати близько 4,3 млрд гривень від ренти на видобуток бурштину. У документі зазначено, що це стане доходом місцевих бюджетом. Однак, законопроект по легалізації видобутку бурштину не те, що не поданий у Верховну Раду, він навіть не доопрацьовано в Мінфіні.

"На фракції ми неодноразово просили уряд не закладати доходи під недіючі та пропущені норми. Тому вже є питання, - говорить глава комітету з питань податкової та митної політики Ніна Південця (БПП). - Крім того, звідки такий ріст по податку на прибуток (з місцевими бюджетами понад 63 млрд гривень, - ред.), коли бізнес показує збитки?".

Проте член бюджетного комітету Олег Медуниця ("Народний фронт") упевнений, що зростання надходжень від податку на прибуток закладений адекватний. Для бізнесу в 2016 році був істотно знижена ставка ЄСВ, тому підприємства можуть показати збільшення прибутку. "Все ще поки вивчають проект, але у мене є вже одна пропозиція щодо збільшення доходів на 0,5 млрд гривень. Я пропонував Кабміну ввести акциз на метан. Чому не передбачили, буду з'ясовувати, так як на пропан акциз є", - додав Медуниця.

Куди витратимо

В проекті бюджету уряд закладає ріст соціальних стандартів на 10%. Мінімальна зарплата в 2017 році буде підвищувати двічі: з 1 травня на 84 гривень - до 1684 гривень і з 1 грудня ще на 78 гривень - до 1762 гривень. Прожитковий мінімум для непрацездатних осіб, який, по суті, є основою для визначення мінімальної пенсії збільшиться з 1247 гривень до 1312 гривень і до кінця 2017 року складе 1373 гривень.

Уряд пропонує Верховній Раді до кінця 2017 року продовжити обмеження щодо ряду пенсійних норм. Зокрема, мова йде про те, що максимальний розмір пенсій не може перевищувати 10 прожиткових мінімумів (ПМ) для непрацездатних.

При цьому за основу береться ПМ, встановлений законом про держбюджет на 1 вересня 2015 року, тобто 1074 гривні. Відповідно максимальна пенсія до 31 грудня 2017 року не повинна перевищувати 10,74 тис. гривень.

Крім того, залишаються замороженими пенсійні виплати та довічне грошове утримання для депутатів, суддів, прокурорів, колишніх членів уряду. Зберігаються і обмеження на виплати пенсій для працюючих пенсіонерів. Ця категорія громадян може претендувати лише на 85% пенсійних виплат.

Варто відзначити, що загальні витрати Мінсоцполітики, в тому числі і загальнодержавні, зростуть на 8,3%. Левову частку фінансування тут займає Пенсійний фонд. Дотації на виплату пенсій і покриття дефіциту ПФУ перевищать 156 млрд гривень. Це на 7,3% більше, ніж в 2016 році. Обсяг субсидій складе 50,68 млрд гривень (+25,8%).

Видатки на оборону, як і просив президент складуть 5% від ВВП. В цю статтю витрат потрапляє від Міноборони до СБУ. Зокрема, Міноборони обсяг фінансування складе 61,7 млрд гривень, що майже на 21% більше, ніж у цьому році. МВС отримає 41,38 млрд гривень (+11%). Зростання фінансування передбачається для всіх відомств, які перебувають у підпорядкуванні МВС, крім Нацгвардії. Для неї витрати закладені на 1,4% менше, ніж у 2016 році - 8,5 млрд гривень.

Несподіваною, в умовах підготовки планів приватизації та закриття шахт, в статті витрат виявилася сума в 1 млрд гривень, передбачувана Кабміном на підтримку вугледобувних підприємств. У поточному році закладено обсяг підтримки становить 250 млн гривень.

Вже в середу, 21 вересня, у сесійній залі стартують бюджетні дискусії. На думку заступника голови бюджетного комітету Віктора Кривенка (БПП), прийняття проекту бюджету в цілому варто чекати до листопада.

"Є питання до бюджету. Поки я не бачу фінансування експортно-кредитного агентства. Я буду наполягати на фінансування робіт по поглибленню Дніпра в районі Дніпродзержинська, - пояснив Кривенко. - У нас кожен рік така дивна ситуація, коли члени Кабміну голосують за проект бюджету на засіданні уряду, а потім приходять до нас і кажуть, які вони бідні і нещасні, і як їм потрібно збільшити фінансування. Тому дискусії - попереду".

Ніна Південця також впевнена, що робота над бюджетом триватиме не менше, ніж два місяці. А Олег Медуниця все ж прогнозує ухвалення головного фінансового документа країни в середині грудня.

Докладне порівняння показників держбюджету-2017 з поточними параметрами - в таблиці, підготовленої РБК-Україна.

Бюджет-2017: урядова арифметика на наступний рікБюджет-2017: урядова арифметика на наступний рік

Бюджет-2017: урядова арифметика на наступний рік

Бюджет-2017: урядова арифметика на наступний рік