"Бориспіль" не йде на поступки авіакомпанії Ryanair
Міжнародний аеропорт "Бориспіль" направив європейської авіакомпанії Ryanair, яка планує розпочати польоти з України вже у вересні, підписаний варіант договору про співпрацю. Очікується, що вже наступного тижня угода може бути остаточно підписано. Але поставив Ryanair свій підпис на договорі поки невідомо, оскільки запропонований українською стороною варіант документа не передбачає всі запитувані раніше авіакомпанією умови для початку польотів. Каменем спотикання може стати відсутність знижки на аеропортовий збір для рейсу Київ-Лондон, який, за оцінками експертів, є для лоукостера ключовим. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Вибити знижку
Переговори між найбільшим аеропортом України "Борисполем" і провідним лоукостером Європи Ryanair виходять на фінішну пряму. Вчора, 5 липня, генеральний директор аеропорту "Бориспіль" Павло Рябікін повідомив, що поставив свій підпис на договорі з європейським лоукостером Ryanair і відправив його в головний офіс авіакомпанії.
"Договір погоджений всіма службами аеропорту, і, що дуже важливо, зовнішніми аудиторами, які візують всі вихідні фінансові документи і договори. Хочу відзначити, що переговори між авіакомпанією та аеропортом це завжди процес досягнення компромісу на основі взаємного економічного інтересу, і чим менше при цьому політики, тим легше такий компроміс знайти", - заявив Рябікін.
Сьогодні ми зі своєї сторони підписали договір з Ryanair і відправили в головний офіс авіакомпанії. Це зайняло у нас менше ...
Опубліковано Павлом Рябікіним 5 липня 2017 р.
Якщо договір буде підписаний другою стороною, то з вересня Ryanair почне польоти з України. Міністр інфраструктури Володимир Омелян 27 червня запевнив, що укладення угоди між українським аеропортом та європейським перевізником планується протягом двох тижнів. Це означає, що договір "Борисполя" з Ryanair повинен бути підписаний орієнтовно до середовища, 12 липня.
Як раніше повідомляло РБК-Україна, про початок польотів Ryanair з "Борисполя" Мінінфраструктури заявило ще в березні. Для того, щоб це сталося, українські чиновники більше чотирьох місяців працювали над зміною нормативно-правових актів під вимоги авіакомпанії-лоукостера.
Умови, на яких Ryanair готовий співпрацювати зі столичним аеропортом, закріплені в листі про наміри між Володимиром Омеляном і комерційним директором авіакомпанії Ryanair Девід О'Брайен.
Основна вимога авіакомпанії полягало в тому, що сума всіх зборів, які буде платити Ryanair в "Борисполі" повинна становити 7,5 доларів з кожного пасажира. До цього часу всі авіакомпанії, що літають з "Борисполя", платили аеропортовий збір з кожного пасажира в розмірі 17 доларів. Виконання домовленостей з Ryanair дозволило Мінінфраструктури домогтися зниження ставки збору для всіх учасників ринку. Відомство зробило це в два етапи. Зокрема, наказом Мінінфраструктури ставки були знижені з 17 до 13 доларів, а потім "Бориспіль" надав Ryanair знижку 80%, після чого збір склав 7,5 доларів з кожного пасажира.
Для того, щоб європейський перевізник отримав такий дисконт, "Бориспіль" розробив спеціальну програму, яка дозволить отримати аналогічні знижки та іншим авіакомпаніям. Право на знижку у них виникає, якщо перевізники почали виконувати польоти за новими маршрутами, а також отримати дисконт можна за перевезення великої кількості пасажирів, у тому числі, здійснюючи старі рейси.
В результаті, "Бориспіль" зміг вийти на необхідну Ryanair суму збору до 7,5 доларів для польотів за трьома з чотирьох маршрутів. Зокрема, знижки будуть надані для польотів у Ейндховен (Нідерланди), Манчестер (Великобританія) і в Скавсту (другий аеропорт Стокгольма, Швеція).
Але "Бориспіль" відмовився надати авіакомпанії знижку на рейс Київ-Лондон (аеропорт Stansted). "На напрямок Київ-Лондон знижка у 80% не надається, оскільки це напрямок для аеропорту Бориспіль новим не є", - заявив Павло Рябікін.
Дійсно, зараз з "Борисполя" в Лондон здійснюються рейси, але в інші місцеві аеропорти - Гатвік ("Міжнародні авіалінії України") та Хітроу (British Airways).
Таким чином, на думку експерта авіаринку Андрія Ярмака, ринок на цьому напрямку сформований, а діючі на маршруті перевізники не повинні отримувати додаткових преференцій, окрім знижок за загальні обсяги перевезень в аеропорту Бориспіль.
"Програма мотивації перевізників від аеропорту "Бориспіль" створена як маркетинговий інструмент для розвитку маршрутної мережі перевізників, - зазначає Андрій Ярмак. - Тому цілком логічним виглядає відмова керівництва "Борисполя" від надання знижок для Ryanair за цим напрямом, оскільки це порушить логіку самої програми мотивації, надавши преференцію тільки одному перевізнику, та призведе до перетягування пасажиропотоку у інших компаній за рахунок демпінгу Ryanair на цьому напрямку".
В аеропорту "Бориспіль" пояснюють, що новим маршрутом може вважатися той, де фігурує аеропорт, в радіусі 100 км якого немає іншого аеропорту, куди вже літають з "Борисполя" авіакомпанії. В такому випадку маршрут Київ-Лондон (аеропорт Stansted) не вважається новим, Ryanair і не може розраховувати на знижку.
Важливий рейс
Проблема, яка може виникнути при підписанні договору європейським лоукостером, може виникнути як раз із-за того, що Ryanair має намір почати польоти з "Борисполя" за маршрутом Лондон (аеропорт "Станстед") - Київ. Перший рейс запланований на 6 вересня, тобто рівно через два місяці.
Джерела РБК-Україна на авіаційному ринку уточнили, що для Ryanair принципово важливо виходити в Україну, маючи в своєму портфелі напрямків рейс між столицями України та Великобританії. Без можливості польотів за маршрутом, авіакомпанія могла відмовитися від польотів в "Бориспіль" взагалі.
"Найбільшою комерційною привабливістю має саме напрямок у Лондон, оскільки на ньому існує постійний платоспроможний попит, сформований ринок і є потенціал для подальшого розвитку при активізації ділової, освітньої та туристичної активності в Україні, - пояснює зацікавленість у лондонському напрямку Андрій Ярмак. - Манчестер - абсолютно новий напрямок для українського ринку, пасажиропотік не сформований, а його потенціал заснований на розрахунках. Ейндховен - несе такі самі ризики, більш того, дозвіл на польоти у цьому напрямку досі не узгоджені на рівні авіаційних властей України та Нідерландів. Стокгольм - цікавий і перспективний напрямок з України, на якому також сьогодні відсутня сформувався великий пасажиропотік".
Тому, за словами Андрія Ярмака, саме напрямок в Лондон на початкових етапах розвитку лоукостером маршрутної мережі, повинно забезпечувати стабільний рівень доходу для Ryanair і плацдарм для подальшого розвитку. "Не надавши знижки для направлення Лондон, аеропорт "Бориспіль" знижує комерційну привабливість цього напрямку і всієї програми виконання рейсів з України для Ryanair, що в підсумку може призвести до повного перегляду програми польотів", - припускає Андрій Ярмак.
Разом з тим, партнер юрфірми "Анте", спеціаліст з авіаційного праву Андрій Гук вважає, що в кінцевому підсумку, "Бориспіль" і Ryanair підпишуть договір. "По-перше, Ryanair вже продав чимало квитків. По-друге, для Ryanair вихід в Україну - це теж не тільки економіка, але і певна політика необхідності присутності в регіоні, коли основні ринки вже зайняті", - пояснює він.
В компанії Ryanair РБК-Україна прояснити ситуацію з підписанням договору відмовилися, зазначивши, що "не коментують чутки або спекуляції". За даними РБК-Україна, на наступному тижні запланована прес-конференція, де планується назвати деталі переговорів аеропорту "Бориспіль" з Ryanair. РБК-Україна стежить за розвитком подій.