Останні економічні дані щодо попиту на морські вантажоперевезення говорять лише про одне - світова економіка продовжує рости швидкими темпами, навіть не дивлячись на негативні наслідки серпневої кредитної кризи в США, і в 2007 р. на долю Китаю, Індії і Росії випало більше половини зростання світового ВВП. Про це повідомляє Reuters.
Так, універсальний індикатор стану світового фрахтового ринку Baltic Exchange Dry Index зріс за минулий період 2007 р. практично на 150%, не дивлячись на побоювання щодо уповільнення американської економіки.
У 2001 р. (рік останньої рецесії економіки США) цей індекс знизився практично вдвічі через різке зменшення попиту на вантажоперевезення. Проте цього разу брак попиту із США компенсується Китаєм і Індією, які купують у величезних кількостях продукти харчування, сировину і промислові метали. Аналітики відзначають, що найближчим часом ситуація залишиться без змін, оскільки ринкам країн, що розвиваються, необхідно підтримувати високі темпи економічного зростання.
"Впродовж довгого періоду експерти стверджували, що в світі два двигуни економіки - США і Європа, - відзначає співзасновник і голова правління інвестиційного банку Dahlman Rose Симон Розі. - Проте зараз в світі з'явився третій двигун: це Китай і Індія". Так, в порту Long Beach (західне побережжя США) обсяги імпорту знизилися в жовтні на 3,7%, а останні показники Freight Transportation Services Index (FTI) знаходяться на найнижчому з січня 2004 р. рівні.
Проте світові показники демонструють абсолютно протилежну тенденцію. Так, Baltic Exchange's Index, який побив цього місяця всі рекорди, відображає різке зростання попиту на вугілля, залізну руду, цемент і зернові культури. Обсяги експорту з порту Long Beach зросли в жовтні ц.р. на 32,5%, що говорить про зростання попиту на американські товари, які стали доступніші за межами США через слабкий долар.
Правда поки аналітики задаються питанням, як довго ринки країн, що розвиваються, зможуть протистояти негативним наслідками кредитної кризи. "Якщо американській економіці і вдасться уникнути наступного року рецесії, то це відбудеться багато в чому завдяки стабільному зростанню світової економіки", - вважає провідний економіст Manufacturers Alliance/MAPI Даніель Мекстрот.
Що ж до Китаю, за прогнозами економістів, нинішній обсяг попиту збережеться як мінімум до початку літніх Олімпійських ігор в Пекіні в 2008 р. "Проте поки ніяких ознак припинення такого "ралі" не спостерігається", - відзначає фінансовий директор Genco Shipping & Trading Ltd Джон Вобенсміт. "Китай буде все так само потребувати залізної руди для виробництва сталі, і ця руда поступатиме з Бразилії і Австралії", - додає він.
Навіть нафта, що наближається до позначки 100 дол./бар. (яка привела до дорожчання палива і зростання тарифів на вантажоперевезення), мало вплинула на китайський попит, відзначають економісти. "Китайський уряд вирішив будь-яким способом вивести країну в лідери. І вартість морських перевезень їм не перешкода", - вважає Д.Вобенсміт.