Азаров: Україна може законсервувати частину ГТС
Україна може законсервувати частину газотранспортної системи (ГТС), заявив прем'єр-міністр країни Микола Азаров на міжнародному форумі в Ялті.
За його словами, Україна несе великі витрати на обслуговування газопроводу при тому, що він не використовується на повну потужність.
Азаров також сказав, що майбутнє української ГТС залежить від тристоронніх переговорів між Україною, Росією та Європою. "Робота проведена і проводиться по економії газу, з модернізації, з переходу з дорого газу на інші види палива. Інша справа, що нам російська сторона говорить, що поки контракт діє, ми зобов'язані закуповувати ту кількість газу, що зазначена в контракті, економимо ми при цьому, чи ні. Тому завдання номер один - переглянути цей контракт. Наші потужності з прокачування газу розраховані на 150 млрд куб м газу, а в принципі ця потужність може бути доведена до 200 млдр куб м. Це система труб, система компресорів, це величезний колектив, який обслуговує цю систему. Чи годиться нам запитати у наших партнерів, які перспективи цієї системи, на що нам орієнтуватися? ", - сказав Азаров.
Так, за його словами, зараз прокачується близько 80 млрд куб м, а система розрахована на значно більшу кількість, що спричиняє збитки.
"Я сьогодні поставив це питання перед Фюле, щоб вони визначали позицію Європи. У нас є час, ми почекаємо, але просто так нести збитки ми не будемо. Теж саме ми говоримо Росії, а Росія показує на ЄС, що не дає гарантій на обсяги закупівлі. Тому цілком зрозуміло, що повинен бути троїстий союз в цьому питанні - Європа, Україна, як головний транзитер і Росія. Ми повинні домовитися, які перспективи у нашої газотранспортної системи. Наша перспектива краще будь-яких обхідних шляхів, хоча б тому, що наша ГТС має газосховища великої потужності. Будь-якому експерту очевидно, що альтернативи нашій ГТС немає, питання тільки політики", - підкреслив прем'єр.
Нагадаємо, напередодні в рамках форуму Президент України Віктор Янукович запропонував модернізувати українську ГТС без будівництва "Південного потоку". За його словами, мова йде фактично про будівництво "Південного потоку" по суші, по українській території.
Нагадаємо, три дні тому прес-секретар прем'єр-міністра України Віталій Лук'яненко заявляв про можливий демонтаж частини ГТС при невеликому відсотку її завантаженні.
Зазначимо, транзит газу в країни Західної Європи за 8 місяців 2011 р. виріс на 13,76% - до 70 млрд 43 млн куб. м. Всього транспортування газу по території України в січні-серпні склав 71 млрд 978,51 млн куб. м, що на 13,24% перевищує показник 2010 р.
6 вересня російський "Газпром" почав заповнювати газом першу чергу трубопроводу "Північний потік". Будівництво цього газопроводу закінчили на початку травня, комерційні поставки, як очікується, почнуться в жовтні-листопаді.
Через кілька днів міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings заявило, що з запуском першої гілки газопроводу "Північний потік" обсяги транспортування газу і виручка компанії НАК "Нафтогаз України" знизяться приблизно на 20%, починаючи з 2012 р., що негативно позначиться на її фінансових показниках.
Що стосується заповнення підземних сховищ газу, то в кінці червня в ПСГ НАК "Нафтогаз України" було накопичено 24 млрд куб. м газу. Як повідомляли джерела в Міненерговугілля цього достатньо для того, щоб пройти опалювальний сезон.
В червні Президент України Віктор Янукович запрошував Словаччину брати участь в модернізації української газотранспортної системи. Раніше Прем'єр-міністр Україна Микола Азаров заявляв, що не бачить перешкод для участі "Газпрому" в модернізації ГТС України. Азаров додав, що модернізація газотранспортної системи коштує "не таких великих грошей". "За оцінками наших фахівців, вона коливається від 1,5-2 млрд євро", - сказав Азаров. Він також зазначив, що транзит газу через ГТС України може бути значно вигіднішим, ніж прокачування газу через "Північний потік" чи "Південний потік".
Зазначимо, що 26 червня екс-прем'єр-міністр, лідер партії "Батьквіщіна" Юлія Тимошенко під час судового засідання по кримінальній справі про підписання Тимошенко газових контрактів у Печерському райсуді м. Києва, заявила, що вартість газотранспортної системи України складає 150 млрд дол.
1 червня ц.р. в ході зустрічі перший віце-прем'єр-міністр, міністр економічного розвитку і торгівлі України Андрій Клюєв та член Європейської Комісії з питань енергетики Гюнтер Оттінгер обговорили процес підготовки до практичної реалізації проектів з модернізації української газотранспортної системи (ГТС). Оттінгер підтвердив, що модернізація українських трубопроводів залишається пріоритетом для ЄС, враховуючи, зокрема, те, що модернізація існуючої ГТС є економічно вигіднішою, ніж будівництво нової інфраструктури.
Міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко прогнозував, що Україна отримає перші кредитні кошти для модернізації ГТС в кінці 2011 р.
У грудні 2010 р. "Укртрансгаз" повідомив, що Україна почала модернізувати ГТС власними силами. У 2011 р. в оновлення планується вкласти 3,1 млрд грн. З них 1,22 млрд грн піде на модернізацію магістральних газопроводів і станцій, ще 1,5 млрд грн - на реконструкцію компресорних станцій і 200 млн грн - на модернізацію підземних газосховищ (ПСГ).
23 березня 2009 в Брюсселі Україна підписала спільну декларацію з ЄС з питань модернізації української ГТС. Тоді мова йшла про виділення Євросоюзом кредиту в розмірі близько 2,5 млрд дол на ці цілі. Однак при цьому Єврокомісія зажадала, щоб Україна реформувала організаційну структуру НАК "Нафтогаз України" та її дочірніх компаній, привівши її у відповідність до норм європейського законодавства. Зокрема, вимоги ЄК включали відділення "Укртрансгазу" від НАК "Нафтогаз України".
Газотранспортна система України включає 37,5 тис. км газопроводів, 71 компресорну станцію і 13 підземних сховищ газу із загальним активним обсягом газу 32 млрд куб. м. Пропускна спроможність системи на вході - 288 млрд куб. м газу на рік, на виході - 175 млрд куб. м, у тому числі в країни Євросоюзу - 141 млрд куб. м.