Авіакомпанія "Дніпроавіа" ризикує повторити долю збанкрутілого "АероСвіту"
У авіакомпанії "Дніпроавіа", яку пов'язують з олігархом Ігорем Коломойським, назрівають серйозні проблеми. Після нещодавно розпочатого державою процесу реприватизації перевізника, переданого в приватні руки ще вісім років тому, влада завдала по ньому нового удару. Суд у Дніпропетровській області заарештував акції та активи компанії.
Але і це не все. В рамках ще одного судового процесу "Укртатнафта" - багаторічний постачальник авіапалива для "Дніпроавіа"- намагається стягнути з перевізника більше 175 млн гривень боргу. За всією вирогідністю, в авіакомпанії готуються до найгіршого для себе сценарія - банкрутства. Збори акціонерів дозволили керівництву "Дніпроавіа" розпочати процедуру санації ще в минулому році, а вже в цьому - витрати на заправку палива взяла на себе авіакомпанія Windrose, також афільована з бізнесменом Коломойським.
Ситуація з "Дніпроавіа", на думку експертів, схожа з гучною історією банкрутства іншої авіакомпанії з орбіти українського олігарха - "АероСвіт". В кінці 2012 року, перевізника довели до банкрутства, щоб уникнути виплати багатомільярдних боргів. У результаті відходу "АероСвіту" з ринку у виграші опинилася авіакомпанія МАУ, власником якої є все той же Ігор Коломойський. Саме МАУ посіла основну частку пасажиропотоку і рейсів "АероСвіту".
Що відбувається з "Дніпроавіа", і чи може компанія повторити долю "АероСвіту" - у матеріалі РБК-Україна.
Все - під арешт
В останні місяці авіакомпанія "Дніпроавіа" - активний учасник відразу кількох резонансних судових розглядів. В рамках одного з них у квітні Дніпропетровський районний суд наклав арешт на акції та майно авіаперевізника. Втім, рішення суду в Єдиному держреєстрі були оприлюднені місяць.
Арешти накладені судом за зверненням Національної поліції, яка 7 вересня 2015 року порушила кримінальну справу за фактом зловживання службовим становищем (ст. 364 КК) і привласнення державного майна в особливо великих розмірах (ст. 191, ч. 5 КК україни) посадовими особами фірми "Галтера", авіакомпанії "Дніпроавіа" і аеропорту "Дніпропетровськ".
У серпні 2009 року близько 95% акцій авіакомпанії "Дніпроавіа" були продані державою приватній компанії "Галтера". В Єдиному держреєстрі юросіб зазначено, що власниками цієї компанії є шість українських фірм та іноземних офшорів (Беліз, Кіпр, Віргінські острови). Однак на авіаринку "Галтеру" пов'язують з українським олігархом Ігорем Коломойським.
У договорі купівлі-продажу "Дніпроавіа" було зазначено, що "Галтера" взяла на себе зобов'язання передати злітно-посадкову смугу (ЗПС), а також кілька інших активів у власність держави для створення на їх базі держпідприємства. Однак майно так і не було передано. Зараз майновий комплекс аеропорту "Дніпропетровськ", у тому числі, і злітно-посадкова смуга, як і раніше належать "Дніпроавіа".
Реприватизація та борги
Але, ця кримінальна справа - не єдина проблема української авіакомпанії. Фонд держмайна давно судиться з фірмою "Галтера" за непередані державі активи. Нагадаємо, при купівлі акцій "Дніпроавіа" у 2009 році компанія "Галтера" зобов'язалася інвестувати понад 882 млн гривень у розвиток авіаперевізника, в тому числі 107 млн гривень на ЗПС і передати смугу в держвласність. Виконати свої зобов'язання "Галтера" повинна була до кінця 2014 року, але цього так і не сталося: за весь цей час компанія інвестувала в "Дніпроавіа" трохи більше 142 млн гривень. В результаті в кінці березня Господарський суд Дніпропетровської області своїм рішенням розірвав договір купівлі-продажу акцій "Дніпроавіа" між Фондом держмайна та компанією "Галтера", і таким чином, почав процес реприватизації авіаперевізника.
"Галтера" з рішенням суду не погодилася і подала апеляцію. Вона буде розглянута 6 червня.
Якщо держава виграє судовий процес щодо реприватизації, то їй дістанеться авіакомпанія з багатомільйонними боргами. У минулому році "Дніпроавіа" програла суд компанії "Укртатнафта" (контролюється Коломойським) на загальну суму більше 175 млн гривень, яка включає основний борг, пеню та судовий збір.
Такий борг утворився через несплату авіаперевізником за постачання палива. За шість років - з 2010 по 2016 роки - "Укртатанафта" відвантажила "Дніпроавіа" авіапалива на загальну суму понад 440 млн гривень, але перевізник сплатив лише частину і залишився винен 163 млн гривень.
Незважаючи на те, що 30 вересня минулого року суд видав наказ на виконання свого рішення, "Укртатнафті" поки не вдалося стягнути заборгованість з "Дніпроавіа". Постачальник палива направив цей документ на Державну виконавчу службу, але вона його повернула. В результаті "Укртатнафта" подала в суд скаргу на державного виконавця, в якій просить зобов'язати його виконати виконавчий документ суду.
Знайомі паралелі
Ситуація, яка складається навколо "Дніпроавіа" багато в чому нагадує резонансне банкрутство і відхід з ринку іншої української авіакомпанії - "АероСвіт". У 2012 році тодішній лідер авіаринку раптово ініціював процедуру банкрутства. Причиною стали багатомільярдні борги перед контрагентами за постачання палива, аеропортові послуги та ін. До другого півріччя 2015 року загальний борг "АероСвіту" досяг близько 8,4 млрд гривень.
Неможливість "сплатити за рахунками" стала для перевізника фатальною - у 2013 році компанія припинила польоти. Втім, перед відходом з ринку "АероСвіту" частину прав на виконання польотів за його маршрутами Державіаслужба передала авіакомпанії - "Міжнародні авіалінії України" (МАУ). "У 2012 році "АероСвіт" літав у борг перед контрагентами поки була можливість. Паралельно з цим авіакомпанія передавала права на частину своїх маршрутів МАУ", - підтверджує голова Об'єднання незалежних профспілок авіапрацівників і голова профспілки бортпровідників авіакомпанії "Аеросвіт" Веніамін Тимошенко.
Серед акціонерів обох авіакомпаній - "АероСвіт" і МАУ - олігарх Ігор Коломойський. Йому ж приписують контроль і над авіакомпаніями "Дніпроавіа" і Windrose. Таким чином, реалізація схеми з доведенням "АероСвіту" до банкрутства дозволила бізнесменові уникнути необхідності виплати боргів і зберегти контроль над українським авіаринком.
"Знаючи його стиль ведення бізнесу (Коломойського, - ред.), я не здивуюся, що в результаті реприватизації новий власник в особі держави зіткнеться з великим обсягом боргів "Дніпроавіа", - впевнений Веніамін Тимошенко. - Виплати за боргами по зарплаті працівникам "АероСвіту" ми будемо домагатися від держави в європейських судах після ліквідації цієї авіакомпанії. Думаю, і борги "Дніпроавіа" також дістануться державі".
В авіакомпанії "Дніпроавіа" запит РБК-Україна проігнорували, а генеральний директор Windrose Володимир Каменчук залишив питання видання без відповіді.
Все змінюється - Коломойський залишається
Історія з "АероСвітом" ризикує повторитися і з "Дніпроавіа". Ще в жовтні минулого року на загальних зборах акціонерів голові правління "Дніпроавіа" Олегу Новікову було дозволено звернутися в Господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство для початку процедури санації. Правда, поки що в Єдиному держреєстрі судових рішень немає інформації про порушення такої справи.
Побічно, про те, що частина бізнес-процесів може бути переведена на авіакомпанію Windrose, свідчить кілька останніх подій. Зокрема, 28 квітня Windrose отримав від Державіаслужби права на виконання польотів за маршрутами, які частково збігаються з рейсами в портфелі "Дніпроавіа". Мова йде про такі напрямки, як Київ-Львів, Дніпро-Львів, Дніпро-Тбілісі (Грузія), Дніпро-Батумі (Грузія), Дніпро-Бургас (Болгарія), Київ-Любляна (Словенія). Київ-Бухарест (Румунія).
Крім того, в онлайн-системах продажу авіаквитків, на деякі рейси "Дніпроавіа" їх можна придбати і через авіакомпанію Windrose. Наприклад, квиток на рейс Дніпро-Львів. Правда, перевізником в онлайн-системах вказана тільки "Дніпроавіа".
Як стало відомо РБК-Україна, за паливо, яким заправляють літаки "Дніпроавіа" в аеропорту Дніпра, платить все та ж Windrose. 26 квітня "Укртатнафта" направила в аеропорт лист, в якому повідомила про припинення заправки своїм паливом літаків "Дніпроавіа". Але вже 28 квітня "Укртатнафта" написала інший лист, яким дозволила заправку суден "Дніпроавіа" за рахунок авіакомпанії Windrose.
Член наглядової ради Української логістичної асоціації Артур Вінюков-Прощенко каже, що оскільки МАУ, Windrose і "Дніпроавіа" підконтрольні Ігорю Коломойському, передача маршрутів, а також заправка за рахунок Windrose, логічні. "Тобто, це та ж схема, що й при передачі призначень "АероСвіту" МАУ. Це дає можливість забрати найцінніші призначення на маршрути, і залишити замороженими борги "Дніпроавіа", - говорить він.
Адвокат, старший партнер юрфірми "Ілляшев та Партнери" Роман Марченко (спеціалізується на авіаційному праві), вважає, сигнали, що надходять про ситуацію в "Дніпроавіа", досить тривожні. "Коли борги авіакомпанії нарощуються, а на її маршрути претендує споріднена авіакомпанія, самі собою напрошуються аналогії з "АероСвітом", - говорить він. - Сподіваюся, повторення ситуації з "АероСвітом" не буде, але виключати цього точно не можна. Наприклад, держпідприємство "Антонов" встигло отримати з "АероСвіту" борги в повному обсязі, в той час як ті кредитори, хто почав процеси пізніше, повернень так і не побачили".
Роман Марченко розповідає, що крім "АероСвіту" схожа процедура виходу з ринку застосовувалася і щодо авіакомпанії "Донбасаеро". "Спочатку авіакомпанія набралася боргів, потім у господарському суді Донецької області було порушено справу про банкрутство. В результаті вишикувалася величезна черга кредиторів, які фактично не отримали назад свої кошти, оскільки у авіакомпанії активів було значно менше, ніж боргів. Схема проста - міняються назви авіакомпаній, але власники і менеджери авіаперевізників залишаються більш-менш ті ж самі", - зазначає він.
За словами Романа Марченка, великі борги спорідненим структурам застосовуються практично в будь-якому "ручному" банкрутстві, яке ініціюється дружнім кредитором або компанією самостійно. "Це дозволяє контролювати комітет кредиторів і, у разі необхідності, затягувати процедуру банкрутства, ініціювати списання боргів, стверджувати потрібний план санації і так далі", - говорить він.