В АМКУ знайшли спосіб знизити ціни на авіаквитки
Антимонопольний комітет зайнявся вивченням цін на авіаквитки. Чиновників зацікавила вартість послуг з їх бронювання
Вагомий відсоток
Антимонопольний комітет (АМКУ) проводить поглиблене дослідження за складовими, які мають суттєву питому вагу у вартості авіаквитків. Серед іншого, це стосується і послуг по автоматизованому бронюванню квитків, повідомили РБК-Україна в прес-службі цього відомства.
При формуванні вартості тарифів на авіаперевезення закладається автоматизоване бронювання авіаквитків, сказали в АМКУ. Воно становить до 20% у витратах авіакомпаній, які в кінцевому підсумку перекладаються на споживача, стверджують чиновники.
"У зв'язку з великим відсотком зазначеної послуги у витратах авіакомпаній виникла необхідність у проведенні дослідження дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції компаніями, які надають ці послуги", - пояснили свої наміри в АМКУ.
За наявною в АМКУ інформацією, на ринку надання послуг автоматизованого бронювання авіаквитків в Україні здійснюють діяльність кілька закордонних компаній. Одна з них займає близько 70% ринку, друга - близько 20%.
Плата за послуги автоматизованого бронювання здійснюється в доларах, відзначили в АМКУ.
Не все так однозначно
Близько 70% ринку автоматизованого бронювання авіаквитків в Україні належить глобальній дистриб'юторській системі (GDS) Amadeus, розповів РБК-Україна директор онлайн-ресурсу з продажу квитків Tickets.ua Сергій Кравець. Його компанія також представляє в Україні інтереси GDS Sabre (5% українського ринку автоматизованого бронювання авіаквитків).
На інших операторів припадає близько 30%. Найбільший з них - Travelport, зазначив Кравець.
У "Amadeus Україна" не змогли відповісти на запит РБК-Україна. Також не вдалося отримати повноцінний коментар в Travelport Україна.
Сергій Кравець пояснив, що глобальні дистриб'юторські системи автоматизованого бронювання авіаквитків дозволяють агентам по всьому світу отримувати доступ до баз авіаквитків тієї або іншої авіакомпанії.
Авіакомпанії користуються послугами агентств з продажу квитків, тому що вони не можуть охопити всі регіони України власними точками продажів, сказав партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук (захищає інтереси Atlasjet Ukraine, British Airways, Emirates та інших іноземних авіакомпаній).
"Власна мережа дистрибуції вимагає додаткових витрат на відкриття офісів у різних містах, працевлаштування спеціально навченого персоналу і т. д.", - пояснив він.
Наприклад, за словами Сергія Кравця, в Німеччині місцевий лідер авіаперевезень - Lufthansa - дві третини своїх квитків продає через сторонніх агентів. Тому авіакомпанії підключають свої бази квитків до GDS.
За словами Сергія Кравця, середні витрати будь-якої авіакомпанії в світі за допуск в GDS однакові, оскільки на ринку бронювання жорстка конкуренція. Авіакомпанії як в Україні, так і в світі платять GDS за продаж кожного сегмента авіаквитка приблизно 4 дол., сказав Кравець.
Сегмент - це переліт з однієї точки в іншу. Якщо пасажир летить з пересадкою, наприклад, Київ-Відень-Ніцца, то в квитку буде два сегменти - Київ-Відень та Відень-Ніцца. Тобто, авіакомпанія заплатить близько 8 дол. дистриб'юторській системі.
Послуга автоматизованих систем бронювання авіаквитків незначно впливає на вартість авіаквитка, стверджує Андрій Гук. "Вартість одного бронювання в середньому складає від одного до декількох доларів США", - сказав Гук.
Сергій Кравець додав, що ціна послуги для авіакомпаній на рідному і іноземному ринках різна. Ціна за доступ на рідному для авіакомпанії ринку завжди коштує дешевше, ніж за кордоном, продовжив він. Так, у своїй країні це коштує 3 дол., а в іншій - 6 дол.
Сергія Кравця збентежив показник, озвучений АМКУ, що витрати авіакомпаній за послуги з автоматизованого бронювання авіаквитків досягають 20% в ціні квитка.
"Квиток в обидві сторони Київ-Берлін-Київ коштує 200 дол. і включає два сегменти, відповідно, перевізник заплатить системі приблизно 8 дол. Це ніяк не 20%, а лише близько 4%", - уточнив Сергій Кравець.
Вагомий відсоток
Разом з тим, у лідера вітчизняного авіаринку, "Міжнародних авіаліній України" (МАУ), наводять дещо інші цифри - і абсолютні, і відносні.
Найбільшу частку вартості послуга броні авіаквитків в економ-класі займає при купівлі квитків по внутрішніх маршрутах за найнижчим тарифом, повідомили РБК-Україна в прес-службі МАУ.
Так, при купівлі квитка за 28 дол. частка броні досягає 23%. Найменше частка броні займає при купівлі далекомагістрального економ-квитка за максимальним тарифом 762 дол. - 1%, уточнили в МАУ.
Більшу частину квитків економ-класу перевізник продає з середньою ставкою за послуги бронювання на одного пасажира на міжнародних і далекомагістральних маршрутах за 8,62 дол., а за внутрішнім - 6,3 дол.
В середньому відсоток витрат авіакомпанії МАУ на послуги автоматичного бронювання авіаквитків займає від 2% на далекомагістральних рейсах, 4% - інших міжнародних напрямках і до 8% - на внутрішніх. В середньому, за підсумками першого півріччя 2015 р. частка цих послуг у витратах МАУ склала 4%, уточнили в авіакомпанії.
Сергій Кравець не бачить особливих вигод, які МАУ може отримати в результаті дослідження АМКУ.
"Якщо вони доб'ються, що GDS знизять для них вартість з 4 дол. до 2 дол., системи відіб'ють зменшення доходів зростанням ціни послуги з доступу до бронювання закордоном, наприклад з 4 дол. до 14 дол., - резюмував він. - МАУ це невигідно, оскільки в такому випадку подорожчають квитки для іноземних клієнтів перевізника, які становлять приблизно 50% від пасажирів МАУ".