Олександр Троян: Зростання кількості компаній на ринку - хороша тенденція
РБК-Україна: Які основні, на Ваш погляд, тенденції спостерігалися на ринку в 2013 році?
Олександр Троян: Почну з того, що ринок вантажоперевезень в сегменті експрес-доставки товарів протягом останніх трьох років демонстрував повільну стабільність. Це, з одного боку, добре, з іншого - не дуже. Добре з тієї причини, що основним гравцям ринку вдалося вистояти в період кризи 2008-2009 рр. А погано, з тієї причини, що компанії не мали достатніх інвестиційних ресурсів для відкриття нових представництв.
Протягом двох останніх років ситуація поступово почала змінюватися. Якщо говорити в цілому, за два останніх роки шість лідируючих на ринку компаній, я маю на увазі - "Автолюкс", "Делівері", "ЄвроЕкспрес", "Ін-Тайм", "Нова Пошта" і "Нічний Експрес", збільшили географію своєї присутності з 590 до 650 міст (10%). І хоча, ця цифра, на перший погляд, виглядає не досить переконливо, насправді, відбувся суттєвий прогрес. Деякі компанії збільшили охоплення нових населених пунктів в 1,5-2 рази.
Наша компанія продемонструвала приблизно дворазове зростання присутності в ще неосвоєних населених пунктах. За два роки ми відкрили свої офіси в 150 містах і тепер на карті України у нас розставлені 308 червоних прапорців.
РБК-Україна: Які зміни сталися або намітилися в сегменті конкурентних переваг серед основних операторів ринку?
Олександр Троян: Ринок експрес-доставки товарів досить об'ємний, і становить у грошовому еквіваленті, приблизно, 3 млрд грн на рік, а тому і конкуренція досить висока. Лідери ринку давно вже вивчили особливості кожної конкретної території і кожного конкретного клієнта. Кожен з нас, в певному сегменті послуг має як свої плюси, так і мінуси. Хтось має в тих чи інших містах більш зручне розташування офісів. Хтось розраховує вартість доставки вантажу в індивідуальному порядку, а хтось встановлює чіткі тарифи, і так далі. Тим не менш, імідж кожної кампанії зводиться до трьох зрозумілих аргументів: швидкість, ціна, якість. І основна конкуренція, відповідно, розгортається саме навколо цих трьох основних складових бізнесу.
Зі швидкістю доставки і цінами ситуація більш-менш однакова. Приміром, у "Делівері" найнижчі ціни за схемами: "склад-склад", "двері-склад", "склад-двері". Причому, наприклад, для вантажу вагою в 1,5 кг за схемою "склад-склад", ця ціна нижче у два рази, ніж у "Міст - експрес" (10 проти 20 грн). А ось в ціні на послугу "двері-двері" та "кур'єрська доставка" "Делівері" поступається "Автолюксу". Для вантажу в 1,5 кг - 60 грн і 59 грн, тоді, як у "Автолюкса" обидві ціни на послуги становлять 55 грн.
Таким чином, можна сказати, що найдешевші ціни - у "Делівері" і "Автолюкса". "Ін-Тайм" тримається посередині. Проте на деякі види послуг, зокрема "післяплата", у нас ціна найнижча. Простіше кажучи, не можна точно сказати, у якої компанії ціни нижчі, а в якій вище. Одні послуги більш вигідно замовляти у одного перевізника, якісь - у іншого.
А ось із якістю обслуговування у багатьох не рідко виникають проблеми. І ці проблеми пов'язані з браком кваліфікованого персоналу в нових містах, в які заходить той чи інший перевізник.
Безумовно, основний акцент оператори продовжать робити саме на якості роботи з клієнтами. Тим більше, що за останні три роки ринок почав потихеньку розвиватися. В цілому лідери галузі збільшили кількість корпоративних клієнтів в середньому на 5%-15%.
РБК-Україна: Експерти стверджують, що на ринку активізувалися дрібні приватні перевізники. Чи можуть вони змінити ситуацію в цілому, обвалити ціни, змінити кон'юнктуру попиту на послуги загальнонаціональних операторів?
Олександр Троян: З одного боку, зростання кількості компаній на ринку - хороша тенденція, яка, за логікою речей, повинна привести до поліпшення якості послуг і зниження цін. Однак, з іншого боку, поява на ринку дрібних компаній, які не мають ні досвіду роботи, ні сучасного парку техніки, а виживають виключно за рахунок відвертого демпінгу, призводить до різкого зниження якості перевезень. Не думаю, що ці дрібні фірми складуть нам конкуренцію. Адже клієнти в першу чергу орієнтуються на якість обслуговування. Ціна - питання друге. Думаю, ринок сам все розставить на свої місця. На ньому залишаться лише ті, хто дорожить своїми клієнтами.
РБК-Україна: Наскільки стрімко, на Ваш погляд, буде розвиватися в новому році інтернет-торгівля, і чи стане вона стимулом для більш стрімкого розвитку ринку експрес-доставки?
Олександр Троян: Безумовно. Інтернет-торгівля розвивається більш ніж стрімкими темпами. За даними Укрдержреєстру, тільки в першому півріччі 2013 року в Україні було зареєстровано 1508 нових онлайн-магазинів. Всього ж на даний момент таких магазинів працює понад 8 тисяч.
Ясна річ, що це створює стимули для розвитку транспортної логістики. Тим більше, що далеко не всі Інтернет-магазини визначилися з перевізниками.
Найбільші плюси отримають ті транспортні компанії, які мають розгалужені мережі представництв у великих і середніх містах.
Однак на тлі нових перспектив перевізникам доведеться вчитися специфіці роботи з кожною конкретною групою товарів. Якщо, наприклад, в інтернет-магазинів не було претензій до доставки взуття, одягу, то до деяких компаній пред'являли скарги на якість доставки побутової техніки, скляних виробів тощо.
Крім того, в боротьбі за лідерство перевізникам доведеться скорочувати терміни доставки. Принаймні, в межах одного міста. Пікантність ситуації полягає в тому, що онлайн-торговці дуже оперативно реагують на скарги та побажання клієнтів, а тому, з легкістю можуть змінювати перевізника, укладаючи договір з тією компанією, режим і якість роботи якої відповідає попиту. Отже, завоювати цей сегмент ринку не так вже й просто. Хоча, це, безумовно, перспективний напрямок для розвитку ринку в 2014 р.