Олександр Бородиня: "90% взуття з ЄС в Україні - контрабанда"
Президент Ліги українських промисловців "Укршкірвзуттяпром" (виробників взуття, шкіргалантереї, хутрових виробів і шкіряних товарів) Олександр Бородиня впевнений, що при системному підході можна мінімізувати втрати від контрабанди та заниження митної вартості.
В інтерв'ю РБК-Україна Олександр Бородиня розповів, яку модель боротьби з контрабандою він пропонував прем'єр-міністру Арсенію Яценюку, і як відреагував прем'єр на цю пропозицію.
"Тільки по легкій промисловості втрати (від контрабанди) становили більше 1 млрд дол. на рік. І це не за всіма товарними групами. Але фактичні втрати економіки набагато більші, так як наші виробники страждають від нечесної конкуренції", - сказав зокрема, в інтерв'ю РБК-Україна президент "Укршкірвзуттяпром" Олександр Бородиня.
РБК-Україна: Як ви оцінюєте стан в легкій і, зокрема, у взуттєвій та шкіряній промисловості?
Олександр Бородиня: Візьмемо період з літа минулого року. Причому, я не беру в розрахунок наслідки війни, що дуже погано вплинула на всіх.
Девальвація, з одного боку, вплинула позитивно, оскільки 70-85% взуття на ринку України - це імпорт. І ціна на імпортний товар зросла відразу в 2-2,5 рази.
Але ефект виявився мінімальним. Адже і вітчизняне взуття також помітно подорожчало. 50% сировини, з якого воно виготовлене, - це імпорт. 100% взуттєвого обладнання це також імпорт.
РБК-Україна: І наскільки подорожчало взуття вітчизняного виробництва?
Олександр Бородиня: Мінімум на 70%. На ситуації вкрай негативно відбилося різке зниження купівельної спроможності людей. І хоча наше взуття, порівняно з імпортом, тієї ж якості, коштує дешевше, все одно продажі зменшилися.
Плюс - на митниці коїться щось дивне. Раніше спільними зусиллями вдавалося змусити митницю активніше контролювати митну вартість. В результаті розмитнена вартість пари в 2013-2014 роках зросла до 8-11 дол., хоча це теж менше реальної вартості ввезеного взуття.
Середній коефіцієнт "накрутки" від розмитнення до полиці магазину становить 2-2,5. При митній вартості 10 дол. середня вартість пари в 2013-2014 роках в магазині (при курсі 8 грн/дол.) становила б 160-200 грн. Ви особисто багато бачили такого взуття? Це, в кращому випадку, ціна кімнатного взуття, яке складає всього 5-10% взуттєвого ринку.
10 дол. була база оподаткування при розмитненні. Вважаємо: 20% - ПДВ, 10% - мито. Відсоток на відсоток отримуємо - 32%. Тобто, з 10 дол. понад 3 дол. імпортер повинен був за законом викласти за розмитнення. Це небагато, і це хоч якось урівнювало конкурентну ситуацію для вітчизняних виробників-платників ПДВ.
Але, починаючи з грудня ц. р., митна вартість пари взуття раптом зменшилася в рази. І для китайського взуття (це 90-93% всього імпорту) склало в першому кварталі 2015 року всього 3,6 дол. Відповідно, податки при розмитненні - всього 1 дол.
У тому ж Китаї, який є основним конкурентом наших виробників, динаміка подорожчання виробництва в доларах становить 10-20% в рік. Отже, дорожчає і китайська взуття. Яким чином у нас воно в три рази подешевшало?
Таким маневром імпортери з допомогою нашої митниці уникли додаткових витрат, пов'язаних з девальвацією національної валюти. Заодно, практично ліквідувавши позитивні наслідки девальвації для українського взуттєвого виробника, як і втім, будь-якого виробника зайнятого в легкій промисловості.
Але є ще одна, навіть більш погана проблема для виробників.
РБК-Україна: Яка?
Олександр Бородиня: "Чиста" контрабанда. Я сказав Яценюку на одній з торішніх нарад: візьміть в бюджет всі належні при імпорті взуття гроші, у вас будуть гроші на соціалку і на армію, можливо, з'явиться ресурс для зниження податків для бізнесу, а для виробників буде більш-менш чесне конкурентне середовище. І передав Арсенію Петровичу розрахунки, зроблені на основі офіційних даних Євросоюзу, з яких видно, що 90% взуття з ЄС в Україні - "чиста" контрабанда.
З 20 пар взуття. що виїхали з Польщі, офіційно через нашу митницю проходить одна пара. Мало того, що тільки на контрабанду взуття з Польщі та Італії щорічно 50 млн дол. податків йдуть повз бюджет, це ще створює недобросовісну конкуренцію для нас.
Я розповів про роботу наших митниць на західному кордоні. Можете уявити, ситуацію на митницях у морських портах на півдні. Думаю, багато хто пам'ятає трагедію, коли в Чорному морі під час шторму через перевантаження затонуло судно з товаром з Туреччини для України. Загинули люди. Але майже непомітною пройшла інформація, що за документами пароплав йшов майже порожнім.
РБК-Україна: Як відреагував прем'єр?
Олександр Бородиня: Його апарат підготував якесь беззубе доручення - комусь підготувати пропозиції, які так і не з'явилися. Моя пропозиція полягала в тому, щоб керівник митної служби України хоча б раз в квартал клав Арсенію Петровичу на стіл порівняльну таблицю між статистикою європейського експорту в Україну і статистикою імпорту за даними нашої славної митниці, із зазначенням різниці і відповідними поясненнями.
Причому в Європі статистика по експорту - достовірна інформація. Там працює відшкодування ПДВ при експорті, і експортери не будуть занижувати реальну вартість експорту.
Так що, схеми залишилися. Але у мене немає впевненості, що йде вертикальний підйом грошей, як раніше.
РБК-Україна: Як можна, якщо не подолати, то хоча б максимально знизити наслідки контрабанди?
Олександр Бородиня: Не знаю, чи може прем'єр жорстко вплинути на міністрів - він їх не призначає, а при їх поданні на посаді багато політики. Але міністр чи керівник служби може протягом тижня припинити системну корупцію серед підлеглих. Повірте моєму багаторічному досвіду служби в чотирьох різних міністерствах.
Повністю ліквідувати корупцію не вдасться, але системну корупцію усунути - так. 90-95% імпорту контрабандою - це або загальна інвалідність митників по зору, або небажання їх керівника або його повна некомпетентність.
Допоможе в реалізації цього рецепта вищеназвана порівняльна таблиця, яку потрібно готувати хоча б раз в квартал, де чітко видно, звідки, скільки і хто ввозить контрабанди. Такий аналіз можуть готувати і у Держфінінспекції, якщо захочуть.
До речі, за час роботи в Мінекономіки у мене було п'ять різних міністрів. Яценюка вважаю кращим - і не тільки я. А якщо міністр звільняється зі словами "Мені не дали працювати підлеглі", то це нікчемна особистість.
РБК-Україна: Скільки втрачає економіка?
Олександр Бородиня: Тільки по легкій промисловості втрати становили понад 1 млрд дол. на рік. І це не по всім товарним групам. Але фактичні втрати економіки набагато більші, так як наші виробники страждають від нечесної конкуренції.
Якщо говорити про взуття, то не потрібно відслідковувати весь потік. Достатньо взяти під вибірковий контроль чотири позиції: натуральна шкіра, синтетика, текстильна і гумова.
Митники апелюють до неможливості такої статистики. Мовляв, ЄС не дає комерційну інформацію за контрактами. Хоча по кожній митниці можна знайти інформацію, скільки через неї проїхало в Україну товару.
Наші митники просять у своїх європейських колег: дайте нам дані контракту за ціною і кількістю, на які той або інший товар був затаможений там. А ми порівняємо тут з даними при розмитненні. Європейці відповідають, що це конфіденційна інформація.
Наша митниця лукавить. Для моєї концепції потрібно порівняти загальний потік ризикових товарів укрупнено в розрізі чотирьох знаків ТН ЗЕД. Краще - по кожній митниці, але спочатку, хоча б, по ризикових країнах. І кожен митник буде знати, що результати його роботи будуть видні.
А, якщо європейці дадуть розклад, що, скажімо, на Мостицькій митниці зникає товар на 100 млн дол., це відразу призведе до дуже цікавих питань. Але на офіційному рівні такий аналіз не ведеться.
Один з найдивовижніших аргументів з боку тієї 20-кратної різниці, про яку я вже говорив, - що європейці включають в експорт в Україну реекспорт/транзит. Мовляв, якась італійська фірма, завезла бразильське взуття. І це взуття в'їхало в Україну як бразильське за українськими законами, а за європейськими - виїхало як італійське.
Але це маячня сивої кобили. Є сертифікат походження товару Євро-1. Європейці голову за афери в цій справі відірвуть. Ну що, вони такі ідіоти, щоб на транзит бразильського взуття давати 20% відшкодування ПДВ?
РБК-Україна: Скільки часу потрібно на підготовку такого звіту для прем'єра?
Олександр Бородиня: По взуттю - дві години. По всіх товарах - два дні. Це буде підсумковий аналіз на декількох сторінках із зазначенням загальної суми втрат бюджету в доларах.
Мої пропозиції ґрунтуються на особисто мною побаченому і почутому. У мене був досвід відвідування Роттердамського порту - 100 млн тонн вантажопотоку в рік. Місцевий митник розповів мені, що у них на розмитнення йде всього 20-30 хвилин.
Вони не спілкуються з бізнесом, все йде через електронне декларування. І у них є система ризиків, відповідно до якої 1% всіх вантажів відбирається для більш ретельного контролю. З цього 1% вони в кожному десятому вантажі знаходять якісь порушення, включаючи наркотики.
Розкрити суть системи відбору ризикованих партій митник навідріз відмовився. Але ключовий принцип в іншому. Як працює контроль руху товарів в ЄС! Ви не вип'єте чашку кави в барі без касового чека. Я досі зберігаю чек, який мені в 1995 році дали в Мілані на базарі.
РБК-Україна: Як це співвідноситься з усім вищесказаним?
Олександр Бородиня: У всій Європі так працює контроль обігу товару. І якщо ти задекларував липову ціну на митниці, вона у тебе вилізе в доході при роздрібній реалізації, а роздрібний продавець заплатить податки з лишком навіть за імпортера, який вказав у липовому інвойсі липову ціну.
Якщо продаси без чека, то ризикуєш потрапити під жорсткі санкції. Причому, продавці в ЄС самі регулюють це питання.
Так, час від часу у газетах в Італії публікується звернення від імені фінансової поліції й телефони, куди можуть звернутися ті, кому продали товар без касового чека. Причому, зазначається, що ті, хто продав без чека, скоїли злочин, залізли в бюджет і залишили без зарплати вчителів, лікарів, поліцію та ін. Також ті, хто продає через касовий апарат, можуть донести на тих, хто працюють без нього.
Всі платежі йдуть через банк. Послуги аудитора, який раз у квартал здає звіт в податкову, коштують 30-50 євро. У багатьох підприємців немає бухгалтерів, вони навіть не знають, де знаходиться податкова.
Але, поки у нас не буде прозорого обігу товарів у роздробі, митниця зобов'язана не допустити навмисного заниження митної вартості і масової контрабанди. А на завершення розмови хочу поділитися своєю тривогою.
РБК-Україна: Про що мова?
Олександр Бородиня: У Вознесенську (Миколаївська обл.) збанкрутувало велике шкіряне підприємство - 100% акціонерів проголосували за його ліквідацію. Причина ліквідації в тому, що це підприємство придбало ліцензію з виробництва шкіри, за яку повинно було заплатити 370 млн грн. Навряд чи якесь підприємство, навіть велике шкіряне, може зараз заплатити такі гроші. Тому й оголосили про ліквідацію.
І це звичайно дуже сумний факт. Підприємство було з традиціями, побудоване в 1970 роках італійською фірмою "Коголо". І його банкрутство/ліквідація - дуже тривожний сигнал для всієї галузі.
Але це не все. По своїм каналам я отримав інформацію, що якісь люди в регіонах продовжують пропонувати шкіру, нібито, цього підприємства, просять передоплату на постачання шкіри під осінній асортимент. Тут мова може йти про два варіанти афери - прямий обман (зберуть гроші і зникнуть у невідомому напрямку) і підробка (замість вітчизняної шкіри підсунуть турецьку дешеву).
Оскільки взуттєва промисловість і так в непростому положенні, то ця афера може призвести до дуже критичних наслідків.
Спілкувався Олексій Біловол