ua en ru

О.Мельниченко: “Для цінових криз зараз взагалі немає підстав”

Автор: RBC.UA
В кабінеті в.о. голови Антимонопольного комітету України (АМКУ) Олександра Мельниченко висять фотопортрети видатних містиків минулого, а також безліч ікон. Але, не дивлячись на свою прихильність езотерики, О.Мельниченко в роботі керується виключно раціональними нормами - правовим полем так конкуренцією, як заставою процвітання. У контексті розвитку цих двох стандартів і вибудувалась бесіда в.о. голови АМКУ з РБК-Україна за декілька днів до Нового року.

РБК-Україна: Як ви оцінюєте 2009 р. з погляду монополізації ринків? Як відомо, кількість виявлених антиконкурентних змов за 11 місяців 2009 р. виросла більш, ніж в два рази. Це результат економічної кризи або зростання ефективності АМКУ?
Олександр Мельниченко: Вплинула не стільки економічна криза, але спроби окремих бізнес-груп заробити надприбутки на неправомірному підвищенні цін, скориставшись політичною боротьбою в країні в сподіванні, що механізми державної влади ослабіють. Я пропрацював в АМКУ 16 років, перебував біля витоків його створення і переконаний, що завдяки українському конкурентному законодавству і держава, і суспільство в особі АМКУ мають ефективний інструмент впливу на економічні процеси в країні. І 2009 р. підтвердив це.
З точки зору захисту конкуренції - це був період цінових сплесків. Один змінював інший - бензиновий, зрідженого газу, цукру, зерна, медикаментів. Діями АМКУ, скоординованими з Кабінетом міністрів України, ці кризи було остановлено. Ми ж довели всім, що можемо приймати подібні виклики, оперативно і жорстко реагувати на них. Якщо хтось вперше порушив закон, але визнав порушення, негайно виправив положення на ринку: понизив ціни, відшкодував тим, хто відчув збитки, то при визначенні покарання АМКУ враховував таку поведінку порушника і не застосовував максимальні штрафи. До тих же, хто не виконує наші законні розпорядження, застосовувалися - і застосовуватимуться суворі фінансові санкції. Ця позиція АМКУ, як це було на ринках авіапального, де ми застосували найвищі штрафні санкції в історії України, залишається в силі. Ми вже виграли два суди по даній справі, і вимагатимемо зниження цін на авіапальне. Так само ми діємо і на інших соціально важливих ринках, відстоюючи інтереси держави в судових процесах, коли відповідачі наважуються оскаржити рішення АМКУ. Таких, до речі, менше 10%.
РБК-Україна: І наскільки успішні судові спори для АМКУ?
О.М.: Ми виграємо 80% справ в судах. Це один з найвищих показників серед державних контролюючих органів. І це відбувається за рахунок професійної позиції АМКУ і об'єктивних рішень госпсудів.
Я 12 років працював суддею і знаю, що більшість суддів - високопорядні і високопрофесійні люди. Коли б не професіоналізм суддів госпсудів, було б неможливо побудувати в Україні ефективну систему захисту конкуренції, яку недавно високо оцінили незалежні експерти OЕСР, що існувала зараз (Організації економічного співробітництва і розвитку - РБК-Україна).
РБК-Україна: Як ви оцінюєте роботу з фармацевтичними компаніями в питанні завищених цін на препарати?
О.М.: АМКУ прийняв цей виклик і жорстко відреагував. Не мені, а людям судити, наскільки результативно. В цілому АМКУ провів 259 перевірок крупних компаній, аптечних мереж, виніс більше 1,7 тис. розпоряджень про зниження цін на ліки «грипозної» групи, які виконані практично всіма підприємцями фармацевтичного ринку. Ми порушили 108 справ, по яким вже ухвалили 94 рішення про покарання аптечних мереж, на які накладено штрафів на 0,5 млн грн. Причому, більше половини штрафів вже стягнуто до доходу держави. Продовжуємо розслідування відносно оптових постачальників ліків, які контролюють 70% товарообігу медикаментів, а також національних виробників ліків.
Наше завдання - не тільки припинити порушення і покарати винних, а і виявити всі проблеми ринку, проаналізувати їх і внести до уряду і до парламенту проекти необхідних рішень. Верховна Рада повинна прийняти нові закони, а і Кабмін - ухвали про регулювання фармацевтичного ринку. При цьому Міністерство охорони здоров'я повинне стати справжнім стратегом ринку, органом по розвитку конкуренції на ньому.
Що стосується самих компаній, то ми караємо порушників, не переслідуючи мети поставити бізнес на коліна. Навпаки, наші рішення сприяють розвитку змагальності на ринках в соціально важливих сферах життєдіяльності держави. Тобто, політика АМКУ зводиться до того, щоб підприємства сумлінно конкурували між собою в боротьбі за нас - споживачів, надаючи українським сім'ям найбільш якісні товари за найвигіднішу ціну.
РБК-Україна: Яка була ситуація з конкуренцією на ринках нафтопродуктів?
О.М.: Це стратегічний ринок держави. Практично щодня провожу наради по ціновій ситуації на цих ринках в Києві, Криму, інших областях. Сьогодні можу сказати точно: ніяких підстав для підвищення цін на нафтопродукти не немає. Також немає підстав для підвищення цін на продукти харчування, як і немає причин для цінових криз або дефіциту товарів.
Що стосується ринку бензинів, то іноді нас питають: чому АМКУ діє недостатньо жорстко? Моя відповідь: 4 млн. грн. штрафів тільки в 2009 р. - хіба цього мало? Запитайте про це у керівників великих компаній. І подивіться на ціни: їх знижено по всій території держави. І АМКУ продовжить глибоке аналітичне розслідування на ринках нафтопродуктів в 2010 р.
РБК-Україна: А що ви скажете про групу «Приват», яка має заплутану управлінську систему і, за оцінками деяких експертів, контролює вже 50% нафтопродуктів?
О.М.: Повторюю, АМКУ досліджує ситуацію на ринку і готує відповідні рішення. Але ми можемо оперувати виключно юридичними фактами, а не висновками експертів.
РБК-Україна: При цьому АМКУ неодноразово говорив про необхідність отримання ним статусу правоохоронного органу.
О.М.: Так, це - дійсно державний підхід до майбутнього відомства. АМКУ повинен бути де-юре визнаний правоохоронним органом, тим паче, що комітет по суті таким і є. Досить порівняти повноваження АМКУ і прокуратури. І ви переконаєтеся, що органи АМКУ, на відміну від органів прокуратури, мають право не тільки здійснювати контроль і проводити розслідування, але і застосовувати штрафні санкції. Статус правоохоронного органу для АМКУ дозволить не тільки підвищити ефективність розслідування змов і монопольних зловживань, але і захистить трохи більше 800 наших співробітників.
РБК-Україна: Українські антимонопольники потребують вогнепальної зброї?
О.М.: Ні, нам потрібні засоби правового, професійного і соціального захисту, а наша зброя - це законність кожної слідчої дії, захист інтересів мільйонів, наш досвід і інтелект. АМКУ контролює діяльність бізнесу на товарних ринках і дії органів влади - від сільради до міністерства, які можуть вплинути на конкуренцію. А оперативно-розшукову діяльність, направлену на підтримку розслідувань АМКУ, повинні здійснювати СБУ, МВС, Держмитслужба. Сьогодні законодавча база, яка покликана забезпечити таку системну і скоординовану роботу, є недостатньою. Співробітники АМКУ не мають належного рівня захищеності - на відміну від працівників правоохоронних органів.
Комітет працює над розвитком і удосконаленням культури конкуренції, зв'язків з підприємцями і населенням. І ось результат: кількість звернень до АМКУ в 2009 р. в порівнянні з 2008 р. збільшилася на 1,5 тис. - до 5,5 тис. Статистика свідчить, що практично кожне друге звернення в АМКУ закінчується порушенням справи проти порушника. Рішення комітету, м'яко кажучи, далеко не всім до смаку. Недавно один відомий політик сказав мені: «Чим більше у вас, Олександр Іванович, з'являється ворогів, тим більше я вас поважаю».
Але АМКУ працює для захисту чесних підприємців і мільйонів громадян. Діалог з громадськістю і підтримка дій АМКУ народом вкрай важливі і сприяють підвищенню незалежності в його рішеннях. Нагадаю, що якщо автори звернень до АМКУ просять не розголошувати їх імені, ми свято виконуємо це прохання.
Існує помилкова думка, ніби АМКУ повинен займатися не тільки захистом, але і розвитком конкуренції на конкретних товарних ринках. Але, згідно законодавству, саме міністерства повинні розвивати конкуренцію в підконтрольних ним галузях: МінАП, наприклад, на ринках зерна і продуктів харчування, Мінтрансзв`язку - в галузі транспортних перевезень. Якщо відомства строго дотримуватимуться цієї норми права, то кількість порушень у сфері конкуренції не збільшуватиметься, а зменшуватиметься.
РБК-Україна: Які законодавчі ініціативи АМКУ?
О.М.: На сьогоднішній день велика частина запропонованих в АМКУ змін в закони вже прийняті парламентом. OЕСР і інші світові економічні організації вважають, що в Україні одне з найефективніших конкурентних законодавств. Але ми не сидимо склавши руки і, зокрема, розробили зміни до Кримінального кодексу, які передбачають введення відповідальності за цінові змови між компаніями, щоможуть погрожувати національній безпеці. Адже тільки в 2009 р. АМКУ виявив і припинив більше 550 змов. ВР вже проголосувала за даний законопроект в першому читанні, сподіваюся, що прийме його і в другому.
РБК-Україна: Дійсно, функції АМКУ посилилися, але не треба забувати, що вони можуть бути і інструментом тиску з боку чиновників на підприємців. Чи не приведе нова роль до зловживань представників АМКУ своїм положенням?
О.М.: Якщо хоч один такий факт мені стане відомий, то будуть застосовані найжорсткіші заходи юридичного покарання. Але за останні роки не було жодного встановленого факту зловживання своїм посадовим положенням з боку співробітників АМКУ. І це легко перевірити, звернувшись до правоохоронних органів.
РБК-Україна: А як щодо скарг на роботу АМКУ з боку кабельного оператора «Воля»?
О.М.: Навпаки, це на діяльність оператора «Воля-Кабель» в АМКУ постійно поступаю сотні скарг споживачів. Люди скаржаться на завищені тарифи, низьку якість обслуговування, примусовий перевод на «цифру», безпідставне відключення певних каналів з пакету програм, відсутність пільг для ветеранів війни, невідповідність реально отриманих послуг проведеній оплаті. Розглянувши справу про порушення «Воля-Кабель» конкурентного законодавства, АМКУ оштрафував цю і ще дві пов'язані з нею компанії «КТМ» і «ІВК» на 3 млн грн. за монопольні зловживання. І господарчий суд Києва підтвердив законність рішення АМКУ, задовольнивши наш зустрічний позов про примусове стягнення штрафу.
Більш того, в 11 областях України АМКУ веде розслідування відносно ряду регіональних операторів, які зв'язані в «Волею-Кабель», і також встановили завищені тарифи. Рішення у цим справам про притягнення даних суб'єктів до відповідальності ми прийматимемо на початку 2010 р. Правда в тому, що компанія «Воля-Кабель» - це монополіст з великої букви, який повинен відповідати за свої дії по всій строгості закону.
РБК-Україна: «Воля» Вас персонально звинувачує в лобіюванні муніципального оператора «Київтелесервіс».
О.М.: Та це просто смішно. Хоча якби такі заяви звучали офіційно, то авторам цієї інформації довелося б відповідати за неправдиві відомості в суді.
Що стосується «Київтелесервіса», то саме кияни, які зверталися на гарячі лінії в АМКУ, питали у наших співробітників про те, де вони можуть скористатися послугами цього підприємства. Але це не відноситься до компетенції АМКУ, тому ми звернулися до київського міського голові з листом, в якому розповіли про ситуацію, і запропонували не тільки інформувати киян про комунального оператора, але і створити умови для входження на цей ринок інших операторів, щоб споживачі мали право вибору.
РБК-Україна: ВР ухвалила рішення про виділення 600 млн грн. на боротьбу з грипом. За ці гроші купуватимуться нові антигрипозні ліки у оптових покупців. Але держзакупівлі проходять непрозоро, з численними порушеннями.
О.М.: Цього року ми притягали до відповідальності у сфері держзакупівель цілий ряд компаній. В 2009 р. АМКУ розслідував більше 50 справ про змови при держзакупівлях, оштрафувавши порушників близько на 3 млн грн. Цій частині діяльності АМКУ приділяє особливу увагу, оскільки з держзакупівлями пов'язано використання мільярдів бюджетних асигнувань.
Тільки по закупівлях для «Енергоатому» держава втратила 9,6 млн грн. на проведенні одного тендеру. Відповідно учасники змови жорстко покарані АМКУ. По нашій пропозиції прем'єр-міністр дала відповідне доручення правоохоронним органам. Уряд підтримав нашу думку про вдосконалення контролю за держзакупівлями, зокрема - шляхом введення кримінальної відповідальності. Ефект від такої рішучої позиції держави очевидний.
РБК-Україна: Як ви відноситеся до системи моніторингу цін на нафтопродукти Platts, яку використовують багато країн для контролю за формуванням цін?
О.М.: Система Platts працює більше 100 років і є авторитетним джерелом. Але ми задалися питанням, чому в XXI столітті джерелом інформації для формування цін на такий стратегічний товар як бензин є суб'єкт господарювання - приватна фірма «Мак-Гроу-Хілл», а не група експертів з світовими іменами з авторитетних економічних організацій. Тому ми запросили представників групи «Мак-Гроу-Хілл» до України з проханням розкрити механізми формування пропонованих ними цін на нафтопродукти. Тоді і робитимемо висновки.
РБК-Україна: Яка позиція АМКУ щодо постачань облгазами населенню природного газу?
О.М.: Ринок газу повинен бути конкурентним, і свої пропозиції із цього приводу АМКУ передав уряду. Диктатором же ринку повинні бути не держава, а масовий споживач, на попит якого підприємства повинні відповідати збільшенням пропозиції, а не підвищенням цін.
РБК-Україна: Тобто, ви не схвалюєте повернення облгазів в структуру «Нафтогазмережі» - дочки «Нафтогаза України»?
О.М.: Держава в особі ВР і Кабміну має право регулювати ринок таким шляхом, але з дотриманням принципу гарантування захисту конкуренції. Ці органи державної влади мають право навіть створювати монополії, але за умови, що суспільна користь від цього перевищить негативні наслідки від обмеження конкуренції.
РБК-Україна: Як вам працюється з приставкою в.о.?
О.М.: Для мене посада - це лише сходинка на шляху самовдосконалення, самореалізації на шляху духовного сходження. Професійну діяльність розглядаю як частину творчості душі. 16 років тому я був запрошений на посаду заступника голови АМКУ. Доля надала мені дивовижний шанс - бути одним з авторів українського конкурентного законодавства і реалізувати в цьому законодавстві свої правові ідеї і принципи. Беручи участь в створенні АМКУ, супроводжуючи законопроекти в стінах Кабміну, Верховної Ради і секретаріату Президента, я усвідомив роль, місце антимонопольної політики і правозастосування, як одного з найважливіших інструментів управління державою і суспільством. У мене є ясне розуміння, яким повинен бути АМКУ сьогодні, завтра, через роки, як повинні працювати правові норми на розвиток економічних процесів, захист мільйонів українців і чесних підприємців. Тому приставка в.о. для мене зовсім нічого не означає. Тим більше, в своїй професійній діяльності в 2009 р. вдалося реалізувати багато що із задуманого. Скажу прямо: думається, що АМКУ витримав випробування 2009 р., показав свій характер і потенціал. У нас немає причин опускати очі, навпаки - колектив на підйомі, і хоче послужити розквіту України.


Спілкувався Сергій Чигир