10 наймасштабніших творів ARSENALE 2012 (фото)
Наукові співробітники Мистецького Арсеналу склали список найбільш масштабних робіт, представлених на виставці. Міжнародні експерти та ті відвідувачі, що приходять в Арсенал вперше, захоплено відгукуються про величну та ошатну будівлю Арсеналу і відзначають, що такому майданчику можуть позаздрити найкращі музеї світу. Очевидно, що розміри Арсеналу дають можливість демонструвати в його стінах дуже великі інсталяції, тож сьогодні команда бієнале пропонує добірку наймасштабніших робіт Першої Київської міжнародної бієнале сучасного мистецтва.
1. "Розщелина" Філліди Барлоу
Філліда Барлоу - англійська художниця, матір 5 дітей, яка отримала міжнародне визнання у віці 60 років - завчасно приїздила до Києва, щоб побачити Мистецький Арсенал і створити інсталяцію саме для цього конкретного місця. У результаті вийшла робота з трьох частин під назвою "Розщелина". За словами Барлоу, її вразила міць і водночас занепад промислових околиць Києва, повз які вона проїжджала з аеропорту. Саме це вона і хотіла відтворити в своїй роботі. Художниця завжди створює інсталяції з несподіваних матеріалів, ось і тут вона використала дерев'яні, ніби будівельні риштування, повсть, сітку, цемент та поліуретанові плити. Загальні розміри найбільшої з трьох частин "Розщелини" 14х7х14 м справді вражають і демонструють можливості приміщення Мистецького Арсеналу.
2. Три роботи Луїз Буржуа
Ще одна жінка-митець, чиї роботи представлено неподалік від "Розщелини" - це американка французького походження ЛУЇЗ БУРЖУА. Вона дожила до 99 років і плідно працювала протягом всього життя, створюючи своїми руками навіть великі та складні інсталяції. Серію "Клітки" (три роботи з якої представлені на бієнале) Буржуа започаткувала на початку дев'яностих. Вони мали символізувати ізоляцію минулого досвіду, а також бути ніби простором у просторі, куди можна увійти та побачити не пов'язані між собою речі: люстерка, сукні чи стілець. Клітка, з одного боку, схованка для спогадів минулого, з другого - платформа для нових звершень. Найбільша з кліток має розміри 304х397х299 см.
3. "Монумент загиблій цивілізації" Іллі та Емілії Кабакових
На другому поверсі Арсеналу розташована величезна інсталяція ІЛЛІ ТА ЕМІЛІЇ КАБАКОВИХ - найвідомішого подружжя художників, які працюють з темою радянського життя, побуту та мислення, адже обидва народилися в Дніпропетровську в 1933 та 1945 роках відповідно. "Монумент загиблій цивілізації" складається зі 140 предметів та займає цілу залу. Тут представлені малюнки та макети до проектів, які подружжя створювало протягом кількох десятиліть. Кожний предмет супроводжується пояснювальним текстом, але для людини, яка жила за радянських часів або навіть стикнулася з наслідками цієї зниклої цивілізації, пояснення не потрібні. Навіть стіни зали пофарбовані до середини в якийсь непевний чи то червоний, чи то рожевий колір, а згори побілені - боляче
нагадують про лікарняні та шкільні коридори, під'їзди та кабінети в установах.
4. "VespersoftheSacredVirgin" Олега Кулика (у співавторстві з Деном Крючковим і Гермесом Зайґоттом)
Поряд розташована зала для медитації ОЛЕГА КУЛИКА (У СПІВАВТОРСТВІ З ДЕНОМ КРЮЧКОВИМ І ГЕРМЕСОМ ЗАЙҐОТТОМ) - напівтемна 50-хвилинна відеоінсталяція "Vespers of the Sacred Virgin". Потрапляючи у світ візуальних образів, створений киянином за походженням, який нині мешкає у Москві та Берліні, глядач має розслабитись, вслухатися в чарівні звуки музики Клаудіо Монтеверді та трохи відпочити від бурхливого світу навколо. Інсталяція також займає цілу кімнату, в центрі якої розташовано порожній п'єдестал, а отже, місце в центрі може зайняти будь-хто.
5. П'ять робіт братів Чапменів, об'єднаних однією темою
Повертаючись на перший поверх, еможливо не зупинитися біля робіт ДЖЕЙКА ТА ДІНОСА ЧЕПМЕНІВ, які стали справжніми улюбленцями публіки. 5 робіт англійців присвячені пам'ятній виставці 1937 року, на якій було представлено авангардне мистецтво. За свою незрозумілість та гостроту це мистецтво було названо дегенеративним і цькувалося тогочасною німецькою владою. Переодягнені у нацистську форму чорні з оголеними м'язами манекени роздивляються дивні об'єкти, що їх називають мистецтвом, та глузують над ним. Вони так захопилися процесом, що не помічають ані голубів, що залишили на їхній формі послід, ані залицянь власних товаришів. Чепмени жорстоко висміюють обскурантизм німецьких офіцерів, їхню нездатність до ширшого погляду. Інсталяція займає одну із зал у правому крилі Мистецького Арсеналу.
6. "Мудрість бідних" Сонґ Донґа
Роботам Чепменів передує величезна інсталяція китайця СОНҐ ДОНҐА "Мудрість бідних". Здається, Сонґ Донґ перевіз до Києва маленьке китайське селище, адже тут і дерев'яні, схожі на нари ліжка, і двері від дешевих шаф, велосипеди і мило, віконні рами, голубник, дзеркала та купа іншого непотребу, який однак становить єдиний скарб бідної людини. Нестача вільного місця та закони, що забороняють будувати будинки більше двох поверхів, змушують бідняків вигадувати дивні та неоднозначні рішення. Ось, наприклад, не можна рубати дерево, але можна забудувати простір навколо нього, таким чином воно опиниться в середині оселі, а ще можна поставити ліжка в голубнику і створити з нього іще один поверх. Прогулюючись цим китайським містечком, глядач з цікавістю розглядає всі предмети, але згодом цікавість змінюється співчуттям та розумінням справжнього стану речей.
7. "Коло тварин" Ай Вейвея
На справжній стан речей натякає і АЙ ВЕЙВЕЙ. Його "Коло тварин" - копія голів тварин з величного фонтану в імператорському палаці, який було винищено 1860 року французькими та британськими військовими. Голови були зруйновані чи зникли, аж раптом кілька з них з'явилися на аукціоні в Парижі. Китайський уряд вимагав повернення голів, натомість власник готовий був віддати їх лише за умови зміни політики Китаю щодо Тибету. Ай Вейвей, який завжди гостро реагував на такі резонансні справи, відтворив "Коло тварин". Виставлені у два ряди величні
бронзові голови стали справжньою окрасою Мистецького Арсеналу та вражають опрацьованістю деталей,довершеністю і спокоєм, який вони випромінюють.
8. "Німецькі обценьки - Революція Махна" Стеліоса Фаїтакіса
Поряд з ними розташована фактично найбільша картина бієнале - настінний розпис СТЕЛІОСА ФАЇТАКІСА "Німецькі обценьки - Революція Махна". Фаїтакіс разом із помічниками працював над розписом упродовж майже місяця по 10-12 годин на добу. Робота складається з двох частин - 7.80х7.60 м кожна. Грецький митець завжди знайомиться з історією країни та міста, в якому працює та намагається зобразити події, що його найбільш вразили. У Києві Фаїтакіс зобразив Нестора Махна на тлі Чорнобильської АЕС, події Другої світової війни та масові розстріли в Бабиному Яру. Велике настінне панно рясніє дрібними деталями, посиланнями та алюзіями. Безперечно, біля цієї роботи необхідно затриматися на деякий час та уважно роздивитися, якою бачиться українська історія грецькому митцеві.
9. Ола Колемайнен. "Композиція з Давидом та Голіафом"
Найбільшою фотографією, що представлена в Основному проекті бієнале, є робота фінського митця ОЛА КОЛЕМАЙНЕН "Композиція з Давидом та Голіафом'. Колемайнен працює з деталями, зі структурою та побудовою речей. На його фотографії розміром 2х20 м зображено частину будівлі дуже збільшеної. Один повторюваний круглий елемент стає домінантою і навіть тисне на глядача, однак, підійшовши ближче, ми помічаємо маленьку травинку, що дивним чином проросла серед скляних та бетонних конструкцій. Ця перемога природи над мертвою матерією, така маленька і тимчасова, становить найбільший інтерес.
10. Дві роботи Чой Джонґ Хва
З рухомим об'єктом "Золотий лотос" корейця ЧОЙ ДЖОНҐ ХВА глядачі мали змогу познайомитися ще у квітні, коли він протягом кількох тижнів стояв на Майдані Незалежності. Тепер лотос розташований у маленькій водоймі на подвір'ї Мистецького Арсеналу. Ще одна робота корейського художника та дизайнера "Космос" прикрашає кафе у самій будівлі Арсеналу. Обидві роботи дуже яскраві та налаштовують глядача на легкий та веселий настрій.