ua en ru

"Нафтогаз" тепер може купувати газ без проведення тендерів

Автор: RBC.UA
В Україні вступив в силу закон №4648-VI про внесення зміни до статті 2 закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо закупівлі природного газу), який дозволяє "Нафтогазу" закуповувати газ без тендерів. Закон виводить зі сфери дії закону "Про здійснення держзакупівель" операції із закупівлі та реалізації природного газу, які здійснюються суб'єктом, уповноваженим Кабміном на формування ресурсу природного газу для споживачів України, "Нафтогазом", у тому числі для потреб населення. Закон опублікований в газеті "Урядовий кур'єр" від 5 травня 2012 р.

В Україні вступив в силу закон №4648-VI про внесення зміни до статті 2 закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо закупівлі природного газу), який дозволяє "Нафтогазу" закуповувати газ без тендерів. Закон виводить зі сфери дії закону "Про здійснення держзакупівель" операції із закупівлі та реалізації природного газу, які здійснюються суб'єктом, уповноваженим Кабміном на формування ресурсу природного газу для споживачів України, "Нафтогазом", у тому числі для потреб населення. Закон опублікований в газеті "Урядовий кур'єр" від 5 травня 2012 р.

Водночас, як заявив міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко, зміни законодавства щодо закупівлі газу не поширюються на діючий газовий контракт з Російською Федерацією. За словами міністра, скасування дії поширення закону "Про державні закупівлі" на закупівлю газу дозволить привести українське законодавство до європейських норм. "У Європейському союзі є дві норми, згідно з якими купується газ на спотових ринках. Оскільки ми є членом Європейського енергетичного співтовариства, ми приводимо своє законодавство у відповідність до цих питань. Цим законом ми даємо можливість "Нафтогазу" закуповувати газ на спотовому ринку за європейськими правилами", - сказав Бойко.

Як зазначали автори закону, він розроблений з метою підвищення рівня та зміцнення енергетичної безпеки держави, забезпечення ефективного функціонування та розвитку нафтогазового комплексу, більш повного задоволення потреб промислових і побутових споживачів у сировині та паливно-енергетичних ресурсах шляхом підвищення надійності поставок газу.

Як підкреслюють в Міненерговугілля, цей закон є необхідним для здійснення оперативної закупівлі вуглеводнів на енергетичних площадках в Європі з метою формування резервів в Україні та дозволить здешевити вартість газу для українських споживачів. "Біржова та позабіржова торгівля газом на ліквідних ринкових спеціалізованих майданчиках сприяє розвитку вільного ціноутворення та дає змогу закупівлі значних обсягів газу за ціною нижчою, ніж передбачено довгостроковими контрактами між НАК "Нафтогаз України" та ВАТ "Газпром". За оцінками головних гравців європейського спотового ринку газу, всі комерційні закупівлі газу, що дають прибуток держкомпаніям, повинні бути виведені зі сфери держзакупівель, що регулюються тендерами. Таким чином, ухвалення означеного законопроекту дасть можливість українським підприємствам, у тому числі - держсектору, стати більш конкурентоспроможними на світовому ринку та отримати ефективне джерело постачання енергоносіїв, альтернативне довгостроковим контрактам", - вважають в Міненерговугілля.

В той же час, в міністерстві зазначають, що головною проблемою при здійсненні вітчизняними державними підприємствами закупівель природного газу є питання чинних правовідносин у сфері здійснення державних закупівель. Зокрема, такі правовідносини не в повній мірі відповідають принципам та правилам роботи, визначеним директивами Європейського Союзу, у тому числі директивою 2004/17/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 31.03.2004, що координує процедури закупівель установами, що діють у водному, енергетичному, транспортному та поштових секторах;

Також, на думку аналітиків, чинне законодавство обмежує можливості підприємств щодо прийняття оперативних комерційних рішень при закупівлі енергоресурсів і не дає змоги здійснювати закупівлю природного газу за стандартизованими формами угод, на ліквідних ринкових спеціалізованих майданчиках, біржах, аукціонах, через систему електронних торгів: суб'єкти міжнародного енергетичного ринку використовують стандартизовані форми угод, а саме договори за формою ISDA (версія міжнародного договору для укладання позабіржових термінових угод) та договори за формою розробленою Європейською Федерацією Енерготрейдерів (EFET).

Однак експерти в ефективності закону не впевнені. Член парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Олександр Гудима вважає, що закон знизить прозорість у держзакупівлях природного газу.

"Операції із закупівлі природного газу на даний момент не відповідають закону про держзакупівлі. У разі їх виведення зі сфери дії цього закону, нічого не зміниться, відбудеться просто узаконення положення речей, який є на сьогодні ... Фактично мова йде про дозвіл бюджету фінансувати бюджетні установи за цінами, які встановлять ті, хто продає газ ... Виробники газу будуть шукати, кому цей газ продати, в першу чергу бюджетним установам, і все це буде відбуватися по велінню "зверху" ", - зазначив він.

На даний момент операції із закупівлі та реалізації природного газу, які здійснюються суб'єктом, уповноваженим Кабміном на формування ресурсу природного газу для споживачів України, здійснюються в рамках закону про "Про здійснення державних закупівель". У тому числі, газ в рамках держзакупівель купують регіональні постачальники.

Вже в травні цього року Фонд державного майна України (ФДМУ) планує почати приватизацію українських газорозподільних та газопостачальних компаній.

Як повідомлялось, відповідний закон Верховна Рада України прийняла 12 квітня ц. р., а Президент України підписав його 27 квітня 2012 р.