Абоненти в Україні вже змогли відчути деякі переваги зв'язку третього покоління. Висока швидкість передачі даних гарантує кращу роботу додатків, так необхідних у місті: карти і навігація, туристичні сервіси, рекомендації та афіші заходів. Але 3G може зробити життя в місті ще більш комфортним.
Абоненти в Україні вже змогли відчути деякі переваги зв'язку третього покоління. Висока швидкість передачі даних гарантує кращу роботу додатків, так необхідних у місті: карти і навігація, туристичні сервіси, рекомендації та афіші заходів. Але 3G може зробити життя в місті ще більш комфортним.
До 2050 р. понад 70% населення у світі буде жити в містах. Зараз це близько 50%. Футурологи давно намалювали в нашій уяві картину, якими повинні бути ці міста: чисті до блиску вулиці, пунктуальний транспорт, ніяких пробок, бруду або злочинів.
Почати будівництво таких міст можна вже сьогодні. Для цього зовсім не обов'язково зносити старі і будувати нові будівлі. Використовуючи машинний зв'язок (Machine-to-Machine, М2М), можна об'єднати існуючі елементи в систему, яка запрацює по-новому.
M2M - це, по суті, обмін даними між двома системами без участі людини. Один з прикладів щоденного застосування М2М - це коли в банкоматі закінчуються гроші і він сам по мобільній мережі надсилає повідомлення про це в банк.
З допомогою M2M в розумному місті можна в режимі реального часу перенаправити трафік в обхід пробок, або взагалі розвантажити вулиці. І тут цікавий досвід компанії Vodafone. Фахівці порахували, що 40% міського трафіку в Німеччині створюється водіями, які шукають паркування. Vodafone придумав, як вирішити цю проблему за допомогою M2M.
Дані про кількість вільних місць на парковках по машинному зв'язку передаються в спеціальну систему на віддаленому сервері ("хмарі"). Водієві ці дані доступні через додаток MyPark Space, він видає найближчі від нього вільні місця для паркінгу. Додаток також дозволяє продовжити час паркування дистанційно.
Звичайно ж, чим краще швидкість передачі даних і ширший канал, тим ефективніше працюють подібні системи. Тому впровадження зв'язку третього покоління в Україні відкриває нові можливості для українських міст. У теорії вона може стати корисною при впровадженні будь-яких міських проектів, де необхідна висока швидкість передачі даних.
Говорячи про Київ, координатор проекту Kyiv Smart City Юрій Назаров виділяє два основних напрямки застосування 3G, які швидко окупляться і почнуть приносити прибуток.
Перше - це відеоспостереження прибудинкових територій. Ця послуга могла б надаватися мешканцям по аналогії з установкою і обслуговуванням домофонів. Можна встановити у дворах київських будинків відеокамери, зображення з яких буде передаватися диспетчеру або безпосередньо на пристрої користувачів (смартфони). Завдяки 3G користувачі могли б спостерігати за подіями навколо свого будинку в режимі реального часу. Якщо біля будинку відбудеться злочин або ж з'являться передумови для правопорушень, конфлікти, інформацію про це можна відразу передати правоохоронцям.
"Мені здається, така послуга могла б бути затребувана у батьків, які хочуть бути впевнені, що їх діти в безпеці, коли грають на вулиці", - розповів Назаров.
Якщо відеоспостереження поки тільки в планах, то реалізація другого проекту в рамках Kyiv Smart City, про який каже Назаров, вже почалася. Це навігація міського громадського транспорту. І тут 3G випаде важлива роль.
Весь громадський транспорт планується оснастити GPS-навігаторами, - відповідний пункт вноситься до ліцензійної угоди, яку укладають перевізники. Дані про рух і маршрути транспорту будуть передаватися в єдиний диспетчерський центр, а також на інформаційні табло зупинок. Якщо водій поїхав кудись не туди, або занадто довго "набирав" пасажирів, диспетчерський центр має право зафіксувати це порушення, що згодом може призвести до відкликання ліцензії. При передачі даних в якості каналу зв'язку буде використовуватися 3G.
Власники фірм-перевізників будуть щомісяця платити за користування цією системою, що дозволить досить швидко окупити витрати. Розмір плати ще належить встановити Київраді.
Перший заступник голови КМДА Ігор Ніконов розповів, що спочатку диспетчерський центр був інвестиційним проектом, тобто для його реалізації планували залучити інвестора. Але потім місто порахувало, що у проекту невеликий період окупності, всього пару років, тому вирішили пошукати грошей в бюджеті.
"Ми подумали: навіщо віддавати цю можливість інвестору, якщо тут може заробити місто", - пояснив Ніконов. - Гроші в бюджеті вже передбачені, це 30 млн грн. Крім того, є домовленості з кредиторами".
Протягом чотирьох місяців перевізники намагалися блокувати впровадження цієї системи через Антимонопольний комітет. Але зараз, за словами Ніконова, розпорядження прийнято, і до кінця 2016 р. система повинна запрацювати.
За оцінками чиновників, впровадження системи контролю транспорту вже в перший рік дасть 30% економії палива. Крім того, вдасться розвантажити вулиці міста, на яких щодня пересувається 300 млн автомобілів. Для цього, крім впровадження навігаційної системи, доведеться прибрати чотири автостанції в центрі міста і перенести їх на околиці. Всього навколо Києва буде сім автовокзалів. Також планується залишити автостанцію біля Центрального залізничного вокзалу, так як це найбільш зручний варіант для пасажирів, що прибувають на поїзді.
До речі, абоненти 3G вже зараз можуть спостерігати за рухом міського транспорту через сервіс Easyway. За словами Ніконова, частина автопарку київських перевізників оснащена GPS-маячками.