Жозе Мануел Пінту Тейшейра: “Створення ЗВТ з ЄС дозволить подвоїти експорт українських товарів до Європи”
РБК-Україна: В Україні сподіваються на те, що Зона вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та Європейським Союзом буде створена вже до кінця цього року. Ви поділяєте надії українського вищого керівництва?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: Ми поділяємо надії наших українських партнерів на завершення переговорів до кінця року.
РБК-Україна: Яким галузям української економіки вигідне створення ЗВТ?
Жозе Мануель Пінту Тейшейра: Українським виробникам та експортерам буде відкритий вільний доступ до ринків ЄС. Повне усунення торгових бар'єрів між ЄС та Україною і більш ефективний ринок капіталу, а також підвищення якості роботи відповідних установ всередині самої Україні, можуть з часом подвоїти експорт з України до Євросоюзу.
Передбачуване правове та інституційне поле, ініційоване і посилене глибокою та всеохоплюючою ЗВТ (DCFTA), в значній мірі підвищить привабливість України, як економічного партнера. Воно полегшить бізнес-контакти та залучить іноземні та внутрішні інвестиції для реструктуризації та модернізації української економіки.
РБК-Україна: Яким економічним галузям Європи вигідне створення ЗВТ з Україною?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: Передбачається, що Україна також відкриє свої ринки для європейських експортерів, хоча ми розуміємо, що на це буде потрібно більш довгий період, ніж для ЄС. На сьогоднішній день на долю України припадає 1% зовнішньої торгівлі Європейського Союзу (для порівняння, на Євросоюз припадає третина всього українського експорту).
Однак, оскільки це (ринок України) більш ніж сорокамільйонним споживчий ринок, він передбачає потенційне зростання європейського експорту в усіх галузях, беручи до уваги очікуване зростання добробуту, пов'язане зі вступом до глибокої та всеохоплюючої ЗВТ (DCFTA) в середньостроковій перспективі.
РБК-Україна: Які вимоги Євросоюзу щодо створення ЗВТ доки не виконані Україною? У чому полягає необхідність виконання цих вимог?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: Україна може розраховувати на істотні економічні вигоди в середньо- та довгостроковій перспективі з моменту вступу в силу договору про створення ЗВТ і завершення процесу лібералізації. Цей час може знадобитися, наприклад, для досягнення стандартів якості та безпеки товарів. Однак, швидкість правових інституційних реформ у цій галузі та паралельної стандартизації продукції буде визначена, коли українські учасники економічних процесів зможуть скористатися можливостями, наданими ЗВТ.
Самою Україна має бути в процесі переговорів має буьти визначено, скільки часу буде потрібно на ці та інші реформи. Пропонована угода про ЗВТ може сягати так далеко, як хоче Україна, і може бути скоригована відповідно до її легітимних інтересів і обмежень.
Політична стабільність і стійке зростання української економіки мають велике значення для Євросоюзу. Ось чому він запропонував українській владі цей договір про асоціацію, що включає ЗВТ, як інструмент, що пропонує ефективний підтримку внутрішніх реформ.
РБК-Україна: Наскільки, за Вашими прогнозами, збільшиться товарообіг між Україною та країнами-членами ЄС?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: Усунення існуючих митних тарифів і регуляторних бар'єрів підвищить якість і розширить асортимент товарів і послуг, доступних споживачам. Більше того, зростання конкуренції, як результат лібералізації ринку, послужить поштовхом для спеціалізації, а значить - зниження цін і впровадження інновацій. Висока якість продукції, в даному випадку, означає підвищення стандарту життя в цілому. В результаті цього, а також очікуваного зниження цін для споживача, ЗВТ принесе значну вигоду громадянам України.
РБК-Україна: Наскільки обгрунтовані побоювання української сторони, що ЗВТ з ЄС здатна знищити аграрний сектор України?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: Ці побоювання необгрунтовані. Насправді, аграрний сектор Україна є однією з найбільш перспективних сфер розвитку.
РБК-Україна: Прокоментуйте ситуацію з внесенням змін до закону «Про державні закупівлі». Якими на сьогоднішній день є вимоги ЄС до цього закону?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: Як ви знаєте, Президент України 14 червня повернув до парламенту законопроект (№ 7532) зі своїми пропозиціями. Верховна Рада повинна підтримати пропозиції Президента або подолати вето до кінця нинішньої пленарної сесії в липні. Варто згадати, що Президент наголосив на необхідність узгодження закону про держзакупівлі з директивою Євросоюзу 18/2004 та внесення поправок, узгоджених в закон відповідно до рекомендацій Євросоюзу та Світового банку (Верховна Рада 8 липня прийняла закон з поправками Віктора Януковича, - РБК-Україна).
Зокрема, зауваження Президента стосуються розділів закону, що відносяться до закупівель держпідприємствами, необхідності скоротити кількість винятків із сфери закону, скасування договору страхування відповідальності в якості обов'язкового інструменту. Ми сподіваємося, що зауваження Президента будуть підтримані парламентом. Однак обговорення критеріїв визначення сфери дії закону може тривати для наближення до вимог ЄС.
Сказавши це, я хотів би підкреслити, що закон про держзакупівлі в нинішній редакції все ж недосконалий і потребує поліпшення, яке може покроково проводитися надалі. Ми розуміємо це і готові допомагати українському уряду в цьому процесі. З цією метою створення дорожньої карти розвитку системи держзакупівель в Україні відповідно до вимог Євросоюзу буде суттєвим кроком вперед.
За останні чотири місяці не було жодного поступу щодо урядової ініціативи з підготовки законодавства про закупівлі, що забезпечують інфраструктуру (газ, нафта) та комунальні послуги (вода, тепло, електрика) підприємствами. У березні цього року Міністерство економічного розвитку і торгівлі України звернулося до проекту технічної допомоги ЄС за допомогою в розробці концепції відповідного закону. Концепція стане основою для структури та основних концепцій законодавчого акта. Ми сподіваємося, що після внесення поправок в основний закон про держзакупівлі таким пріоритетом стане розробка законодавства про закупівлі комунальних підприємств і інфраструктурних операторів.
Що стосується питання про електронні закупівлі, то він обговорювався в червні на міжнародній конференції в Одесі, організованої проектом ЄС для українських фахівців. Мінекономрозвитку попросило експертів Європроекту сформулювати попередні практичні рекомендації по покроковому впровадження модулів електронних закупівель, необхідних законодавчих норм нормативам, інституціональної та організаційної інфраструктури.
Однією з позитивних змін у недавніх поправках до закону про держзакупівлі є введення рамкових угод. Однак, впровадження цього методу держзакупівель вимагає зусиль, додаткової регламентації і, по всій відімості, додаткової підтримки з боку міжнародних експертів, підготовці метод і тренінгів фахівців.
РБК-Україна: Чи вважають керівники Євросоюзу перешкодою для укладення з українською стороною міжнародних договорів той факт, що більшість законів приймається Верховною Радою з порушенням процедури, і в будь-який ці закони можуть бути оскаржені в Конституційному Суді, як це вже було з самою Конституцією України?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: ЄС глибоко зацікавлений в успіху реформ в Україні. І в цьому контексті це має стати основним законодавчим зміною. ЄС переконаний, що підписання Угоди про асоціацію, за яким зараз ведуться переговори, сприятиме проведенню реформ українською владою.
У той же час, ЄС завжди закликав Україна дотримуватися високих європейських стандартів законодавства, заснованих на експертизі ЄС та Ради Європи.
РБК-Україна: Чи не завадить переговорам з ЄС про створення ЗВТ кримінально-політичне переслідування лідерів української опозиції?
Жозе Мануел Пінту Тейшейра: Переговори щодо Угоди про асоціацію та ЗВТ добре розвиваються. І обидві сторони сподіваються на підписання Угоди в найближчі місяці.
У той же час, ЄС постійно нагадує українській владі і суспільству, що подальше просування в бік ЄС залежить від поваги та дотримання таких цінностей, як демократія, свобода ЗМІ, верховенства права, належного управління, свободи слова та ін. ЄС завжди захищав політичний плюралізм, і тому ми віримо, що конструктивна співпраця уряду і опозиції в Україну принесе тільки позитивні результати, зокрема - в процесі європеїзації, що є основною метою Україна.
Ми повинні пам'ятати, що закінчення переговорів відкриває шлях до ратифікації Угоди між ЄС та Україною всіма 27-ма парламентами країн-учасниць, і Європарламентом. Європарламент, як і національні парламенти, приділяє багато уваги питанням поваги прав людини, незалежності правосуддя та демократії в повному сенсі цього слова.
Спілкувалась Ганна Писаренко