ua en ru

Залізничники вшанували пам'ять загиблих колег: на станції Дарниця відкрито Меморіальний комплекс і новий парк

Автор: RBC.UA
Сьогодні Київ святкує 70 років визволення від фашистських загарбників. Основні урочистості у столиці присвячені вшануванню армії, однак не забуті виявилися і інші учасники битв. Так, на вокзалі станції «Дарниця» був відкритий парк на честь пам'яті загиблих у роки Великої Вітчизняної Війни залізничників. Ветерани війни добре пам'ятають ці події і розуміють, у чому полягали заслуга і внесок залізниці звільнення столиці.

Сьогодні Київ святкує 70 років визволення від фашистських загарбників. Основні урочистості у столиці присвячені вшануванню армії, однак не забуті виявилися і інші учасники битв. Так, на вокзалі станції «Дарниця» був відкритий парк на честь пам'яті загиблих у роки Великої Вітчизняної Війни залізничників. Ветерани війни добре пам'ятають ці події і розуміють, у чому полягали заслуга і внесок залізниці звільнення столиці.

«Ось у цьому місці нас так німці бомбили, що ми думали, що вже ніколи звідси не виберемося. Особисто я кілька раз вилазив прямо-таки з-під землі. На залізниці я пропрацював 35 років і повинен сказати, що наша залізниця була, напевно, вирішально важливим фактором у визволенні Києва. За нашими плечима - вивіз промислового обладнання з прифронтової зони, доставка великої кількості зброї, бойової техніки, військ до місць ведення боїв», - згадує ветеран війни, який брав участь у визволенні Києва, Микола Федоровський.

За словами ветерана, дозволити ворогові захопити залізницю - рівнозначно поразці, тому цей стратегічний об'єкт охоронявся особливо.

У роки війни перед працівниками залізниці стояло багато важливих завдань одночасно. Часто їм доводилося опинятися в епіцентрі бойових дій, бути під обстрілом, при цьому, продовжуючи самовіддано виконувати свою роботу. Але учасниками війни вони не вважалися.

«Так, залізничники зробили багато. Інша справа те, що їм не дуже велика шана за це. Чому? Тому що, наприклад, везе машиніст складу на фронт, його бомблять, стріляють, він проривається, але при цьому він не учасник бойових дій. Не учасник війни», - сказав ветеран ВВВ, учасник бою за Київ Федір Сьомін. - Якщо б не було залізниці, не було б перемоги. Доріг у нас нормальних не було, а залізниця працювала чітко і злагоджено. Тому можна сказати, що залізниця у війні - це все».

Як згадують ветерани, німці добре розуміли сильні сторони суперника і знали, що необхідно захопити залізницю або зруйнувати стратегічно важливі залізничні вузли. Наприклад, у 1944 році (вже після визволення Києва) у них вийшло розбомбити Дарницький залізничний вузол, що призвело до численних жертв і втрат кваліфікованих фахівців.

Доказом важливості залізниці служить і той факт, що відразу після визволення Києва наступний удар радянських військ був нанесений по Фастову - тому що там перебував найбільший залізничний вузол правобережної України. Радянські танки, зробивши 50-кілометровий марш-кидок, зайняли Фастів, захопивши при цьому велику кількість рухомого складу, який німецькі війська відігнали сюди з Києва. Битва за Київ тривала кілька тижнів, але окупанти так і не змогли заволодіти важливим залізничним вузлом і запустити через нього рух.
Українська залізниця стала серйозним фактором перемоги у війні і, незважаючи на великі втрати фахівців, вже під час війни її почали відбудовувати. «Незважаючи на всі труднощі, підрозділи УВВР-3 в січні 1944 року зуміли ввести в дію 1594 кілометра головних і 410 кілометрів станційних шляхів, 111 штучних споруд довжиною 1686 метрів, близько семи тисяч проводо-кілометрів зв'язку. Відновили важливі залізничні вузли Коростень, Козятин, Житомир, Бердичів, Сарни», - пише у своїй книзі «Залізничники у Великій Вітчизняній війні» Микола Конарєв.
Ця робота є найбільш вичерпним працею, присвяченою залізницям в роки ВВВ. «На Південно-Західній дорозі не залишилося цілим жодне паровозне і вагонне депо. Були знищені майже всі вокзали, мости, майстерні, значна частина житлових, культурно-побутових будівель, шкіл, лікарень. Збитки від руйнувань на дорозі склали 1,6 млрд руб... Але до 15 січня 1944 року залізничники з допомогою місцевого населення на Київському відділенні побудували 37 малих і середніх мостів, посилили 312 кілометрів шляху, багато станційних споруд. Працівники Київської дистанції за місяць відремонтували і поклали 16 кілометрів шляху. Всі матеріали знаходили на місці», - пише Микола Конарєв.
Саме завдяки такому ударному праці залізницю вдалося досить швидко повністю відновити після закінчення війни.

«Між іншим, наша залізниця і зараз залишається таким же стратегічно важливим для країни. І якщо хтось вважає, що Україні можна обійтися без такої залізної дороги, якою вона у нас є, то вони дуже помиляються», - зазначив ветеран Великої Вітчизняної Війни, учасник бойових дій за визволення Києва Михайло Зайцев.

Як повідомила «Укрзалізниця», силами співробітників Південно-західної залізниці в парку на станції «Дарниця» були встановлені три пам'ятні гранітні стели та копія раритетного паровозу. Залізничники озеленили території парку і привели його в належний стан для зручності відвідувачів.

Також до Дня визволення Києва на станції «Видубичі» були відкриті пішохідний тунель і нова платформа, на якій будуть зупинятися електрички сполученням Київ-Миронівка-Київ.