ua en ru

Забудовники проти автомобілів: чиновники не хочуть вирішувати проблему парковок

Забудовники проти автомобілів: чиновники не хочуть вирішувати проблему парковок Київ та інші міста України страждають через відсутність продуманих автомобільних парковок
Александр Кава
Александр Кава
Экс-заместитель министра инфраструктуры Украины
Поряд з безліччю проблем українських міст, парковка автомобілів займає почесне місце. Відсутність правильно розпланованих паркомісць не тільки в центрі міст, але в житловий масив призводить до того, що українці-автомобілісти змушені залишати свій транспорт де доведеться. В результаті зайняті припаркованими машинами узбіччя нерідко є причиною дорожніх заторів, а перетворюються на несанкціонований автопарк мешканців прилеглих будинків.

Поряд з безліччю проблем українських міст, парковка автомобілів займає почесне місце. Відсутність правильно розпланованих паркомісць не тільки в центрі міст, але в житловий масив призводить до того, що українці-автомобілісти змушені залишати свій транспорт де доведеться. В результаті зайняті припаркованими машинами узбіччя нерідко є причиною дорожніх заторів, а перетворюються на несанкціонований автопарк мешканців прилеглих будинків.

Кияни і жителі більшості міст України давно звикли до автомобілів, які із-за браку місць для паркування просто заполонили наші двори, зелені зони та тротуари.

Якщо проблему в старих будинках можна пояснити старими підходами до будівництва, коли особистий автомобіль був розкішшю і у дворі його могли собі дозволити лише кілька жителів. То в житлових масивах, що з'явилися в останні два десятиліття, коли автомобіль вже став просто засобом пересування, бачити автомобілі, припарковані на газонах і тротуарах, вже дуже дико.

^4318FF2CB141AA4EE3CB4D3AFD47A88D6EA1D4165E424A7324^pimgpsh_fullsize_distr

Фото: столичний Андріївський узвіз перетворився на несанкціоноване паркування

Наприклад, проїзд у вечірній час за київським Познякам являє собою просто слалом, коли доводиться не тільки об'їжджати численні вибоїни на дорозі, але і вміло лавірувати між тисячами автомобілів, припаркованих "ялинкою" на Драгоманова або Урловській Такий спосіб паркування істотно знижує пропускну здатність вулиць, залишаючи для руху трохи більше однієї смуги на чотирисмугової вулиці.

Тоді я вирішив з'ясувати, в чому ж проблема хронічної нестачі паркувальних місць у нових спальних масивах українських міст. З'ясувати сутність проблеми було не так вже й просто. Але відповідь на поставлене питання таки було знайдено.

Виявляється, незважаючи на "постійну роботу" над удосконаленням державного регулювання та впровадження європейського досвіду, у нас в країні вже понад чверть століття продовжує діяти стара радянська державна будівельна норма, яка регламентує питання облаштування майданчиків для стоянки автомобілів.

Незважаючи на те, що ми вже 25 років живемо в капіталістичній країні, державні будівельні норми зобов'язують забудовника облаштувати біля житлового будинку тільки гостьову майданчик для стоянки автомобілів, а питання довгострокової стоянки, згідно з чинним стандартом міська влада повинні вирішувати самостійно, без участі забудовників.

Природно, що вже більше 20 років міська влада все ніяк "не знаходять" можливості вирішити в повному обсязі питання забезпечення всіх паркувальними місцями. Хоча перший абзац згаданого вище стандарту досить категорично свідчить, що 100% власників автомобілів повинні бути забезпечені паркувальними місцями на своїх спальних масивах.

^61A65EF5E8EA12F9CD493402D9436150E3547C94593C3D06E6^pimgpsh_fullsize_distr

Фото: відсутність парковок змушує водіїв залишати автомобілі навіть на детстких майданчиках

В результаті, забудовники продовжують облаштовувати біля нових будинків тільки гостьову майданчик, а питання довгострокової стоянки відкладається міською владою вже 20 років поспіль на світле майбутнє, яке все ніяк не може наступити для наших автомобілістів

Найбільш цікавим моментом є те, що, згідно з діючими зараз державними стандартами, гостьова стоянка біля будинку улаштовується, виходячи з вимоги 1 паркувальне місце на 10 дво - та більше кімнатних квартир і 1 паркувальне місце на 20 однокімнатних квартир. Таким чином, якщо в будинку 250 квартир, то біля нього має бути всього 20-25 паркувальних місць.

Враховуючи високий рівень автомобілізації жителів, особливо в нових будинках, то інші 150-200 автомобілів мешканців, яким не пощастило зайняти передбачені державним стандартом 20-25 місць, паркують свої автомобілі де доведеться в окрузі.

В Європі проблема вирішується досить просто: забудовник просто не може ввести новий житловий будинок в експлуатацію, якщо біля нього немає паркувальних місць для всіх жителів. При цьому не обов'язково будувати дорогий або багаторівневий підземний паркінг, можна просто зробити паркувальний майданчик відповідного розміру в один рівень. Крім вирішення проблеми паркування, це дозволяє зменшити щільність забудови і збільшити відстань між будинками.

^BDF2942326C7B004DEA8A6EE34DF87F4BB17CE606F1FB4E3C6^pimgpsh_fullsize_distr

Фото: тротуари також часто стають об'єктом для паркування автомобілів

Виявляється, що у нас в країні такі ініціативи по впровадженню європейських стандартів дуже активно блокують самі вітчизняні забудовники. Адже їм набагато вигідніше робити забудову більш щільною, наприклад, на тих же Позняках або Оболоні, а не облаштовувати біля будинків паркувальні місця, заробіток на яких для них в десятки разів менше, ніж від продажу, так бажаних багатьма, квадратних метрів.

Вирішити проблему дуже просто - необхідно просто змінити кілька цифр у Державному будівельному стандарті ДБН-360-92. Але ось чи вистачить наполегливості і бажання у нашого проєвропейського уряду зробити хоча б це, і наблизити життя хоча б частини наших громадян ближче до Європи?