ua en ru

Заступник міністра інфраструктури Оксана Рейтер: Нічого страшного в техогляді немає

Заступник міністра інфраструктури Оксана Рейтер: Нічого страшного в техогляді немає Оксана Рейтер розповіла про те, як будуть працювати нові правила регулювання ринку транспорту
Уряд має намір змусити українців їздити по дорогах країни по-європейськи. Для цього Кабмін розробив проект закону про впровадження положень євродиректив в українське законодавство, який має намір найближчим часом зареєструвати в парламенті. Якщо законопроект буде прийнятий, то з осені 2019 року українські водії будуть змушені знову проходити техогляди в обов'язковому порядку, а для перевізників з'явиться норма про обмежувачі швидкості і тахографи. Про те, чому Україна не може відмовитися від введення нових правил регулювання ринку транспорту, і як вони будуть працювати, в інтерв'ю РБК-Україна розповіла заступник міністра інфраструктури України з питань європейської інтеграції Оксана Рейтер.

Уряд має намір змусити українців їздити по дорогах країни по-європейськи. Для цього Кабмін розробив проект закону про впровадження положень євродиректив в українське законодавство, який має намір найближчим часом зареєструвати в парламенті. Якщо законопроект буде прийнятий, то з осені 2019 року українські водії будуть змушені знову проходити техогляди в обов'язковому порядку, а для перевізників з'явиться норма про обмежувачі швидкості і тахографи.

Про те, чому Україна не може відмовитися від введення нових правил регулювання ринку транспорту, і як вони будуть працювати, в інтерв'ю РБК-Україна розповіла заступник міністра інфраструктури України з питань європейської інтеграції Оксана Рейтер.

РБК-Україна: Експерти стверджують, що відновлення техогляду для власників автомобілів несе корупційні ризики. Як ви можете прокоментувати таку думку?

Оксана Рейтер: Якщо дуже захотіти, то в будь-якій процедурі можна знайти елемент корупції. Але оскільки Угода про асоціацію з ЄС ми ратифікували, техогляди не вводити ми не можемо. Це наше зобов'язання. За рік з моменту ратифікації ми повинні імплементувати директиви з "перевірки придатності транспортних засобів до експлуатації". Так ця процедура називається насправді. Рік вже пройшов.

РБК-Україна: Кабмін пропонує передбачити якісь "запобіжники" від корупції при проходженні техогляду?

Оксана Рейтер: Процедура буде зовсім інший, ніж раніше. Суть в тому, що транспортний засіб, який їздить по дорогах загального користування, повинно бути в справному технічному стані. Для цього станції технічного обслуговування (СТО), які будуть проводити техогляди, будуть сертифіковані відповідним чином.

Це буде добровільне рішення СТО - проходити сертифікацію і, відповідно, здійснювати техогляди. Вимоги до сертифікації будуть затверджуватися Кабміном. У них будуть входити, наприклад, технічне оснащення СТО, наявність спеціально підготовленого персоналу і т. д.

У свою чергу на СТО буде менеджер, який буде відповідати за якість техоглядів і у якого буде спеціальна печатка. Коли він буде ставити печатку на документі про проходження техогляду, то тим самим буде підтверджувати те, що техогляд проведено відповідним чином.

Якщо з'являється якась причина, яка говорить про те, що техогляд проведено неналежним чином, наприклад, відбувається аварія через технічний стан автомобіля, який пройшов техогляд, то цей менеджер отримує догану. Якщо він буде отримувати їх часто, то цей менеджер і СТО позбудуться права проводити техогляди. Або СТО доведеться шукати нового такого менеджера і навчати його.

Проходження техогляду - це зайва копійка господареві СТО. Якщо менеджер не робить свою роботу нормально, то у СТО забирають право на проведення техогляду.

РБК-Україна: Скільки буде коштувати техогляд за новими правилами?

Оксана Рейтер: Це визначить ринок. Ніяких особливих цін не буде встановлюватися.

РБК-Україна: Як ви можете прокоментувати зауваження про те, що не буде ніякої відповідальності, якщо Україна не імплементує норми про проведення техоглядів?

Оксана Рейтер: Ми можемо жодної міжнародної угоди не виконувати, нас же не розстріляють за це. Відповідальність - це авторитет країни. Ми взяли на себе зобов'язання, нас ніхто не змушував це робити. Це питання безпеки.

Ви особисто будете задоволені, якщо ви потрапите в аварію, тому що перед вами занесе вантажівка через те, що у неї була "лиса" гума? Я, наприклад, такого не хочу. Я думаю, що більшість людей цього не хочуть. Вважаю, що нічого страшного в техогляді немає. Комерційні автомобілі і зараз проходять техогляди, не проходять тільки приватні автомобілі.

РБК-Україна: З якого часу вони повинні будуть проходити техогляд?

Оксана Рейтер: З листопада 2019 року. Але це орієнтовно. Поки не буде вибудувана система, поки не буде навченого персоналу, ясна річ, що ніхто нікого не буде примушувати проходити техогляди. Будемо готові - почнемо.

РБК-Україна: Представники бізнесу кажуть, що тахографи і обмежувачі швидкості у багатьох вже є. Автобусні перевізники стверджують, що для них головні проблеми - це конкуренція з боку нелегальних перевізників і відсутність компенсації за перевезення пільгових категорій пасажирів. Вони вважають, що цим законопроектом дані проблеми не вирішуються. Як будуть долатися ці труднощі?

Оксана Рейтер: Що стосується нелегальних перевізників - це сфера пасажирського транспорту. По цій темі готується окремий законопроект. Справа в тому, що обговорюваний нами законопроект, який зараз знаходиться на підписі у прем'єр-міністра і скоро піде у Верховну Раду, стосується змін у шість або сім законів України з питань, які є в європейських директивах.

В обговорюваному нами законопроекті переформульована норма про обов'язок водіїв возити пільговиків. Вони будуть зобов'язані возити пільговиків при певних умовах (конкурсних або договірних), згідно з договором про соціальні перевезення, який буде укладатися з місцевими органами влади. Не буде загального зобов'язання. Сьогодні ж водії не бояться взяти пільговиків, оскільки в законодавстві написано, що вони зобов'язані возити пільговиків і крапка.

РБК-Україна: Автобусні перевізники скаржаться, що їм важко планувати свою роботу на 10-15 років. Зокрема, закуповувати автобуси, оскільки не зрозуміла політика держави у сфері перевезень. Якщо, приміром, незабаром держава запустить поїзд "Інтерсіті" з Києва в Одесу, який буде їздити не нинішні сім годин, а три з половиною, то пасажири можуть пересісти з автобусів на залізничний транспорт. Так вже сталося на маршруті Київ-Харків. Яким чином перевізникам планувати свою роботу?

Оксана Рейтер: Десятирічний строк укладення договору вводиться для того, щоб новий автобус окупився. Але, по-перше, згідно з умовами конкурсу на маршрути, я думаю, що перевізники зможуть зняти з маршруту автобус, якщо не буде попиту на його послуги. Це ж не зобов'язання.

По-друге, в Європі розглядають конкуренцію не між, приміром, автобусними перевізниками, а між видами транспорту. Така конкуренція дозволяє вирівнювати тариф. Приміром, запустять поїзд, який буде дорожче проїзду автобусом. Може бути, якимось не дуже багатим людям буде зручне їхати автобусом, тому що він дешевше. Я не думаю, що автобусні перевізники підуть з маршруту. Я думаю, що вони спробують покращити сервіс.

Розмовляв Дмитро Уляницький