Закордон допоможе: іноземні пасажири рятують українські авіакомпанії
Незважаючи на девальвацію і викликане цим гривневе подорожчання авіаквитків, українська авіація стала показувати перші ознаки пожвавлення. Авіакомпанії починають потроху нарощувати не тільки пасажиропотоки, але і середню завантаження своїх літаків. Переломити негативну тенденцію вдалося за рахунок залучення транзитних пасажирів з інших країн.
Невеликий мінус
За підсумками січня-вересня поточного року всіма українськими авіакомпаніями в сумі було перевезено 4,9 млн пасажирів, що майже на 5% менше, ніж за аналогічний період минулого року. Про це свідчить статистика Державної авіаційної служби.
Негативний результат став наслідком відразу декількох факторів. Триває другий рік спад в українській економіці і більш ніж триразова девальвація гривні за два роки різко знизили попит українців на авіаквитки.
Ще одним чинником стали обмеження на польоти. Ще в минулому році Україна заборонила польоти в окупований Крим, де розташований один з найбільших українських аеропортів - "Сімферополь". Пізніше в ході АТО були зруйновані аеропорти Донецька та Луганська. Ці фактори негативно вплинули на пасажиропотік українських авіакомпаній.
Проте, незважаючи на загальні негативні результати роботи вітчизняних авіакомпаній, поступово стають помітні перші ознаки відновлення пасажиропотоку. Про це говорить кількість пасажирів на міжнародних регулярних рейсах, які займають приблизно дві третини в загальному пасажиропотоці. За підсумками січня-вересня 2015 року, обсяг числа пасажирів на міжнародних регулярних рейсах українських авіакомпаній склав 3,1 млн осіб. Це на 2,2% більше, ніж за такий же період роком раніше.
Мало того, авіакомпаніям вдалося також наростити показник пасажирського завантаження на міжнародних регулярних рейсах українських авіакомпаній. Якщо в січні-вересні 2014 року їм вдавалося завантажити літаки на 72,9%, то за дев'ять місяців цього року - на 80,1%.
Пасажирська завантаження регулярних рейсів українських авіакомпаній, % | ||||
Авіакомапнії | міжнародні | внутрішні | ||
січень-вересень 2014 р. | січень-вересень 2015 р. | січень-вересень 2014 р. | січень-вересень 2015 р. | |
Всього | 72,9 | 80,1 | 64,0 | 71,1 |
Wizz Air Ukraine | 84,2 | 82,2 | ||
"Дніпроавіа" | 73,3 | 76,7 | 58,1 | 66,7 |
МАУ | 71,4 | 80,1 | 69,5 | 75,3 |
"Мотор Січ" | 55,6 | 73,3 | 42,4 | 41,4 |
Windrose | 71,2 | 85,4 | ||
UM Air | 47,6 | 65,1 | ||
"Урга" | 65,4 | |||
"ЮТейр-Україна" | 69,2 | 92,2 | 56,4 | |
YanAir | 54,8 | 80,3 | 61,6 | 55,6 |
Джерело: Державіаслужба |
Іноземці полетіли
Виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко вважає, що в 2015 році українці стали літати міжнародними рейсами більше, оскільки ситуація в країні нормалізувалася порівняно з 2014 роком.
"Крім того, з ринку пішли кілька авіакомпаній інших країн, тому частка завантаження пасажирських перевезень саме в українських перевізників зросла", - зазначив Мазуренко.
"Також значно скоротили програми регулярних польотів деякі українські авіакомпанії (зокрема, "Ютейр Україна" і Wizz Air Ukraine), - додав експерт авіаринку Сергій Хижняк. - В результаті цього пасажири частково пересіли на МАУ".
Хижняк також зазначив, що українські авіакомпанії оптимізують свою операційну діяльність і підвищують її ефективність.
"зокрема, Юрій Мірошников (президент МАУ, - ред.) розповідав, що за 9 місяців цього року МАУ перевезли на 26% більше пасажирів, ніж за 9 місяців минулого року. При цьому парк повітряних суден скоротилася з 37 до 31. Це говорить про те, що МАУ на одному літаку виконує більше рейсів, ніж раніше", - пояснив він.
Сергій Хижняк вважає, що на зростання завантаження регулярних рейсів позитивно вплинуло падіння обсягів масового виїзного туризму і скорочення кількості чартерів.
"Частина туристів в відсутність чартерів скористалася регулярними рейсами українських та іноземних авіакомпаній. Так і туроператорам простіше викупити блок місць на регулярному рейсі, ніж брати на себе підвищені ризики з замовленням чартерів. Адже 10 турів продати простіше, ніж завантажити літак на 180 крісел", - підкреслив експерт.
Разом з тим більшість опитаних РБК-Україна учасників авіаринку говорять про іншу причину відновлення пасажиропотоку вітчизняних авіакомпаній - зростання попиту на перельоти через Україну з боку транзитних пасажирів.
зокрема, про це розповів екс-голова Державіаслужби Денис Антонюк.
"На падаючому ринку це єдиний спосіб збільшити завантаження літаків. При серйозному падінні доходів населення, обсяги пасажиропотоку можна підняти тільки транзитом - українська публіка не в змозі сплатити середній квиток на рівні достатньому для беззбиткових польотів навіть лоукост-авіакомпанії", - пояснив він.
Сергій Хижняк також зазначив, що міжнародний трансфер - це додатковий пасажиропотік, якого не торкнулася рецесія в Україні, і завдяки якому авіакомпанія МАУ підвищує завантаження своїх рейсів.
При цьому транзитних пасажирів, Україна приваблює низькими валютними цінами на авіаперельоти.
"Пасажиропотік і завантаження зросли, в тому числі й тому, що тарифи, і в результаті - ціни на авіаквитки в доларах, нами були істотно знижені в 2015 році", - розповіла РБК-Україна корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька.
За її словами, в структурі пасажиропотоку МАУ іноземці складають 63%, решта - українці.
"Іноземці відреагували на зниження ціни і проголосували за нас. При цьому пасажиропотік наших співвітчизників практично не впав - ті ж, що літали раніше, літають і зараз. Тому в цілому показники зросли", - пояснює вона.
За даними Євгенії Сацької, в 2015 році в середньому на всій мережі маршрутів МАУ (міжнародні, внутрішні, далекомагістральні, - ред.) ціни знизилися порівняно з попереднім роком, на 23%, або на 105 доларів.
За словами Дениса Антонюка, дешевше українського пропозиції для перельотів на сусідніх ринках практично немає.
"Аеропорт "Бориспіль" бореться за найдешевші потоки, фактично будучи лоукост-альтернативою для нашого регіону (Стамбул, Москва та інші, - ред.), - заявив він.
"Я впевнений, що на сьогодні обсяги пасажиропотоків через українські аеропорти можуть бути збільшені або за рахунок транзиту (що актуально тільки для київських аеропортів), або за рахунок перерозподілу обсягів великих українських аеропортів на користь дрібних регіональних. Приміром, пасажиропотоки авіакомпанії Turkish Airlines із Запоріжжя та Херсона, звідки вона нещодавно відкрив рейси в Стамбул, це не новозгенерировані, а перерозподілені пасажири з аеропортів Києва, Дніпропетровська, Одеси", - зазначив Антонюк.
Він додав, що невелике зростання пасажиропотоку аеропорту "Бориспіль" у порівнянні з минулим роком відбулося виключно внаслідок успішної роботи базової компанії МАУ на транзитних ринках.
На думку Антонюка, крім залучення транзиту, ще одним шляхом розвитку для вітчизняних авіакомпаній є виведення українських літаків за кордон для роботи в країнах третього світу (Іран, Пакистан, африканські держави).
"Але слабким місцем цього напряму є дуже обмежений контроль України за безпекою наших літаків в третіх країнах (в тому числі і через високий рівень корупції в них)", - підкреслив він.
Чекаємо зростання
В Державіаслужбі РБК-Україна розповіли, що за 2015 рік в цілому українськими авіакомпаніями буде перевезено орієнтовно 6,2 млн чоловік.
Сергій Хижняк зауважив, що оскільки з третього кварталу падіння ринку припинилося, в цьому році можна говорити про повторення результатів пасажиропотоку українських авіакомпаній минулого року - близько 6,5 млн. пасажирів.
"Головним рушієм розвитку ринку зараз є МАУ, які і задають загальну динаміку", - сказав він.
Разом з тим в Державіаслужбі відмовилися дати прогноз пасажиропотоку на наступний рік.
"Враховуючи сьогоднішню політичну та економічну ситуацію, складання більш довгострокових прогнозів вважаємо недоцільним", - йдеться у відповіді відомства.
На думку Хижняка, якщо тенденція збережеться, то наступного року можна очікувати зростання у кілька відсотків від низької бази цього року.
"Позитивно вплине розвиток хабовой моделі МАУ та повноцінний вихід на ринок авіакомпанії Atlasglobal Ukraine, яка вже отримала пакет непоганих призначень як на внутрішні, так і міжнародні повітряні лінії", - пояснив він.
При цьому експерт додав, що безперечно негативний ефект справлять закриття російського ринку і складна ситуація з допуском українських авіакомпаній в кілька близькосхідних і азіатських країн.