ua en ru

Набрав чинності закон про акціонування залізничного транспорту

Автор: RBC.UA
В Україні сьогодні, 22 березня 2012 р., набрав чинності закон № 4442 - VI про особливості утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування.

В Україні сьогодні, 22 березня 2012 р., набрав чинності закон № 4442 - VI про особливості утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. Відповідний закон опублікований у виданні "Голос України".

Закон визначає, що створення, реорганізація та ліквідація акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування здійснюються за рішенням Кабінету міністрів України і не вимагає попереднього дозволу Антимонопольного комітету України.

Товариство створюється як публічне акціонерне товариство, 100% акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, що реорганізовуються шляхом злиття.

У статутний капітал створюваної компанії вноситься майно залізничного транспорту загального користування, 100% акцій підприємств по ремонту рухомого складу, право користування земельними ділянками "Укрзалізниці", магістральні залізничні лінії, станції, енергопідстанції та інше профільне майно.

Закон забороняє відчуження акцій створюваної компанії: "У держвласності перебувають 100% акцій товариства, які заборонено відчужувати, передавати в управління, заставу".

Акціонування і реформа дозволять зробити структуру залізничного траноспорта більш прозорою, підвищити якість корпоративного управління та ефективність прийняття рішень. В результаті, зміна форми власності дозволить прискорити реалізацію власних інвестиційних програм УЖД і залучати фінансування на модернізацію інфраструктури. Компанія також зможе залучати зовнішніх інвесторів і створювати спільні підприємства. Зокрема УЖД зможе залучити фінансування, яке Європейський Союз спрямовує на структурні реформи в Україні.

Стратегія реформування залізничного транспорту була прийнята ще в 2006 р. з метою перетворити компанію в акціонерне товариство, яке належить державі. Створення такого акціонерного товариства та реформування УЖД відповідають міжнародній практиці, а також - вимогам міжнародних організацій та Європейського Союзу.

Зазначимо, Верховна Рада України ухвалила відповідний закон 23 лютого 2012 р., а Президент України Віктор Янукович підписав його 15 березня.

Про реформування "Укрзалізниці" говорять вже давно. Ще в 2009 р. Михайло Костюк, який очолював тоді відомство, заявляв, що найкращою формою реформування "Укрзалізниці" є її акціонування. На його думку, реформування відомства може здійснюватися через поступове акціонування 6 залізниць, що входять в її склад як окремих держпідприємств.

Раніше Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) заявляв, що готовий до співпраці з "Укрзалізницею" і готовий подвоїти фінансування своїх проектів за умови реформування залізничного транспорту України.

Зазначимо, що реалізація реформ буде здійснена в три етапи.

На першому етапі - 2011-2012 рр.. планується створити єдиний господарюючий суб'єкт - публічне акціонерне товариство (АТ "Укрзалізниця"). Всі дороги, а також підприємства, установи та організації згідно з переліком, затвердженим Кабінетом міністрів України, увійдуть до складу єдиного господарюючого суб'єкта.

Уже на цьому етапі буде забезпечено розмежування господарських функцій і функцій державного управління, проведено поділ за видами діяльності з окремими бюджетами і прозорими фінансовими потоками.

Після реєстрації єдиного господарюючого суб'єкта та напрацювання всіх нормативних і правових актів, а також документів, що регулюють внутрішні бізнес-процеси в АТ "Укрзалізниця", розпочнеться другий етап реформування (2013-2015 рр..).

На цьому етапі планується завершення оптимізації структури управління галуззю, початок утворення дочірніх підприємств, здатних працювати в конкурентному середовищі, в таких видах діяльності як вантажні перевезення, ремонт шляхів, рухомого складу, виготовлення запчастин, пасажирські та приміські перевезення. Розпочнуться роботи з технічного переоснащення господарств, скорочення перехресного субсидування пасажирських перевезень.

На третьому етапі (2015-2019 рр.) буде завершено вертикально-інтегровану побудову управління господарствами області, ліквідовано перехресне субсидування пасажирських перевезень, продовжено технічне переоснащення галузі та розвиток конкурентного ринку залізничних перевезень.

В даний час в структуру "Укрзалізниці" входять шість регіональних залізниць, 22 тис. км залізничних колій, 7 заводів з ремонту складу і виробництва шпал і близько 20 інших підприємств і центрів. "Укрзалізниця" є монополістом у сфері залізничних перевезень. Державна адміністрація залізничного транспорту України була створена в 1991 р. і є органом управління залізничним транспортом загального користування.