На зустрічних курсах: Державіаслужба готується до відповідних санкцій РФ
Державна авіаційна служба розпочала терміновий збір інформації про можливі фінансові втрати від введення санкцій проти російських авіакомпаній і можливих симетричних від Росії. Оперативність збору інформації може свідчити про готовність України якомога швидше ввести санкції. Разом з тим експерти припускають, що дані дії можуть бути спрямовані на досягнення протилежних цілей.
Як можна швидше
У четвер, 17 вересня, Державна авіаційна служба розіслала з позначкою "надтерміново" українським авіакомпаніям лист, в якому попросила надати інформацію щодо можливих фінансових втрат після введення Україною санкцій щодо російських авіаперевізників і в разі застосування зустрічних санкцій до українських авіакомпаній.
Копію даного листа РБК-Україна надало достовірне джерело на авіаційному ринку. Однак отримати офіційний коментар з цього питання в Державіаслужбі не вдалося.
Підставою для розсилки даного листа послужив указ президента про введення санкцій проти безлічі російських фізичних і юридичних осіб, який був опублікований в середу, 16 вересня. Фактично через польоти в анексований Крим під санкції потрапили близько 20 російських авіакомпанії, як-то, "Аерофлот", "Трансаеро", "Донавіа", Orenair і т. д. Тепер Україна може застосувати до цих авіакомпаній санкції у вигляді як повної, так і часткової заборони на польоти в Україну або транзитом над нашою територією.
Буде жорсткіше
Очевидно, Державіаслужба вирішила уважно вивчити можливі наслідки введення санкцій проти російських авіакомпаній, заявив партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві. На його думку, швидше за все, вона буде застосовувати санкції, враховуючи інтереси українських авіакомпаній.
Разом з тим існує і майже прямо протилежна думка про цілі розсилання листа.
Зокрема, виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко вважає, що розсилаючи лист, Державіаслужба хоче заручитися "підтримкою" авіакомпаній, щоб не виконувати указ Президента.
"Авіакомпанії повідомлять про можливі багатомільйонні збитки від введення зустрічних санкцій, і цю інформацію Державіаслужба зможе використовувати для прикриття відмови від введення санкцій проти російських авіаперевізників", - припустив Анатолій Мазуренко.
При цьому російська сторона заявляє про готовність діяти в разі накладення санкцій на авіакомпанії РФ.
"У разі реалізації санкцій та обмеження польотів в односторонньому порядку (в порушення чинних угод про повітряне сполучення), швидше за все, будуть прийняті симетричні відповідні заходи реагування", - зазначив представник Федерального агентства повітряного транспорту Росії (Росавіації) Сергій Ізвольський у відповідь на запит РБК-Україна
Він також повідомив, що поки що підписання указу про санкції ніяк не позначилися на польотах російських судів: попередження про обмеження використання повітряного простору для російських авіакомпаній, заборону на транзит або польоти в пункти на території України в Головний центр управління повітряним рухом не надходили.
"Зараз компанії літають за розкладом", - запевнив Сергій Ізвольський.
Різнобічні наслідки
Експерт авіаринку Євген Хайнацький нагадав, що насправді українські авіакомпанії вже більше року відчувають на собі санкції з боку Росії - їм заборонено транзит над територією цієї країни.
"У результаті вітчизняні авіаперевізники давно несуть додаткові витрати на обліт на мільйони доларів", - зазначив він.
Євген Хайнацький при цьому зазначив, що якщо будуть введені обмеження на польоти в Україну для російських авіакомпаній, а РФ, у свою чергу, зробить аналогічні заходи, то "буде боляче авіаперевізникам обох країн".
Він також допустив, що, так як взаємні санкції у вигляді заборони на польоти між країнами призведуть до припинення повітряного сполучення між ними, це, в свою чергу, може призвести до розриву дипломатичних відносин.
Втрати українських авіакомпаній можуть становити мільйони доларів, зазначив Анатолій Мазуренко, відразу ж уточнивши, що "не все так однозначно погано".
"Російські авіакомпанії виконують в Україну набагато більше рейсів, ніж українські в Росії. Суттєва частка українських пасажирів на рейсах російських авіакомпаній - це транзитні пасажири через Москву і Пітер в інші країни. В результаті введення санкцій, частина цих пасажирів дістанеться українським авіакомпаніям", - припустив він.
Тому, за його словами, зовсім не факт, що українські авіакомпанії будуть категорично проти виконання Указу Президента.
"Якщо підійти до цього питання грамотно, то можна буде без особливих втрат для своїх українських компаній покарати санкціями російські авіакомпанії, які незаконно виконують рейси до Криму", - вважає він.