ua en ru

ВР практично повністю заборонила рекламу тютюнових виробів

Автор: RBC.UA
Верховна Рада України (ВР) прийняла в другому читанні проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів)". За відповідне рішення проголосували 332 народних депутата.

Верховна Рада України (ВР) прийняла в другому читанні проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів) ". За відповідне рішення проголосували 332 з народних депутата.

Законопроект спрямований на приведення положень законів "Про рекламу", "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення" та Кодексу України про адміністративні правопорушення у відповідність з Рамковою конвенцією Всесвітньої Організації з охорони здоров'я з боротьби проти тютюну, яка ратифікована Верховною Радою України від 15 березня 2006 р.

Зокрема, проектом закону № 5164 від 24 вересня 2009 р. пропонується заборонити будь-яку рекламу тютюнових виробів, а також рекламу знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими ці вироби випускаються.

Крім того, передбачається заборонити спонсорство телевізійних та радіо передач, театрально-концертних, спортивних та інших заходів з використанням знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, крім реклами в спеціалізованих виданнях та на спеціалізованих виставкових заходах. Пропонується також встановити, що реклама будь-яких товарів чи послуг не повинна містити зображення тютюнових виробів чи процесу їх куріння.

Головне науково-експертне управління ВР дало такий узагальнюючий висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з врахуванням висловлених вище зауважень і пропозицій.

Слід зазначити, що після обмеження 1-2-х каналів комунікацій, рекламно-маркетингові зусилля просто перенаправляються на інші канали комунікацій. "Внесення змін до законодавства відбувається регулярно і кожного разу це відкриває нові можливості. На рівень продажів, а, отже, і виробництва дані зміни суттєво не вплинуть. Цього повинні побоюватися ті, хто тільки збирається вийти на ринок або ж "новачки". Для "ветеранів", позиції яких на ринку вже досить конкретно визначені, це не критично важливо. Швидше, дозволить представити себе споживачеві трохи інакше", - підкреслює фахівець одного з PR-агентств.

Крім того, не можна сказати, що зазначені зміни абсолютно обмежують донесення до споживачів необхідної інформації.У всіх марок є візуальні атрибути - це фірмові прийоми подачі зображення, шрифти, поєднання кольорів і, навіть, крім логотипів (які обумовлені в тексті закону) символи які довгий час навмисно були присутні в телерекламах торгових марок. Все це дозволяє без зусиль впізнати об'єкт реклами навіть без згадування імені та демонстрації логотипу бренду.

Експерти підкреслюють, що галузь була готова до нововведень. Гравці ринку просто переходять на інші рекламні носії та працюють у тих нішах і так, наскільки це дозволяє закон.

Нагадаємо, що з 1 січня 2010 року В Україні набув чинності силу закон "Про внесення змін до закону України "Про рекламу" щодо реклами тютюнових виробів і алкогольних напоїв". Зокрема, з 1 січня 2010 р. набули чинності положення закону, що забороняють рекламу алкогольних напоїв і тютюнових виробів в друкарських засобах масової інформації.

Зазначеним законом внесені зміни і доповнення до закону "Про рекламу" щодо заборони у всіх друкованих засобах масової інформації (окрім спеціалізованих видань) реклами тютюнових виробів, алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, та інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби і алкогольні напої.

Згідно висновку Головного науково-експертного управління ВР, між забороною реклами тютюнових виробів і тютюнопалінням не існує прямого зв'язку. Адже Закон України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори" забороняє рекламу наркотичних речовин, проте наркоманія є досить поширеним явищем. Тому обмеження реклами тютюнових виробів має супроводжуватися здійсненням різноманітних виховних, просвітницьких, організаційних та інших заходів, спрямованих на зменшення їх вживання.

Нагадаємо, що крім того, у Верховній раді зареєстрований законопроект про підвищення ставок акцизного податку з 20 до 30% на сигарети без фільтра та інші тютюнові вироби. Документом пропонується підвищити адвалорну складову акцизної ставки на сигарети без фільтру з нинішніх 20% до 30%, а специфічну складову збору - з 43,03 грн до 80 грн за 1000 сигарет. На сигарети з фільтром адвалорну ставкупропонується підвищити з 25% до 30%, а специфічну складову- з 96,21 грн до 120 грн за 1000 сигарет. "У разі прийняття законопроекту середня номінальна ціна сигарет з фільтром зросте з 8,3 грн до 9,7 грн за пачку, сигарет без фільтру - з 3,8грн до 5,6 грн за пачку", - говориться в пояснювальній записці. За задумом його авторів це допоможе знизити рівень споживання тютюну в Україну на 1,5%.