Владислав Каськів: “Прямими наслідками нашого road-show мають стати контракти на 2 млрд дол.”
РБК-Україна: Як оцінюєте наслідки останнього візиту до Туреччини?
Владислав Каськів: Це, взагалі-то, не я визначаю, а Президент. Але у нас з Туреччиною дуже багато варіантів і напрямків співпраці. По-перше, Туреччина є природнім партнером для України, тому що ми - дві великі регіональні чорноморські країни, у нас спільні геоекономічні інтереси. Наші економіки не конкурують, а взаємодоповнюють одна одну, у нас добрі політичні стосунки.
Все це все створює гарне підгрунтя для співпраці довкола конкретних речей. В рамках road-show національних проектів, яке проводилось декілька тижнів тому у Стамбулі, відбулось спілкування з провідними турецькими бізнесменами за трьома ключовими напрямками: енергетика (зокрема - LNG-термінал, сміттєпереробка та альтернативна енергетика), інфраструктура (зокрема - в Києві) та сільське господарство.
РБК-Україна: Про які розміри інвестицій може йти мова, в тому числі - в національних проектах? Скільки Туреччина готова вкласти у LNG-термінал, як бачить Україна її партнерство у консорціумі?
Владислав Каськів: Ми розглядаємо можливість участі турецьких компаній у складі акціонерів - учасників цього проекту.
РБК-Україна: На скільки - на 30%, 50%?
Владислав Каськів: Вироблена схема партнерства, яка передбачає участь України у цьому проекті, орієнтовно, в формі блокуючого пакету 25%+1, а також приватних партнерів - мажоритарних учасників. Тут можуть бути варіанти: стратегічний партнер або консорціум з певної кількості партнерів.
РБК-Україна: Скільки було під час вашої зустрічі у Стамбулі бізнесменів у рамках road-show?
Владислав Каськів: У road-show взяли участь всі провідні турецькі компанії, приблизно - декілька десятків.
РБК-Україна: На якому рівні вони були представлені?
Владислав Каськів: Керівників компаній та їх заступників, СЄО, власників.
РБК-Україна: Особисто Ви з ким у Туреччині спілкувались, чи були у вас якісь неформальні зустрічі за чашкою кави?
Владислав Каськів:У нас було кілька двосторонок з турецькими компаніями, потім ми мали переговори. Окрім road-show ми офіційно почали переговори про механізм проходження наших газовозів через турецькі порти до наших терміналів. Це відбулося в приміщенні адміністрації Босфору. Там були представники турецького уряду, Міністерства економіки, Міністерства закордонних справ та ін. Ми увійшли у формальний процес консультації.
РБК-Україна: А які зараз проблеми у цьому питанні?
Владислав Каськів: Проблем немає, є ступінь зацікавленості, якій потрібно підняти на найвищий рівень і продемонструвати, що це партнерство взаємовигідне та цікаве.
РБК-Україна: Чого так довго тягнеться питання з «Повітряним експресом»? Я чув, що Китай не має бажання надавати право на експлуатацію проекту, мовляв - вони самі бажали і збудувати, і експлуатувати в рамках спільного державного підприємства. Ви нещодавно з Шанхаю, там підіймалось це питання?
Владислав Каськів: Робота по реалізації «Повітряного експресу» дуже динамічна і позитивна, тримаємось в рамках термінів проекту. Ми ж виходимо з державних інтересів, щоб були найкращі умови по кредитуванню проекту, і кошти, передбачені цим проектом, максимально були задіяні в українській економіці.
Після того, як ми підписали всі контракти, відбувалися переговори щодо підписання технічного контракту, який вже є частиною процесу будівництва. Ми успішно для нас завершили ці переговори, тому тут немає ані інтриг, ані сенсацій. Проект буде експлуатуватись українським державним підприємством «Повітряний експрес». Через рік-два постане питання про акціонування цього проекту і реалізації державно-приватного партнерства.
РБК-Україна: Який зиск йти на такі умови Китаю?
Владислав Каськів: Китай інвестує, китайські компанії беруть участь в їх реалізації. Для України вигода в тому, що умови, на яких Китай інвестує, є максимально вигідними в світі. Це, без перебільшення, найкращий контракт в історії України, який стосується такої форми фінансування проектів.
РБК-Україна: Так скільки залишиться в проекті у власності України?
Владислав Каськів: 100%.
РБК-Україна: Я все ж таки, не розумію, де зиск китайської сторони?
Владислав Каськів: Китайська компанія - генеральний підрядник
РБК-Україна: І китайці одразу погодились на ці умови?
Владислав Каськів: В-основному, переговори велися щодо умов фінансування і умов участі китайської компанії в його реалізації.
РБК-Україна: Що ми побачимо по закінченні першого кварталу 2012 р.?
Владислав Каськів: Розпочнеться підготовка будівельної площадки, розробка проектної документації.
РБК-Україна: Хто буде працювати на будівництві?
Владислав Каськів: Субпідрядники - українські компанії у китайського генпідрядника. Контрактом передбачено, що не менше 50% коштів буде освоєно українськими підрядниками.
РБК-Україна: Скільки заробить китайська сторона?
Владислав Каськів: Ставка - 3,5% без LIBOR на 15 років з пільговим періодом на чотири роки.
РБК-Україна: Що ще в Шанхаї представляли в рамках road-show?
Владислав Каськів: «Чисте місто», «Олімпійська надія-2022», LNG-термінал, «Відкритий світ», харківські ініціативи з представником Харківської ОДА, а також загальний потенціал України та інвестиційна карта України.
РБК-Україна: З ким Ви особисто спілкувались з китайської сторони?
Владислав Каськів: Я змушений був трохи раніше від'їхати, але ми встигли дати інтерв'ю провідним китайськім ЗМІ. Надзвичайно важливою була особиста зустріч з віце-президентом шанхайської будівельної корпорації, яка фактично є головним забудовником в Шанхаї - 80% інфраструктури міста збудована ними. Зустріч зайняла приблизно годину.
Крім того, ми зустрілись з віце-президентом Шанхайського комітету комерції. Ми їм представили два наші проекти по мостовому переходу та кільцевій, а також запросили до себе. Вони мають приїхати в Україну.
РБК-Україна: Коли?
Владислав Каськів: Ми домовились, що вони, по-перше, приїдуть на конференцію. І, по-друге, що вони ще раніше приїдуть на переговори по будівництву малої окружної дороги, по будівництву Подільського мостового переходу та по можливому партнерству по будівництву дороги Одеса-Рені.
Плюс - вони зустрічались з першим-віце-премєром Криму Павлом Бурлаковим, який був у нашій делегації, стосовно реконструкції симферопольського аеропорту та можливого будівництва тунелю під Ай-Петрі.
РБК-Україна: Яка вартість проектів?
Владислав Каськів: Якщо говорити про окружну дорогу, це приблизно 1,5 млрд дол., будівництво мостового переходу - 150 млн дол., Одеса-Рені, за попередньою оцінкою, більше 1 млрд дол. По аеропорту - цифри в кримської сторони. Питання по тунелю потрібно вивчати.
РБК-Україна: Скільки людей входило до складу делегації?
Владислав Каськів: В залежності від міста були варіації. В нас, як правило, їхали 2-3 керівники проектів з 5. В більшості випадків їхав я, директор департаменту іноземних інвестицій та міжнародного співробітництва Ігор Жовква, керівник департаменту національних проектів Юрій Гусєв і технічна група. В середньому - 7-9 осіб. Практично постійно нас супроводжував телеканал «Інтер» і представники інформаційних агенцій, в тому числі - «Укрінформу».
РБК-Україна: Чому було обрано саме такий маршрут?
Владислав Каськів: Ми виходили з того, що треба найшвидше отримати результати з точки зору регіональних пріоритетів, але також не можна ігнорувати традиційні статусні місця проведення.
РБК-Україна: Що було у Лондоні?
Владислав Каськів: Був старт road-show Це перше з 15 світових міст. Вважаю, що цей старт заклав дуже високу планку, яка допомогла нам успішно рухатися далі, тому що захід відбувався у центральному офісі ЄБРР і його відкривав особисто президент ЄБРР.
РБК-Україна: А взагалі, з ким спілкувалися?
Владислав Каськів: У всіх країнах всі першого рівня ЗМІ - міжнародні інформаційні агентства, місцеві телеканали. Часто наше роуд-шоу ставало головною подією дня чи кількох днів.
Наприклад, в Нью-Йорку презентація українських проектів здійснювалася за участі конгресмена від Нью-Йорка Гріма. Ми були в клубі Пенсільванського університету. В Вашингтоні презентація відбувалась у приміщенні дуже відомого економічного центру, президент якого нещодавно був в Україні.
В нас був дуже вдалий механізм реалізації цього road-show. Ми не наймали одну компанію, яка нам все організовувала по всьому світі, а Агентство само шукало партнера в кожному з 15 міст і персонально з цим партнером вибудовували і програму, і склад учасників. Якщо ви робите захід, скажімо, у Лондоні, то обов'язково має бути, в першу чергу, якась авторитетна міжнародна інституція. Якщо ви це робите в Кувейту, то повинні бути афільовані до уряду структури - Кувейтський фонд арабського розвитку або Кувейтський суверенний фонд, або Кувейтське об'єднання інвесторів.
Якщо це Азія - це також своя специфіка. В Китаї - це, перш за все, представники органів влади, тому що найпотужніші - державні компанії і все, що з ними пов'язано. У Європі, перш за все, потрібно вибудовувати стосунки з об'єднаннями підприємців.
Ми розраховуємо, що прямим підсумком будуть контракти в обсязі 2 млрд дол. Це наша оцінка, те, що ми вважаємо мінімальним можливим результатом від цих road-show. Хоча в нас вже є понад 100 конкретних запитів на партнерство за підсумками цих road-show.
РБК-Україна: Як взагалі враження після всіх road-show?
Владислав Каськів: Колосальне. Мені дуже прикро, що ми втрачали таку феноменальну можливість протягом усіх 20 років незалежності України. Тобто, в даному випадку співвідношення затрат і ефективності просто неспівмірно.
Доходило до банальних речей. В таких розвинутих країнах, як США, сиділи люди, які управляють мільярдними фондами - і їх дивувала банальна інформація про те, що Україна межує з чотирма країнами Євросоюзу, або про те, що вона має підписати угоду про Зону вільної торгівлі, чи навіть про те, що в Україні 46 млн осіб.
Тобто, йдеться про людей, які формують порядок денний інвестиційної світової політики і самі є орієнтирами. Вони не були проінформовані про елементарні речі щодо України. Сьогодні люди вже знають про потенціал, знають до кого звертатися і мають на столі конкретні пропозиції. І ті сотні повідомлень в ЗМІ, якщо, умовно кажучи, їх капіталізувати, в сотні разів перевищують затрати на проведення цих road-show, якщо б це робити завдяки механізмам прямої реклами.
РБК-Україна: І який з цього висновок?
Владислав Каськів: Треба дві речі робити ще більш агресивно і ще більш якісно: готувати конкретні інвестиційні, бажано - розробленими міжнародними відомими компаніями, а також щороку збільшувати свою присутність в інформаційному діловому світовому полі, розширяти напрямок, пов'язаний з презентаціями, з персональним спілкуванням з топ-елітою, продовжувати road-show, в новій якості, робити відповідну інформаційну кампанію. Тому що є стара мудрість: якщо ти маєш хороший продукт, а про це ніхто не знає, то його ніхто в тебе не купе.
РБК-Україна: На road-show пішло 10 млн грн?
Владислав Каськів: Приблизно. Трохи менше.
РБК-Україна: Коли будуть звіти?
Владислав Каськів: По road-show ми його окремо підготуємо. Думаю, десь місяць потрібно, щоб звести, систематизувати інформацію. Також з'являться конкретні результати.
Результати роуд-шоу і цих презентацій українських проектів будуть включені і будуть однією з основних частин підсумкового річного звіту, який вперше в Україні готує центральний орган виконавчої влади - Агентство, яке я очолюю - як публічний річний звіт про свою діяльність. З цифрами, показниками, оцінкою, з аналізом, з самокритикою, можливо.
Ми принципово вважаємо, що запорукою нашого успіху є публічність, тому що публічність породжує дискусії, а дискусія дозволяє завжди приймати кращі рішення. Тому ми не боїмося того, що нас будуть критикувати, і напевно будуть.
РБК-Україна: В 2012 р. ви маєте намір відвідати 25 світових ділових центрів. Яких саме?
Владислав Каськів: В Європі багато міст, де треба зробити презентації, наприклад, в Парижі, бо Франція є одним з ключових інвесторів у Східній Європі. Треба робити презентацію в Польші, бо там найбільш динамічно розвивається фондовий ринок. Не варто минати Відень. Треба відвідати Москву.
Якщо говорити про арабський регіон, скажемо так, там також багато де потрібно побувати окрім Абу-Дабі та Кувейту - в Катарі, наприклад. Обов'язково потрібно повернутися до Китаю. І не лише в Шанхай, а й до Пекіну, Cян Наню.
РБК-Україна: З Андрієм Клюєвим спілкувалися з приводу road-show?
Владислав Каськів: Ці road-show є самостійним феноменом і це є компетенцією нашої діяльності. Але, звичайно, ми із задоволенням інформуємо всіх керівників уряду і першого віце-прем'єра, який відповідає за економіку. Доповідь за підсумками роуд-шоу буде надано.
Спілкувався Олексій Біловол