ru ua

Володимир Омелян: Я, як політик і міністр заявляю, що мені відомо про вплив політичних сил на УЗ

Володимир Омелян: Я, як політик і міністр заявляю, що мені відомо про вплив політичних сил на УЗ Міністр інфраструктури Володимир Омелян (фото - Віталій Носач)

Призначення у минулому році поляка Войцеха Балчуна на посаду глави держкомпанії "Укрзалізниця" підносилося громадськості як запорука її швидкого реформування. Очікувалося, що оновлена "Укрзалізниця" повинна дати поштовх розвитку промисловості країни - заводи по відтворенню та ремонту вагонів та локомотивів повинні були отримати багатомільйонні замовлення, а бізнес більше ніколи б не зіткнувся з дефіцитом вагонів. Крім того, західний менеджмент повинен був викорінити корупцію у роботі залізничного монополіста.

Однак замість реформ українці отримали затяжний конфлікт між міністром інфраструктури Володимиром Омеляном та Войцехом Балчуном, який не просто перейшов у публічну площину, а й змусив втрутитися у ситуацію прем'єр-міністра Володимира Гройсмана. Глава уряду заявив про перепідпорядкування "Укрзалізниці" безпосередньо Кабміну і публічно став на бік польської команди.

Однак Володимир Омелян не збирається здаватися. У інтерв'ю РБК-Україна він розповів про те, що робить для недопущення перепідпорядкування УЗ, де шукає політичної підтримки, а також про групи впливу і корупційні схеми в "Укрзалізниці" і транспортній галузі.

Про конфлікт з прем'єром

- Як давно у вас конфлікт з прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом? Або конфлікту немає, а все, що відбувається навколо УЗ - робоча ситуація?

- Чесно кажучи, те, що було на засіданні Кабміну (25 січня на засіданні уряду прем'єр піддав критиці Володимира Омеляна за конфлікт з главою УЗ Войцехом Балчуном, - ред.) особисто для мене було великим сюрпризом. Але я розумію логіку цього сюрпризу. Це було зроблено навмисно, щоб виставити мене у негарному світлі. Виступає приємний Войцех Балчун - великий польський реформатор, виступає приємний Євген Кравцов - голова наглядової ради "Укрзалізниці". А потім Володимир Омелян, який повинен був бути не готовий до розмови. У результаті Володимир Омелян повинен був перейти замість цифр на емоції.

До розчарування організаторів, так все не вийшло. Я був абсолютно готовий до розмови, хоча, повторюся, не знав про неї. Я передав прем'єр-міністру цифри і документи про реальний стан справ в "Укрзалізниці", щоб він хоч зміг дізнатися, що відбувається у компанії насправді, а не черпати інформацію з одного джерела, і то не дуже благонадійного.

Я не вважаю, що з прем'єром у мене конфлікт. Я вважаю, що це абсолютно різні погляди на розвиток країни. Я впевнений, що в Україні можливе різке зростання. Я впевнений, що Україна може реформуватися повномасштабно, а не точково. І я знаю, як це зробити. Але чомусь була обрана тактика повзучих реформ. Впроваджена ProZorro (електронна система держзакупівель, - ред.). Вона тестувалась тут, у Мінінфраструктури. Але це було на початку 2015 року. Крім ProZorro, що ще є? Підвищення мінімальної зарплати до 3200 гривень я б не назвав великою реформою.

При цьому я ніколи не коментував діяльність інших міністерств і не висловлювався негативно про роботу уряду. Я завжди підкреслював, що у цей складний період країна - єдина, і вона рухається вперед. Але мене не задовольняють темпи цього руху.

Всі говорять, що нам потрібні інвестори. Але ніхто нічого не робить. Я вже практично півроку ходжу за чотирма великими інвесторами, які готові вкласти в країну кілька мільярдів доларів. Це - General Electric, Bombardier, DP World, Hutchison Ports. Тільки заважають. Мені кажуть, що ми тут самі розберемося, у нас "суперкрута" економіка. Ні. Ці всі міцні господарники довели країну "до ручки", до засилля МАФів, до вирубаних скверів, до "убитих доріг", до колапсуючої "Укрзалізниці". Це результат. Але я такого результату не хочу.

- Ви можете назвати імена людей, які заважають вам працювати з інвесторами і в цілому?

- У середу на Кабміні (засідання уряду відбулося 25 січня, - ред.) вже без преси, і після того, як закінчилася онлайн-трансляція, звільнили мого заступника Дмитра Роменського через скорочення посади заступника міністра-керівника апарату.

Логіка цього звільнення дуже проста. Як сказав прем'єр-міністр у приватній розмові: "Я не хочу посилення Омеляна". Що це таке? Це як? Прем'єр-міністр зацікавлений в успішно працюючому міністерстві інфраструктури? Успіх міністра - це частина успіху прем'єр-міністра. І я це неодноразово говорив Володимиру Гройсману.

Формально, автоматично після звільнення Дмитра Роменського з посади заступника міністра-керівника апарату у мене з'явилася вакансія просто заступник міністра. Я відразу ж вніс кандидатуру Дмитра Роменського на посаду заступника міністра, щоб він залишився працювати, оскільки він сильний фахівець. Однак моя пропозиція не була підтримана.

Дмитро Роменський був другим у списку переможців на посаду держсекретаря Міністерства інфраструктури. Але на жаль, конкурс побудували таким чином, щоб у Володимира Омеляна був ще один стримуючий фактор. Як мені пояснили популярно: причина у тому, що "Омелян, ти - занадто розумний, так от ми тобі поставили держсекретаря, щоб твій розум обмежити".

Коли я задав прем'єр-міністру питання, чому ми відразу не призначаємо Дмитра Роменського, Гройсман почав цитувати мої окремі публічні виступи про те, що відбувається в уряді. Я йому відповів, що "хотів би цитувати вас, але поки що не виходить".

Я вважаю, що у нас повинна бути єдина команда, яка йде вперед і проводить реформу всієї країни. У цьому полягав успіх Сінгапуру, Грузії, Південної Кореї. Вони брали на себе відповідальність. Але, коли ми прикриваємо окремими успіхами, зробленими фанатичними людьми, провали у всьому іншому, я вважаю це непорядним.

- Хто тоді у міністерстві залишився у вашій команді?

- Фактично у мене в команді залишилися заступники міністра Юрій Лавренюк, Віктор Довгань і Надія Казначеєва. Бачачи це все, вони, чесно кажучи, знаходяться у досить депресивному стані. Я їх щиро розумію. Це переважно люди з приватного сектору, які налаштовані на роботу, а не на боротьбу. Вони творці. А їм доводиться постійно доводити, що вони це все роблять заради країни.

- Ви не згадали першого заступника міністра інфраструктури Євгена Кравцова. За інформацією джерел РБК-Україна, на транспортному, коли вас призначали міністром інфраструктури, вас зобов'язали взяти до відомства Кравцова своїм першим заступником. Це правда? Він не у вашій команді?

- По Євгену Кравцову ситуація була трохи складніша, ніж ви описуєте. Якщо розглядати з позитивного боку, він багато зробив для корпоратизації "Укрзалізниці". Я дуже сподівався, що він буде думати про майбутнє. Я вважаю, що правда на нашій стороні. Ми робимо правильні речі, і майбутнє за нами. Не можна відволікатися на одномоментні інтриги або якісь домовленості, які заважають роботі. Він обрав інший шлях. Це його особистий вибір. Я його у команді більше не бачу.

- Якщо Кравцов не у вашій команді, тоді у чиїй?

- Я відповім загально, але, я думаю, що ви зрозумієте. Проблема України у тому, що у нас постійна глобальна корупція на всіх рівнях. Ці потоки не змінюються. Змінюються лише особи, які при владі покривають ці потоки. Тому абсолютно не важливо, хто, де і чим займається, якщо ми не змінюємо кардинально свою політику.

По Євгену Кравцову дійсно були рекомендації наполегливого характеру, які я не зумів відхилити. Але, підсвідомо я все-таки вважав, що він зможе вистояти, що він зможе зрозуміти, що у нього велике майбутнє у великій країні, а не керуватися інтересами окремих особистостей.

- Кажуть, що його наполегливо рекомендував Арсен Аваков...

- Ні, це неправда. Арсен Аваков до нього не має взагалі ніякого відношення. Якщо він його бачив, то може десь випадково на засіданні Кабміну.

- Ви плануєте подати подання на звільнення Кравцова?

- У понеділок (30 січня, - ред.) планую подати подання на звільнення Євгена Кравцова.

- Думаєте, Володимир Гройсман підтримає вас?

- Думаю, що ні.

alt

- Євгенія Кравцова ви будете пропонувати звільнити тільки з Мінінфраструктури або і з посади голови спостережної ради УЗ теж?

- Ми подивимося, чим закінчиться епопея з перепідпорядкуванням УЗ. І, якщо УЗ залишиться у Мінінфраструктури, то, оскільки він іде з посади першого заступника міністра, то він піде і з наглядової ради УЗ.

- Раніше ви заявляли, що, якщо Кабмін призначить на посаду держсекретаря Андрія Галущака, то ви не будете з ним працювати...

- Я теж так думав, що для мене це був би найкращий варіант - спокійно піти, а ви собі далі робіть, що хочете. Але, коли я побачив, скільки людей чекають саме цього кроку з оточення прем'єр-міністра, я змінив свою точку зору. Тобто, до тих пір, поки я зможу залишатися на своєму посту, я буду залишатися і робити те, що повинен робити.

- Чи ведуться у коаліції переговори про вашу відставку?

- Я думаю, що у середовищі розумних людей розуміють, що я роблю все правильно - я просуваю розвиток інфраструктури у правильному напрямку. Серед тих людей, які б хотіли займатися схемами, а я їм цього робити не даю, безумовно, є незадоволені. Я думаю, що вони будуть піднімати хвилю з приводу моєї відставки.

- Вам не здається дивним, що вас - представника "Народного фронту" - ніде публічно у цьому скандалі не підтримує лідер НФ Арсеній Яценюк?

- Я сподіваюся, що у мене буде цього тижня зустріч з Арсенієм Петровичем. Насправді, у нас з ним відкритий діалог з тих питань і проблем, які є у мене в галузі. Я думаю, що він озвучить свою позицію теж.

Я також хочу зустрітися з фракцією "Народний фронт". Відкрито поговорити про те, що відбувається в УЗ. Про багато інших речей, оскільки не все можна сказати в інтерв'ю. Поки ще не все. Але розмова повинна такою бути. Фракція повинна розуміти, що відбувається.

- Кажуть, що ви зараз активно шукайте підтримки в Адміністрації президента. Є успіхи у ваших пошуках?

- Ви знаєте, я постійно у пошуках здорового грузду у цій країні. І я дуже сподіваюся, що Петро Порошенко почує і втрутиться. Тому що він не тільки глава держави, але і громадянин-платник податків. Він повинен бути зацікавлений у тому, щоб держава була ефективною.

Президентові я сказав те ж саме, що кажу всім іншим. Нічого ексклюзивного, ніяких таємних протоколів не показував. Подивимося на реакцію.

- А коли ви зустрічалися з президентом, щоб обговорити ситуацію з "Укрзалізницею"?

- Це було наприкінці минулого року. Я тоді доповів про ситуацію, про те, що відбувається, оскільки я вже бачив, що всі вже на межі, що все вже вийшло за мислимі і немислимі межі. Тому прийшов до нього як до керівника держави, щоб об'єктивно викласти йому, що відбувається.

- Що вам відповів Петро Порошенко?

- Він був, звичайно, здивований. Тому що, як я розумію, багато фактів спотворювалися, підносилися йому у іншому ключі. Пообіцяв втрутитися. Я сподіваюся, що у нас буде окрема розмова в РНБО найближчим часом, де ми зможемо розібрати ситуацію в УЗ і, можливо, багато інших ситуації, які назріли.

- Чи зустрічалися ви з президентом після минулого скандального засідання Кабміну? Чи підтвердив він готовність обговорити проблеми з УЗ на засіданні РНБО?

- У мене була коротка зустріч, де я знову ж таки поінформував його про те, що передача УЗ уряду відбулася. Президент підтвердив, що засідання РНБО буде.

- Цього тижня?

- Цього ніхто не знає. Це вже не від мене залежить. Все, що потрібно від нас, ми готові зробити. Знову ж таки, щоб ви розуміли. Я не хочу спекуляцій, не хочу скандалів, я хочу, щоб у суспільства і, у першу чергу, у керівництва країни, була об'єктивна картина того, що відбувається.

- І все-таки хтось з керівництва країни вас підтримує? Багато з тих, хто міг би вас підтримати, мовчать. Приміром, перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов промовчав на засіданні Кабміну, відомство якого виявився замішаним у скандалі з УЗ...

- У нас було окрема розмова з паном Нефьодовим після цього. У приватній розмові він, звичайно, мене підтримав, але я теж здивувався його мовчанню на Кабміні.

- У четвер, 26 січня, ви зустрічалися з послом США в Україні Марією Йованович. Вам вдалося заручитися її підтримкою?

- Офіційно, іноземні держави не мають права втручатися у внутрішню ситуацію країни. Безумовно, я, зі свого боку, поінформував її про те, що відбувається, про ключові реформи, які ми робимо. У нас хороша підтримка з боку уряду США. У нас працює безліч експертів, які роблять для нас якісну роботу. Завдяки цьому ми економимо час і ресурси, і не відволікаємося на експерименти, які можуть привести до поганих результатів. Ми йдемо чітко до правильного результату.

- Зміна Адміністрації президента в США вплинула на співпрацю Мінінфраструктури з американськими партнерами?

- Я не помітив особливих змін. У нас на робочому рівні тривають хороші контакти. Я сподіваюся, що у березні я буду з офіційним візитом у США. Відправив привітання і лист на адресу свого колеги - міністра транспорту США Елейн Лан Прат.

- А що з приводу цього урядового конфлікту кажуть у Європейській комісії?

- Зрозумійте, всі збентежені. І я у тому числі. Тому що ніхто логіку передачі УЗ не розуміє. Ніхто в Єврокомісії не розуміє, що взагалі відбувається, чому озвучуються реформи, яких немає. Всі ж живі люди, посли зустрічаються з керівництвом "Укрзалізниці", IFA зустрічається з керівництвом "Укрзалізниці". Вони теж у шоці. Там їм кивають, обіцяють, але нічого не роблять. І вони бачать, що ситуація тільки погіршується. Таке ж відчуття і у бізнесу, який працює з УЗ.

Про перепідпорядкування

- Чия це все-таки була ініціатива з перепідпорядкуванням "Укрзалізниці" від Мінінфраструктури безпосередньо Кабміну? Хто готував проект постанови, і хто за цим стоїть?

- Ми поки що не змогли ідентифікувати, хто стоїть за підготовкою цього документу. У МЕРТ про нього нічого не знали. Від МЕРТ ми отримали 26 січня лист з проханням погодити проект постанови про внесення змін до статуту УЗ. Тобто, наскільки я розумію, вони тільки зараз його підготували офіційно. Це ж не жарти. Хтось же цей документ повинен був підготувати, завізувати і узгодити. Цього всього не було. Я так розумію, що зараз просто замітають сліди.

- Ви не будете узгоджувати зміни до статуту компанії?

- Звичайно ж, ні. Ми відразу ж, у той же день відправили лист про те, що ми проти, і попросили провести службове розслідування про те, хто ж все-таки готував документ, який голосувався позаминулої середи на Кабміні (18 січня, - ред.). Загалом, поки документу немає, і що тоді проголосували на засіданні уряду, ніхто не знає.

- У вас є свої припущення, хто ж підготував проект такого рішення? В УЗ? У Володимира Гройсмана? А, може, його готували у комітеті Ради з питань транспорту, який очолює Ярослав Дубневич?

- У мене є припущення. І навіть не припущення, а чітка версія.

- Держсекретар Мінінфраструктури Андрій Галущак?

- Це ви сказали.

alt

- Ви спілкуєтеся з ним? Чим він займається?

- Рідко, з робочих питань. До того ж він дуже зайнята людина. Йому постійно дає прямі доручення держсекретар Кабміну (Володимир Бондаренко, - ред.). Для мене це досить дивно. Якщо ми будуємо окрему систему у системі Кабміну, то ми ще більше його розбалансуємо. На роботі я його майже не бачу. Чим він займається, я не можу зрозуміти. Перші доручення, якими він займався, були пошуки моїх листів до РНБО та президента про стан справ в УЗ. Навіщо йому це було треба? Хто просив? Я не знаю.

- Ви передали в НАБУ документи, що свідчать про факти корупції в "Укрзалізниці", які ви надали прем'єру на засіданні Кабміну минулої середи? Гройсман, до речі, дорікнув вас у тому, що ви їх не оприлюдните для громадськості...

- Ми ці документи передавали до НАБУ постійно, протягом року. Щоб нічого з того, що було передано нами раніше, раптом не загубилося, цього тижня ми ще раз внесемо повний пакет до НАБУ.

Я давно вже перейшов з рівня вулиць і думав, що ми займаємося політикою, а не базаром. Володимира Гройсмана я неодноразово інформував про те, що відбувається в УЗ. Більше того, я впевнений, що він краще за мене знає, що відбувається у компанії. Можливо, не за економічними показниками, але за всіма іншими так точно. Проблема дуже проста. Володимир Омелян почав задавати дуже незручні питання. Спочатку тихо, у вузькому колі осіб, які відповідальні за прийняття рішень, а потім перейшов у публічну площину. Тому і вирішили передати УЗ Кабміну, де-юре - Мінекономіки.

- Яких повноважень позбавляється Мінінфраструктури у разі передачі УЗ від міністерства безпосередньо Кабміну?

- По суті, повноважень ніяких особливих не було. Як тільки почався конфлікт між мною і Войцехом Балчуном, коли я почав питати, чому не рухаються реформи, чому не працюють компетентні кадри у держкомпанії, чому не працюють робочі групи по корпоратизації, реструктуризації заборгованості, операційного управління компанії, у приватних бесідах він почав заявляти, що я тисну на нього і спекулювати цим. Щоб цей фактор ліквідувати, я передав всі свої повноваження до наглядової ради, і принципово ніде з ним індивідуально не зустрічався, щоб не було пересудів. Ми спілкувалися з ним або під час щотижневих нарад, або на засіданні ради "Укрзалізниці". Але після трьох засідань наглядової ради, Володимир Гройсман забрав у Мінінфраструктури право затверджувати положення про наглядову раду, чим фактично паралізував усю його роботу.

Я прекрасно розумів, що, навіть якщо я завтра внесу пропозицію про звільнення Войцеха Балчуна і всієї веселої компанії з правління, то цю пропозицію буде заблоковано. Я прекрасно розумію, що всі мої пропозиції про поліпшення роботи УЗ нікому не потрібні.

- Ви все ще маєте право подати подання на звільнення голови УЗ?

- Поки ще маю. Як раз у цьому була певна незручність. Ми розмовляли з Войцехом Балчуном ще на початку його роботи в УЗ щодо складу правління компанії. Я йому сказав, що, якщо після місяця роботи хтось не буде задовольняти його як професіонал, то нехай він мені про це скаже, і я тієї ж секунди внесу подання до Кабміну на звільнення. Досі не було жодної заяви. Це означає, що він вважає їх професіоналами, отже, вони створюють додаткову вартість для компанії.

- На засіданні Кабміну ви згадали двох осіб - голову транспортного комітету парламенту Ярослава Дубневича та члена правління УЗ Сергія Михальчука. Останнього пов'язують з Ярославом Дубневичем, бізнес якого спеціалізується на постачанні різноманітного обладнання на УЗ. Звільнення Михальчука Войцех Балчун не ініціював?

- Коли розглядалася фінальна композиція правління УЗ на Кабміні, у нас були дуже запеклі дебати з прем'єр-міністром. Я у присутності всіх під стенограму заявив, що це вкрай неправильно призначати Сергія Михальчука. Оскільки, на мою думку і думку багатьох людей, він чітко афілійований з великим бізнесом, який причетний до закупівель. Це чіткий конфлікт інтересів. Тому таке призначення - вкрай згубне для компанії. Тим не менш воно відбулося.

- Тим не менше поки у вас є такі повноваження, чи маєте ви намір запропонувати Кабміну звільнити Балчуна?

- Я, звичайно, можу, але це буде такий дурний крок. Вони ж хочуть, щоб я конфлікт переклав з професійного на емоційний рівень. Але я цього не хочу робити. Я вважаю, що будь-які призначення або звільнення в УЗ мають відбутися після обговорення президентом, прем'єр-міністром, експертами галузі, правлінням УЗ, міністром інфраструктури, а також правоохоронними органами. Останні кажуть, що у них на всіх є пачки документів. Але жодної посадки великих топів не видно. Якщо вони бояться довести цю справу до суду, то хоча б цікаво послухати їх думку на закритій нараді РНБО про те, чи існує корупція в УЗ чи ні, так у нас є політичні патрони в УЗ чи ні?

- Повернімося до ваших повноважень. По суті, що ви втратили зараз?

- Втратив повноваження виносити на Кабмін системні питання - це рішення по кадрам, фінансовий план, тарифи на перевезення.

- Але ж тарифи встановлюються наказом Мінінфраструктури, а не рішенням Кабміну...

- Зараз наказ про введення нових тарифів спочатку узгоджується зацікавленими відомствами, потім затверджується Мін'юстом, і тільки потім вони вступають у силу. Як це буде врегульовано після перепідпорядкування УЗ незрозуміло. Тобто, в теорії, тепер цей шлях буде проходити МЕРТ, але я не знаю, як вони його будуть проходити.

- А хто тепер отримає повноваження підписувати контракт з керівником УЗ?

- Теж МЕРТ.

- Що з проектом фінплану "Укрзалізниці" на 2017 рік? Він до цих пір так і не був прийнятий.

- Поляки вносили його на узгодження до Мінінфраструктури кілька разів. Перший варіант, який надійшов у жовтні-листопаді, передбачав отримання у 2017 році збитку у розмірі 3 мільярдів гривень. Самі запропонували. Після довгих переговорів, після того як ми повернули їх до свідомості, порізали їх витрати, ми вийшли на прибуток у кілька мільйонів.

Але це ж неправильно. Ми ріжемо їх витрати, в компанії борги, але у той же час супер-менеджери з УЗ наймають інших супер-менеджерів за 3,5 мільйона євро для того, щоб вони написали їм стратегію розвитку УЗ, план дії і реформування. Є питання: "За що ми платимо гроші семи членам правління?". Якщо вони, у свою чергу, наймають інших експертів за такі ж гроші для того, щоб вони зробили роботу за правління.

- А хто і кого найняв за 3,5 мільйона євро?

- Правління прийняло рішення найняти зовнішніх експертів за 3,5 мільйона євро для написання стратегії розвитку УЗ, плану дії і реформування.

- Коли це сталося?

- Це сталося буквально місяць-два тому. Але громадськість про це, звичайно, не знає. Я поки що не знаю, чи проводився тендер з вибору експертів, але правління вже прийняло таке рішення. Тобто, за логікою, тендер ще належить провести.

- Андрій Галущак говорив, що тепер будь-яке відомство зможе ініціювати кадрові питання по УЗ. Це так?

- Це вони так красиво хочуть пояснити перепідпорядкування. Це буде чітка функція МЕРТ. Безвідмовний Степан Кубів буде працювати і займатися залізницею. Якими ресурсами? Я не розумію. І я йому щиро співчуваю, якщо це відбудеться, тому що йому за це відповідати своєю головою.

- Ви йому про це казали?

- У мене була довга розмова. І до цього, коли був прекрасний випадок "анбандлінгу" НАК "Нафтогаз України" (анбандлінг - поділ компанії за видами діяльності. Мова йде про спроби МЕРТ у вересні 2016 року перепідпорядкувати собі безпосередньо одну з "дочок" "Нафтогаз України" - "Укртрансгаз", - ред.). Розмовляли і коли він (Степан Кубів, - ред.) таким же чином "промуркав" і вніс зміни до постанови Кабміну, яка регулювала питання затвердження Мінінфраструктури положення про наглядову раду УЗ та ревізійну комісію. Але я не можу у свої 39 років перенавчати людей, які вже набагато розумнішими і старші за мене. Навіщо?

- І які аргументи наводив вам Степан Кубів? Він пояснив, чому він це робить?

- Я так розумію, що він не може відмовити прем'єр-міністру. Мені так здається. Тепер у моїй компетенції залишаються загальні питання у сфері регулювання залізничного транспорту. Про що мені радісно повідомив прем'єр-міністр.

Насправді, це правильний шлях. Ми були ідеологами цього шляху. Але відбувається підміна понять. Цей шлях вони використовують для того, щоб глибше впровадити корупцію на УЗ.

Ми у Кабміні виходили з того, щоб не було конфліктів інтересів, тобто, уникнути принципу "чим керую, те і контролюю". Ми говорили, що всі невеликі компанії необхідно приватизувати, а такі великі, як УЗ треба корпоратизувати і передати під МЕРТ. Таким чином, повинен бути створений великий холдинг держкомпаній. Може, не найзручніша ідея, але вона виявилася правильною.

Міністерство ж повинно було виступати у ролі регулятора. Але для цієї моделі у залізничній сфері потрібен важливий елемент - новий закон "Про залізничний транспорт", прийняття якого блокує Ярослав Дубневич.

Цей закон повинен створити ринок приватної тяги, приватних поїздів, приватних операторів залізничного шляху. Тобто, була б ситуація, коли у власності держави були тільки шпали і рейки, а також електромережі. Все інше б перейшло у площину ринкових відносин. Для цього необхідний регулятор, який би встановлював рівні та справедливі тарифи для всіх, а також контролював би, щоб не було монополій.

Ось ця модель працює. І до цієї моделі ми йшли. Якщо б закон прийняли у 2016 році, а процес реформування не був зірваний Войцехом Балчуном, то, я думаю, на кінець 2016 року ми б вже мали зародок вертикальної компанії в УЗ, а у 2017 році ми б все це допрацювали. Після чого можна було б передавати МЕРТ. Насправді, у такому разі я б позбувся головного болю.

- Може, тоді варто підписати постанову про перепідпорядкування УЗ?

- У такому разі можна підписати документ про те, щоб позбутися від країни.

Про групи впливу

- Учасники транспортного ринку називають кілька груп впливу на УЗ. Найбільш сильною вони називають групу вищевказаного Ярослава Дубневича, який працює у зв'язці з Сергієм Михальчуком. Наскільки ця група найвпливовіша, і у чому її інтереси?

- Якщо ви хочете, щоб я був Мінінфраструктури-НАБУ або -СБУ, то я не зможу цього зробити. Я, як політик і міністр заявляю, що мені відомо про вплив політичних сил на УЗ, у тому числі в особі Ярослава Дубневича. Правда це чи неправда повинні з'ясувати правоохоронні органи, яким ми передали ті факти, які у нас є, і ще раз обов'язково передамо повністю. Вони фінансуються за рахунок наших податків, вони отримують зарплату за те, щоб вони випереджали і боролися з корупцією.

- Якщо правоохоронні органи не допомагають, то, може, треба вийти у публічну площину?

- І що далі? Далі йдемо до суду, але народу буде зі мною вже менше. Після оголошення вироку зі мною взагалі нікого не буде, а він буде говорити, що він - чесний бізнесмен.

- Чи правда, що компанії Ярослава Дубневича - монополісти з постачання скріплень для залізничного полотна, і лише деяка частина їх продукції для залізниці пройшла сертифікацію на УЗ?

- Я думаю, що це близько до істини. Але знову ж таки, це повинні встановити правоохоронні органи.

Корупція в УЗ пронизує всю управлінську вертикаль, що дає можливість закласти корупційні ризики на етапі формування самої заявки (технічні вимоги, кількість, бюджет). Є структури в УЗ, які дають дозвіл на застосування тієї чи іншої продукції для потреб залізниці. Але чомусь вони одну продукцію сертифікують дуже швидко, а у інших цей шлях вимірюється роками.

Але при цьому все це пояснюється з чесними прозорими очима: "Там не було якоїсь довідки, а там, нам здається, що неякісна ковка. Це ж безпека УЗ! Ми не можемо просто взяти новий продукт. А у нас є перевірений продукт, до якого ліберальне ставлення ".

Потім на ProZorro проводиться тендер, на який допускається тільки допущена до експлуатації і узгоджена УЗ продукція. І в результаті ProZorro вже не ProZorro. Усе.

І це не поодинокий випадок. Дизпаливо ж теж закуповується на ProZorro. Виграла компанія, яка запропонувала ціни на дизпаливо нижче за ринкові. Всі аплодують. Потім компанія надає з "Держзовнішінформу" (держпідприємство, яке займається моніторингом цін, - ред.) довідку про те, що рівень цін становить стільки-то, що на стільки-то відсотків вище, ніж було на момент аукціону. Тому постачальник зупиняє відвантаження (а потреба дороги близько 900 т) і просить підняти закупівельну ціну на 10%. В УЗ чекають, поки залишок палива не стане критичним (1-2 дні) і під приводом того, що існує ризик зупинки залізниці, погоджуються з постачальником. А мали б були виставити штрафні санкції. Але це можливо за наявності страхового запасу, про який ми говоримо вже півроку, і в результаті погоджуються.

Потім компанія знову подає довідку про те, що на ринку серйозно піднялася ціна на дизпаливо, тому треба ще на 10% підняти ціни для УЗ. Ми дивимося на ринок - ціна піднялася максимум на пару відсотків. Але УЗ розглядає звернення і погоджується підняти ціну, прикриваючись Законом про публічні закупівлі. Хоча закон чітко говорить, що ціна договору повинна змінюватися пропорційно ринковій ціні. Так було в березні минулого року. І НАБУ веде слідство за цим епізодом. Так сталося минулого тижня. І автоматично УЗ відмовляється від найнижчої ціни на ринку. Ми оцінюємо втрати на рівні 50-60 млн грн.

Ми це теж передали в НАБУ. Але я ж не можу бігати по УЗ з сокирою і розбивати або забивати двері, говорити їм, щоб вони цього не робили і заявляти: "Як вам не соромно?!". А які у мене ще методи впливу?

Войцех Балчун на засіданні Кабміну сказав, що корупція минулого року склала 1 мільярд гривень в УЗ. Я вважаю, що корупція в УЗ становить не мільярд, а мільярди гривень.

- У НАБУ що вам кажуть?

- У НАБУ працюють. Вони мене теж підтримують. Надіслали смс про те, що я молодець. Але це теж важливо насправді.

alt

- За інформацією РБК-Україна, однією зі схем на УЗ є перепродаж дизпалива на непідконтрольної Україні території у зоні АТО. Нібито на нашій території його заливають у тепловози, а там за гроші зливають. Ви знаєте про такі факти?

- Послухайте, по зоні АТО окрема історія. Там є якісь цікаві офіцери безпеки, які регулюють якісь незрозумілі "чорні" потоки. Розповідають на ринку, що вартість одного вагона може доходити до 100 доларів на добу. Що це? Як це?

- Сто доларів за що?

- Є офіційна ціна за користування вагонами, а є ще 100 доларів зверху за поставку вагона. Це для того, щоб вивозити з непідконтрольної Україні території вугілля, щоб з ним все було добре. Чи це правда? Неправда? Я не знаю.

- Бізнес скаржиться, що неофіційна плата встановлена для перевезення вантажів не тільки по зоні АТО. Якщо неофіційна плата за поставку вагона для перевезення вантажу півтора-два роки тому складала 200 гривень, то у жовтні вона доходила до 1 тисячі гривень. Це правда?

- Так. Войцеху Балчуну я говорив про це неодноразово, підказував, як це можна викорінити, що потрібно зробити. Потрібно жорстко реагувати. При першій підозрі негайно звільняти. Після п'ятої-сьомої хвилі звільнень люди зрозуміють, що більше так не можна робити.

Крім того, потрібно підвищити оборотність вагонів, жорстко контролювати "порожняк", де він знаходиться. Ці всі моменти до уваги не приймаються.

Нещодавно у нас був скандал з компанією "Арселор Міттал Кривий Ріг", яка публічно розповіла про те, скільки коштує вагон, як це все відбувається, які посередники приходять, з прізвищами з УЗ, кому це все йде. Це все було урочисто передано Войцеху Балчуну і - урочисте мовчання після цього, як завжди. З цього я роблю тільки один висновок - він про це точно знає.

Я розумію, що майже будь-яка чесна людина, коли побачить, що через нього йдуть мільярдні потоки, або зійде з розуму, або почне брати хабарі. Я говорив УЗ, що процес розподілу вагонів необхідно автоматизувати за допомогою IT, людський фактор повинен бути виключений.

Але, на жаль, у пана Балчуна є серед компаній улюбленець - компанія "УнІТ", власником якої є пан Дмитренко (Вадим Дмитренко, - ред.). Компанія "УнІТ" брала комісію від продажу кожного електронного квитка на поїзди УЗ, оскільки допомагала УЗ розробляти проект "Електронний квиток".

Зараз вони хочуть побудувати таку ж "напівприватну компашку" по управлінню всіма IT-процесами в УЗ. Але розробити подібний софт дуже дешево. Тим більше для УЗ це копійки. Оскільки у них для цього немає великого досвіду та інструментарію, нещодавно розпочатий процес автоматизації розподілу вагонів застопорився.

Міністерство чітко дотримується такого принципу: все має бути прозоро і зрозуміло для споживачів. Надання послуг і сервісів потрібно максимально автоматизувати. Весь світ перейшов на IT-послуги. Це зручно і значно дешевше і для держави, і для споживачів. Але це повинна бути реформа, а не чергова схема під вивіскою реформи.

- Про квитки. Ще однією схемою є їх підпільний продаж. Їх дуже часто не буває в касі, але можна купити у перекупників. Вартість такої "послуги" плюс-мінус 50%. Як боротися з цією схемою?

- Так, така схема є. Для міністра, звичайно ж, завжди знаходять квиток, за який я обов'язково плачу. Але я знаю про такі факти. Про це теж казав. Але знову ж таки, відповідь має бути універсальною. У XXI столітті компанія не може використовувати бізнес-алгоритми XIX століття - працювати на папері, мати тисячі бухгалтерів. В УЗ бухгалтерія як і раніше ведеться на папері. Побачити бухгалтерську звітність онлайн не можна. Там - хаос.

- Тарифи на пасажирські і вантажні перевезення будуть збільшені з 1 лютого? Як мінімум очікувалося, що вантажні перевезення подорожчають з початку наступного місяця.

- У мене немає відповіді на це питання. Цього точно не буде ні з 1 лютого, ані з 1 березня. Тому що ми фізично не встигнемо завершити процедури узгодження. А якщо буде передача УЗ, то взагалі незрозуміло, коли відбудеться підвищення.

Знову ж таки, я кажу завжди одне і те ж. Так, підвищувати треба. Але тільки у тому випадку, якщо ми розуміємо, що компанія функціонує, і це підвищення йде на користь. Ми бачимо, що 15-відсоткове підвищення у 2016 році "просто з'їли", не інвестували, не капіталізували отримані кошти, а просто з'їли. Так можна підвищити хоч на 200%. Але воно теж піде у трубу.

- Повернемося до груп впливу. Станіслав Лєсніков, який дружній з Михайлом Бейліним, якого, у свою чергу, пов'язують з Борисом Ложкіним, яку роль відіграє на ринку? Джерела кажуть, що Лєсніков-Бейлін за певний відсоток можуть посприяти отриманню знижок для транзиту російських товарів. Це відповідає дійсності?

- Я з ним знайомий. Це сталося під час мого призначення на посаду міністра. Це було тривале спілкування. Корупційні схеми ми не обговорювали. Я сказав, що корупція мені нецікава, а мені цікаво робити реформи. Тому цю розмову було розпочато, але ніколи не продовжено. Так, у нього був і досі зберігається вплив на УЗ. Так, я про це знаю. Більше того, про це знає СБУ. Так, минулого року у його компанії були обшуки. Де результат, я не знаю.

- Що це за компанія-посередник?

- Чесно, я не знаю. Ми зустрічалися з великими компаніями, які готові забезпечувати транзит через територію України. Ми чітко сказали, що ніяких прошарків не повинно бути. Це було сказано мною прямо їм в очі. Крім того, про це ж сказав Войцех Балчун, щоб вони працювали безпосередньо з УЗ. Але на жаль, з того часу так нічого і не відбулося. Може, не сподобалась прозорість.

- Це ви говорите про російські компанії?

- Не тільки. Ми зустрічалися і з французькими, і з польськими. Вони мені постійно скаржаться, що їх на вході до УЗ постійно зустрічають якісь компанії-посередники, хапають за руки, кожен називає свою ціну за транзит по території України. Вони просили нас визначитися і зробити одне вікно, призначити одну відповідальну людину в УЗ, щоб була чітка і прозора схема того, хто і як відповідає за транзит.

Про це я говорив ще у вересні минулого року, коли повинно було бути створено на чолі з паном Кубівим Транзитну раду. Він мав скоординувати роботу всіх відомств, щоб запустити електронну послугу. Будь-який вантажовідправник міг зайти на відповідний сайт, вбити дані про те, який вантаж, і куди йому необхідно перевезти, і він автоматично отримав відповідь про ціну. Якщо вантажовідправника все влаштовує, він повинен був зв'язатися з експедитором, передати йому вантаж і забути про це. Але, на жаль, це нікому не треба. Бігає божевільний Омелян по Кабміну і каже: "А давайте ми щось зробимо!". А мені: "Хлопчик, не заважай".

- Тобто, зв'язка Лєсніков-Бейлін все ще працює?

- Я думаю, що такої зв'язки вже немає. Я не готовий коментувати, чи була вона раніше.

- Залишився тільки Ярослав Дубневич?

- Кажуть, що серед цих груп впливу також помічений народний депутат від БПП Руслан Сольвар, у якого є свої інтереси в перевезеннях на УЗ...

- Як не дивно, у мене хороші стосунки з паном Сольваром. Може, через те, що ми майже не зустрічаємося. У нього було, так би мовити, кілька "нестандартних" бізнес-рішень по лінії УЗ, які ми з ним обговорили. Я йому сказав, що так більше не можна працювати. Він мені сказав "Спасибі", а також, що він мене підтримує. І більше до мене не приходив.

Про кадри

- Що сталося з колишнім членом правління "Укрзалізниці" Штефаном Хофсаессе, який раніше працював у компанії Siemens. Чи правда, що його "попросили" виїхати з України після того, як він почав виявляти корупційні схеми в УЗ?

- Скажімо так, він не виправдав надій. При попередньому міністрі Андрії Пивоварському він займався різними напрямками в УЗ - то вантажними перевезеннями, то логістикою. Я попросив його зайнятися транзитом, але так нічого і не було зроблено.

- Чому нічого не чутно про діяльність ще одного поляка - Славоміра Новака, якого минулого року призначили на посаду в. о. голови "Укравтодору"? Що ви можете сказати про його роботу?

- Він тихо сидить і працює. Але у нас знову-таки є проблема з кадровим наповненням "Укравтодору". Перший заступник не призначений, хоча ми внесли кандидатуру на Кабмін, другий заступник Володимир Сущенко не звільнений, хоча ми неодноразово наполягали на тому, що він повинен бути звільнений.

Ми тільки погодили нову структуру "Укравтодору". Зараз будемо наповнювати її якісно тими людьми, яких зможемо знайти. У нас велика проблема з кадровим складом "Укравтодору", тому що ми не можемо платити такі зарплати, як в УЗ. Як ми зможемо вирішити ці проблеми, я поки не знаю. Але я чітко бачу, що там купу фінансистів і юристів треба міняти на шляховиків, які розуміють специфіку галузі - як укладається асфальт, а не про те, як висновок Верховного Суду України впливає на щось там.

- Тобто, роботою Новака ви поки що задоволені?

- Так, Славомиір Новак - це абсолютно інший поляк. Це досвідчений політик, досвідчений керівник, у якого велика політична школа за плечима. Тобто, він розуміє, що потрібно працювати.

- Він член вашої команди?

- Так.

- А нещодавно призначений на посаду в. о. голови держпідприємства "Адміністрація морських портів України" Райвіс Вецкаганс?

- Так, теж.

alt

- А наскільки на роботу портової галузі впливає народний депутат від "Народного фронту" Сергій Фаєрмарк?

- Я дуже сподіваюся, що це в минулому. Я не хочу приділяти йому багато уваги. Він попив мені багато крові минулого року. Але я людина, яка прощає усіх.

- Минулого року конкурс з вибору керівника аеропорту "Бориспіль" виграв Павло Рябікін. Коли можна очікувати його призначення Кабміном?

- Чекаємо. І, чесно кажучи, дуже неприємна ця затримка. Тому що це очікування практично зриває переговори з великим європейським лоукостером. Вони чекають нового керівника, щоб з ним чітко зафіксувати фінансові умови.

- Раніше РБК-Україна писало, що найбільший європейський лоукостер Ryanair може почати літати з аеропорту "Київ" (Жуляни). Чи правильно я розумію, що лоукостер може почати літати з "Борисполя"?

- Давайте дочекаємося заходу компанії на ринок, до цього моменту я б не хотів її називати. Я б хотів, щоб лоукостер працював і в Борисполі. Всі можливості у аеропорту для цього є - цілий термінал, який зараз простоює.