ua en ru

Володимир Демчишин: "Росія блокує поставки вугілля в Україну"

Володимир Демчишин: "Росія блокує поставки вугілля в Україну" Новий глава Міненерго України розповів про поточні українські энергопроблеми
Автор: RBC.UA
Новий міністр енергетики і вугільної промисловості України Володимир Демчишин в інтерв'ю РБК-Україна розповів про поточну ситуацію з постачаннями російського вугілля і газу в Україну, про початок імпорту електроенергії в Україну і припинення її експорту з України в ЄС, а також про реформування української енергетики та нові обличчя головного енергетичного відомства країни.

Новий міністр енергетики і вугільної промисловості України Володимир Демчишин в інтерв'ю РБК-Україна розповів про поточну ситуацію з постачаннями російського вугілля і газу в Україну, про початок імпорту електроенергії в Україну і припинення її експорту з України в ЄС, а також про реформування української енергетики та нові обличчя головного енергетичного відомства країни.

РБК-Україна: Яка поточна ситуація з поставками вугілля в Україну?

Володимир Демчишин: З поставками вугіллям ситуація досить напружена, оскільки Росія поки блокує перевезення через кордон, тобто цей потік з того боку призупинено. Зараз на українсько-російському кордоні накопичилося понад 1 тис. вагонів з вугіллям. Це 70 тис. тонн, що, в принципі, не так багато, адже зараз, протягом зимового періоду, нам на місяць потрібно завозити близько 500 тис. тонн.

Із зони АТО також не відбувається відвантаження вугілля. На тамтешніх складах державних шахт знаходиться близько 500 тис. тонн, на шахтах ДТЕК - понад 2 млн тонн.

З Південної Африки нещодавно зайшло близько 160 тис. тонн, і на цьому все. Ще близько 160 тис. тонн може зайти з ПАР до кінця місяця. Два корабля вже в дорозі.

РБК-Україна: Скільки вугілля зараз імпортовано з Росії?

Володимир Демчишин: Протягом останнього місяця з Росії зайшло близько 35-40 тис. тонн вугілля.

РБК-Україна: Скільки ще планується доставити вугілля з Росії?

Володимир Демчишин: Обсяги великі. Якщо відкриють кордон, то ці 70 тис. тонн, які зараз на кордоні, зайдуть в Україну. Крім цього, ще може зайти 100 тис. тонн. Питання в тому, чи буде розблокований кордон.

На разі я частково веду переговори зі своїм російським колегою паном Новаком. Є надія, що домовленості будуть досягнуті, і цей обсяг вугілля потрапить в Україну. Я сподіваюся, що протягом тижня ми домовимося.

РБК-Україна: Який зараз дефіцит цього виду енергоносія в Україні?

Володимир Демчишин: В цілому на опалювальний сезон нам потрібно завезти близько 1,5-2 млн тонн вугілля.

На сьогодні на складах для того, щоб ми проходили опалювальний сезон спокійно, повинно бути не менше 3 млн тонн вугілля. Зараз є менше 1,4 млн тонн, тобто 1,6 млн нам не вистачає.

РБК-Україна: Чи можливий вивіз вугілля з Донецької та Луганської областей не залізничним транспортом, а, наприклад, автомобільним? Яка ситуація з поставками вугілля з Донбасу в цілому? Скільки вже доставили?

Володимир Демчишин: Вивозити вугілля з Донбасу вантажівками - дуже довгий і складний процес, тому що в одну машину поміщається не більше 40 тонн. Також потрібно враховувати і те, що деякі автодороги зруйновані.

У цілому незначний потік вугілля з Донбасу все ж іде. Звідти на день повинно вивозитися 50 тис. тонн, а вивозиться 1-2 тис. Це вугілля перевозять трейдери, які потім продають їх на ТЕС.

Ми завозимо його в дуже невеликих обсягах з державних шахт, які перереєструвалися і відкрили рахунки для оплати на українській території. Також вугілля з шахт вивозить ДТЕК. Щоправда, через територію Російської Федерації.

РБК-Україна: Звідки ще Україна може поставляти вугілля? З яких країн? Яка перспектива?

Володимир Демчишин: Питання не в тому, з яких країн імпортувати вугілля. Питання в тому, що його ми можемо завозити тільки морем, а імпорт може бути звідки завгодно. Потрібно також враховувати й те, що ми, як правило, експортували. Тобто транспортна інфраструктура була побудована на вивіз, а не ввіз. Тому морем ми можемо отримати не більше 400 тис. тонн на місяць. І це при оптимальній логістиці.

Перспектива імпорту насправді досить туманна, тому що імпортне вугілля, перш за все, дорожче за рахунок більш складної логістики.

РБК-Україна: За якою ціною Україна імпортуватиме вугілля з Австралії?

Володимир Демчишин: Ми вже провели переговори з австралійськими постачальниками, але вони можуть імпортуватися тільки марку Г, оскільки антрацитового вугілля, який нам найбільш необхідний, у них немає.

Вартість австралійського вугілля з урахуванням доставки до станції становитиме 105 доларів. Але це все одно дешевше, ніж спалювати газ, тому імпорт австралійського вугілля - це, однозначно, є варіант.

РБК-Україна: Яка ситуація з імпортом електроенергії? Скільки зараз імпортовано з Росії?

Володимир Демчишин: Поки імпорту немає, тому що ми працюємо за так званим договором про паралельну роботу. За цим договором ми маємо можливість щомісяця отримувати до 25 млн кВт, а оскільки Україна споживає щодня 500-550 млн кВт, то 25 млн кВт на місяць - це майже ніщо.

Зараз йдеться про імпорт в обсязі 1 млрд кВт. "Укрінтеренерго" проводило переговори з декількома постачальниками: з молдавськими, білоруськими і російськими. Зараз ми вже на стадії авансування, тобто ось-ось з'явиться договір. Це досить складні переговори, тому що це не тільки два суб'єкти, а їх декілька: в Україні це "Укренерго", яке буде транспортувати і надавати послугу, і енергоринок, який оплачуватиме цю електроенергію. З російської сторони це також кілька учасників, тому це цілий комплекс договорів.

У цілому АЕС України забезпечують 65% споживання електроенергії. Залишок - 35% генерується на ринку тепловою генерацією. Ще є гідроелектростанції, однак цей рік був невдалим на опади, тому водний ресурс дуже обмежений. Замість 11 млрд кВт гідрогенерація виробила в цьому році близько 8 млрд кВт/год. Теплова генерація, яка паралельно виробляє і тепло, і електроенергію, також частину виробництва електроенергії взяла на себе, але в теплових генерацій завжди була проблема з розрахунками за спожитий газ, тому "Нафтогаз" обмежує їх, через що вони працюють не на повну потужність, внаслідок чого ми змушені імпортувати.

РБК-Україна: Як довго триватимуть віялові відключення в Україні?

Володимир Демчишин: Ми розуміємо, що завезти зараз достатньо вугілля для того, щоб сформувати запаси, які могли б забезпечити штатну ситуацію, майже нереально. Весь обсяг палива, який буде потрапляти в Україну, буде спалюватися "з коліс". Тому в нештатній ситуації ми будемо ще досить довго.

Крім цього, ми ж розуміємо, що інфраструктура застаріла. Наразі на ремонті перебувають 10 котлів, майже 20 не працюють через відсутність вугілля. Тому навіть якщо нам вдасться розблокувати кордон, і ми почнемо завозити вугілля, воно лише балансуватиме поточне споживання, але, я повторюся, дуже мала вірогідність того, що нам вдасться сформувати запас.

РБК-Україна: Чи припинився експорт електроенергії з України?

Володимир Демчишин: Експорт електроенергії мінімізувався. В Білорусь і Молдову ми припинили експорт. В Європейський Союз експортується невеликий обсяг - це близько 300 МВт. Справа в тому, що Україна експортує електроенергію з Бурштинського енергоострова, який є відокремленим від української енергосистеми, і там є мережні обмеження, тому перетікання між Бурштинським островом і енергетичною системою можливий лише в дуже обмеженому обсязі. На разі з Бурштинської ТЕС до центру надходить 400 МВт. Більше перетікання неможливе. А враховуючи те, що вони працюють на марці Г і поки що не було обмежень по цьому виду енергоносія, то не було критичної необхідності цей експорт зупиняти.

Однак найближчим часом з цього питання буде прийнято відповідне рішення, і експорт буде зупинений. Минулого тижня я вніс постанову на розгляд Кабміну, яка скасовує дотації на цей експорт, і я думаю, що враховуючи різницю цін на електроенергію в Європі та Україні, економічний режим скасування дотацій автоматично припинить експорт.

РБК-Україна: Яка поточна ситуація з поставками газу в Україну?

Володимир Демчишин: Поставка відбувається. По реверсу ми закуповуємо понад 35 млн куб. м щодня. З Росії у більш холодну погоду ми отримували і до 50 млн куб. м газу. Зараз отримуємо дещо менше, оскільки температура сприяє і споживання відповідно менше. На разі ми здійснили оплату за 1 млрд куб. м газу, а відібрали близько 30% від цього обсягу, тобто запас ще є.

РБК-Україна: Які реформи будуть проведені найближчим часом в українській енергетиці?

Володимир Демчишин: Зараз ми працюємо над законом про ринок газу і про ринок електроенергії. Це комплексне реформування ринку газу, ринку електроенергії і паралельно вугільного ринку.

На 2015 рік ми плануємо досить активну програму з продажу державних шахт на основі відкритого конкурсу. Зараз цим процесом займаються тільки четверо людей, а для того, щоб продати такий великий обсяг шахт, потрібна зовнішня підтримка. Тому, я думаю, ми залучимо до управління цим процесом великої четвірки аудиторських компаній. Зараз ми готуємо для Мінфіну прорахування для бюджету: це та необхідна дотація на субсидування собівартості, це й програми з реорганізації і ліквідації шахт.

Як на мене, великих грошей від продажу цих шахт очікувати не варто, тому що всі вони були дотаційними, тобто держава вкладала. Перше питання, яке вирішиться після продажу: ми перестанемо витрачати з бюджету додатково кошти. Друге питання - в цих шахтах досить велика заборгованість за електроенергію перед постачальниками. Якщо ми побачимо, що приватизувати їх в такому стані, в якому вони є зараз, не вдасться, то доведеться провести їх через процедуру банкрутства, списавши при цьому частину заборгованостей, і тільки після цього виставляти їх на продаж. Всього планується продати 35 працюючих шахт. На разі вони добували 6 млн тонн вугілля.

Коли ми почнемо цей процес і публічно його озвучимо, тоді, думаю, і почнеться активний процес запитів.

Також варто зазначити, що в 2015 році істотно зменшиться сума дотацій вугільній промисловості. Якщо в цьому році це було 14 млрд грн, то в наступному, за нашими оцінками, це буде менше ніж 4 млрд грн. Але це в основному за рахунок зменшення кількості шахт, тому що в Донецькій і Луганській областях ми втратили 60 шахт.

Щодо реформування ринку газу зараз йдеться про магістральну передачу, тобто доступ до магістральних труб, новий принцип формування тарифів.

Що стосується локального ринку, тобто реформування облгазів, зараз йдеться про так зване розчеплення функцій постачальника і транспортера, тобто дистрибуційну компанію і постачальну. За рахунок такого розподілу ми хочемо збільшити конкуренцію в сферу газопостачання. Я думаю, що таким чином ми зможемо збільшити ефективність цього сектора.

Схоже завдання і щодо енергоринку. Є чимало й інших локальних завдань. Також зараз ведеться робота з перегляду принципу тарифоутворення для альтернативної енергетики.

Загалом суттю реформування має стати максимальна дерегуляція, збільшення конкуренції в сегменті, формування зрозумілих принципів роботи, які дадуть можливість створити сприятливий інвестиційний клімат і зрозумілі правила для інвесторів, залучаючи які ми зможемо оновити українську енергетику.

РБК-Україна: Які зміни чекають на міністерство?

Володимир Демчишин: Зараз багато роботи ведеться стосовно до колективу. Загалом ми плануємо скоротити штат як мінімум на 20%. У цій сфері існує чимало груп інтересів і багато саботажу, тому зараз ми проводимо реорганізацію. Вже розроблено новий штатний розклад, незабаром будуть призначені нові директори департаментів. Вже призначений новий заступник міністра, минулого тижня я подав на розгляд ще дві кандидатури.

Люди, які будуть запрошені на роботу в міністерство - це фахівці з нафтогазового, вугільного і атомного напрямків. Всі вони з індустрії, з 5-10-річним досвідом роботи в комерційних структурах, у них успішний фінансовий бекграунд, деякі з них вихідці з великої четвірки.

Розмовляла Ірина Голод