ua en ru

Віктор Ющенко запропонував Німеччині проект в енергосекторі

Автор: RBC.UA
Україна повертається до ідеї створення газотранспортного консорціуму на базі своєї транзитної мережі у форматі "трьох": Україна-Росія-Німеччина. Про те, що перервані кілька років тому переговори між державами необхідно відновити, сьогодні заявив Президент України Віктор Ющенко в телефонній розмові з канцлером Німеччини Ангелою Меркель.

Україна повертається до ідеї створення газотранспортного консорціуму на базі своєї транзитної мережі у форматі "трьох": Україна-Росія-Німеччина. Про те, що перервані кілька років тому переговори між державами необхідно відновити, сьогодні заявив Президент України Віктор Ющенко в телефонній розмові з канцлером Німеччини Ангелою Меркель. Відзначимо, що сьогодні почався дводенний візит до Німеччини Президента Росії Володимира Путіна. Експерти вважають, що головною темою "німецьких зустрічей" російського керівника стануть неофіційні переговори щодо створення т.з. "енергетичної вісі" Москва-Берлін, що припускає синхронізацію енергосистем Росії і ЄС з метою забезпечення єврозони гарантованими постачаннями російського палива на тривалий період. Крім того, Німеччина вже отримала пріоритет в будівництві Північно-европейського газопроводу (Nord Stream) в обхід східно-європейських країн, чим Росія практично вирішила проблему продажів свого газу до Європи. Більш того, вчора Москва оголосила про своє рішення самостійно розробляти крупне Штокмановське газоконденсатне родовище в Баренцевому морі та переорієнтовуватися з виробництва зрідженого природного газу (СПГ) для США на перегін газу по Nord Stream до Європи, а переважно до Німеччини. З урахуванням цих проектів відродження ідеї трибічного консорціуму на базі української ГТС зараз більшою мірою залежить саме від Німеччини. Експерти ж вважають, що Україна зі своєю пропозицією по консорціуму просто запізнилася. Нагадаємо, що 1 вересня 2006 р. міністр палива і енергетики Юрій Бойко говорив про те, що в найближчі два місяці буде ухвалено рішення "в якому вигляді буде, і чи буде взагалі, існувати Міжнародний газовий консорціум". При цьому міністр практично попередив про те, що консорціум на базі вітчизняної газотранспортної системи (ГТС) створений так і не буде. За його словами, ГТС "повністю забезпечує транзит російського газу до Європи і забезпечена всім необхідним технічним устаткуванням", тому ніякі зміни форми власності української ГТС не розглядаються. В середині вересня цього року, в ході переговорів Ю.Бойко з представниками російського "Газпрому" щодо перспективи газопостачань до України до кінця року і на 2007 р. російська сторона нагадала, що Москву "не цікавить" продовження роботи газотранспортного консорціуму у форматі, запропонованому Україною (всього лише добудувати газопровід Богородчани-Ужгород). "Газпром" же не раз говорив, що вигоду від цього проекту отримає лише у разі передачі ГТС в управління консорціуму. В середині вересня цього року "Укртрансгаз" презентував "Програму модернізації і реконструкції ГТС України на 2007-2010 роки" і проінформував про початок переговорів з Європейським банком реконструкції і розвитку і Європейським інвестиційним банком про отримання кредитів для часткового фінансування програми модернізації української ГТС. У 2002 р. Україна створила на базі своєї ГТС Міжнародний газотранспортний консорціум на паритетних початках між НАК "Нафтогаз України" та "Газпромом". Німеччину після довгих переговорів в цей проект так і не включили. Консорціум до теперішнього часу існує тільки "на папері".