В.Ющенко вимагає терміново перевести роботу нафтопроводу Одеса-Броди в аверсний режим
Президент України Віктор Ющенко вимагає від уряду терміново перевести роботу нафтопроводу Одеса-Броди в аверсний режим. Про це він заявив у ході наради в Секретаріаті президента, передає кореспондент РБК-Україна. "Я вимагаю терміново від уряду перевести нафтопровід Одеса-Броди на проектний режим його використання, тобто на аверсний. Про це багато разів заявлялося", - сказав глава держави. "Розумію, там є політичні підтексти, які були і залишаються, щоб заблокувати це рішення. Але я сьогодні звертаюся до здорового глузду, національного інтересу, і переконаний, що у уряду знайдеться мужність і мудрість ухвалити відповідне рішення", - додав Президент. В.Ющенко нагадав, що 9 квітня президент Азербайджану заявив про готовність поставляти каспійську нафту до України і країн ЄС, що забезпечить роботу нафтопроводу Одеса-Броди в аверсному режимі. "Тому питання залишається тільки за українською стороною", - сказав він. Техніко-економічне обгрунтування (ТЕО) проекту Євроазіатського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК) буде представлено на одному з найближчих засідань Європейської комісії, уточнив глава держави. Як повідомлялося, 30 квітня ц.р. Надзвичайний і Повноважний Посол Азербайджану в Україні Талят Алієв виразив переконання, що реалізація проекту євроазіатського нафтотранспортного коридору - це "один з якнайкращих варіантів" для транспортування азербайджанської нафти. "Думаю, скоро зможемо провести презентацію даного обгрунтування (техніко-економічного обгрунтування) і найближчим часом підписати необхідні документи між нашими країнами для того, щоб каспійсько-азербайджанська нафта була транспортована через нафтопровід "Одеса-Броди", - сказав Т.Алієв. У свою чергу Надзвичайний і Повноважний Посол Польщі в Україні Яцек Ключковський відзначив, що постачання нафти в польські державні нафтопереробні заводи у разі реалізації цього проекту буде дешевше, ніж зараз. Раніше В.Ющенко заявляв, що необхідно розширити співпрацю СП "Сарматія" з чеським і словацьким державними нафтотранспортними підприємствами. За словами В.Ющенка, вже були проведені на двосторонньому рівні переговори і презентації проекту Євроазіатського нафтотранспортного коридору в країнах ЄС, зокрема, Словаччині і Чехії. Президент підкреслив, що необхідно запросити до реалізації цього проекту Словаччину і Чехію. Глава держави відзначив, що на першому етапі реалізації проекту можна буде транспортувати до 100 млн т каспійської нафти з використанням наявної інфраструктури. За його словами, транспортуючи нафту таким шляхом до Чехії, вартість транспортування буде на 1 дол. за бар. менше, ніж зараз. На наступних етапах планується збільшити потужність до 20, 30, 40 млн. т нафти. Президент відзначив, що при затвердженні ТЕО проекту в повному обсязі були враховані розрахунки, у тому числі і бізнес-плану Євроазіатського нафтотранспортного коридору, в розробці яких брала участь і Україна. Також В.Ющенко ініціює проведення 7 травня 2009 р. в Празі першої консультативної зустрічі з реалізації проекту спільного підприємства "Сарматія" з транспортування каспійської нафти до країн Євросоюзу. Важливо отримати підтримку Єврокомісії в частині реалізації цього проекту, відзначив глава держави. Зокрема, в Єврокомісії за ініціативою Польщі зарезервовано 130 млн євро для реалізації проекту Євроазіатського нафтотранспортного коридору. В.Ющенко відзначив, що для реалізації цього проекту в Україні необхідно побудувати додатковий резервуар на 120 тис. т нафти. За його словами, це питання необхідно вирішити невідкладно. Відзначимо, що 24 квітня ц.р. акціонери спільного підприємства "Сарматія" у Варшаві підписали техніко-економічне обгрунтування Євроазіатського нафтотранспортного коридору з постачання каспійської нафти до країн Євросоюзу через Україну і Польщу. Орієнтовна вартість проекту - 5-7 млрд дол. За замовленням СП "Сарматія" проект розробила американська компанія Granherne з урахуванням зростання цін на нафту і матеріали до середини минулого року. До складу СП "Сарматія" входять держкомпанії України, Азербайджану, Грузії, Литви і Польщі. Учасники проекту планують поставляти каспійську нафту з Азербайджану трубопроводом у грузинський порт Супса на Чорному морі, звідти на танкерах до Одеси і далі нафтопроводом до Броди (Львівська обл). Від Брод планується добудувати нафтопровід до польського Плоцька, з виходом на порти Балтійського і Північного морів і ринки Західної Європи. Нагадаємо, що в 2006 р. за фінансової підтримки ЄС був розроблений проект ТЕО добудови "Одеса-Броди" до Плоцька. Але робота над запуском "Одеса-Броди" в північному напрямі не була продовжена. Україна завершила будівництво "Одеса-Броди" в 2001 р. для зниження залежності від російської нафти за рахунок постачань з каспійського регіону. З 2004 р. українська держкомпанія "Укртранснафта" транспортує по "Одеса-Броди" нафту російських компаній в південному напрямі. МТП "Сарматія" було створене 12 червня 2004 р. ВАТ "Укртранснафта" і польською компанією PERN Przyjazn з метою забезпечення залучення інвестицій для проектування і добудови нафтопроводу "Одеса-Броди" до польського міста Плоцьк.