В.Ющенко: Необхідно розширити співпрацю СП "Сарматія" з Чехією і Словаччиною
Необхідно розширити співпрацю СП "Сарматія" з чеським і словацьким державними нафтотранспортними підприємствами. Про це Президент України Віктор Ющенко заявив сьогодні під час зустрічі з послами країн, задіяних у цьому проекті, передає кореспондент РБК-Україна. За словами В.Ющенка, вже були проведені на двосторонньому рівні переговори і презентації проекту євроазіатського нафтотранспортного коридору в країнах ЄС, зокрема, Словаччині і Чехії. Президент підкреслив, що необхідно запросити до реалізації цього проекту Словаччину і Чехію. Глава держави відзначив, що на першому етапі реалізації проекту можна буде транспортувати до 100 млн т каспійської нафти з використанням наявної інфраструктури. За його словами, транспортуючи нафту таким шляхом до Чехії, вартість транспортування буде на 1 дол. за бар. менше, ніж зараз. На наступних етапах планується збільшити потужність до 20, 30, 40 млн. т нафти. Президент відзначив, що при затвердженні ТЕО проекту в повному обсязі були враховані розрахунки, у тому числі і бізнес-плану євроазіатського нафтотранспортного коридору, в розробці яких брала участь і Україна. Також В.Ющенко ініціює проведення 7 травня 2009 р. в Празі першої консультативної зустрічі з реалізації проекту спільного підприємства "Сарматія" з транспортування каспійської нафти в країни Євросоюзу. Президент пропонує провести таку зустріч у рамках енергетичного саміту. "Я прошу вас донести цю позицію до керівництва держав і урядів і невідкладно провести зустріч 7 травня в Празі", - сказав В.Ющенко. У зустрічі окрім керівництва Азербайджану, Грузії, Литви, Польщі, України, повинен взяти участь голова Європейської комісії, підкреслив Президент України. Крім того, за його словами, в кінці травня - на початку червня необхідно в Брюсселі провести презентацію євроазіатського нафтотранспортного коридору і прийняти спільний меморандум щодо подальшої реалізації проекту. Важливо отримати підтримку Єврокомісії в частині реалізації цього проекту, відзначив глава держави. Зокрема, в Єврокомісії за ініціативою Польщі зарезервовано 130 млн євро для реалізації проекту євроазіатського нафтотранспортного коридору. В.Ющенко відзначив, що для реалізації цього проекту в Україні необхідно побудувати додатковий резервуар на 120 тис. т нафти. За його словами, це питання необхідно вирішити невідкладно. Відзначимо, що 24 квітня ц.р. акціонери спільного підприємства "Сарматія" у Варшаві підписали техніко-економічне обгрунтування Євразійського нафтотранспортного коридору по доставці каспійської нафти в країни Євросоюзу через Україну і Польщу. Орієнтовна вартість проекту - 5-7 млрд дол. За замовленням СП "Сарматія" проект розробила американська компанія Granherne з урахуванням зростання цін на нафту і матеріали до середини минулого року. До складу СП "Сарматія" входять держкомпанії України, Азербайджану, Грузії, Литви і Польщі. Учасники проекту планують поставляти каспійську нафту з Азербайджану по трубопроводу в грузинський порт Супса на Чорному морі, звідти на танкерах до Одеси і далі по нафтопроводу в Броди (Львівська обл). Від Брод планується добудувати нафтопровід до польського Плоцька, з виходом на порти Балтійського і Північного морів і ринки Західної Європи. Нагадаємо, що в 2006 р. при фінансовій підтримці ЄС був розроблений проект ТЕО добудови "Одеса-Броди" до Плоцька. Але робота над запуском "Одеса-Броди" в північному напрямі не була продовжена. Україна завершила будівництво "Одеса-Броди" в 2001 р. для зниження залежності від російської нафти за рахунок постачань з каспійського регіону. З 2004 р. українська держкомпанія "Укртранснафта" транспортує по "Одеса-Броди" нафту російських компаній в південному напрямі. МТП "Сарматія" було створене 12 червня 2004 р. ВАТ "Укртранснафта" і польською компанією PERN Przyjazn з метою забезпечення залучення інвестицій для проектування і добудови нафтопроводу "Одеса-Броди" до польського міста Плоцьк. Під час енергетичного саміту в м. Вільнюс в жовтні 2007 р. коло учасників МТП "Сарматія" було розширене до п'яти. Відповідний договір був підписаний Державною нафтовою компанією Азербайджану, Грузинською нафтовою і газовою корпорацією, литовською компанією "Клайпедос нафта", нафтотранспортною компанією ПЕРН "Пшиязнь" Республіки Польща і ВАТ "Укртранснафта".