В Україні з завтрашнього дня дозволено акціонування залізничного транспорту
В Україні завтра, 22 березня 2012 р., набирає чинності закон № 4442- VI про особливості утворення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. Відповідний закон опубліковано у виданні "Голос України".
Закон визначає, що створення, реорганізація і ліквідація акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування здійснюються за рішенням Кабінету міністрів України і не вимагає попереднього дозволу Антимонопольного комітету України.
Товариство створюється як публічне акціонерне товариство, 100% акцій якого закріплюються у державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств, установ і організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття.
В статутний капітал створюваної компанії вноситься майно залізничного транспорту загального користування, 100% акцій підприємств з ремонту рухомого складу, право користування земельними ділянками "Укрзалізниці", магістральні залізничні лінії, станції, энергоподстанции та інше профільне майно.
Закон забороняє відчуження акцій створюваної компанії: "У держвласності знаходяться 100% акцій товариства, які заборонено відчужувати, передавати в управління, заставу".
Акціонування і реформа дозволять зробити структуру залізничного транспорту більш прозорою, підвищити якість корпоративного управління і ефективність прийняття рішень. В результаті, зміна форми власності дозволить прискорити реалізацію власних інвестиційних програм УЗ і залучати фінансування на модернізацію інфраструктури. Компанія також зможе залучати зовнішніх інвесторів і створювати спільні підприємства. Зокрема УЗ зможе залучити фінансування, яке Європейський Союз направляє на структурні реформи в Україні.
Стратегія реформування залізничного транспорту була прийнята ще в 2006 р. з метою перетворити компанію в акціонерне товариство, яке належить державі. Створення такого акціонерного товариства і реформування УЗ відповідають міжнародній практиці, а також вимогам міжнародних організацій і Європейського Союзу.
Зазначимо, Верховна Рада України ухвалила відповідний закон 23 лютого 2012 р., а Президент України Віктор Янукович підписав його 15 березня.
Про реформування "Укрзалізниці" говорять вже давно. Ще в 2009 р. Михайло Костюк, який очолював тоді відомство, заявляв, що найкращою формою реформування "Укрзалізниці" є її акціонування. На його думку, реформування відомства може здійснюватися через поступове акціонування 6 залізниць, що входять в її склад як окремих держпідприємств.
Раніше Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) заявляв, що готовий до співпраці з "Укрзалізницею" і готовий подвоїти фінансування своїх проектів за умови реформування залізничного транспорту України. Про напрями реформування не повідомлялося.
В даний час в структуру "Укрзалізниці" входять шість регіональних залізниць, 22 тис. км залізничних колій, 7 заводів з ремонту складу і виробництва шпал і близько 20 інших підприємств і центрів. "Укрзалізниця" є монополістом у сфері залізничних перевезень. Державна адміністрація залізничного транспорту України була створена в 1991 р. і є органом управління залізничним транспортом загального користування.