ua en ru

В.Мартинов: "Компанії, в яких співробітники залучені до обговорення цілей, зростають у рік до 11% швидше"

Автор: RBC.UA
Про нові тенденції на ринку системних програмних рішень для бізнесу в інтерв'ю РБК-Україна розповів генеральний директор SAP СНД Владислав Мартинов.

РБК-Україна: Які нові рішення SAP найбільш затребувані в кризовий час на ринках Східної Європи та пострадянського простору?
Владислав Мартинов: ERP-рішення на базі SAP All-in-One, які коштують від 160 тис. євро з терміном впровадження 3-5 місяців, аналітичні рішення на базі SAP BusinessObjects - від 25 тис. євро з терміном впровадження 2-4 місяці, рішення для управління персоналом на базі рішень SAP - 50 тис. євро з термінами впровадження 4-6 місяців. Ця ціна рішень включає в себе вартість ліцензії і послуг з впровадження. Навіть у рамках стандартного 1%-го бюджету на ІТ, без додаткових інвестицій, підприємства з оборотом від 2,5 млн євро на рік вже фінансово готові впроваджувати рішення для управління бізнесом. Ці рішення на даний момент стають все більш і більш популярними.
На другому місці - SAP BusinessObjects. Ці програмні продукти призначені для аналізу бізнес-даних, вони забезпечують підтримку процесу прийняття управлінських рішень. Вони включають в себе засоби побудови аналітичних звітів та аналітичні інструменти. В кризу акціонерам важливо швидко реагувати на зміни ринкової кон'юнктури, закупівельних цін максимально швидко, а для цього потрібен блискавичний доступ до бізнес-аналітіке.SAP BusinessObjects (24% світового ринку ПЗ для складання запитів, звітів й аналітики за 2009 р., за даними червневого звіту IDC в цьому році).
Серед організацій, які впровадили або впроваджують BusinessObjects в Росії - «Газпромнафта», «Юнікредит Банк», GE Money Bank, «Альфа-Капітал», казначейство Волгоградської області та ін. В України - «Укрексімбанк», АХА, «Дельта Банк», «АсканіяГруп», «Кредит Дніпро Банк», «Астеліт», «Київстар», «Фуршет», «Епіцентр», НАК «Нафтогаз Україна» та ін.
РБК-Україна: В чому відмінність від докризових замовлень?
В.М.: Під час кризи на першому місці - питання внутрішньої ефективності компаній. Акціонери думають, що покращити, щоб працювати при низькій маржі і залишатися прибутковими, як і де скоротити витрати, щоб завдати мінімальної шкоди довгостроковому розвитку і отримати максимальний позитивний ефект у короткостроковій перспективі. В кризу потрібні інструменти мобілізації, оптимізації та підвищення ефективності використання всіх ресурсів, детального та оперативного управління витратами, інвестиціями і прибутковістю. Треба швидко реагувати на відхилення від плану і мінливу ситуацію на ринку і усередині компанії.
Важливо підвищувати якість взаємодії з клієнтами та контрагентами і мінімізувати ризики. Тому акціонери в кризу інвестують у впровадження інтегрованих бізнес-рішень.
Для підвищення ефективності в кризу важливо забезпечити єдині процедури, регламенти для всіх етапів бізнес-циклу і всіх співробітників. Це підвищує дисципліну і фокус на виконання поставлених завдань, допомагає виявити дублюючі функції, ролі, навіть підрозділи, і позбутися від них.
Так, у 2008 р. завершилося впровадження SAP SRM для управління поставками і закупівлями в «Сургутнафтогазі», який видобуває 13,6% російської нафти. Внаслідок цього електронні торги стали прозорими, їх тривалість скоротилася до 7-10 днів, знизилася на 9% вартість матеріально-технічних ресурсів, що закуповуються в ході торгів.
Приклад з українського ринку. «Метінвест», що увійшов до десятки найбільших компаній Центральної і Східної Європи, розпочав у жовтні 2010 р. впровадження SAP SRM на базі дивізіону сталі і прокату. Основна мета впровадження SAP SRM - організація електронних тендерних торгів як інструменту закупівельної діяльності за найбільш оптимальними цінами. У процесі впровадження були вирішені такі завдання, як досягнення прозорості закупівель, контроль і зменшення впливу людського фактору на процес тендерних закупівель, зменшення вартості проведення торгів.
Крім того, бізнес-рішення дозволяють перейти від використання розрізнених даних до роботи з повною та актуальною інформацією - з так званою єдиною версією правди. Як у торговельній мережі «Ельдорадо», де впровадження SAP призвело до заміщення 50 баз даних єдиною, і моментальної економії більше мільйона доларів США.
РБК-Україна: Які ключові відмінності у підхідах до стандартизації та автоматизації процесів Ви можете назвати на прикладі трьох країн - України, Росії, Польщі?
В.М.: Минулого року дослідницька компанія Economist Intelligence Unit за підтримки асоціації Business Software Alliance опублікувала черговий аналіз конкурентоспроможності ІТ-галузі 66 різних країн. Росія в рейтингу ІТ-індустрій світу в 2009 р. зайняла 38-е місце, піднявшись на 11 рядків. Дослідники відзначають, що сталося це завдяки поліпшенню показників, що характеризують кадровий потенціал і рівень розвитку НДДКР в країні. На думку фахівців Economist Intelligence Unit, одним з головних переваг Росії залишається велика кількість висококваліфікованих кадрів, однак зростання конкурентоспроможності стримує нестабільність розвитку в різних областях, зокрема, повільне поширення широкосмугового доступу в Інтернет. Також значно піднялася в рейтингу України (на 7 позицій - 50 місце). Тобто, і Росія, і Україна поки навіть не в першій половині рейтингу.
Якщо зіставити сумарний рівень витрат на інформаційні технології по відношенню до ВВП, то зараз у Росії і України цей показник становить близько 1%. Для порівняння, цей показник, за даними IDC 2009 р., у Польщі становить 2,2%. Для порівняння: у Німеччині і США - 3-4%, тобто, за цим показником ми відстаємо. А за структурою витрат основну частину в Україну і в Росії становлять витрати на апаратне забезпечення, а не на ПЗ і консалтинг.
Ще в СНД є така особливість: наші замовники дуже люблять купувати софт і потім самостійно його допрограмувати. Ми ж закликаємо їх йти від великого обсягу програмування при впровадженні ERP. Використовуючи стандартні бізнес-процеси, зашиті в продуктах SAP, клієнт отримує більш ефективне вирішення своїх проблем. Коли замовник щось допрограмує, він ризикує, тому що цей процес може затягнутися. Ми радимо програмувати тоді, коли потрібно унікальна бізнес-функція, без якої фірма не може жити.
І бажано, щоб програмування здійснювали сертифіковані SAP фахівці з нашої методології - це гарантує керованість ERP в майбутньому. Зазвичай ми закликаємо використовувати стандартний функціонал, тому що багатство функціональних можливостей, які закладені в продуктах SAP, є унікальним.
РБК-Україна: Бізнесмени з яких країн більш відкриті до впровадження нових технологій? Або за національною ознакою неможливо обчислити переваги, а вони обчислюються на іншій базі?
В.М.: Тут швидше не національна ознака важлива, а управлінська зрілість. Для підвищення ефективності важливо забезпечити єдині процедури, регламенти для всіх етапів бізнес-циклу і всіх співробітників. Це підвищує дисципліну і фокус на виконання поставлених завдань, допомагає виявити дублюючі функції, ролі, навіть підрозділи, і позбутися від них. Як правило, коли в компанії працює більше 20 чоловік і в ній є більш одного бізнес-процесу, то можна сказати, що те чи інше ERP-рішення їй вже можна рекомендувати.
РБК-Україна: У своєму блозі Ви писали, що open-bookmanagement дозволяє компаніям давати більш високі результати в бізнесі. Можете навести конкретні приклади?
В.М.: Можу, але всі вони будуть не нашими, а західними. У мене є пояснення, чому OBM не настільки поширений в Росії і в Україну.
Якщо керівник організації розповість приятелям, що всі його співробітники отримують інформацію про фінансовий стан справ у компанії, про те, який клієнт більше грошей приносить, який колега ефективніше всіх працює, боюся, що приятелі його просто не зрозуміють і будуть сильно здивовані. Деякі топ-менеджери на пострадянському просторі вважають, що чим менше співробітники будуть знати про стан справ усередині, тим буде краще для бізнесу. І взагалі, як говорив Геракліт, «багатознання розуму не навчає». Вони турбуються, чи не стануть колеги заздрити начальникам і один одному, не видадуть інформацію супротивникам по ринку?
На Заході розмірковують інакше. National Centerfor Employee Ownership регулярно досліджує, чи допомагає концепція open-bookmanagement обрали її акціонерам і управлінцям отримувати більше грошей. Дослідження NCEO 1986 р. доводить, що компанії, у яких співробітники залучені до обговорення цілей, показників та ін., зростають у рік до 11% швидше, ніж очікувалося. Інше їх дослідження доводить, що компанії, що діляться фінансовими даними з найманими співробітниками, отримують до 2% річного приросту обсягу, продажів у порівнянні з тим періодом, коли вони цього не робили.
РБК-Україна: Останнім часом, за наявними спостереженнями, в області надається вами технології намічається більш гостра конкуренція, у тому числі - з боку «дочок» американських компаній. Наскільки позитивний момент конкуренції в області SAP-технологій?
В.М.: Ми під час прес-конференції в Україну в жовтні 2010 р. давали дані, як випереджаємо конкурентів. Проте широко відомі приклади, коли ІТ-компанії були лідерами у своїх сегментах ринку, ставилися до інших зверхньо, і це ні до чого хорошого їх не приводило, незабаром вони втрачали перші позиції. Ми це розуміємо, і намагаємося не допустити схожій ситуації.
Саме тому ми, по-перше, ми інвестуємо кошти в дослідження. Один мільярд євро на рік SAP витрачає на науково-дослідні розробки з автоматизації управління бізнесом.
По-друге, у нас велика програма взаємодії з вузами, ми ведемо факультети і навчаємо студентів використанню інформаційних технологій і наших продуктів. Ми працюємо з технічними університетами, і робимо їм замовлення на аналітику, в тому числі таку, як прогноз розвитку наших продуктів. Ми дізнаємося, що буде популярним в найближчій трирічній перспективі, як будуть вести себе клієнти, якими будуть технології і на що вплинуть. Пару років тому я уявити не можу, що бізнесом можна буде управляти за iPhone, ще й з відмінною швидкістю обробки даних. А сьогодні це стало нормою.
По-третє, ми постійно взаємодіємо з нашими замовниками. Регулярно зустрічається консультаційна рада, до якого входять керівники компаній - наших клієнтів - з різних сегментів бізнесу. У них ми запитуємо, які тренди набирають обертів у їх галузях, що нового вони хотіли б бачити в продуктах SAP, які завдання вирішувати і як зробити це найбільш зручно. Їх поради теж допомагають SAP і далі бути лідерами ринку.

Спілкувався Антон Подлуцький