ua en ru

Упустили момент: через повільність чиновників українці ризикують залишитися без доріг

Упустили момент: через повільність чиновників українці ризикують залишитися без доріг В ями на українських дорогах щороку "закопують" мільярди бюджетних коштів
Українська влада запізнилися з ремонтом автомобільних доріг в цьому році. Про це свідчать дані Укравтодору, що опинилися в розпорядження РБК-Україна. Зокрема, з-за того, що уряд пізно виділив бюджетне фінансування, в більшості областей дорожні служби зможуть приступити до ремонту не раніше червня. Втім, особливо розраховувати на повноцінний ремонт автомобілістам не варто – в цьому році дорожники встигнуть лише "залатати ями".

Українська влада запізнилися з ремонтом автомобільних доріг в цьому році. Про це свідчать дані Укравтодору, що опинилися в розпорядження РБК-Україна. Зокрема, з-за того, що уряд пізно виділив бюджетне фінансування, в більшості областей дорожні служби зможуть приступити до ремонту не раніше червня. Втім, особливо розраховувати на повноцінний ремонт автомобілістам не варто – в цьому році дорожники встигнуть лише "залатати ями".

Все менше

ремонт українських доріг держава особливо витрачатися не поспішає. Незважаючи на те, що в держбюджеті-2016 роки на ці цілі передбачено майже 19 млрд гривень, з них витратити на відновлення дорожньої інфраструктури вдасться не більше 7 млрд гривень. Решту доведеться віддати кредиторам.


Не варто очікувати, що залишилися після погашення боргів 6,8 млрд гривень урядовці і парламентарі планують витратити на капітальний ремонт автотрас. Зокрема, близько 2,5 млрд гривень передбачено на «латання дірок», тобто, на ямковий ремонт, а 3,5 млрд гривень – на середній ремонт доріг.

Втім, за 4 місяці поточного року з цієї суми дорожники отримали не так вже й багато. У розпорядженні РБК-Україна опинилися документи, які свідчать про те, що по закінченні однієї третини календарного року, з січня по квітень, на ремонт українських доріг було спрямовано 767 млн гривень, або близько 13% від запланованого. При цьому левова частка цих коштів - 575 млн гривень - була перерахована лише в квітні.

Майже всі виділені бюджетні кошти були витрачені не на повноцінний, а лише на ямковий ремонт. Причина такої затримки запізніле рішення попереднього уряду. Кабмін Арсенія Яценюка спромігся ухвалити постанову про розподіл коштів на ремонт доріг лише 16 березня.

Ями і вибоїни – основна проблема українських доріг. За підрахунками Укравтодору, ямами покрито близько 42% або 68,4 тис. км всіх трас в країні. За отримані кошти дорожні служби встигли привести в порядок лише 17% автодоріг.

Упустили момент: через повільність чиновників українці ризикують залишитися без дорігЗ-за затримки з наданням бюджетного фінансування, за даними Укравтодору, практично половина областей країни почне середній ремонт автодоріг тільки в червні-липні. Такий ремонт змогли розпочати в квітні лише у Львівській, Тернопільській та Одеській областях.

Пізніше початок дорожніх робіт стане причиною, по якій будуть затягуватися і терміни здачі в експлуатацію відремонтованих ділянок. Укравтодор розраховує, що влітку завершать ремонт тільки в Тернопільській та Закарпатській областях. В інших регіонах терміни закінчення робіт заплановано на осінь, у 5 областях - в грудні, в одній – вже в наступному році.

терміни ремонту укрдорогАле і на цьому проблеми українських доріг не закінчуються. Існує велика ймовірність того, що дорожній ремонт просто не кому буде здійснювати. Так, згідно з довідкою Укравтодору, яку має в своєму розпорядженні РБК-Україна, борг дорожніх служб перед підрядниками за виконані у попередні роки роботи становить близько 1,2 млрд гривень.

В результаті підрядниками заблоковані рахунки служби автомобільних доріг у Херсонській області. "У разі невиплати боргів перед підрядними організаціями, будуть заблоковані рахунки служб автомобільних доріг у Дніпропетровській, Донецькій, Івано-Франківській, Запорізькій, Київській, Полтавській, Луганській, Одеській, Рівненській, Харківській та Черкаській областях. Це майже половина
дорожній мережі України", - зазначено в довідці Укравтодору.

Спізнилися й не підготувалися

Місцеві влади вважають, що всьому виною – народні депутати. Начальник відділу інвестицій в інфраструктурні проекти Агентства інвестицій і розвитку Одеської облдержадміністрації Володимир Шемаев пояснює затримку з прийняттям урядової постанови "хотєлками" від народних депутатів, які лобіювали в перелік ремонтованих ділянок доріг свої побажання.

А без урядової постанови про розподіл коштів, за словами Шемаева, служби автомобільних доріг в областях не мали підстав починати процедуру підготовки до ремонту доріг. "Постанова гарантує фінансування і визначає конкретні ділянки доріг для ремонту. Без нього служби доріг в областях не вирішувалися нічого робити крім експлуатаційного утримання і почала ямкового ремонту", - пояснив він РБК-Україна.

Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава каже, що вирішити проблему з пізнім виділенням коштів з держбюджету дуже важко. "Проблема полягає у бюджетному обмеженні. Не можна витратити те, чого немає. Держбюджет починає наповнюватися в січні, перехідних залишків, по суті, немає, тому держава може виділити гроші на дороги лише пізніше січня. Це проблема, що виходить за рамки Укравтодору та Міністерства інфраструктури, і стосується вона управління державними фінансами", - відзначає він.

Не варто забувати, уточнив транспортний експерт Олег Островерхий, що для проведення середнього ремонту на 3,5 млрд гривень необхідно підготувати документацію та провести тендери".

Однак експерти впевнені, що починати підготовку до ремонту доріг потрібно було ще в листопаді – грудні минулого року. Чимало часу у шляховиків йде на проведення необхідних тендерів та експертиз. "До прикладу, в цей час можна провести тендер, на який витрачається 30-40 днів. Після цього необхідно акцептувати пропозицію переможця і підписати з ним договір, на що необхідно приблизно місяць. Але треба при цьому мати готові проекти на ділянки, що пройшли держекспертизу. Якщо цього немає, то ця процедура може зайняти 1-2 місяці", - розповідає він.

Тепер же результатів тендерів доведеться почекати до літа. "Процедури займають приблизно два-три місяці. В сукупності, переможці тендерів будуть оголошені приблизно в червні-липні", - уточнив транспортний експерт Олег Гостроверхий.

Таким чином, терміни проведення ремонту дорожнього безповоротно втрачені. Оптимальним для початку робіт у галузі називають період, коли температура повітря не нижче 10 градусів. "Це було в цьому році початок квітня", - упевнений колишній директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури Роман Хміль. А Володимир Шемаев вважає, що ремонт можна було починати навіть раніше - у березні.

"Одним словом, піврічні розгойдування - це безумовний зрив будівельного сезону і перенесення важливих робіт з верхніми шарами покриття по "гарячій" технології на не сприятливий час і в технологічному і в організаційному плані", - говорить Олег Гостроверхий. Однак аналітик уточнив, що навіть під час теплого осінньо-зимового періоду навряд чи вдасться покласти якісно асфальт, оскільки технологія найбільш ефективна при літній погоді.

Проблеми у фінансах

За даними прес-служби Укравтодору, в Україні щорічно необхідно виконувати роботи з поточного та капітального ремонту на 5 тис. км кілометрів автомобільних доріг державного значення та 36 тис. км місцевого значення. За орієнтовними підрахунками фахівців відомства, щоб привести в належний стан виключно дорожню мережу державного значення потрібно не менше 10-15 років і динамічний фінансування в об'ємі 40-50 млрд гривень в рік.

Раніше заступник голови Укратводора Микола Березовський говорив, що із-за незадовільного стану доріг, українська економіка втрачає щорічно близько 100-120 млрд гривень.

На думку Олександра Кави, вирішити проблему з недостатнім фінансуванням дорожніх робіт можна тільки двома шляхами. "По-перше, можна створити державний дорожній фонд, куди направляти всі податки, збори і акцизи, які платять автомобілісти. По-друге, залучати іноземні кредити. Але, в такому випадку, необхідно буде в майбутньому відволікати фінансування на їх обслуговування", - розповідає Олександр Кава.

У світі застосовується ще один механізм для поліпшення дорожнього господарства – будівництво доріг концесіонерами. "Однак в Україні концесіонери можуть побудувати тільки одну-дві дороги і то довжиною не більше 100 км. Більшість можливих проектів не цікаві інвесторам, оскільки вони не окупаються", - говорить експерт. Хоча, на думку аналітика, на умовах державного реєстру юридич-приватного партнерства можна побудувати, наприклад, новий швидкісний автобан Біла Церква - Київ, який дозволить скоротити на одну годину поїздку з Києва до Одеси.

Втім, і з створенням дорожнього фонду не все гладко. На думку Кави, в цьому випадку можуть виникнути проблеми у Мінфіну. "Зараз, по суті, держава обманює автомобілістів – воно стягує з них податки, зокрема, паливний акциз, які надходять у загальний фонд держбюджету і мали б спрямовуватися на дорожнє господарство. Але цього не відбувається – Мінфін цими засобами закриває дефіцит за іншими статтями витрат. З'ясувати, скільки саме збирає держава з автомобілістів складно. В пору моєї роботи в Мінінфраструктури нам так і не вдалося отримати від податкової служби цю інформацію", - говорить він.