ua en ru

Розумніші і мобільнішими: українці готуються до нового ТВ

Розумніші і мобільнішими: українці готуються до нового ТВ Українські оператори зацікавилися мобільним телебаченням
Українські оператори почали освоювати новий напрямок - мобільне телебачення. Першим таку послугу в кінці грудня запустив Vodafone Україна, і поки задоволений результатами. Втім, експерти кажуть, що справжній прорив у мобільному ТБ почнеться тоді, коли "безлімітний" 3G інтернет стане масовим явищем.

Українські оператори почали освоювати новий напрямок - мобільне телебачення. Першим таку послугу в кінці грудня запустив Vodafone Україна, і поки задоволений результатами. Втім, експерти кажуть, що справжній прорив у мобільному ТБ почнеться тоді, коли "безлімітний" 3G інтернет стане масовим явищем.

З телевізора смартфон

Недавнє дослідження, проведене компанією Ericsson, показало, що українці приділяють перегляду відео в середньому по 38 годин на тиждень. З них більше 6 годин припадає на фільми, серіали та програми, які транслюються з ефірних телеканалів.

Користувачі цінують традиційне ТБ через його низьку вартість, порівняно з сервісами відео-за-запитом (Video-on-Demand, коли користувачі самі вибирають, що дивитися). У свою чергу, відео-за-запитом залучає їх завдяки високій якості та різноманітності контенту, а також мобільності, тобто можливість переглядати контент на різних пристроях.

"Модель споживання часто така: користувач починає дивитися фільм на великому екрані, тобто по телевізору, а оглядає його вже в ліжку зі смартфона", - розповідає директор з маркетингу відеосервісу Megogo Іван Шестаков.

"Ми Ericsson бачимо, що у мобільного ТБ велике майбутнє", - додає директор з розвитку бізнесу та стратегії Ericsson ConsumerLab Кирило Морозов.

За даними глобального дослідження Ericsson, якщо в 2012 році ТБ і відео з мобільного дивилися 31% респондентів, то у 2015 році таких уже було 61%. Лідери за цим показником - країни Південно-Східної Азії. Це Китай, де 85% опитаних дивляться ТБ і відео зі смартфонів, Тайвань (вказаний в дослідженні як окрема країна), де таких 83% і Південна Корея, де 79% мобільних глядачів.

Україна бере участь у цьому дослідженні вперше, але вже показує вражаючі результати: 53% респондентів відповіли, що регулярно дивляться відео і ТБ на смартфоні. Це більше, ніж у Швеції (48%), у Франції (46%) і Німеччини (40%). Правда, аналітики уточнюють, що дані відображають швидше поведінка "просунутих" користувачів, ніж загалом всього населення країни. Адже майже всі респонденти виявилися активними інтернет-користувачами - вони заходять в мережу щодня.

Новий бізнес мобільників

За словами Морозова, в країнах СНД мобільне ТБ приносить непогані заробітки операторам мобільного зв'язку. Серед усіх додаткових сервісів, які надають ті, мобільне ТБ є самим затребуваним. Оператори продають його в пакетах з мобільним інтернетом.

Українські компанії, які тільки почали освоювати цей напрям. У минулому році "Київстар" заявляв про плани по запуску послуги мобільного ТБ. В "Астеліті" (lifecell) досі розглядають таку можливість.

Здійснити плани поки вдалося лише "МТС Україна", який працює під брендом Vodafone Ukraine. Послуга Vodafone TV, яку оператор запустив в кінці грудня, надається спільно з сервісом oll.tv (входить до "Медіа Групу Україна" Ріната Ахметова).

Абоненту доступно 2 пакета за ціною 21 гривня за кожен. Пакет "Ефір" включає 39 телеканалів з телепрограмою, можливістю ТВ-паузи та перегляду передач за минулий тиждень, можливістю сортування телепередач за темами і перегляду трейлерів до кінофільмів. Користувачам пакету доступна функція "Батьківський контроль", яка дозволяє визначати дозволений до перегляду контент.

В пакет "Кіно" надається доступ до контенту в HD якості. В каталозі зараз більше 5000 відео - це фільми, мультфільми, серіали і шоу. Користувачі будь-якого з вибраних пакетів можуть також прослуховувати ефірні та онлайн радіостанції. Трафік в рамках послуги Vodafone TV не тарифікується.

За даними Vodafone Україна, за перші 2 тижні додаток Vodafone TV на свої смартфони встановило понад 10 тис абонентів. Скільки їх них підключили платну послугу, в компанії не розповідають.

У перші 7 днів після підключення протестувати послугу можна безкоштовно. "Більш показова статистика буде через тиждень-два. Ми розраховуємо, що за цей час база істотно збільшиться і можна буде аналізувати і виділяти якісь профілі користування", - повідомили в прес-службі Vodafone Україна.

Зараз відомо, що найбільшою популярністю серед передплатників користується пакет "Ефір" "Це природно для даного періоду - в новорічні свята люди активніше дивляться телебачення", - пояснили в прес-службі. Найближчим часом Vodafone Україна планує почати трансляцію матчів ліги чемпіонів 2015/2016 через додаток Vodafone TV. У лютому планується до запуску новий пакет "Футбол", який буде включати в себе ряд популярних футбольних каналів. Абоненти зможуть дивитися прямі трансляції, так і матчі в записі.

В очікуванні безлімітів

Шестаков розповідає, що більшість операторів у світі, що надають послугу мобільного ТБ, працюють за схожою з Vodafone Україна моделі: з абонента стягується щомісячна плата за користування послугою, а прибуток поділяється між мобільним оператором і відео-платформою.

При цьому "занулення" трафіку на певні сервіси, в тому числі на послуги ТБ і відео-за-запитом - нормальна практика. Користувач сплачує оператору фіксовану плату і отримує доступ до відеосервісу, не переживаючи про те, скільки мобільного трафіку йде за півгодини перегляду відео. "Таким чином, поки в Україні не буде масового безлімітного мобільного інтернету, не буде й істотного розвитку ТБ", - вважає Шестаков.

За словами Морозова, в світі однією з перешкод на шляху розвитку мобільного ТБ також є низька якість доступу в інтернет. "За нашими спостереженнями, швидкостей 3G для цього вже не вистачає. Тому найбільше проникнення послуги на тих ринках, де є LTE, тобто 4G", - говорить він.

Втім, як стверджує Шестаков, в Megogo тестували трансляцію відео на великому екрані по мережі 3G і ніяких проблем не було.

В країнах, де 3G і 4G інтернет існує вже багато років, а трафік відносно недорого коштує, на платформі Megogo відео дивляться з допомогою мобільних пристроїв не більше 15% користувачів. В Україні до масового запуску 3G цей показник був на рівні 3-4%, а зараз - трохи вище, близько 8%.