"Укрзалізниця" має намір підвищити вартість перевезення пасажирів і вантажів
В 2017 році перевезення вантажів "Укрзалізницею" (УЗ) може різко подорожчати - відразу на 25%. Очікується і підвищення цін на пасажирські перевезення – на 35%. Залізничники мотивують це необхідністю оновлення рухомого складу, оскільки зношеність вагонів вже досягає 80%. Але ініціативи УЗ не схвалює бізнес, звинувачуючи новий менеджмент "Укрзалізниці" у неефективному використанні наявних у держкомпанії ресурсів. Доводи сторін - в матеріалі РБК-Україна.
У пошуках грошей
З 1 лютого "Укрзалізниця" планує підвищити тарифи на перевезення вантажів на 25%. У держкомпанії запевняють, що це дозволить УЗ залучити в компанію додаткові 11 млрд гривень. Такі показники закладені в проект фінансового плану компанії, який поки знаходиться на стадії погодження з урядом.
В "Укрзалізниці" кажуть, що підвищення тарифів необхідне для оновлення парку вагонів, локомотивів та залізничної інфраструктури. "Якщо Україні потрібно, щоб єдиний залізничний національний перевізник не скорочував обсяги перевезень і не зменшував кількість вагонів і локомотивів, то необхідно здійснювати значні інвестиції в оновлення парку. Для цього потрібно індексувати тарифи", - цитує прес-служба УЗ голову правління компанії Войцеха Балчуна.
Якщо підвищення відбудеться і УЗ отримає кошти, з них 2,5 млрд гривень планується витратити на покупку більше трьох тисяч вантажних вагонів, 2,1 млрд гривень - на модернізацію вагонів і локомотивів, 2 млрд гривень - вкласти в реконструкцію шляхів.
У держкомпанії пояснюють, що в середньому діючі тарифи на залізничні вантажоперевезення значно нижче, ніж у сусідніх країнах. Наприклад, за даними УЗ, в Росії вартість вантажоперевезення залізницею в 1,7 рази дорожче, ніж у нашій країні, в Білорусі - в 1,4 раза, Польщі - в 8,9 разів, Словаччини - 6,3 рази, Угорщини - в 7,3 раза, Румунії - в 3,1 рази.
У той же час в "Укрзалізниці" запевняють, що діючі тарифи не тільки покривають собівартість перевезень, але і приносять прибуток компанії. Правда, рівень рентабельності, закладеної в тарифи на вантажоперевезення, УЗ не розкривають.
"Однак тільки із-за того, що перевезення вантажів прибуткові, а не збиткові, не можна не дозволяти УЗ підняти свої тарифи. Це некоректний підхід, - розповіла РБК-Україна представник департаменту інформаційної політики УЗ Наталія Глушко. - Компанія змушена частину прибутку від вантажних перевезень спрямовувати на покриття збитків від пасажирських перевезень, на так зване перехресне субсидування. Також УЗ повинна вкладати кошти в загальну інфраструктуру, яка використовується як для вантажо-, так і пасажирських перевезень".
За даними УЗ, збитки від пасажирських перевезень за січень-листопад 2016 року склали понад 7 млрд гривень. У фінплані на 2017 рік пропонується двоетапне підвищення вартості пасажирських перевезень у цілому на 35%. Так, з січня планується на 10% підвищити вартість проїзду в поїздах Інтерсіті+. Але і це підвищення не виведе ціни на пасажирські перевезення на економічно обґрунтований рівень.
Необхідність підвищення тарифів в УЗ пояснюють зростанням цін у виробників товарів, які купує компанія, на приклад, метал для будівництва та ремонту вагонів. "Нам необхідно активно вкладати в рухомий склад, який на 80% зношений, - розповідає Наталія Глушко. – Якщо цього не робити, то парк буде зменшуватися, як наслідок нам не буде вистачати вагонів для перевезення вантажів".
У Міністерстві інфраструктури поки стримано коментують ініціативи УЗ щодо підвищення тарифів. Перший заступник міністра інфраструктури Євген Кравцов, який курирує діяльність "Укрзалізниці", повідомив РБК-Україна, що підвищення тарифів перебуває на стадії обговорення.
"Ми повинні відкрито обговорити це питання з бізнесом, зрозуміти, навіщо це потрібно. З боку бізнесу повинні бути показані конкретні напрями, за якими їх не влаштовує поточна ситуація. Після цього ми повинні знайти загальний механізм, який забезпечить ефективність реалізації інвестицій УЗ і цільовий характер використання коштів", - зазначив він.
Ціни в нерішучості
Представники бізнесу з планами "Укрзалізниці" щодо підвищення тарифів на вантажоперевезення категорично не згодні. Сім асоціацій, що об'єднують найбільших виробників металургії, хімії, цементу, скла і зернотрейдерів, звернулися до прем'єр-міністру Володимиру Гройсману з листом, в якому поскаржилися на неефективність управління УЗ новою командою менеджерів на чолі з Войцехом Бальчуном.
Вони відзначають, що при заявлених планах капітальних інвестицій у залізничну інфраструктуру в 11,2 млрд гривень в 2016 році, за десять місяців минулого року на ці цілі було спрямовано лише 3,8 млрд гривень.
Примітно, але в своєму листі бізнес не вказує, що підвищення тарифів на вантажоперевезення може призвести до подорожчання перевезених товарів. Хоча в самій УЗ визнають, що це істотно вплине на зростання цін. Так, в держкомпанії прогнозують, що до кінця 2017 року ціни на перевозяться товари зростуть до 2%. Приміром, зараз перевезення тонни вугілля коштує 76,1 гривень за тонну. Після підвищення вартості перевезення тариф складе 95,2 гривень за тонну вугілля.
Голова ради Федерації металургів України Сергій Біленький говорить, що, на відміну від монополіста "Укрзалізниці", металургійні і гірничодобувні підприємства не можуть регулювати ціни на продукцію на свій розсуд, оскільки їх визначає кон'юнктура на світових ринках.
"Понад 85% продукції вітчизняних металургійних підприємств йде на експорт. Тому підвищення тарифів призведе тільки до зростання собівартості продукції, що вкрай негативно позначиться на рентабельності і конкурентоспроможності наших підприємств. В результаті, після підвищення тарифів багато компаній гірничо-металургійного комплексу можуть стати збитковими", - говорить Сергій Біленький, уточнюючи, що в першу чергу це стосується металургійних підприємств, які вже зараз знаходяться на межі нульової рентабельності з-за низьких цін на світових ринках.
Але істотного впливу на вартість зерна, наприклад, підвищення тарифів на вантажоперевезення не зробить. Експерт аграрних ринків Українського клубу аграрного бізнесу" (УКАБ; об'єднує близько 80 аграрних компаній) Віталій Кордиш пояснює це тим, що збільшення тарифів не буде займати значну частку в структурі собівартості зерна.
За розрахунками УЗ, тариф на перевезення кукурудзи збільшиться з 140,4 гривень за тонну - до 175,5 гривень. В результаті ціна на цей товар збільшиться на 0,7%.
Правда, за прогнозом УКАБ, підвищення може негативно позначитися на виробниках зерна. "Трейдери будуть намагатися компенсувати зростання тарифів за рахунок зниження закупівельної ціни", - пояснює Віталій Кордиш. За його словами, основною причиною критики бізнесу в бік УЗ є те, що перевізник пояснює необхідність підвищення тарифів оновленням інфраструктури та рухомого складу. "Але така причина називається кожен рік при підвищенні тарифів, а особливих змін у якості сервісу так і не відбувається", - підсумовує Віталій Кордиш.