Максим Бланк заявляє про готовність "Укрзалізниці" забезпечити транспортування всього експортного зерна
У цьому році експорт аграрної продукції перевершив за обсягами експорт металургії і посів перше місце за обсягами валютної виручки. За словами глави "Укрзалізниці" Максима Бланка, завдання номер один для підприємства - перебрати на себе практично весь обсяг поставок аграрної продукції.
"Очікується рекордний експорт зерна. У найближчі роки роль аграрного сектора зростатиме, і завдання номер один для залізниці - підтримати аграріїв, створити всі умови для безперебійного вивезення продукції. У експортерів не повинно бути проблем з логістикою, з доставкою зерна в порти", - зазначив Бланк.
За словами керівника Адміністрації залізничного транспорту, обсяги перевезення зерна "Укрзалізницею" за останнім часом відчутно зросли.
"За 5 місяців 2015 року обсяги перевезень експортного зерна залізницею збільшилися на 15,7%, для внутрішнього ринку - на 20,6%", - підкреслив Бланк.
Залізницею вирішена одна з проблем, на яку вказували великі агрохолдинги, а саме ліквідована непрозора система розподілу вагонів-зерновозів. У цьому році "Укрзалізниця" впровадила онлайн-систему, контролюючу місцезнаходження порожніх вагонів. Найближчим часом завершиться робота по її вдосконаленню: клієнти зможуть відслідковувати не тільки вагони, які можна ставити під навантаження, але і кількість, а також обсяг інших клієнтських заявок. Таким чином, не залишиться "маневру" для маніпуляцій і зловживань.
"Завдяки онлайн-режиму можна бачити заявки клієнтів та наявність вагонів. Головне, що система повністю автоматизована, і це дозволить виключити людський фактор, а, значить, корупційну складову", - заявив Бланк.
Як зазначив глава "Укрзалізниці", почалася серйозна боротьба і з експедиторськими фірмами, які реально нічого не роблять, а створені лише для того, щоб брати побори з клієнтів".
У свою чергу рішенням проблеми дефіциту зерновозів стане оптимізація системи тарифів на вантажоперевезення. У ході переговорів з учасниками ринку керівництво держкомпанії прийшло до висновку про необхідність введення плати за порожній пробіг інвентарних вагонів. Існуюча ситуація, вважають у держпідприємстві, не дає можливості розвиватися приватним вагонним паркам, і одночасно позбавляє "Укрзалізницю" значної частини доходів, призводить до прискореного зносу інвентарних вагонів.
"Ми хочемо створити умови для інвестицій в будівництво зерновозів. На жаль, багато років цьому питанню не приділялося уваги: останній зерновоз побудований у 1993 році, то є велика у більшої частини вагонів, призначених для перевезення зерна, в найближчі роки закінчиться нормативний термін експлуатації", - зазначив Бланк.
Електрифікація залізниць - ще один фактор, який, як планується, зробить залізничні перевезення більш привабливими для вантажовідправників. В кінці травня "Укрзалізниця" затвердили відповідну програму на наступні п'ять років. В її рамках планується електрифікувати близько 860 км колії на Одеській, Львівській, Південно-Західній та Придніпровській магістралі.
В електрифікації, причому як можна більш оперативної, зацікавлені всі - і залізничники, і держава, і перевізники. Адже собівартість перевезень дизельними вагонами на 55-60% вища, ніж електротягою. На думку Бланка, електрифікації обов'язково позначиться і на вартості тарифів для перевізників, відтак ще більше посилить позиції українських аграріїв на міжнародних ринках.
Залізничники також провели аналіз "вузьких місць" на підходах до портів і планують спільно спільно з власниками терміналів здійснити проекти по їх розширенню. Приклад реалізації подібного проекту - збільшення пропускної спроможності магістральних шляхів в порту Південному.
Нагадаємо, минулого тижня в Мінапк повідомили, що експорт зерна з України побив торішній рекорд: аграрії вже вивезли за кордон 33 млн 494 тис тонн зерна. Попередній рекорд становив 32 млн 300 тис тонн зерна. В Українській зерновій асоціації прогнозують до 2025 року зростання поставок ще в два рази.
Щоб вмістити весь урожай зернових і зернобобових, в поїзд для перевезення зерна знадобиться близько мільйона вагонів, поїзд такої довжини розтягнеться від Києва до... Ріо-де-Жанейро.
На даний час приблизно 60% експортних поставок агарної продукції здійснюється по залізниці, 40% - автотранспортом.