ua en ru

у "Укрзалізниці" закінчуються запаси пального

у "Укрзалізниці" закінчуються запаси пального Після роздрібних торговців, УЗ є найбільшим споживачем дизпалива в Україні (Фото: facebook.com-JSCUkrzaliznytsia)

"Укрзалізниця" знову на межі зупинки. За даними Міністерства інфраструктури, наявних запасів палива у деяких регіональних залізниць вистачить на роботу від двох до чотирьох діб. Врятувати ситуацію не допомогла навіть недавня термінова закупівля палива шляхом переговорів. Експерти називають вирішенням проблеми з перманентним браком палива перехід на прямі закупівлі дизпалива у виробників із застосуванням формульного ціноутворення. Подробиці – в матеріалі РБК-Україна.

Кілька днів

На початку вересня "Укрзалізниця" терміново закупила шляхом переговорної процедури 60 тис. тонн дизельного палива на 1,4 млрд гривень. Терміновість закупівлі пояснюється гострим дефіцитом, який УЗ почала відчувати в той період.

Директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн говорить, що згідно з українським законодавством закупівля за переговорною процедурою може застосовуватися тільки у виняткових випадках, наприклад, при надзвичайних ситуаціях. "Досі ніхто не бачив документа, який дозволив би УЗ 7 вересня застосувати це правило. Неофіційно в УЗ пояснили, що зупинка залізниці через відсутність палива загрожує обороноздатності України, зокрема, неможливо було б задовольнити армійські потреби", – розповів експерт.

За його словами, тендер 7 вересня був проведений поспіхом: офіційно трейдери отримали повідомлення про торги в 15:07, тоді як самі торги почалися в 15:30. "Всіх зібрали в одному приміщенні, переміг той, хто з голосу пропонував найменшу ціну", - розповів Куюн.

За даними УЗ, на ранок 7 вересня середній запас дизельного палива в регіональних філіях компанії становив в середньому 3 доби (від 2 до 6 залежно від філії), яких повинно було вистачити до 9 вересня.

В обґрунтування проведення переговорної закупівлі палива в УЗ вказують на те, що плачевна ситуація з запасами палива стала наслідком скасування 15 серпня Антимонопольним комітетом тендеру по закупівлі 90 тис. тонн дизпалива на 2 млрд гривень, який повинен був відбутися влітку. АМКУ прийняв своє рішення в результаті розгляду скарги компанії "ОККО Контракт". Ця компанія звернула увагу чиновників на те, що деякі банківські гарантії інших учасників тендеру не відповідають вимогам, які висунула УЗ в умовах тендеру.

В результаті на початок вересня у "Укрзалізниці" не було чинних контрактів на постачання дизпалива.

В УЗ відзначають, що в разі повної зупинки маневрової роботи можна було очікувати втрату доходів у розмірі 100% середньодобових доходів від вантажних перевезень, які в компанії оцінюють в 153,7 млн гривень і 100% середньодобових доходів від пасажирських перевезень - 27,9 млн гривень.

Мало того, відсутність дизельного палива поставило б під загрозу підготовку до опалювального сезону через несвоєчасну доставку паливно-енергетичних ресурсів для теплових електростанцій.

Але навіть закупівля шляхом переговорів не допомогла УЗ впоратися з дефіцитом палива. За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, запас дизпалива на Львівській залізниці становить півдоби. "У деяких інших залізниць запас становить від двох до чотирьох діб. У Донецької залізниці запас становить сім діб", - заявив він нещодавно в інтерв'ю РБК-Україна.

"Зараз можливий дефіцит дизпалива в УЗ може бути пов'язаний з тим, що паливо поставляється з коліс, запаси робити просто не встигають. Закуплених 60 тис. тон вистачить якраз до тендерів, запланованих на кінець жовтня", - говорить Сергій Куюн.

Наступні найближчі тендери із закупівлі палива УЗ запланувала провести лише 2 жовтня і 7 листопада, в ході яких, як очікується, буде закуплено 15 лотів палива на суму близько 3,4 млрд гривень. На тендери, які мають відбутися 2 жовтня, подалися п'ять компаній – торговий дім "Сокар Україна", "Елемент Нафта", "ОККО контракт", "Газтрейд" і "Нафтотрейд-Капітал".

"Тендери, швидше за все, відбудуться, але глобальна проблема не буде вирішена – залишиться ручне управління закупівлями дизпалива в УЗ. Менеджмент УЗ і деякі трейдери знайшли лазівки в системі ProZorro, які дозволяють обходити і в підсумку продавати паливо вище ринку. Коротко це працює так: претендент виграє тендер з низькою ціною, а потім відразу приносить довідку з "Держзовнішінформу" про рівень ринкових цін і вимагає підвищити ціну. Характерно, що менеджмент УЗ на це погоджується. За такою схемою були закуплені всі обсяги дизпалива у фаворитів УЗ – компаній WOG та "Трейд Коммодіті" – 195 тисяч тонн. Я оцінюю переплату на цьому обсязі на суму приблизно 163 млн гривень. Це при тому, що прибуток УЗ у першому півріччі 2017 склав 125 млн гривень", - розповідає Сергій Куюн.

У прес-службі WOG заявили РБК-Україна, що система ProZorro виключає будь-які можливості шахрайства або зловживання з боку трейдерів. "Виграють ті, хто дають кращу вартість і все. Впливати на цей процес (аукціон, - ред.) якимось адмінресурсом ні в кого з операторів, так само як і у замовника, можливості немає. Все робить комп'ютер. Він і визначає переможця. Отже, говорити про "лазівки" в системі ProZorro, не доводиться, їх немає", - завили в WOG.

Крім того, в прес-службі WOG нагадують, що можливість сумарно 10%-ого перегляду ціни на партію закупленого палива після проведення тендеру передбачена чинним законодавством. "І поки у нас в країні між датою проведення закупівлі та датою першого відвантаження палива буде проходити 3-4 тижні (як це є сьогодні), трейдери будуть змушені вдаватися до цієї норми закону, - кажуть у WOG. - Ми веземо імпортний ресурс, який купуємо за валюту. Отже, кінцева ціна пального, що поставляється імпортером на потреби держави, буде прив'язуватися до вартості нафти на кордоні і до долара. Саме з цієї причини ринкова ціна на паливо в Україні (а це на 80% імпортний ресурс) протягом 3-4 тижнів може змінитися і 5, і 10, і 20 разів. Якщо за час від укладення договору до відвантаження ринкова ціна зростає – трейдер просить замовника відкоригувати і ціну закупівлі в бік збільшення, якщо падає – навпаки".

Шляхи виходу

Експерти називають кілька можливих шляхів вирішення проблеми з перманентним дефіцитом палива в УЗ. Приміром, варто перейти на закупівлі палива безпосередньо у виробників. Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава вважає, що вирішити проблему з дефіцитом палива можна, відмовившись від послуг посередників і напряму купуючи паливо у виробників. "Це дозволить домовитися про хороші знижки. Купуючи паливо безпосередньо у виробників, УЗ за рахунок великих обсягів закупівлі може заощадити в порівнянні з ринковою ціною до 10-15%, - говорить він. - Для того щоб закуповувати паливо безпосередньо у виробників в тендерах в ProZorro необхідно встановити критерій про те, що закупка може здійснюватися лише безпосередньо у виробника дизпалива. Зараз виробникам не дають взяти участь у тендерах – окремі особи наполегливо переконують їх цього не робити".

Аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко більш категоричний. Він вважає, що вирішити проблему з перманентним дефіцитом палива в УЗ можна переходом на прямі закупівлі у українських виробників. "Необхідно змінити систему забезпечення паливом. Наприклад, було б непогано почати закупівлю дизпалива в українських виробників - Кременчуцького НПЗ і Шебелинського ГПЗ. Вольовим рішенням Кабміну можна зобов'язати УЗ провести тендер, наприклад, на поставку 50% від потреби компанії в паливі між цими двома виробниками. Крім того, можна вийти на міжнародні ринки і почати закуповувати паливо закордоном безпосередньо у виробників, наприклад, у Мозирського НПЗ", - зазначає він.

Колишній в.о. голови правління "Укрзалізниці" Олександр Завгородній говорить, що в рік УЗ закуповує приблизно 360 тис. тонн дизпалива. "Після роздрібних торговців, УЗ є найбільшим споживачем дизпалива в Україні", - зазначає він.

Крім того, на думку Олександра Сіренка, УЗ необхідно при закупівлі дизпалива прив'язуватися до формульного ціноутворення. "Це призвело б до зрозумілого і прозорого встановлення цін. Посередники б змагалися за перемогу за рахунок своєї маржі. Чому не використовують цей механізм, складно зрозуміти. Напевно, від тендера до тендеру від трейдерів з'являються "смачні" пропозиції до УЗ про вирішення питання з постачанням палива "традиційним" способом. У будь-якій країні це називається корупція", - говорить він.

"Формульне ціноутворення дозволить знизити ціни і залучити до тендерів вітчизняних і зарубіжних виробників і трейдерів. В цьому році такий великий споживач як УЗ міг би розраховувати на знижку в приблизно 500 гривень від оптових ринкових цін. На закуплених 195 тис. тон можна було б заощадити ще приблизно 100 мільйонів гривень", - говорить Сергій Куюн.